Gå til innhold

For sent å bytte navn?

Anbefalte innlegg

Skrevet

På 9 mnd gammel baby?

Anonymous poster hash: d9955...654

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ja

Anonymous poster hash: 449d2...ad7
Skrevet

Jeg synes ikke det er for sent. Barnet skal ha navnet hele livet... hvis dere føler navnet dere har valgt først ikke kjennes riktig, så nytt!😊

Skrevet

Takk for svar. Jeg og bf er ikke venner. Null kontakt på fire mnd snart. Kommuniserer via advokat. Har foreldreansvar alene. Må jeg spørre han om navneendringen er ok for han? Er garantert ikke det..

Skrevet

Ikke hvis du har foreldreansvaret alene nei.

Skrevet

Ikke hvis du har foreldreansvaret alene nei.

Tenkte mer i fht det etiske.. Om jeg er "helt jævlig" hvis ikke.

Skrevet

Jeg hadde nok aldri gjort det. Men jeg kjenner jo ikke din grunn for å ønske dette.

Skrevet

Hvis navnet er noe dere var enige om når barnet ble født så er du ganske grusom om du bytter for å hevne deg. Var du enig når det ble gitt (eller gikk med på det uten tvang) så er du og ansvarlig for at ungen har det navnet den har.

Så lenge du har foreldreansvar alene så kan du gjøre som du vil, men om forholdet til bf er betent fra før så kommer ikke dette til å hjelpe på

Anonymous poster hash: da2f2...820

Skrevet

Handler ikke om hevn. Har ingen grunn til å hevne meg, da bf er fortid for lengst. Han har det ille nok med seg selv til at noen, ink meg, trenger å ødelegge for han. Navnebyttet er fordi jeg klarer ikke å bli komfortabel med det.. Bf er ikke interessert i vårt felles barn, kun å krenke samt ødelegge for meg. Vi har som sagt ingen kontakt. Så er usikker på om jeg "må"/ bør informere han. Virker mer hevngjerrig å spørre/ gi beskjed når jeg vet han blir å protestere, og så fullføre det likevel..

Skrevet

Bytt! Vi byttet da vår sønn var 8 mnd. Gikk helt fint 😊 Har ikke angret ett sekund!

Anonymous poster hash: d4a9e...b83

Skrevet

ved navne endring må barnefar godkjenne i "altinn", så kan være greit å informere om at det kommer noe han må godkjenne ;) 

Anonymous poster hash: 458be...66b
Skrevet

ville ikke ha gjort det,men er du 100% mistfornøyd forstår jeg valget. 

Skrevet

Hvis det er fornavnet du vil endre så kan du jo gi et nytt navn og ta det eksisterende som mellomnavn, da vil ikke overgangen bli så stor.

Anonymous poster hash: 37319...940

Skrevet

ved navne endring må barnefar godkjenne i "altinn", så kan være greit å informere om at det kommer noe han må godkjenne ;)

Anonymous poster hash: 458be...66b

Jeg har foreldreansvaret alene, så han behøver ikke det..

Skrevet

Hvis det er fornavnet du vil endre så kan du jo gi et nytt navn og ta det eksisterende som mellomnavn, da vil ikke overgangen bli så stor.

Takk for et godt tips. Tror dessverre det blir veldig vanskelig i dette tilfellet.. Har aldri hørt noen ha det som mellomnavn fordi det er så vanskelig å sette sammen med et annet..

Skrevet

Hovedproblemet nå er vel at jeg er redd bf kommer til å spise meg levende........ 😳

Skrevet

La meg gjette.... Barnefar ikke norsk?

Anonymous poster hash: 73355...859

Skrevet

La meg gjette.... Barnefar ikke norsk?

Anonymous poster hash: 73355...859

Jo. Hva var det som gjorde at du tenkte han ikke var norsk? Han er norsk, men ikke helt i balanse psykisk..

Skrevet

Bytt navn nå. Verre å gjøre det når barnet er blitt eldre. ☺️

Anonymous poster hash: 3f3bb...861

Skrevet

Jeg mener det er for sent hvis du bare plutselig fant et annet navn du synes var finere. Men hvis du har en god grunn og tror det nåværende navnet vil være uheldig eller plage deg eller barnet sterkt resten av livet er det helt greit å bytte.

Angående å bruke det som nummer to: er ikke veldig farlig om det ikke passer, hvis det kun skal stå på papiret og er der for en grunn (oppkalling osv.). Men det er jo opp til deg.

Hvis navnet er samme som far: ville ikke selv ønsket å bære samme navn som en forelder som ikke er i bilde eller det er andre problemer med, ville ikke ønsket påminnelsen og/eller assosiasjonen (inkludert i møte med andre).

Anonymous poster hash: d5d60...608

Skrevet

Jeg ville byttet nå. Har selv samme "problem". Min tenåring fikk fars etternavn da hun ble født og vi har delt foreldreansvar men ingen samvær lenger. Jeg giftet meg for mange år siden men har beholdt pikenavnet siden barnet mitt har mitt etternavn som mellomnavn. Så vi har tre forskjellige etternavn på postkassen her.

Anonymous poster hash: 0eeb8...866

Skrevet

Takk for et godt tips. Tror dessverre det blir veldig vanskelig i dette tilfellet.. Har aldri hørt noen ha det som mellomnavn fordi det er så vanskelig å sette sammen med et annet..

Trenger jo ikke å bruke mellomnavnet. Det er der bare og blir aldri brukt😉

Skrevet

Jeg ville byttet nå. Har selv samme "problem". Min tenåring fikk fars etternavn da hun ble født og vi har delt foreldreansvar men ingen samvær lenger. Jeg giftet meg for mange år siden men har beholdt pikenavnet siden barnet mitt har mitt etternavn som mellomnavn. Så vi har tre forskjellige etternavn på postkassen her.

Anonymous poster hash: 0eeb8...866

Heldigvis har barnet mitt etternavn. Har to barn med to forskjellige, og begge har mitt etternavn heldigvis. Er fornavn jeg ønsker å bytte på minsten på 9 mnd, men er redd det kommer til å skape et vanvittig oppstyr. Har jo allerede en del ettersom at det er advokater med i bildet.. 😢

Skrevet

Jeg mener det er for sent hvis du bare plutselig fant et annet navn du synes var finere. Men hvis du har en god grunn og tror det nåværende navnet vil være uheldig eller plage deg eller barnet sterkt resten av livet er det helt greit å bytte.

Angående å bruke det som nummer to: er ikke veldig farlig om det ikke passer, hvis det kun skal stå på papiret og er der for en grunn (oppkalling osv.). Men det er jo opp til deg.

Hvis navnet er samme som far: ville ikke selv ønsket å bære samme navn som en forelder som ikke er i bilde eller det er andre problemer med, ville ikke ønsket påminnelsen og/eller assosiasjonen (inkludert i møte med andre).

Anonymous poster hash: d5d60...608

Tusen takk for et godt svar.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...