Gå til innhold

På tide med en endring i permisjonsregler!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jobber i barnehage til vanlig og er for tiden hjemme i ulønnet permisjon og har et dagbarn. Vi møter ofte på fedre som velger å ha barna sine i barnehage mens de har pappaperm. Da jakter de, pusser opp eller bare sitter på ræva. Dagbarnet jeg har, har også en pappa som har permisjon, men velger å betale meg for å slippe å være sammen med eget barn. Og dette betaler staten for!!??!! Det burde være et krav at barnet var hjemme for å få foreldrepenger!

Anonymous poster hash: a654b...142

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Så, SÅ ENIG!

Helt horribelt at det er lov og mulig.

Jobber selv i bhg, og har sett at dette er praksis i flere familier. At kona "lar de få lov", tenker jeg også. Men det er en annen sak.

Nei, enig med deg HI. Permisjonspenger bør kun utbetales dersom mor eller far faktisk er hjemme med barnet.

Anonymous poster hash: d8229...a18

Skrevet

Akkurat det er jeg faktisk helt enig med deg i, Hi.

Bruker man ikke foreldrepermisjonen sammen med barnet så skal heller ikke staten betale for det!

Samtidig må jeg jo si at det blir litt dobbelmoralsk av deg når du likevel støtter en far som velger å ta ferie på statens bekostning når du velger å passe barnet hans... :P

Du burde ikke passe dette barnet!

Kan man forresten melde slike som ikke bruker foreldrepermisjonen på barnet?

Anonymous poster hash: c7acc...bdc
Skrevet

Enig i dette og håper også du hi er hvit dagmamma.

Anonymous poster hash: a01dc...5f6
Skrevet

Akkurat det er jeg faktisk helt enig med deg i, Hi.

Bruker man ikke foreldrepermisjonen sammen med barnet så skal heller ikke staten betale for det!

Samtidig må jeg jo si at det blir litt dobbelmoralsk av deg når du likevel støtter en far som velger å ta ferie på statens bekostning når du velger å passe barnet hans... :P

Du burde ikke passe dette barnet!

Kan man forresten melde slike som ikke bruker foreldrepermisjonen på barnet?

Anonymous poster hash: c7acc...bdc

Det er ikke noe å melde fordi det er fult lovlig. Jeg viste ikke at denne faren skulle ha pappa perm, hvis ikke, hadde jeg valgt et annet barn, noen som trenger pass. Men nå er kontrakten skrevet og da er det ikke så mye å gjøre med. Og ja, jeg betaler skatt.

Skrevet

Det ER faktisk et krav at mor/far har omsorgen for barnet når de mottar foreldrepenger. Problemet er at systemet er basert på tillit. NAV har ikke mulighet til å følge opp om barn ordner barnevakt mens han selv drar på jakt eller gjør andre ting enn det han får penger for.

Anonymous poster hash: 0b56d...417

Skrevet

Jeg vet ikke om noen som har gjort dette

Oppegående folk ser nok verdien av å være sammen med barna sine

Anonymous poster hash: 94399...453

Skrevet

Det ER faktisk et krav at mor/far har omsorgen for barnet når de mottar foreldrepenger. Problemet er at systemet er basert på tillit. NAV har ikke mulighet til å følge opp om barn ordner barnevakt mens han selv drar på jakt eller gjør andre ting enn det han får penger for.

Anonymous poster hash: 0b56d...417

Ha den daglige omsorgen er ikke det samme som å være sammen med barnet 24/7. Foreldrene står fritt til å bruke dagmamma eller barnehage hvis de får plass og samtidig motta foreldrepenger. Helt bak mål spør du meg.

Skrevet

Dette er jo å utnytte systemet.

Og fortsatt sitter damer og krangler og holder fast på at "far er like viktig som mor".

Vis meg en spebarnsmor som tar permisjon for å gå på jakt (?!!?) eller pusse opp hus. For en slik en har jeg aldri sett, men jeg har sett en del fedre som skal klare alt mulig annet...

Dette blir jo som kontantstøtteutbetalingene som går rett til dagmamma.

Anonymous poster hash: de4b1...1b1

Skrevet

Og alle arbeidene mødre jobber 9-16? Så hvis far kan slå to fluer i en smekk med å få gjort unna en del arbeid i hus og hage uten å ha et lite barnehagebarn løpende rundt mens barnet er i barnehagen og så er det far og barn tid mens mor er på ettermiddags-/kvelds-/nattskift så ser ikke jeg på det som et problem.

Men hvis mor har dagtidjobb og far aldri er alene med barnet, det er ikke det som er tanken med permisjonen.

Anonymous poster hash: 20d67...f69

Skrevet

Løsningen er enkel, fjern kvoteringen, la hver familie gjøre det som passer dem best. Ikke påtving mennesker som ikke ønsker/kan permisjon av diverse årsaker til det. Det er ett økonomisk spørsmål for mange som gjør at de ender opp i en slik situasjon.

Noen ønsker og lever bedre i ett mer tradisjonelt forhold, der det ikke faller mannen naturlig å gå hjemme for en lengre periode. Det samme gjelder for mange kvinner. Systemet er kun tilpasset kvinnene som ikke ønsker permisjon dessverre. Hvor er likestillingen?

Så ja, det er på høy tid med en endring.

Anonymous poster hash: 9275c...86d

Skrevet

Løsningen er enkel, fjern kvoteringen, la hver familie gjøre det som passer dem best. Ikke påtving mennesker som ikke ønsker/kan permisjon av diverse årsaker til det. Det er ett økonomisk spørsmål for mange som gjør at de ender opp i en slik situasjon.

Noen ønsker og lever bedre i ett mer tradisjonelt forhold, der det ikke faller mannen naturlig å gå hjemme for en lengre periode. Det samme gjelder for mange kvinner. Systemet er kun tilpasset kvinnene som ikke ønsker permisjon dessverre. Hvor er likestillingen?

Så ja, det er på høy tid med en endring.

Dette er et problem når det kommer til fedrekvoten. De velger å ha fri på dagen for å gjøre andre ting enn å passe sitt barn. Men skal vedde på at det er de som roper høyest når en skilsmisse er faktum om like rettigheter for mor og far og at far er like god omsorgsperson

Skrevet

Dette er et problem når det kommer til fedrekvoten. De velger å ha fri på dagen for å gjøre andre ting enn å passe sitt barn. Men skal vedde på at det er de som roper høyest når en skilsmisse er faktum om like rettigheter for mor og far og at far er like god omsorgsperson

Man velger ikke å ta fri, man blir påtvunget det om man ikke skal tape penger. Kall det gjerne ett valg om du vil det. Mor og far kan da være like gode omsorgspersoner for ett barn uavhengig av av permisjonstid med baby.

Skilsmisse ett faktum? Litt usikker på hvordan det er relevant her.

Skrevet

Jeg vet ikke om noen som har gjort dette

Oppegående folk ser nok verdien av å være sammen med barna sine

Anonymous poster hash: 94399...453

Det er nok mye vanligere enn du tror.

Jeg jobber i barnehage, og har har hatt mange barn på tilvenning og som går fulle dager etter det, mens far har permisjon.

Anonymous poster hash: be6fc...558

Skrevet

Man velger ikke å ta fri, man blir påtvunget det om man ikke skal tape penger. Kall det gjerne ett valg om du vil det. Mor og far kan da være like gode omsorgspersoner for ett barn uavhengig av av permisjonstid med baby.

Taper penger? Hvis man sender barn i barnehagen da kan man like gjerne jobbe. Her var det snakk om de foreldre som går hjemme i permisjonen sin mens ungen er hos dagmamma eller i barnehagen.

Skrevet

Og alle arbeidene mødre jobber 9-16? Så hvis far kan slå to fluer i en smekk med å få gjort unna en del arbeid i hus og hage uten å ha et lite barnehagebarn løpende rundt mens barnet er i barnehagen og så er det far og barn tid mens mor er på ettermiddags-/kvelds-/nattskift så ser ikke jeg på det som et problem.

Men hvis mor har dagtidjobb og far aldri er alene med barnet, det er ikke det som er tanken med permisjonen.

Så man skal få betalt av staten for å gjøre unna hjemme mens noen andre passer ungen? Vi har permisjon for å ta oss av ungene våre, IKKE for å plassere de i barnehage.

Skrevet

Det der er jo rent tullball!

Man "taper" ikke penger ved å la være å ta fedrekvoten! Man taper en betalt permisjon.

Påstanden din er jo som at jeg skulle si jeg tapte penger på å jobbe, for da går jeg glipp av arbeidsledighetstrygd!

Alle ytelser og rettigheter kommer med et forbehold. Skal man kreve ut barnetrygd, må man først få barn. Skal man ha arbeidsledighetstrygd, må man først miste jobben. Og skal man ha en betalt permisjon med barnet sitt må man - ta-DAAAA! - ta permisjon med barnet sitt!

Det står folk fritt å ta fri i kun seks uker, og deretter levere babyen hos en dagmamma, så de selv kan jobbe. Men det går ikke an å tro at man da i tillegg kan heve pengene som skulle ha blitt utbetalt i permisjonstida. De pengene skal jo kompensere for manglende lønn.

Skrevet

Skulle man måtte være sammen med barnet 100% av tiden eller skulle det være ok å gjøre noe uten barnet? Er en tur ut med venninner ok? En tur i butikken? En treningstur på kvelden? Bør det være lov å lage middag mens storebror ser etter barnet? Hvor bør grensen gå?

Anonymous poster hash: 16f04...1d5

Skrevet

Skulle man måtte være sammen med barnet 100% av tiden eller skulle det være ok å gjøre noe uten barnet? Er en tur ut med venninner ok? En tur i butikken? En treningstur på kvelden? Bør det være lov å lage middag mens storebror ser etter barnet? Hvor bør grensen gå?

Grensen går ved å inngå fast kontrakt med en barnehage eller dagmamma om daglig /jevnlig pass, vel. Hva trodde du?

Skrevet

Så man skal få betalt av staten for å gjøre unna hjemme mens noen andre passer ungen? Vi har permisjon for å ta oss av ungene våre, IKKE for å plassere de i barnehage.

Har du i det hele tatt snøring på hva foreldreoermisjon er? Far har permisjon fra sin jobb mens mor er på jobb. Permisjonstiden gjelder ikke mens mor sover på formiddagen etter et nattskift.

Skrevet

Det skjønner du vel virkelig selv? Du skjønner vel forskjellen på at barn er i barnehagen hele dagen og om barnet er med storebror mens man lager middag, eller tar en treningstur. Sammenligningene du drar er fullstendig bak mål

Anonymous poster hash: be6fc...558

Skrevet

Grensen går ved å inngå fast kontrakt med en barnehage eller dagmamma om daglig /jevnlig pass, vel. Hva trodde du?

Hva om barnevakten var bestemor, storebror eller far?

Skrevet

Har du i det hele tatt snøring på hva foreldreoermisjon er? Far har permisjon fra sin jobb mens mor er på jobb. Permisjonstiden gjelder ikke mens mor sover på formiddagen etter et nattskift.

Vås.

Han har permisjon fra SIN jobb, det relaterer ikke til hvilke timer mor jobber.

Hvis han selv er vant til å jobbe formiddag, ja, så er det DE timene han er frikjøpt fra. Av samfunnet, for å passe sitt eget barn! Det er en KJEMPEGOD deal, og helt utrolig frekt å utnytte...

Skrevet

Hva om barnevakten var bestemor, storebror eller far?

Øh... nå var den vel nettopp IKKE far?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...