Anonym bruker Skrevet 24. juni 2016 #26 Skrevet 24. juni 2016 Norge burde også gå ut av EU. Anonymous poster hash: 90a83...56f Takk og lov for st vi er på innsiden av det europeiske markedet i form av EØS. Uten denne avtalen hadde det vært katastrofalt for norsk økonomi. Det som er trist er at vi ikke er fullverdig medlem slik at vår mening kan fremmes i Brüssel. Dere må også huske på at EU ble dannet for å stabilisere Europa etter st kontinentet var igjennom TO(!!!!) verdenskriger på 30 år. I dag ser vi igjen tendens til polarisering på vårt kontinent mellom øst og vest. Det ar Storbritannia nå velger å gå ut er skummelt økonomisk, men også i forhold til stabilitet og samarbeid mellom land i vår verdensdel. Anonymous poster hash: 35802...a2b
Anonym bruker Skrevet 24. juni 2016 #27 Skrevet 24. juni 2016 Det har svidd hardt på pungen for å si det slik i morges. Alle trodde at de skulle bli værende. Fy faen som aksjekontoen har beveget seg i dag.. Jaja, men dette er begynnelsen på slutten for EU - og forøvrig det pengesystemet som vi kjenner til i dag. Men jeg er glad for at UK er ute nå, det trengs virkelig en forandring. Armstrong spådde i 1987 at Storbritannia skulle gå ut av EU i 2016. Trodde ikke helt på det, men han fikk faktisk rett - denne gangen også. Anonymous poster hash: 2a91e...e91
Anonym bruker Skrevet 24. juni 2016 #28 Skrevet 24. juni 2016 Spennende! Beviser litt at EU ikke er å trakte etter Anonymous poster hash: 060ed...282 Det beviser ikke at EU ikke er noe å trakte etter. Det beviser at Leave-kampanjen, som var basert på fremmedfrykt og løgner, dessverre klarte å overtale flertallet av dem som har avgitt sin stemme. Anonymous poster hash: 4fdfd...c64
Anonym bruker Skrevet 24. juni 2016 #29 Skrevet 24. juni 2016 Ja, for det finnes jo ingen gode argumenter MOT EU....... Anonymous poster hash: e2740...0c8 Klart det gjør. Men det er ikke disse argumentene Leave-kampanjen har brukt. Det er ikke "EU rules and regulations" de fleste Leave-velgerne hater mest, det er innvandrere, asylsøkere, flyktninger, migranter. Mange av Leave-velgerne tror de er arbeidsledige/lavtlønte pga. innvandrere, og at ved å melde seg ut av EU vil alle disse problemene være løst. Innvandrerne må "reise hjem" og selv vil de få bedre levestandard. Anonymous poster hash: 4fdfd...c64
Anonym bruker Skrevet 24. juni 2016 #30 Skrevet 24. juni 2016 Jeg synes det er synd at nei-siden her (selv om de vant) utelukkende blir assosiert med rasisme, fremmedfrykt og negativitet! Mange EU-motstandere har helt andre argumenter enn mulighet til å stenge grensene, som f.eks at i en føderasjon blir det stor avstand mellom de som sitter med makten og folket! Anonymous poster hash: e497f...992 Du tror ikke seriøst, innerst inne, at dette er hovedgrunnen, eller en gang en viktig grunn, til at folk stemte for å forlate EU? De fleste som stemte for å forlate EU har lav utdannelse og bryr seg nok ikke nevneverdig om abstrakte begreper og de kompliserte inner workings of the EU. De tror de vil få bedre levevilkår selv dersom de forlater EU, og det blir mindre innvandring (tror de). Anonymous poster hash: 4fdfd...c64
Anonym bruker Skrevet 24. juni 2016 #31 Skrevet 24. juni 2016 Patetisk? Prøv å bo i ghettoen blant utlendinger du, så kan du snakke etterpå. Anonymous poster hash: 28c97...26c Det kunne spanjolene sagt om britene i Benidorm, også. Anonymous poster hash: 4fdfd...c64
Anonym bruker Skrevet 24. juni 2016 #32 Skrevet 24. juni 2016 Du tror ikke seriøst, innerst inne, at dette er hovedgrunnen, eller en gang en viktig grunn, til at folk stemte for å forlate EU? De fleste som stemte for å forlate EU har lav utdannelse og bryr seg nok ikke nevneverdig om abstrakte begreper og de kompliserte inner workings of the EU. De tror de vil få bedre levevilkår selv dersom de forlater EU, og det blir mindre innvandring (tror de). Anonymous poster hash: 4fdfd...c64 Dette!!! Ikke glem løftet om NHS- helsesystemet som snik privatiseres og hvor midler blir kuttet til margen- løftet om at penger skulle inn dit igjen har blitt borte kun timer senere. Vet at mange valgte for dette også i håp om at mer penger i landet skulle hjelpe det offentlig.. Synes det er helt greit å kalle 17 millioner som stemt ut for idioter, de resterende tusen tjener faktisk på det. Anonymous poster hash: 5db51...b75
Anonym bruker Skrevet 24. juni 2016 #33 Skrevet 24. juni 2016 Ja? Kan noen som er litt smartere enn meg forklare dette kort? Dette må da ha store konsekvenser? Eller er de fortsatt i schengen som Norge, så det ikke blir så mange forandringer? Bill. Merke ulovlig blond Anonymous poster hash: f1999...c83 GB var aldri i Schengen... Anonymous poster hash: b2fed...68d
Anonym bruker Skrevet 24. juni 2016 #34 Skrevet 24. juni 2016 Det er bare tull. Fremmedfrykt er MYE av årsaken til så mange stemte seg ut av EU. Flyktningestrømmen, kostnadene av flyktningene, interne fattige og høy frustrasjon over sosiale forhold har vært av stor betydning. Når du ser på det lave utdannings- og inntektsnivået til arbeiderklassen er det ikke overraskende heller. Anonymous poster hash: 5ce4a...2e9 Dette er jo bare dine private spekulasjoner. Du har åpenbart glemt hvordan finanskrisen rammet GB med et bankkrakk som tok sparepengene fra folk, hvordan vanlige mennesker ble straffet for bankenes idioti, du har ikke fått med deg de stadige nedskjæringene i helse og velferd og du har kanskje ikke fanget opp den meget tynnslitte tilliten til Cameron som resultat av dette? Britene har MANGE grunner til ikke å ønske medlemskap i en union der lønnsomhet er Guden! Anonymous poster hash: b2fed...68d
Anonym bruker Skrevet 24. juni 2016 #35 Skrevet 24. juni 2016 Du tror ikke seriøst, innerst inne, at dette er hovedgrunnen, eller en gang en viktig grunn, til at folk stemte for å forlate EU? De fleste som stemte for å forlate EU har lav utdannelse og bryr seg nok ikke nevneverdig om abstrakte begreper og de kompliserte inner workings of the EU. De tror de vil få bedre levevilkår selv dersom de forlater EU, og det blir mindre innvandring (tror de). Anonymous poster hash: 4fdfd...c64 Det er nå engang slik at den økonomiske og intellektuelle eliten kun består av et fåtall. Der vil alltid finnes en stor andel mennesker i befolkningen som har lav utdanning, lav lønn og generelt dårligere forutsetninger. En god strategi for å endre dette vil være å gi denne gruppen bedre forutsetninger for å gjøre gode valg for seg selv. F.eks utdanning og jobber. Å spytte på en gruppe med mindre generell kapital enn seg selv har motsatt effekt. Som en arbeidsledig brite sa i et intervju i Aftenposten (angående makteliten vs "bermen"): "Først pisser de på oss. Deretter sier de at vi stinker". Jeg tror Brexit er veldig dumt. Likevel har et stort antall mennesker stemt for å forlate EU i et demokratisk valg. I stedet for å bare forklare resultater med at Brexit-tilhengerne er dumme rasister, så kan dette være en gyllen anledning til å se hva de dumme, uutdannede menneskene faktisk sliter med i livene sine. Føler de på en mulighet til å påvirke? Føler de at de blir hørt? Har de reelle muligheter til utdanning og jobb på linje med andre? Hvis svarene på dette er nei, så er ikke valgresultatet så overraskende. Anonymous poster hash: 057d3...5f1
Anonym bruker Skrevet 24. juni 2016 #36 Skrevet 24. juni 2016 Det er nå engang slik at den økonomiske og intellektuelle eliten kun består av et fåtall. Der vil alltid finnes en stor andel mennesker i befolkningen som har lav utdanning, lav lønn og generelt dårligere forutsetninger. En god strategi for å endre dette vil være å gi denne gruppen bedre forutsetninger for å gjøre gode valg for seg selv. F.eks utdanning og jobber. Å spytte på en gruppe med mindre generell kapital enn seg selv har motsatt effekt. Som en arbeidsledig brite sa i et intervju i Aftenposten (angående makteliten vs "bermen"): "Først pisser de på oss. Deretter sier de at vi stinker". Jeg tror Brexit er veldig dumt. Likevel har et stort antall mennesker stemt for å forlate EU i et demokratisk valg. I stedet for å bare forklare resultater med at Brexit-tilhengerne er dumme rasister, så kan dette være en gyllen anledning til å se hva de dumme, uutdannede menneskene faktisk sliter med i livene sine. Føler de på en mulighet til å påvirke? Føler de at de blir hørt? Har de reelle muligheter til utdanning og jobb på linje med andre? Hvis svarene på dette er nei, så er ikke valgresultatet så overraskende. Anonymous poster hash: 057d3...5f1 Quite. Anonymous poster hash: b2fed...68d
Anonym bruker Skrevet 24. juni 2016 #37 Skrevet 24. juni 2016 Muligens er brexit et symptom på strømmer som går gjennom Europa for tiden. I både Europa og USA har man de siste årene sett en oppsving av økt fremmedfrykt og tendens til å legge skylden for interne anliggender på andre land og folkegrupper. Løsningene som presenteres er enkle og besnærende: Grensene må stenges, moderlandets kultur og verdier er i fare og "de fremmende" må kastes ut, event interneres. Selv om jeg er betenkt over mange aspekter ved EU mtp demokrati, økologi og korrupsjon så har EU hatt en viktig stabiliserende effekt i Europa etter 2.verdenskrig. Nå svartmaler jeg nok noe her, men utviklingen bekymrer meg. Anonymous poster hash: 636e9...95f
Anonym bruker Skrevet 24. juni 2016 #38 Skrevet 24. juni 2016 Muligens er brexit et symptom på strømmer som går gjennom Europa for tiden. I både Europa og USA har man de siste årene sett en oppsving av økt fremmedfrykt og tendens til å legge skylden for interne anliggender på andre land og folkegrupper. Løsningene som presenteres er enkle og besnærende: Grensene må stenges, moderlandets kultur og verdier er i fare og "de fremmende" må kastes ut, event interneres. Selv om jeg er betenkt over mange aspekter ved EU mtp demokrati, økologi og korrupsjon så har EU hatt en viktig stabiliserende effekt i Europa etter 2.verdenskrig. Nå svartmaler jeg nok noe her, men utviklingen bekymrer meg. Anonymous poster hash: 636e9...95f Du har heller ikke fått med deg at det parallellt skjer ANDRE ting i disse landene som folk ikke trives med? Prøv å Google "austerity"...! Anonymous poster hash: b2fed...68d
Anonym bruker Skrevet 24. juni 2016 #39 Skrevet 24. juni 2016 Dette er jo bare dine private spekulasjoner. Du har åpenbart glemt hvordan finanskrisen rammet GB med et bankkrakk som tok sparepengene fra folk, hvordan vanlige mennesker ble straffet for bankenes idioti, du har ikke fått med deg de stadige nedskjæringene i helse og velferd og du har kanskje ikke fanget opp den meget tynnslitte tilliten til Cameron som resultat av dette? Britene har MANGE grunner til ikke å ønske medlemskap i en union der lønnsomhet er Guden! Anonymous poster hash: b2fed...68d Har jeg åpenbart glemt finanskrisen? Du burde virkelig ikke bruke dine private spekulasjoner som argumentasjon 😘 England er et samfunn jeg har svært liten respekt for, i hovedsak pga klasseskillet og alle de lite ålreite følgene av det. Jeg husker finanskrisen godt også. Det endrer ikke det faktum at mennesker medlavt kunnskapsnivå og mye fremmedfrykt er et stort, stort antall velgere som stemte for å forlate EU. At de har mye å være misfornøyd med forandrer ikke at Leave-siden har hauset opp fremmedfrykt, kostnader og nasjonalisme. Anonymous poster hash: 5ce4a...2e9
Anonym bruker Skrevet 24. juni 2016 #40 Skrevet 24. juni 2016 Har jeg åpenbart glemt finanskrisen? Du burde virkelig ikke bruke dine private spekulasjoner som argumentasjon 😘 England er et samfunn jeg har svært liten respekt for, i hovedsak pga klasseskillet og alle de lite ålreite følgene av det. Jeg husker finanskrisen godt også. Det endrer ikke det faktum at mennesker medlavt kunnskapsnivå og mye fremmedfrykt er et stort, stort antall velgere som stemte for å forlate EU. At de har mye å være misfornøyd med forandrer ikke at Leave-siden har hauset opp fremmedfrykt, kostnader og nasjonalisme. Anonymous poster hash: 5ce4a...2e9 Hvor lenge har du bodd i England? Siden du kjenner det så godt? Føydalsamfunnets resultater finner vi i mange europeiske land. Og den europeiske union er med på å videreføre de "lite ålreite" følgene av det, f eks stor avstand mellom øverst og nederst, stor makt hos dem som eier produksjonsmidlene (tidligere: jordegods, nå: industri- og finanseiendom) - Vel, alt dette står i Das Kapital, du kan lese deg til det selv. Anonymous poster hash: b2fed...68d
Anonym bruker Skrevet 24. juni 2016 #41 Skrevet 24. juni 2016 Det er nå engang slik at den økonomiske og intellektuelle eliten kun består av et fåtall. Der vil alltid finnes en stor andel mennesker i befolkningen som har lav utdanning, lav lønn og generelt dårligere forutsetninger. En god strategi for å endre dette vil være å gi denne gruppen bedre forutsetninger for å gjøre gode valg for seg selv. F.eks utdanning og jobber. Å spytte på en gruppe med mindre generell kapital enn seg selv har motsatt effekt. Som en arbeidsledig brite sa i et intervju i Aftenposten (angående makteliten vs "bermen"): "Først pisser de på oss. Deretter sier de at vi stinker". Jeg tror Brexit er veldig dumt. Likevel har et stort antall mennesker stemt for å forlate EU i et demokratisk valg. I stedet for å bare forklare resultater med at Brexit-tilhengerne er dumme rasister, så kan dette være en gyllen anledning til å se hva de dumme, uutdannede menneskene faktisk sliter med i livene sine. Føler de på en mulighet til å påvirke? Føler de at de blir hørt? Har de reelle muligheter til utdanning og jobb på linje med andre? Hvis svarene på dette er nei, så er ikke valgresultatet så overraskende. Anonymous poster hash: 057d3...5f1 Dette! Anonymous poster hash: 06582...c1c
Anonym bruker Skrevet 24. juni 2016 #42 Skrevet 24. juni 2016 Takk og lov for st vi er på innsiden av det europeiske markedet i form av EØS. Uten denne avtalen hadde det vært katastrofalt for norsk økonomi. Det som er trist er at vi ikke er fullverdig medlem slik at vår mening kan fremmes i Brüssel. Dere må også huske på at EU ble dannet for å stabilisere Europa etter st kontinentet var igjennom TO(!!!!) verdenskriger på 30 år. I dag ser vi igjen tendens til polarisering på vårt kontinent mellom øst og vest. Det ar Storbritannia nå velger å gå ut er skummelt økonomisk, men også i forhold til stabilitet og samarbeid mellom land i vår verdensdel. Anonymous poster hash: 35802...a2b Norge burde helt klar ut av EØS.enten må man være helt inne og ha noe å si eller så må man være ute. Det som skjer nå er at vi betaler mer enn EU land for å være medlem av EØS og vi har ingen innflytelse. Vi må bare godta det EU sier. Jeg bodde i England i noen år på begynnelsen av 2000 tallet og mange engelskmenn ville ut av EU allerede da. Det hadde ingenting med fremmedfrykt og rasisme å gjøre. På universitet så hadde vi flere oppgaver angående EU og hvorfor man ønsker å forlate. Norge burde heller ha en avtale som Sveits har. Det som har gjort at EU har blitt vanskelig for mange land er fri rett bevegelse av folk. Anonymous poster hash: 3c0bf...b58
Anonym bruker Skrevet 24. juni 2016 #43 Skrevet 24. juni 2016 Det var faktisk utenfor min fatteevne at britene virkelig kunne stemme landet sitt ut av EU. Hadde aldri trodd at det faktisk gjør det. Herregud, for en tabbe av Cameron det var å ha en folkeavstemning. Jeg ser absolutt at det er mange ting som er dårlig med EU, og spesielt den voksende distanse av Brussel mot befolkningen, maktkonsentrasjon og at kommissionen (ikke valgt) har så mye mer makt og bestemmer mer enn parlamentet (som er valgt). Det har aldri før vært fred så lenge i Europa som de siste 70 år, bl.a. takket være EU. Land som Frankrike, Nederland og Tyskland har betalt veldig mye penger i mange år for å få til en enhet, for at fattigere land i Europa skal styrke sin økonomi. Om 25 år vil våre barn leve i en ganske forandret verden, og ikke bare pga teknikken har utviklet seg i rasende fart. Anonymous poster hash: 39d11...80d
Anonym bruker Skrevet 24. juni 2016 #44 Skrevet 24. juni 2016 Det var faktisk utenfor min fatteevne at britene virkelig kunne stemme landet sitt ut av EU. Hadde aldri trodd at det faktisk gjør det. Herregud, for en tabbe av Cameron det var å ha en folkeavstemning. Jeg ser absolutt at det er mange ting som er dårlig med EU, og spesielt den voksende distanse av Brussel mot befolkningen, maktkonsentrasjon og at kommissionen (ikke valgt) har så mye mer makt og bestemmer mer enn parlamentet (som er valgt). Det har aldri før vært fred så lenge i Europa som de siste 70 år, bl.a. takket være EU. Land som Frankrike, Nederland og Tyskland har betalt veldig mye penger i mange år for å få til en enhet, for at fattigere land i Europa skal styrke sin økonomi. Om 25 år vil våre barn leve i en ganske forandret verden, og ikke bare pga teknikken har utviklet seg i rasende fart. Anonymous poster hash: 39d11...80d
Anonym bruker Skrevet 24. juni 2016 #45 Skrevet 24. juni 2016 Jeg er imponert over kunnskapsnivået til enkelte her inne! Fantastisk opplysende for oss middels interesserte. Er dere virkelig de samme som diskuterer solkrem og bruken av hvem/hvilken? Anonymous poster hash: c3fdf...1b8
Anonym bruker Skrevet 24. juni 2016 #46 Skrevet 24. juni 2016 Det var faktisk utenfor min fatteevne at britene virkelig kunne stemme landet sitt ut av EU. Hadde aldri trodd at det faktisk gjør det. Herregud, for en tabbe av Cameron det var å ha en folkeavstemning. Jeg ser absolutt at det er mange ting som er dårlig med EU, og spesielt den voksende distanse av Brussel mot befolkningen, maktkonsentrasjon og at kommissionen (ikke valgt) har så mye mer makt og bestemmer mer enn parlamentet (som er valgt). Det har aldri før vært fred så lenge i Europa som de siste 70 år, bl.a. takket være EU. Land som Frankrike, Nederland og Tyskland har betalt veldig mye penger i mange år for å få til en enhet, for at fattigere land i Europa skal styrke sin økonomi. Om 25 år vil våre barn leve i en ganske forandret verden, og ikke bare pga teknikken har utviklet seg i rasende fart. Anonymous poster hash: 39d11...80d Fattigere land skal få styrket sin økonomi? Hvilken planet bor du på? Det er BANKENE som har fått styrket sin økonomi ved at fattigere land tar regninga (gjennom å nekte sine pensjonister pensjon, barna skolemåltider og de arbeidsledige sin arbeidsløshetstrygd). Nederland m fl har ikke subsidiert andre land. Anonymous poster hash: b2fed...68d
Anonym bruker Skrevet 24. juni 2016 #47 Skrevet 24. juni 2016 Les Christian Borchs analyse: https://www.forlagsliv.no/christianborch/2016/06/24/brexit-2/ Anonymous poster hash: b2fed...68d
Anonym bruker Skrevet 24. juni 2016 #48 Skrevet 24. juni 2016 Det var faktisk utenfor min fatteevne at britene virkelig kunne stemme landet sitt ut av EU. Hadde aldri trodd at det faktisk gjør det. Herregud, for en tabbe av Cameron det var å ha en folkeavstemning. Anonymous poster hash: 39d11...80d Tabbe med direkte demokrati? Virkelig? Virkelig? Det er helt utvilsomt at EU har vært en kjempesuksee hva gjelder stabilisering av Europa, og har i så måte vært en stor suksees. Men EU anno 2016 vs traktaten om jern og malm som ble laget i årene etter andre verdenskrig - nettopp for å hindre tredje verdenskrig, er virkelig to vidt forskjellige ting. EU bør ta Brexit til etterretning, ta et skritt tilbake og evaluere hvor de er på veg. Det har vært mye mer fokus på TTIP i England f.eks enn i Norge, og for meg hadde frykten for å fått TTIP tredd ned over ørene vært mer enn nok til å fått meg til å stemme leave. Demokrati er det mest dyrebare vi har, å beskylde noen for å være dumme for å forsøke å verne om demokrati og uavhengighet er bra sprøtt. Er Europa tjent med å være fragmentert? Helt sikkert ikke. Skjønner jeg at flere land begynner å bli bekymret nå, ja. Da snakker jeg ikke om innvandring i det hele tatt, det at EU bedriver topphemmelige forhandlinger om topphemmelige avtaler er bare et bevis på at ting har gått for langt, EU må justere kursen for å hindre at flukten brer seg. Anonymous poster hash: b716b...e3a
Anonym bruker Skrevet 24. juni 2016 #49 Skrevet 24. juni 2016 Det er helt patetisk at rasisme, fremmedfrykt og egoisme kan få slike resultater. Nesten så man skulle ønske det var et minimumskrav til intelligens og kunnskap før man er stemmeberettiget 😳 Anonymous poster hash: 5ce4a...2e9 Å kalle de som er imot å ha åpne grenser for innvandring mindre intelligente er vel et bevis på at fordommene dine er like store som hos en gjennomsnittlig ekte rasist. Men det er de "korrekte" fordommene du kommer med da... Anonymous poster hash: 651b7...963
Anonym bruker Skrevet 24. juni 2016 #50 Skrevet 24. juni 2016 Fattigere land skal få styrket sin økonomi? Hvilken planet bor du på? Det er BANKENE som har fått styrket sin økonomi ved at fattigere land tar regninga (gjennom å nekte sine pensjonister pensjon, barna skolemåltider og de arbeidsledige sin arbeidsløshetstrygd). Nederland m fl har ikke subsidiert andre land. Anonymous poster hash: b2fed...68d Du må kjøre litt rundt i Søreuropa kanskje. Motorvei i Portugal slik de har nå er finansiert og betalt av EU, Olivebønder i Hellas hadde konket for lenge siden uten subsidier, Cornwall har fått bredbåndsdekning gjennom EU. EU har i mange økonomisk svake land betalt for ting som varer, dvs infrastruktur. Ikke forbruk. Enig i at det var helt feil å "redde" bankene under finanskrisen. London City er en casino med finansprodukter som burde aldri vært lov å selge. Island som eksempel, der gikk 2 viktige banker konkurs og hva gjorde Island? Ingenting. Med rette. Island slet noen få år, men er langt på bedringens vei mens Søreuropa fremdeles sliter og statsgjelden bare vokser. Bankene skulle gått konk, for profitter er private, tap blir sosialisert. Helt feil. Uansett, hele "Club Med" har altfor lenge betalt for mye sosiale goder som de ikke har råd til. Du kan bare ikke punge ut pensjoner som er helt urealistisk når statsøkonomien ikke klarer å generere utgiftene. Forresten: sjekk fakta dine. Nederland er største bidragsyter per hode i hele EU! De har betalt netto 4,7 milliarder euro, 280 euro per hode. Tyskland betalte mest totalt med 15,5 milliarder, men per hodet er det "bare" 192. Tall er fra 2014. Kilde European Commission. Anonymous poster hash: 39d11...80d
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå