Ileus Skrevet 22. juni 2016 #26 Skrevet 22. juni 2016 Vi bruker faktor 30 Anglamark som COOP selger, veldig god å smøre ut. Parfymefri og ingen andre skadelige stoffer. Ungene har ikke blitt solbrente med den.
Fru vims Skrevet 22. juni 2016 #27 Skrevet 22. juni 2016 Bruker 30 på barna. Hadde det i syden og. Men da hadde jeg og med en stift på solfaktor 50 som jeg smurte på de mest utsatte stedene. Og var kun de barna med den lyseste huden som trengte det.
Ylva og Mathilde Skrevet 22. juni 2016 #28 Skrevet 22. juni 2016 Faktoren sier null og nada om beskyttelsen mot UVA, den oppgir bare beskyttelsen mot UVB Altså sier solfaktoren ingenting om hvor mye av de skadelige UVA-strålene som stoppes. Ikke alle solkremer oppgir hvor god UVA-beskyttelse kremen gir. Men stadig flere bruker et system med stjernerangering. Denne rangeringen viser hvor mye av UVA-strålene som absorberes sammenlignet med UVB-stråler. Stjerneskalaen går fra 0 til 5 stjerner, så kjøper du en solkrem med solfaktor 15 og fem stjerner for UVA-beskyttelse, absorberes 97 prosent av UVA-strålene også. Mens en solkrem med faktor 2 stopper 50 prosent av UVB-strålene, stopper en med faktor 8 70 prosent av dem. Går du opp til solfaktor 15 absorberes 93 prosent av UVB-strålene av kremen. Faktor 30 har littegrann bedre beskyttelse - her absorberes 97 prosent av strålene. Faktor 50 gir marginalt bedre UVB-beskyttelse ved å absorbere 98 prosent av strålene. http://www.kk.no/livsstil/liten-vits-med-faktor-30-eller-50-25005 Anonymous poster hash: ca68d...8a8 Nei, så lenge det er ringet rundt UVA på tuben, betyr det at UVA-faktoren er minst 1/3 av det angitt. Når det kommer til UVB er det sant at forskjellen på 30 og 50 er marginal, men det er altså UVA som er den som gir skader i cellenes DNA.
Ylva og Mathilde Skrevet 22. juni 2016 #29 Skrevet 22. juni 2016 Man skal ikke bruke 50 på barn, da den legger seg som et lokk, som gjør at huden kan boble fra undersiden. Dette fikk vi vite fra legen. 30 er mer en bra nok! Anonymous poster hash: 483cc...5bf B U L L S H I T !
Anonym bruker Skrevet 22. juni 2016 #30 Skrevet 22. juni 2016 Nei, så lenge det er ringet rundt UVA på tuben, betyr det at UVA-faktoren er minst 1/3 av det angitt. Når det kommer til UVB er det sant at forskjellen på 30 og 50 er marginal, men det er altså UVA som er den som gir skader i cellenes DNA. Solkremen jeg bruker har faktor 20 og 5 stjerner på UVA, det betyr at 97% av UVA-strålene stoppes. Anonymous poster hash: ca68d...8a8
Anonym bruker Skrevet 22. juni 2016 #31 Skrevet 22. juni 2016 Bedre med en lavere faktor og smøre oftere. Forøvrig er det aller beste å unngå sola i så stor grad som mulig mellom kl 11 og 15, ha solhatt og lette klær som dekker mest mulig. Og å vende barnet langsomt til sola (forutsatt at barnet har en hudtype som tåler sola og etterhvert kan bli brun av sol. Er barnet veldig lyst i huden er det bare å smøre masse med solkrem, alltid. Anonymous poster hash: a15ef...e93
Anonym bruker Skrevet 22. juni 2016 #32 Skrevet 22. juni 2016 Vi bruker faktor 30 og 15. Vi blir alle lett brune, og ikke røde. Anonymous poster hash: c8d1a...455
Anonym bruker Skrevet 22. juni 2016 #33 Skrevet 22. juni 2016 Aldri brukt 50 til mine. Bruker 15-20 her hjemme når vi er ute og leker, har litt klær på og går litt ut og inn. Er vi på stranda bruker de 20-30 og når vi er i "syden" og gjerne er ute og på stranda hele dagen bruker de faktor 30. Anonymous poster hash: cd18f...84f
Anonym bruker Skrevet 22. juni 2016 #34 Skrevet 22. juni 2016 Bruker 50 siden jeg vanligvis glemmer det. Da kan jeg like godt trø til med litt faktor når det først smøres. Er større fan av klær enn solkrem (klær beskytter mer enn godt nok). Og er var for sola selv så er flink til å finne skygge for barna, soltelt, parasoll etc. Anonymous poster hash: c40b8...649
Anonym bruker Skrevet 22. juni 2016 #35 Skrevet 22. juni 2016 Bruker 30 på min. Jeg bruker 15. Anonymous poster hash: aec5c...779
Yellow Brick Road Skrevet 22. juni 2016 #36 Skrevet 22. juni 2016 Bruker aldri mer enn 15-20 her i huset.
Anonym bruker Skrevet 22. juni 2016 #37 Skrevet 22. juni 2016 25 og 30 på barna. 15 på meg selv. Anonymous poster hash: af93a...841
Anonym bruker Skrevet 22. juni 2016 #38 Skrevet 22. juni 2016 25 og 30 på barna. 15 på meg selv. Anonymous poster hash: af93a...841
Ylva og Mathilde Skrevet 22. juni 2016 #40 Skrevet 22. juni 2016 Jaja, er det rart vi troner på verdenstoppen når det kommer til antall tilfeller hudkreft?
Anonym bruker Skrevet 22. juni 2016 #41 Skrevet 22. juni 2016 Bruker 30 held familien her. Kjøper bare det. Fungerer kjempebra. Får farge, og blir ikke solbrendt. Bruker alba botanica sin. Kjøper på iherb.com. Anonymous poster hash: 38d6f...867
Anonym bruker Skrevet 22. juni 2016 #42 Skrevet 22. juni 2016 30 her. Mest fordi jeg er distré og har dårlig rutine på smøring. Så mine barn blir stort sett bare smurt en gang om dagen. Da er 15-20 for lav faktor. Med en smøring med faktor 30 pr dag blir ikke barna solbrente. Anonymous poster hash: 76c58...301
Anonym bruker Skrevet 22. juni 2016 #43 Skrevet 22. juni 2016 Vel, problemet er at UVA-beskyttelsen er kun 1/3 av faktoren angitt, og det er UVA som forårsaker aldring og skader i DNAet som gir hudkreft. Hvorfor ikke bruke 50? Jeg finner ikke et eneste godt argument i mot. Du kan forebygge hudkreft hos barnet ditt. Ref passiv røyking-tråden. Enig. Bruker 50+ selv også. Dessuten er det mange som bruker for små mengder solkrem, og smører seg for sjelden. Da blir effekten lavere, og da er der jo greit at utgangspunktet er en krem med høyere solfaktor. Anonymous poster hash: 81f50...486
Anonym bruker Skrevet 22. juni 2016 #44 Skrevet 22. juni 2016 Oi, her går det i kun 50 gitt og det gjelder for nabolaget her med unntak av de som er naturlig mørke. Overrasket at så mange bruker såpass lav faktor men deres barn. Den vi bruker er med 4 stjerne UVA og beregnet for barn i forhold til allergier osv. Veldig fornøyd selv om barnet ikke er "brun". Anonymous poster hash: 3f4d2...da6
Anonym bruker Skrevet 22. juni 2016 #45 Skrevet 22. juni 2016 Nei, jeg kunne ikke komme på å bruke faktor 50! Det er solstråler, ikke dødsstråler! Hvis du ferierer i tropene er det nå én ting, men i NORGE? Spebarn skal ligge i skyggen, da trenger de ikke faktor 50. Samme hvor sart hud du har blir du ikke brent under en parasoll! Småbarn som løper rundt: de SKAL ha sol på seg, de skal bare ikke bli brent. Smør dem på den varmeste tida på dagen, sørg for at de har litt klær på, f eks bleie, hatt og t-skjorte. Smør armer, ben, ansikt/ører og nakke. Større barn som bader mye: skuldre, ører og nese kan få sunblock eller sinksalve på. Resten av kroppen vannavstøtende solkrem, ha på ny flere ganger om dagen. Faktor 20-30 holder i massevis, de skal bare ikke bli solbrente! Anonymous poster hash: 2b0e6...c30
Anonym bruker Skrevet 22. juni 2016 #46 Skrevet 22. juni 2016 Jaja, er det rart vi troner på verdenstoppen når det kommer til antall tilfeller hudkreft? Det gjør ikke vi, men australierne. Derimot troner vi på toppen når det gjelder benskjørhet... Kroppen trenger vitamin D for å nyttiggjøre seg av kalsium i kosten. Selv om vi er flittige fiskespisere, drikker mer melk enn i nabolandene, tar tran og får vitamin D tilsatt i margarinen, blir vi benskjøre. Så det er nok mangel på sol, ikke overdose, som skaper helseproblemer i Norge. Anonymous poster hash: 2b0e6...c30
Anonym bruker Skrevet 23. juni 2016 #47 Skrevet 23. juni 2016 Det gjør ikke vi, men australierne. Derimot troner vi på toppen når det gjelder benskjørhet... Kroppen trenger vitamin D for å nyttiggjøre seg av kalsium i kosten. Selv om vi er flittige fiskespisere, drikker mer melk enn i nabolandene, tar tran og får vitamin D tilsatt i margarinen, blir vi benskjøre. Så det er nok mangel på sol, ikke overdose, som skaper helseproblemer i Norge.Anonymous poster hash: 2b0e6...c30 Bullshit. De kvinnene som nå har benskjørhet er såpass gamle at de har nok ikke brukt solfaktor 50 noen gang! Veldig søkt å begynne å trekke inn benskjørhet i en slik diskusjon. Og ja, jeg er fullstendig klar over hvordan vitamin D og Ca funker. Men klart, dør man av malignt melanom som 50-åring, rekker man ikke brekke lårhalsen pga osteoporose som 80-åring. Anonymous poster hash: 81f50...486
Anonym bruker Skrevet 23. juni 2016 #48 Skrevet 23. juni 2016 Bullshit. De kvinnene som nå har benskjørhet er såpass gamle at de har nok ikke brukt solfaktor 50 noen gang! Veldig søkt å begynne å trekke inn benskjørhet i en slik diskusjon. Og ja, jeg er fullstendig klar over hvordan vitamin D og Ca funker. Men klart, dør man av malignt melanom som 50-åring, rekker man ikke brekke lårhalsen pga osteoporose som 80-åring. Anonymous poster hash: 81f50...486 Eller jeg burde kanskje skrevet at kvinnene ikke får til å IKKE brekke lårhalsen når de er 80... Anonymous poster hash: 81f50...486
Anonym bruker Skrevet 23. juni 2016 #49 Skrevet 23. juni 2016 Nei, det er kun unntaksvis på den lyseste ungen, mer tilhenger av litt klær på om det blir for mye sol. Leste jeg ikke en gang et sted at så høy faktor også blokkerte kroppens regulasjon av varme?😳 Kanskje det var her inne og bare tull, husker ikke 😂 Uansett sliter jeg veldig med D-vit mangel og får det ikke stabilisert. Får redeptbelagt tilskudd og greier..., så jeg ønsker ikke dette for barna mine og tenker vel det er lurt å herde hunden litt og ikke bli seende ut som et lik resten av livet. Så mine barn får være i sola, vi bruker solkrem, men de får bli brune på sommeren 😊 Anonymous poster hash: 78c15...19e
Anonym bruker Skrevet 23. juni 2016 #50 Skrevet 23. juni 2016 Bruker som regel 50 på både meg og ungene. Syns det er stygt med solbrun hud, hele familien har perfekt hvit porselenhud 💙 Anonymous poster hash: 3f82d...497
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå