Anonym bruker Skrevet 21. juni 2016 #1 Skrevet 21. juni 2016 Irriterende at samværsklasse 9-14,99 netter gjør at far kun betaler 600kr i måneden i bidrag. Hvorfor skal fedre som ALDRI tar initiativ til å ha barnet mer en 8 netter i måneden (sommerferie gjør at det blir 9-14,99 klassen) få samværsfradrag for så mange netter i løpet av 1 år så bidrar jeg med mye mer en han for utgifter pga barnet. Mestparten av oppdragelsen skal jeg ta meg av, min karriere begrenses da jeg ikke kan ta hvilken som helst jobb og så skal jeg faen meg betale mer en den "flinke engasjerte faren" les ironisk !!! Anonymous poster hash: 72c53...a72
Anonym bruker Skrevet 21. juni 2016 #2 Skrevet 21. juni 2016 Huff. Slitsomt å måtte ta ansvar for de ungene man har valgt å få. Jeg forstår penge-frustrasjonen din men måten du uttrykker deg på gjør at jeg får inntrykk av at ungene er en belastning. Anonymous poster hash: 2522f...c7d
Appelsinpiken Skrevet 21. juni 2016 #3 Skrevet 21. juni 2016 Det er også urettferdig at mors utgifter til barnepass av søsken til barnet skal telle, mens det ikke teller hos fars andre barn
Anonym bruker Skrevet 21. juni 2016 #4 Skrevet 21. juni 2016 Nei barna er ikke belastning, hvordan får du til å tolke det slik En kan vel bli irritert på at far ikke tar sin del, hverken i praksis eller økonomisk. Er da faen rettferdig at foreldrene tar like stor økonomisk ansvar, spesielt når han ikke gjør så mye annet. 600 kr dekker da ikke hans del av kostnaden de 14 dagene som er igjen (han har 8 dager, jeg tar 8 dager). 1200kr totalt som da skal dekke mat i 14 dager for barnet, klær, sko, fritidsaktiviteter, bursdager til venner og diverse. Anonymous poster hash: 72c53...a72
Anonym bruker Skrevet 21. juni 2016 #5 Skrevet 21. juni 2016 Ta deg sammen og gjør det beste ut av det. Jeg har fått 410-520 kr i barnebidrag gjennom i mange år nå. 0 samværsdøgn, 0 overnattinger etc. Du har i det minste 600+ at han har barnet. Skjerp deg først som sist du.... Anonymous poster hash: 5c39a...c54
Anonym bruker Skrevet 21. juni 2016 #6 Skrevet 21. juni 2016 Hva med at far skal ta seg sammen ! Typisk at mødre gjør det meste og stakkars far skal slippe unna. Umodne guttehvalper, ekte mannfolk tar sin del av ansvaret. Det har skjedd en endring i det norske samfunnet, nå er alenemødre fritt villt for stakkars far ditt og stakkars far bla,bla, bla. Skylden lander på mødrene uansett. Trenger ikke å ta meg sammen, jobber 100% imens stakkars far kan bare jobbe 80%. Tar nesten hele ansvaret, på samværshelgene så er han opptatt med alt annet en barnet sitt. Aldri snakket om at han vil ha barnet mer heller, sikkert like greit. Innlegget handler om urettferdige bidragsregler som pålegger mor større økonomisk ansvar en far. Mener du virkelig at det er rettferdig ? Anonymous poster hash: 72c53...a72
Anonym bruker Skrevet 21. juni 2016 #7 Skrevet 21. juni 2016 Bidragsreglene er håpløse. Urettferdige for far. Du er bare merkelig! Hvis han har barna 8 netter i måneden og ferier, så betaler han jo for dem da. I tillegg til 600 ekstra. Ta deg sammen! Anonymous poster hash: d0f2d...efc
Anonym bruker Skrevet 21. juni 2016 #8 Skrevet 21. juni 2016 Nei barna er ikke belastning, hvordan får du til å tolke det slik En kan vel bli irritert på at far ikke tar sin del, hverken i praksis eller økonomisk. Er da faen rettferdig at foreldrene tar like stor økonomisk ansvar, spesielt når han ikke gjør så mye annet. 600 kr dekker da ikke hans del av kostnaden de 14 dagene som er igjen (han har 8 dager, jeg tar 8 dager). 1200kr totalt som da skal dekke mat i 14 dager for barnet, klær, sko, fritidsaktiviteter, bursdager til venner og diverse. Anonymous poster hash: 72c53...a72 Dere har jo 50-50, hvorfor skal han betale deg mer enn 600 kroner. Han skal da ikke masse når barnet er hos deg, når dere har barnet like mye. Dere tar da like mye økonomisk ansvar. Vær glad du får noe som helst du. Anonymous poster hash: 68978...7c9
Anonym bruker Skrevet 21. juni 2016 #9 Skrevet 21. juni 2016 bidragsreglene er utformet slik at de i de aller fleste tilfeller er mest ugunstig for far. Det er som regel vanskeligere for den bidragspliktige å greie seg, enn det er for bidragsmottaker. Og før jeg får passet mitt påskrevet, jeg har ingen mann som betaler bidrag, ei heller mottar jeg bidrag. Mitt svar er basert på erfaringer gjennom min jobb, både i nav, og i det private. Anonymous poster hash: f4435...b50
Anonym bruker Skrevet 22. juni 2016 #10 Skrevet 22. juni 2016 Hvem har barnetrygden og skattefradraget? Anonymous poster hash: 1c52b...a90
Anonym bruker Skrevet 22. juni 2016 #11 Skrevet 22. juni 2016 Hvem har barnetrygden og skattefradraget? Anonymous poster hash: 1c52b...a90 Det er tull og komme med for den ekstra barnetrygden og skattefradraget blir lagt til som lønn hos den som mottar barnebidraget så den kommer bidragspliktig og til gode. Men det er urettferdig at samværsforeldre ikke har noen plikter og kun rettigheter. Den som har barna minst har mulighet til å leve livet helt som de ønsker uten å tenke så mye. De som har barna mest kan ikke gjøre den karrieren de ønsker må kun jobbe dagtid og er ofte avhengig av andre for at dagene skal gå rundt. Jo, det er urettferdig for det er ikke alltid den som har hovedomsorgen som har gått i forholdet men får alt ansvaret. Det betyr ikke at den forelderen ikke ønsker og gjør alt for barnet men det må være lov å si. Anonymous poster hash: a5a90...b78
Appelsinpiken Skrevet 22. juni 2016 #12 Skrevet 22. juni 2016 Det er tull og komme med for den ekstra barnetrygden og skattefradraget blir lagt til som lønn hos den som mottar barnebidraget så den kommer bidragspliktig og til gode. Men det er urettferdig at samværsforeldre ikke har noen plikter og kun rettigheter. Den som har barna minst har mulighet til å leve livet helt som de ønsker uten å tenke så mye. De som har barna mest kan ikke gjøre den karrieren de ønsker må kun jobbe dagtid og er ofte avhengig av andre for at dagene skal gå rundt. Jo, det er urettferdig for det er ikke alltid den som har hovedomsorgen som har gått i forholdet men får alt ansvaret. Det betyr ikke at den forelderen ikke ønsker og gjør alt for barnet men det må være lov å si. Anonymous poster hash: a5a90...b78 For å snu på det: Det er like urettferdig at den som var hovedomsorgen kan gjøre omtrendt det hun vil uten at det får noen konsekvenser. Vi har samme samvørsklasse, men betaler nærmere 4000 i mnden fordi mor ikke klarer å holde på en jobb.
Anonym bruker Skrevet 22. juni 2016 #13 Skrevet 22. juni 2016 For å snu på det: Det er like urettferdig at den som var hovedomsorgen kan gjøre omtrendt det hun vil uten at det får noen konsekvenser. Vi har samme samvørsklasse, men betaler nærmere 4000 i mnden fordi mor ikke klarer å holde på en jobb. Hva kan hun gjøre uten at det får konsekvenser? Saboterer samvær kan bli bøtelagt, fratatt omsorg osv. Hun står ikke oppført som null i inntekt men til og med de som går ned i prosent i jobb blir beregnet ut i fra 100%. Hvis de innfører de nye forslaget om flyttenekt for den som har hovedomsorgen sitter samværsforeldre på alle rettigheter. Er ikke alene selv altså men det er ingen konsekvenser for samværsforeldre men er det for de som har hovedomsorg Anonymous poster hash: a5a90...b78
Appelsinpiken Skrevet 22. juni 2016 #14 Skrevet 22. juni 2016 Hva kan hun gjøre uten at det får konsekvenser? Saboterer samvær kan bli bøtelagt, fratatt omsorg osv. Hun står ikke oppført som null i inntekt men til og med de som går ned i prosent i jobb blir beregnet ut i fra 100%. Hvis de innfører de nye forslaget om flyttenekt for den som har hovedomsorgen sitter samværsforeldre på alle rettigheter. Er ikke alene selv altså men det er ingen konsekvenser for samværsforeldre men er det for de som har hovedomsorg Anonymous poster hash: a5a90...b78 Fungere ikke slik i praksis. Og vi sleper ikke en liten unge gjennom en rettsak for ting vi voksne burde greie å ordne. Den påkjenningen skal han få slippe.
Anonym bruker Skrevet 22. juni 2016 #15 Skrevet 22. juni 2016 Fungere ikke slik i praksis. Og vi sleper ikke en liten unge gjennom en rettsak for ting vi voksne burde greie å ordne. Den påkjenningen skal han få slippe. Men virker ikke som dere ordner det siden dere har problemer med det. For å endre noe så må noen ta kampene. Anonymous poster hash: a5a90...b78
Anonym bruker Skrevet 22. juni 2016 #16 Skrevet 22. juni 2016 Vi har ikke 50/50. Han har barnet 8 dager i mnd, jeg har 22-23 dager. Prøvde å forklare at hvis han dekker sine 8 dager økonomisk og jeg dekker 8 dager av mine dager så er det fortsatt 14 dager igjen som vi begge skal dele på kostnaden. Og det er de som hans 600kr skal liksom dekke hans del av kostnaden med de dagene. I tillegg til det så skal det beløpet være med å dekke halvparten av kostnaden med alle de andre tingene utenom mat. Nå finnes det fedre som sikkert vil ha mer tid med barna sine men DET FINNES MANGE som gir blaffen og vil ikke ta sin del av ansvaret. De få dagene de ser barna i måneden bruker de på alt annet en barna, og ikke tale om at de vil ha flere dager. Anonymous poster hash: 72c53...a72
Anonym bruker Skrevet 22. juni 2016 #17 Skrevet 22. juni 2016 Vi har ikke 50/50. Han har barnet 8 dager i mnd, jeg har 22-23 dager. Prøvde å forklare at hvis han dekker sine 8 dager økonomisk og jeg dekker 8 dager av mine dager så er det fortsatt 14 dager igjen som vi begge skal dele på kostnaden. Og det er de som hans 600kr skal liksom dekke hans del av kostnaden med de dagene. I tillegg til det så skal det beløpet være med å dekke halvparten av kostnaden med alle de andre tingene utenom mat. Nå finnes det fedre som sikkert vil ha mer tid med barna sine men DET FINNES MANGE som gir blaffen og vil ikke ta sin del av ansvaret. De få dagene de ser barna i måneden bruker de på alt annet en barna, og ikke tale om at de vil ha flere dager. Anonymous poster hash: 72c53...a72 Tror du må lese deg opp på hvordan bidraget beregnes. Selv får jeg ikke en krone i bidrag, men gidder ikke syte for det. Anonymous poster hash: 9ee3f...05d
Anonym bruker Skrevet 22. juni 2016 #18 Skrevet 22. juni 2016 Bare tull at det er så lett og fint å være bidragspliktig iallefall. Er selv mor og stemor og får se det fra begge sider. Min mann blir regelrett r..kjørt på barnebidrag og har omtrent ingen rettigheter. Mor gjør som hun vil når hun vil. På alle samtaler på fvk blir mor hørt og ikke far. Han tjener elendig, har forsøkt alt for å få seg bedre jobb i flere år uten hell. Har utbetalt ned mot 7000 i mnd og må likrvel betale nesten 2000 i mnd i bidrag. Mor har tatt med seg barnet og flyttet 5 ganger på 2 år og siden han ønsker å ha barnet mest mulig har vi flyttet etter med alt det innebærer. 3-4 ganger i året slår mor seg vrang og lager bråk uten noe form for forvarsel. Vil ha penger, men sender jenta hit uten truse, uten klesskift, med sandaler når det er 10 grader og bøtter ned ute. Far må ta seg fri fra jobb når barnet er her siden vi ikke har råd til å bo nært nok til at vi kan bruke barnehagen. Far får nå behandling for depresjon utløst av denne situasjonen. Til og med vår kvinnelige fastlege sier at systemet er blodig urettferdig for bidragspliktige. Anonymous poster hash: fb072...421
Anonym bruker Skrevet 22. juni 2016 #19 Skrevet 22. juni 2016 Bare tull at det er så lett og fint å være bidragspliktig iallefall. Er selv mor og stemor og får se det fra begge sider. Min mann blir regelrett r..kjørt på barnebidrag og har omtrent ingen rettigheter. Mor gjør som hun vil når hun vil. På alle samtaler på fvk blir mor hørt og ikke far. Han tjener elendig, har forsøkt alt for å få seg bedre jobb i flere år uten hell. Har utbetalt ned mot 7000 i mnd og må likrvel betale nesten 2000 i mnd i bidrag. Mor har tatt med seg barnet og flyttet 5 ganger på 2 år og siden han ønsker å ha barnet mest mulig har vi flyttet etter med alt det innebærer. 3-4 ganger i året slår mor seg vrang og lager bråk uten noe form for forvarsel. Vil ha penger, men sender jenta hit uten truse, uten klesskift, med sandaler når det er 10 grader og bøtter ned ute. Far må ta seg fri fra jobb når barnet er her siden vi ikke har råd til å bo nært nok til at vi kan bruke barnehagen. Far får nå behandling for depresjon utløst av denne situasjonen. Til og med vår kvinnelige fastlege sier at systemet er blodig urettferdig for bidragspliktige. Anonymous poster hash: fb072...421 Høres ut som samtlige i denne familien hadde hstt godt av litt hjelp utenifra, bv f eks Anonymous poster hash: a03c1...78d
Anonym bruker Skrevet 22. juni 2016 #20 Skrevet 22. juni 2016 Vi har ikke 50/50. Han har barnet 8 dager i mnd, jeg har 22-23 dager. Prøvde å forklare at hvis han dekker sine 8 dager økonomisk og jeg dekker 8 dager av mine dager så er det fortsatt 14 dager igjen som vi begge skal dele på kostnaden. Og det er de som hans 600kr skal liksom dekke hans del av kostnaden med de dagene. I tillegg til det så skal det beløpet være med å dekke halvparten av kostnaden med alle de andre tingene utenom mat. Nå finnes det fedre som sikkert vil ha mer tid med barna sine men DET FINNES MANGE som gir blaffen og vil ikke ta sin del av ansvaret. De få dagene de ser barna i måneden bruker de på alt annet en barna, og ikke tale om at de vil ha flere dager. Anonymous poster hash: 72c53...a72 Jeg er enslig forsørger og har et ordnet forhold både økonomisk og ellers med barnefar. Du har flere rettigheter som du må ta med her. Du har barnetrygden, barnebidrag og du kan også søke om stønad til barnetilsyn. Vet flere saker der bidragspliktig også synes det er vanskelig, så rettferd kommer an på hvem du spør. Jeg synes derimot du bør vurdere om du vil fortsatt vil ha hovedomsorgen. Det eneste jeg leser av dine innlegg er at barnet ditt koster utrettferdig mye for deg. Og at fokuset ikke er pga kostnadene, men pga urettferdighet. Anonymous poster hash: d492c...9cc
Anonym bruker Skrevet 22. juni 2016 #21 Skrevet 22. juni 2016 Latterlig, du svarer utifra ditt eget ståsted. Er det så vanskelig å sette seg inni andres fotspor. Du mener altså at siden jeg raser fra meg på et nettforum i en frustrasjon over å bære det meste på mine skuldre mens den udugelige faren slipper unna å ta sin del i ansvaret, så skal jeg si ifra meg hovedomsorgen til en far som ikke følger opp skolearbeid, fritidsaktiviteter (er så kjiipt å kjøre en gang i uken til fotball trening så det gidder man ikke), tar ikke kontakt når barnet har bursdag, er sjelden hjemme når han har samvær, finner ikke på noen ting sammen með barnet. Ja det er en person som vil ta vare på barnet ! Ikke alle her inne har småbarn eller er nav'ere. Ingen overgangsstønad, barnetilsynstøtte, bostøtte her. sifo satser : så koster det 6966kr i måneden for et barn i denne alderen. Far får fradrag for 5 dager hver eneste måned der han ikke har samvær. Det e ca 60 dager i året det. Som jeg betaler alene. Hvor er rettferdigheten i det ? Tenk på de med flere barn, er det rettferdig at alenemor med to barn, betaler 120 dager alene hver år. Alenemor til tre barn for hele 180 dager alene hvert år. Barnetrygden er tatt ifra når de regner bidragssummen så den kan du slutte å tenke på. Innlegget handler om urettferdig bidrag, ikke om jeg er god mamma eller ei. For det er jeg, du kjenner meg ikke men er smart nok til å råde en fremmed på nettforum å gi opp barnet sitt til en deadbeat dad. Imponert over kapasiteten til å forstå at selvom jeg klager over urettferdigheten så har det null å si på hvordan jeg tar vare på barnet mitt. Hva tror du egentlig, at barnet blir påvirket på noen som helst måte av det ? Mer en det blir av å ha en far som ikke bryr seg om det Anonymous poster hash: 72c53...a72
Anonym bruker Skrevet 22. juni 2016 #22 Skrevet 22. juni 2016 har du fått unger for å ha dem mest mulig selv og kose deg med dem, eller har du fått unger for å få mest mulig bidrag? Anonymous poster hash: 2ae35...517
Anonym bruker Skrevet 22. juni 2016 #23 Skrevet 22. juni 2016 Høres ut som samtlige i denne familien hadde hstt godt av litt hjelp utenifra, bv f eks Anonymous poster hash: a03c1...78d Hærlighet, en far som tjener så lite som 7000kr i måneden ? Betaler 2000kr i bidrag, da kan han umulig ha noe særlig samvær med barnet ? Prøvd lenge å få en jobb som betaler mer en 7000kr i måneden uten å lykkes ? Høres som som ustabil tilværelse for dette barnet, mye flytting og konflikter. Anonymous poster hash: 72c53...a72
Anonym bruker Skrevet 22. juni 2016 #24 Skrevet 22. juni 2016 har du fått unger for å ha dem mest mulig selv og kose deg med dem, eller har du fått unger for å få mest mulig bidrag? Anonymous poster hash: 2ae35...517 Et barn har TO foreldre, er ikke så mye å forvente at en DELER rettferdig på alt ansvar da. Mest mulig i bidrag, 600kr i måneden. Dekker da ikke hans del av kostnaden. Helt ok at dumpe meste av ansvaret på moren, i følge deg. Får håpe du ikke havner i en slik situasjon selv engang, du klarer ihvertfall ikke å skjønne noe nå. Anonymous poster hash: 72c53...a72
Anonym bruker Skrevet 22. juni 2016 #25 Skrevet 22. juni 2016 Latterlig, du svarer utifra ditt eget ståsted. Er det så vanskelig å sette seg inni andres fotspor. Du mener altså at siden jeg raser fra meg på et nettforum i en frustrasjon over å bære det meste på mine skuldre mens den udugelige faren slipper unna å ta sin del i ansvaret, så skal jeg si ifra meg hovedomsorgen til en far som ikke følger opp skolearbeid, fritidsaktiviteter (er så kjiipt å kjøre en gang i uken til fotball trening så det gidder man ikke), tar ikke kontakt når barnet har bursdag, er sjelden hjemme når han har samvær, finner ikke på noen ting sammen með barnet. Ja det er en person som vil ta vare på barnet ! Ikke alle her inne har småbarn eller er nav'ere. Ingen overgangsstønad, barnetilsynstøtte, bostøtte her. sifo satser : så koster det 6966kr i måneden for et barn i denne alderen. Far får fradrag for 5 dager hver eneste måned der han ikke har samvær. Det e ca 60 dager i året det. Som jeg betaler alene. Hvor er rettferdigheten i det ? Tenk på de med flere barn, er det rettferdig at alenemor med to barn, betaler 120 dager alene hver år. Alenemor til tre barn for hele 180 dager alene hvert år. Barnetrygden er tatt ifra når de regner bidragssummen så den kan du slutte å tenke på. Innlegget handler om urettferdig bidrag, ikke om jeg er god mamma eller ei. For det er jeg, du kjenner meg ikke men er smart nok til å råde en fremmed på nettforum å gi opp barnet sitt til en deadbeat dad. Imponert over kapasiteten til å forstå at selvom jeg klager over urettferdigheten så har det null å si på hvordan jeg tar vare på barnet mitt. Hva tror du egentlig, at barnet blir påvirket på noen som helst måte av det ? Mer en det blir av å ha en far som ikke bryr seg om det Anonymous poster hash: 72c53...a72 Dersom du skriver til meg så kan jeg informere om at jeg har høy utdannelse, god jobb, grei inntekt, er med andre ord ikke naver. Du sier ingenting om fars inntekt eller din. Du virker veldig bitter. Jeg har aldri sagt at du er en dårlig mor, det Jar jeg ikke grunnlag for. Jeg sier bare at dersom du synes dette er så urettferdig, så er alternativet å bli bidragsyter istedet. Kan også tilføye at far her er i bildet en helg i mnd og er ikke med på noe av det hverdagslige. Han valgte å flytte et stykke unna da barnet var 2 år ( er nå 9). Du må gjerne si jeg ikke har empati, jeg sier du nå endre fokuset ditt og gjøre fet beste ut av situasjonen, eventuelt klage til Nav. Anonymous poster hash: d492c...9cc
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå