Gå til innhold

Barn i studetiden, erfaring? :)


Anbefalte innlegg

Skrevet

Funker helt sikkert bra det 😊 men ikke vær en av de som tar med babyene på forelesning. Det er så vanvittig irriterende for oss andre. Spesielt vi som har små barn selv og ønsker en stille og babyfri sone når vi studerer. Må jo hjem til hyl og kaos også.

Kjenner jeg er glad studietiden er over 😂

 

Anonymous poster hash: 7babe...259

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Å få barn som student (og ung) er noe av det smarteste akkurat jeg kunne gjort. Vi hadde vært sammen siden midten av tenårene og hadde begge en del år igjen med stiduer, men ønsket oss veldig barn. Der og da eide vi en liten leilighet, han jobbet litt ved siden av studier og jeg var fulltidsstudent. Vi tenkte at man er jo ikke evig student og små barn trenger ikke så mye rent materielt, så vi kjørte på. Det var veldig greit fordi vi var så fleksible og hadde mye tid. Etter et år fikk mannen fast jobb, jeg fortsatte studier med barn to og tre også. Etter det fikk jeg jobb og et fjerde barn og tok enda litt mer utdanning.

 

Nå er vi i midten av 30-årene, har gode utdanninger med høye lønninger, store barn (7-14 år) og har det kjempeflott. Da vi skulle ha eldstemann fikk jeg mange kommentarer rundt om det var så lurt, og en del andre jeg kjente som ville ha barn/fikk barn tidlig sluttet med studiene for å jobbe fordi de ikke ville ha så stram økonomi. Vi hadde stram økonomi i 5-6 år, men har nå svæt romslig økonomi, de andre har fortsatt lave lønninger og orker ikke å utdanne seg nå. Og de som valgte å studere ferdig og komme seg i jobb først er midt i verste småbarnstiden nå med nattevåk og bleieskift. Vårt valg passer ikke for alle, men det passet godt for oss.



Anonymous poster hash: 28010...dfa
Skrevet

 

Må ha vært utrolig deilig med spontane fridager og rolige morgninger! Jeg har tenkt på at det faktisk kan bli lettere med små barn i studietiden fordi jeg velger hvordan jeg disponerer tiden selv, dagene blir enda mer hektisk med en 8-16 jobb.

Takk for det :) !

 

Anonymous poster hash: d4181...9b0

Når jeg ser tilbake på det, var det en herlig tid :)

Skrevet

Vil du fortelle hvordan du løste det? Skal gjøre det samme :)

 

 

 

Anonymous poster hash: 67d0e...eb4

Jeg løste det ved å være på skolen fra 8-16 hver dag. Barnet gikk i barnehage. Når jeg hadde praksis fikk jeg (og de andre med barn) velge plass først.

Min samboer jobbet og vi klarte oss med hans inntekt. I eksamensperioden tok han mer ansvar hjemme.

Jeg synes det er mye tøffere nå som Lis-lege med to barn enn det var som student.

 

 

Anonymous poster hash: 2b8ec...d56

Skrevet

 

Å få barn som student (og ung) er noe av det smarteste akkurat jeg kunne gjort. Vi hadde vært sammen siden midten av tenårene og hadde begge en del år igjen med stiduer, men ønsket oss veldig barn. Der og da eide vi en liten leilighet, han jobbet litt ved siden av studier og jeg var fulltidsstudent. Vi tenkte at man er jo ikke evig student og små barn trenger ikke så mye rent materielt, så vi kjørte på. Det var veldig greit fordi vi var så fleksible og hadde mye tid. Etter et år fikk mannen fast jobb, jeg fortsatte studier med barn to og tre også. Etter det fikk jeg jobb og et fjerde barn og tok enda litt mer utdanning.

 

Nå er vi i midten av 30-årene, har gode utdanninger med høye lønninger, store barn (7-14 år) og har det kjempeflott. Da vi skulle ha eldstemann fikk jeg mange kommentarer rundt om det var så lurt, og en del andre jeg kjente som ville ha barn/fikk barn tidlig sluttet med studiene for å jobbe fordi de ikke ville ha så stram økonomi. Vi hadde stram økonomi i 5-6 år, men har nå svæt romslig økonomi, de andre har fortsatt lave lønninger og orker ikke å utdanne seg nå. Og de som valgte å studere ferdig og komme seg i jobb først er midt i verste småbarnstiden nå med nattevåk og bleieskift. Vårt valg passer ikke for alle, men det passet godt for oss.

 

Anonymous poster hash: 28010...dfa

 

 

Høres ut som dere tok et godt valg! :D 

Vi belager oss på et par år med litt strammere budsjett, men med hans lønning, mitt stipend+ inntekt fra deltidsjobb  har vi en ganske grei økonomi. 

HI

 

Anonymous poster hash: d4181...9b0

Skrevet

Fikk to barn iløpet av bachelor og deretter masterstudier. Helt topp! Hadde permisjon fra studiene etter fødsel, men ellers studerte jeg som vanlig. Hadde mulighet til å være hjemme med halvsjukd unger uten å tenke på at antall sykt barm dagene ikke strakk til. Og i hektiske eksamensperioder har studentbarnehagene (i Oslo) åpent på lørdager slik at du kan få ekstra lesetid. I tillegg tilbyr de en ansatt som kommer hjem til deg hvis barna blir syke på selve eksamensdagen, eller hvis du har praksisperioder kan åpningstiden i bhg tilpasses ditt behov. Veldig bra ordninger som du ikke får i andre barnehager.

 

Livet mitt ble mye mer stressende etter at jeg begynte å jobbe og måtte være på jobb fra 8-16 hver dag. Alltid stress for å rekke jobb på morningen og alltid stress for å rekke hjem etterpå. Som student kunne jeg levere og hente når det passet ut fra timeplanen min. Jeg kunne ha korte dager i bhg mens ungene var små og lese selv på kveldstid.

 

Jeg angrer ikke et sekund!

 

Anonymous poster hash: 28ae6...751

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...