Anonym bruker Skrevet 15. juni 2016 #1 Skrevet 15. juni 2016 Jeg har etter fødsel nr.2 vært helt utslitt og jeg skjønner at det er normalt for småbarnsforeldre. Jeg fikk ikke sove sammenhengende på 3 år, men har nå fått et helt år med søvn. Har vært inn og ut av legekontoret for blodprøver i over et år nå uten at vi finner ut av det. Blodplatene er litt lave (120), men ellers er jeg innenfor på alle prøver. Pappa har lavt stoffskifte og jeg har selv veldig mange av symptomene, men ligger enda innenfor normalområde. Jeg fryser, har dårlig hukommelse, treg i kroppen, dårlig konsentrasjon, er veldig trøtt, dunker borti alt, tåler dårlig både kulde og varme, er svimmel, hvilepuls på 42 uten å være noe særlig godt trent. Føles som om jeg går i svime hele dagen og jeg sovner både formiddag og ettermiddag på sofaen og legger meg i tillegg mellom 21 og 22. Har null problemer med å sovne for kvelden. Jeg føler meg så kraftløs. Trener regelmessig 3 dager i uken, spiser sunt og er slank. Likevel må jeg tvinge meg selv til å trene. Mange voksne er jp sliten etter jobb og må bare gå ut etter middag så de ikke sovner på sofaen. Jeg får ikke beina til å gå ut fordi jeg er så utslitt. De fleste sier at når man først har kommet seg ut på trening er det så deilig og man føler seg så bra etterpå. Her må jeg tvinge meg ut ig jeg går rundt i svime hele treningen. Kunne lagt meg ned å sovnet i grøfta liksom. Var litt bedre en periode for et par mnd siden, men nå er det verre igjen. Det er så fælt fordi jeg føler jEg blir sett på som lat og at alle andre er like slitne som jeg. Har blitt sjekket for cøliaki og diabetes uten at jeg har disse to heller. Jeg er så lei nå av å ha det sånn at jeg føler det går utover livskvaliteten. Jeg jobber forresten hjemmefra så går ikke bare hjemme heller. Når begynner det å bli unormal slitenhet? Har nå fått sykemelding i noen uker, men jeg syns det er så flaut at det står slitenhetssyndrom på sykemeldingen som om jeg bare er en lat hypokonder Anonymous poster hash: 1bc71...a67
Førstemann Skrevet 15. juni 2016 #2 Skrevet 15. juni 2016 Har du sjekket søvnkvaliteten din? Kan du ha søvnapnè?
HvittHus Skrevet 15. juni 2016 #3 Skrevet 15. juni 2016 Du sier at stoffskiftet er sjekket og at du ligger innenfor referanseområdet. Men hva er tallene? Om du ligger lavt på ft4 og høyt på TSH, men såvidt innenfor referanse, kan dette allikevel gi store plager.
Vonfull Skrevet 15. juni 2016 #4 Skrevet 15. juni 2016 Når på døgnet har du tatt stoffskifteprøver? Prøver skal takast så tidleg på morgon som mogleg, helst fastande. TSH synker utover dagen, slik at viss du ligg akkurat i overkant på morgonen, så kan TSH vere innanfor normalen t.d. midt på dag. Dei færraste fastlegar er klar over dette, men det er ofte ein minimal forskjell på utslag på diagnose og ikkje diagnose.
Anonym bruker Skrevet 15. juni 2016 #5 Skrevet 15. juni 2016 Jeg har selv hanglet i mange år, og har nå gått på stoffskifte-medisiner i et halvt år. Stoffskiftet har blitt sjekket før, og jeg har da fått beskjed om å komme tilbake for nye prøver. Og så har de prøvene vært "fine" og det har ikke blitt gjort mer. For litt siden hentet jeg blodprøvesvar tilbake til 2010. Jeg fikk sjokk. Jeg skulle ha begynt på stoffskiftemedisiner for mange år siden. Og så har ferritin og d-vitamin, og tidvis b12, vært innenfor referanseverdi, men svært lave! Jeg ville tatt prøver på lavt stoffskifte, og da blodprøve helst før kl. 9. Krev at de tar blodprøve av: Stoffskiftet: Anti-tpo Ft 4 Ft3 TSH Annet: Ferritin D-vitamin B12 Og si gjerne at du vil ha blodprøver utover dette. Når svaret kommer, så henter du utskrift av blodprøvesvarene. Ikke godta "prøvene ser fine ut", fordi det kan hende det er aaaaakkurat innenfor. Lykke til! Anonymous poster hash: 5f68c...9ba
TPK Skrevet 15. juni 2016 #6 Skrevet 15. juni 2016 Du er i alle fall det som jeg regner for unormalt sliten! Gå til legen igjen.
Anonym bruker Skrevet 15. juni 2016 #7 Skrevet 15. juni 2016 Velkommen til ME livet. Jeg sier ikke det er det du har, men du opplever det samme som vi alle i større eller mindre grad har vært igjennom. Jeg forsto ikke selv at jeg var unormalt sliten før jeg spøy hver gang jeg gjorde noe, tissa meg ut og ble liggende paddeflat. Da hadde jeg hanglet en god stund, forsøkt å være flinkere, jobbe litt hardere osv osv. Det er ganske mange studier nå som viser til at slitne kropper trenger nettopp hvile. Du må nå ta kroppen på alvor -hvil! Koble av. Drit i treningen, rusl deg heller en tur etc. Bedriv mainfullnes, yogha eller noe som får deg til å hvile. Uansett hva du feiler gjør du deg selv og kroppen din en bjørnetjeneste ved å forsøke enda hardere. Ta evt kontakt med et privat legesenter som interesserer seg spesielt for "slitenhetssyndrom". Balderklinikken feks, så kan du være rimelig sikker på å bli godt ivaretatt. Trekk pusten, finn ei god bok, les/hvil/sov... God bedring 😘 Anonymous poster hash: 8fcf6...b8a
Anonym bruker Skrevet 15. juni 2016 #8 Skrevet 15. juni 2016 Takk for alle svar Jeg har tatt TSH og FT4 2 ganger, men siden fastlegen mener jeg ligger innenfor var det ikke noe poeng i å sjekke igjen. Nå er det vel 6 mnd siden sist og siden jeg nå har fått tilbake min vanlige fastlege skulle hun ta prøvene på nytt. Så skal ta blodprøver igjen kl 8 når jeg har mulighet i neste uke. Hun sa jo også at både lavt stoffskifte og ME har de samme symptomene og at mange som er slitne kunne kjenne seg igjen i symptomene. Ferritin og jern ligger på akseptabelt nivå etter 6 mnd med tilskudd. B12 ligger faktisk over 750 som er over referansenivåene. D-vitamin er også normalt. Har jo disse blodplatene da som er tydelige pga masse petekkier/blodprikker under huden på armene og brystet. Vi finner bare ikke ut hvorfor. Jeg ser også at flere mener man kan ha lavt stoffskifte tiltross for normale prøver. Skal oppdatere om godt og vel en uke så jeg kan legge inn prøvesvar Anonymous poster hash: 1bc71...a67
Anonym bruker Skrevet 15. juni 2016 #9 Skrevet 15. juni 2016 Har du sjekket søvnkvaliteten din? Kan du ha søvnapnè? Hvordan sjekker man det? Anonymous poster hash: 1bc71...a67
Førstemann Skrevet 15. juni 2016 #10 Skrevet 15. juni 2016 Hvordan sjekker man det? Anonymous poster hash: 1bc71...a67 Du må be om å få det utredet, så får du henvisning til Øre-Nese-hals som igjen henviser deg til sykehus for søvnregistrering. Får på deg måleutstyr som du skal sove med 1 natt (jeg sov hjemme) og leverer tilbake til analyse dagen etterpå.
A_87 Skrevet 15. juni 2016 #11 Skrevet 15. juni 2016 Hvilket kosthold har du? Kosthold har stor betydning for helsa. Kanskje det er noe du kan endre på?
Anonym bruker Skrevet 15. juni 2016 #12 Skrevet 15. juni 2016 Velkommen til ME livet. Jeg sier ikke det er det du har, men du opplever det samme som vi alle i større eller mindre grad har vært igjennom. Jeg forsto ikke selv at jeg var unormalt sliten før jeg spøy hver gang jeg gjorde noe, tissa meg ut og ble liggende paddeflat. Da hadde jeg hanglet en god stund, forsøkt å være flinkere, jobbe litt hardere osv osv. Det er ganske mange studier nå som viser til at slitne kropper trenger nettopp hvile. Du må nå ta kroppen på alvor -hvil! Koble av. Drit i treningen, rusl deg heller en tur etc. Bedriv mainfullnes, yogha eller noe som får deg til å hvile. Uansett hva du feiler gjør du deg selv og kroppen din en bjørnetjeneste ved å forsøke enda hardere. Ta evt kontakt med et privat legesenter som interesserer seg spesielt for "slitenhetssyndrom". Balderklinikken feks, så kan du være rimelig sikker på å bli godt ivaretatt. Trekk pusten, finn ei god bok, les/hvil/sov... God bedring Anonymous poster hash: 8fcf6...b8a Velkommen til ME livet. Jeg sier ikke det er det du har, men du opplever det samme som vi alle i større eller mindre grad har vært igjennom. Jeg forsto ikke selv at jeg var unormalt sliten før jeg spøy hver gang jeg gjorde noe, tissa meg ut og ble liggende paddeflat. Da hadde jeg hanglet en god stund, forsøkt å være flinkere, jobbe litt hardere osv osv. Det er ganske mange studier nå som viser til at slitne kropper trenger nettopp hvile. Du må nå ta kroppen på alvor -hvil! Koble av. Drit i treningen, rusl deg heller en tur etc. Bedriv mainfullnes, yogha eller noe som får deg til å hvile. Uansett hva du feiler gjør du deg selv og kroppen din en bjørnetjeneste ved å forsøke enda hardere. Ta evt kontakt med et privat legesenter som interesserer seg spesielt for "slitenhetssyndrom". Balderklinikken feks, så kan du være rimelig sikker på å bli godt ivaretatt. Trekk pusten, finn ei god bok, les/hvil/sov... God bedring Anonymous poster hash: 8fcf6...b8a Ble du bedre etter behandling hos Balderklinikken? Skal dit selv etter fibrodiganose og ME symptomer. Har prøvd ALT... Anonymous poster hash: 85f02...9af
Anonym bruker Skrevet 15. juni 2016 #13 Skrevet 15. juni 2016 Hvilket kosthold har du? Kosthold har stor betydning for helsa. Kanskje det er noe du kan endre på? Jeg spiser minst mulig sukker og hvitt mel, men kan ikke gå for langt ned på karbohydratene for da blir jeg dårligere. Skulle spist mer grønt enn jeg gjør, men spiser ikke noe mindre enn andre friske. Prøver å få i meg fisk et par dager i uka og har et par dager uten kjøtt. Har dårlig matlyst for tiden, men prøver å spise likevel fordi jeg sikkert blir enda slappere av å ikke spise. Drikker bare vann. Ikke alkohol og brus drikker jeg kanskje et par glass i løpet av helga. Anonymous poster hash: 1bc71...a67
Anonym bruker Skrevet 15. juni 2016 #14 Skrevet 15. juni 2016 Du må be om å få det utredet, så får du henvisning til Øre-Nese-hals som igjen henviser deg til sykehus for søvnregistrering. Får på deg måleutstyr som du skal sove med 1 natt (jeg sov hjemme) og leverer tilbake til analyse dagen etterpå. Skal høre med henne neste gang Anonymous poster hash: 1bc71...a67
Anonym bruker Skrevet 15. juni 2016 #15 Skrevet 15. juni 2016 Ser jeg har tatt 3 prøver. 12/3-15: TSH 0,97 og FT4 18,0. 17/8-15: TSH 1,4 og FT4 15,2. 27/11-15: TSH 1,2 og FT4 16,7. Anonymous poster hash: 1bc71...a67
Anonym bruker Skrevet 15. juni 2016 #16 Skrevet 15. juni 2016 Du høres ut som meg, har hatt det slik i flere år. Men har en "høysesong" fra april til september. Har i flere år trodd at det er lyset som har gjort det, men i vår har jeg begynt på allergimedisin og føler meg mye bedre. Legene har i mange år testet meg for mangler, kosthold osv. og så er det bare allergi 😅 Anonymous poster hash: ed728...1f8
Anonym bruker Skrevet 15. juni 2016 #17 Skrevet 15. juni 2016 Du høres ut som meg, har hatt det slik i flere år. Men har en "høysesong" fra april til september. Har i flere år trodd at det er lyset som har gjort det, men i vår har jeg begynt på allergimedisin og føler meg mye bedre. Legene har i mange år testet meg for mangler, kosthold osv. og så er det bare allergi 😅 Anonymous poster hash: ed728...1f8 Jeg trodde det i fjor, men hjalp ikke med reseptfrie medisiner i allefall :/ Anonymous poster hash: 1bc71...a67
Anonym bruker Skrevet 15. juni 2016 #18 Skrevet 15. juni 2016 Ble du bedre etter behandling hos Balderklinikken? Skal dit selv etter fibrodiganose og ME symptomer. Har prøvd ALT... Anonymous poster hash: 85f02...9af Nei, men jeg har vært hos veldig mange forskjellige og forsøkt mye. Ingenting blir jeg bra av, men tiden og aktivitetsavpassing har gjort formen mer stabil. Poenget med Balderklinikken var bare at de tenker litt utenfor boksen, så skyldes det ting man ikke er helt sikker på blir ivaretatt hos fastlegen (som stoffskiftet), følte ihvertfall jeg meg trygg på at det ikke var det etter en tur innom Balderklinikken... Anonymous poster hash: 8fcf6...b8a
Anonym bruker Skrevet 15. juni 2016 #19 Skrevet 15. juni 2016 Hadde kuttet alt av korn, melk og sukker for en periode. Minst 30 dager. Lag mat fra bunnen av, ikke spis ferdigmat. Se om det endrer noe i kroppen din. Er det noe du er stressa for? Anonymous poster hash: 51985...86d
A_87 Skrevet 15. juni 2016 #20 Skrevet 15. juni 2016 Helene Ragnhild er ernæringsfysiolog og spiste seg frisk fra ME. heleneragnhild.no er bloggen hennes. Kanskje du kan få tips hos henne? Hun er genuint opptatt av helse og kosthold.
Anonym bruker Skrevet 15. juni 2016 #21 Skrevet 15. juni 2016 Godt tips om Balder her, spør legen om det. Ellers vil jeg bare si at jeg har de sammen kroppslige symptomene og har fått diagnosen deprimert. Selv mener jeg at jeg har blitt deprimert etter 15år med slitenhet, men legen er uenig. Så ta det som kommer derfra med en klype salt.. Anonymous poster hash: ff7c6...bfb
Anonym bruker Skrevet 15. juni 2016 #22 Skrevet 15. juni 2016 Helene Ragnhild er ernæringsfysiolog og spiste seg frisk fra ME. heleneragnhild.no er bloggen hennes. Kanskje du kan få tips hos henne? Hun er genuint opptatt av helse og kosthold. Og det er veldig mange med ME som har forsøkt det samme uten bedring. Det er veldig mye som tyder på at ME diagnose sekken inneholder mye forskjellig. Hi har forøvrig ikke ME Jeg ville ikke latt med diagnotisere til ME av fastlegen hi. Oppsøk evt et av ME sentrene dersom noe slikt blir aktuelt på sikt. Da er sjansen noe større for å slippe feildiagnotisering. Fastlegen henviser deg Anonymous poster hash: 8fcf6...b8a
Anonym bruker Skrevet 16. juni 2016 #23 Skrevet 16. juni 2016 Og det er veldig mange med ME som har forsøkt det samme uten bedring. Det er veldig mye som tyder på at ME diagnose sekken inneholder mye forskjellig. Hi har forøvrig ikke ME Jeg ville ikke latt med diagnotisere til ME av fastlegen hi. Oppsøk evt et av ME sentrene dersom noe slikt blir aktuelt på sikt. Da er sjansen noe større for å slippe feildiagnotisering. Fastlegen henviser deg Anonymous poster hash: 8fcf6...b8a Jeg føler meg egentlig ikke som en med ME foreløpig. Fastlegen hadde vært samme dag på ME senteret her i Trondheim så hun skulle sjef kortisol. Må ta det fra neste blodprøve Anonymous poster hash: 1bc71...a67
Anonym bruker Skrevet 16. juni 2016 #24 Skrevet 16. juni 2016 Helene Ragnhild er ernæringsfysiolog og spiste seg frisk fra ME. heleneragnhild.no er bloggen hennes. Kanskje du kan få tips hos henne? Hun er genuint opptatt av helse og kosthold. Man kan stilles seg spørsmålet om det virkelig er ME hun hadde, eller om hun fikk samme symptomer fordi hun spiste feil mat. Jeg for min del stiller meg litt skeptisk. Vertfall med tanke på forsøkene som har blitt utført på Haukeland. Anonymous poster hash: ed728...1f8
Anonym bruker Skrevet 16. juni 2016 #25 Skrevet 16. juni 2016 Man kan stilles seg spørsmålet om det virkelig er ME hun hadde, eller om hun fikk samme symptomer fordi hun spiste feil mat. Jeg for min del stiller meg litt skeptisk. Vertfall med tanke på forsøkene som har blitt utført på Haukeland. Anonymous poster hash: ed728...1f8 Håper virkelig de snart klarer finne referanser så de kan se ME på prøver. Heldigvis forsker de bredt på dette og i både Australia og et sted til har de funnet forandringer i hjernen til ME pasienter. Pr.nå er det altfor mange forskjellige utmattelsestilstander blant de med en ME-diagnose. Fastlegen kan sette en ME-diagnose på alle som har vært utmattet i mer en 6 mnd, men det er forskjell på å være utmattet pga depresjon, utmattet etter kreftbehandling, utmattet etter å ha vært utbrent og utbrent etter en infeksjon som kyssesyken, likevel havner alle i samme sekken. Anonymous poster hash: 390ee...f15
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå