Anonym bruker Skrevet 13. juni 2016 #1 Skrevet 13. juni 2016 Vi omgås mye. Stranda, turer, grilling. Moren var overvektig men har begynt å trene og er nå normalvektig. Datteren som er 15 er veldig tykk. Og kostholdet deres er helt bak mål. De dukker opp på stranda med burger King poser. Baguett fra bensinstasjon. De spiser pølser og burger med masse dressing og dritt på. Datteren er en nydelig jente men har masse komplekser. Hun spiser gjerne det jeg tilbyr av salat og frukt. Moren har aldri med sunne alternativer. Datteren vil gjerne leve sunt men liker selvsagt junk, så har moren med mat så spiser hun det. Jeg tror at om moren hadde laget sund strandmat så hadde hun koset seg med det også. Jeg har vurdert å ta det opp basert på at jenta takker alltid ja til mine sunde alternativer og liker det. Hadde du gjort det? Anonymous poster hash: 9220f...d20
TinaK 1990 Skrevet 13. juni 2016 #2 Skrevet 13. juni 2016 Nei, jeg blander meg virkelig ikke bort til hva voksne mennesker med så store barn spiser. Det vet bedre, men tar de valgene de tar.
Anonym bruker Skrevet 13. juni 2016 #3 Skrevet 13. juni 2016 Jenta burde da strengt tatt være gammel nok til å velge dette bort om hun virkelig ikke ønsker det. Anonymous poster hash: 11ae0...bee
Heihånåerdetjuligjen Skrevet 13. juni 2016 #4 Skrevet 13. juni 2016 Nei, det hadde jeg ikke. Du fortsetter bare å tilby dine sunne alternativer, men bør holde deg for god til å blande deg opp i hva moren kjøper med seg. Hvis denne moren nå er normalvektig, så er det jo ganske mulig at de har et ok kosthold hjemme? Det kan være unntaket du ser på stranden.
Anonym bruker Skrevet 13. juni 2016 #5 Skrevet 13. juni 2016 Jenta burde da strengt tatt være gammel nok til å velge dette bort om hun virkelig ikke ønsker det. Anonymous poster hash: 11ae0...bee Om det ikke er annet tilgjengelig er vel det lettere sagt enn gjort. Jeg var overvektig med normalvektig mor selv og har senere funnet ut at jeg har veldig lav forbrenning (jo, det er faktisk noe som heter lav forbrenning. Normalområdet er stort). Hun spiste også bare junk og det var kun det som var tilgjengelig, men hun er ikke glad i mat og spiste derfor svært små mengder og gikk gjerne til middag før hun spiste noe om hun var travel. Jeg visste ikke hva som var normalt da jeg var 14-15 år og ikke hadde jeg penger til brokkoli heller. Syns det er pussig at HI sin venninne holder seg normalvektig med slikt kosthold. Anonymous poster hash: 9ec7f...e1f
Anonym bruker Skrevet 13. juni 2016 #6 Skrevet 13. juni 2016 Om det ikke er annet tilgjengelig er vel det lettere sagt enn gjort. Jeg var overvektig med normalvektig mor selv og har senere funnet ut at jeg har veldig lav forbrenning (jo, det er faktisk noe som heter lav forbrenning. Normalområdet er stort). Hun spiste også bare junk og det var kun det som var tilgjengelig, men hun er ikke glad i mat og spiste derfor svært små mengder og gikk gjerne til middag før hun spiste noe om hun var travel. Jeg visste ikke hva som var normalt da jeg var 14-15 år og ikke hadde jeg penger til brokkoli heller. Syns det er pussig at HI sin venninne holder seg normalvektig med slikt kosthold. Anonymous poster hash: 9ec7f...e1f En kan fint gå ned i vekt uten brokkoli. At det kanskje ikke er veldig sunt er nå en ting- men sunnere enn all den junkdritten er det definitivt! Hvis datteren virkelig vil ned i vekt så er det ingen som hindrer henne i å skrape bort dressing, majones etc, velge en pølse istedenfor tre osv... Jeg regner også med at denne familien, utover det usunne, har standard husholdningsmat som brød, pålegg, og i det minste noe frukt/grønt i hus? Middagen kan hun kanskje ikke endre, men hun kan gjøre den magrere, og hun kan lage sin egen frokost og lunch ved å velge de magreste typene av pålegg som finnes i hus. Anonymous poster hash: 11ae0...bee
Anonym bruker Skrevet 13. juni 2016 #7 Skrevet 13. juni 2016 Om dette var en av mine nærmeste venner,,ville jeg nevnt det for henne. Moren har selv slitt med overvekt, og det er tydelig at hun ikke trivdes wmd det da hun begynte å trene. Hvorfor skal hun utsette sommeren datter for det samme? Jeg har faktisk ei venninne som har en overvektig sønn. Mor er slankeopperert. Og jeg har snakket med henne om kostholdet de har. Mor tok ikke dette ille opp i det hele tatt, men fortalte meg at det var en tung kamp å måtte "slanke" sønnen sin. Det var lettere å gi han det hun viste han ville ha, enn mat som tydelig ville endret vekten hans. Ofte dreier overvekt seg om en form for skyld. Snakk med henne, si du kam være med hjelpe henne. Støtt henne. Og slett ikke sikkert det vil bli så vanskelig heller, siden denne jenta tydelig liker det du tulbye henne av sunnere kost 😊 Anonymous poster hash: d26c4...01c
Anonym bruker Skrevet 13. juni 2016 #8 Skrevet 13. juni 2016 En kan fint gå ned i vekt uten brokkoli. At det kanskje ikke er veldig sunt er nå en ting- men sunnere enn all den junkdritten er det definitivt! Hvis datteren virkelig vil ned i vekt så er det ingen som hindrer henne i å skrape bort dressing, majones etc, velge en pølse istedenfor tre osv... Jeg regner også med at denne familien, utover det usunne, har standard husholdningsmat som brød, pålegg, og i det minste noe frukt/grønt i hus? Middagen kan hun kanskje ikke endre, men hun kan gjøre den magrere, og hun kan lage sin egen frokost og lunch ved å velge de magreste typene av pålegg som finnes i hus. Anonymous poster hash: 11ae0...bee Nå var ikke brokkoli ment å være et spesifikt eksempel, men et generelt eksempel. Det var ikke grønnsaker i hus. Jeg tok sunne valg så snart jeg hadde kunnskap og makt til det, men det er ikke lett å spise mer grønnsaker og mindre av andre ting om middagen er Lasagne med baguetter og ingen salat. Ingen barn bør ha en middag bestående av en wiener i brød og så gå sulten. Det er også ekstremt mye ansvar å legge på et barn, min mor ble også sur og sint når jeg ikke ville spise hvitløksbaguetter flere ganger i uken. Å velge sunne ting var også å velge å være i konflikt men henne fordi hun ble fornærmet. Det er ikke sikkert denne jenta har det som meg, men du vet ikke hvordan hun har det og hvor moden hun er. Derfor kan du ikke generalisere på den måten som du gjør. Anonymous poster hash: 9ec7f...e1f
Anonym bruker Skrevet 13. juni 2016 #9 Skrevet 13. juni 2016 Litt overrasket over svarene. En på femten er virkelig ikke moden nok til å ta 100% ansvar for kosten. Hadde min femtenåring vært overvektig så hadde jeg anstrengt meg for å hjelpe henne. Og som jeg skrev i hi som omgås vi såpass mye at jeg ser at dette ikke bare er unntakene. Det er alltid det lettvinte usunne valget. Vi treffes kanskje fem dager og kvelder i uka. Sommeren er mer sosial og med jevnaldrende og nesten naboer så er det naturlig at vi gjør ting sammen. Min venninne gikk på diett men etter hun nådde målet så holder hun det vedlike ved å trene masse. Hun lever nå like usunt som når hun var overvektig men går ikke opp ved å spise noe mindre samt trene 5-7 dager i uken. Anonymous poster hash: aaf6a...fa1
Anonym bruker Skrevet 13. juni 2016 #10 Skrevet 13. juni 2016 Litt overrasket over svarene. En på femten er virkelig ikke moden nok til å ta 100% ansvar for kosten. Hadde min femtenåring vært overvektig så hadde jeg anstrengt meg for å hjelpe henne. Og som jeg skrev i hi som omgås vi såpass mye at jeg ser at dette ikke bare er unntakene. Det er alltid det lettvinte usunne valget. Vi treffes kanskje fem dager og kvelder i uka. Sommeren er mer sosial og med jevnaldrende og nesten naboer så er det naturlig at vi gjør ting sammen. Min venninne gikk på diett men etter hun nådde målet så holder hun det vedlike ved å trene masse. Hun lever nå like usunt som når hun var overvektig men går ikke opp ved å spise noe mindre samt trene 5-7 dager i uken. Anonymous poster hash: aaf6a...fa1 Da er en samtale med mor på sin plass. Anonymous poster hash: 11ae0...bee
Anonym bruker Skrevet 13. juni 2016 #11 Skrevet 13. juni 2016 Nå var ikke brokkoli ment å være et spesifikt eksempel, men et generelt eksempel. Det var ikke grønnsaker i hus. Jeg tok sunne valg så snart jeg hadde kunnskap og makt til det, men det er ikke lett å spise mer grønnsaker og mindre av andre ting om middagen er Lasagne med baguetter og ingen salat. Ingen barn bør ha en middag bestående av en wiener i brød og så gå sulten. Det er også ekstremt mye ansvar å legge på et barn, min mor ble også sur og sint når jeg ikke ville spise hvitløksbaguetter flere ganger i uken. Å velge sunne ting var også å velge å være i konflikt men henne fordi hun ble fornærmet. Det er ikke sikkert denne jenta har det som meg, men du vet ikke hvordan hun har det og hvor moden hun er. Derfor kan du ikke generalisere på den måten som du gjør. Anonymous poster hash: 9ec7f...e1f Om du hadde lest så hadde du sett at jeg ikke brukte brokkoli som et spesifikt eksempel heller. Fordi det ikke var grønnsaker i deres hus kan det godt tenkes at denne familien har NOE av det. Anonymous poster hash: 11ae0...bee
Anonym bruker Skrevet 13. juni 2016 #12 Skrevet 13. juni 2016 Om du hadde lest så hadde du sett at jeg ikke brukte brokkoli som et spesifikt eksempel heller. Fordi det ikke var grønnsaker i deres hus kan det godt tenkes at denne familien har NOE av det. Anonymous poster hash: 11ae0...bee Å? For når du sier at det ikke er noe problem å gå ned i vekt uten brokkoli, så håper jeg virkelig du mener brokkoli. Om du ikke mener brokkoli, men grønnsaker generelt så er dine råd om at jenta skal slanke seg på færre pølser potensielt farlig. En lavkaloridiett der en ikke spiser sunt og variert er ikke bra for noen. Jeg kan love deg at om det sto på vilje alene så ville det vært svært få overvektige i verden, det er virkelig en tilstand uten fordeler. Det er tydelig at du ikke vet noe særlig om ernæring, overvektsproblematikk og heller ikke femtenåringer. Hovedpoenget mitt som gikk rett over hodet ditt er ikke at denne jenta har det som meg. Hovedpoenget er at du ikke vet noe om hennes forutsettninger, kanskje de er som mine eller kanskje de er enda værre. Kanskje hun er seksuelt misbrukt og overspiser for trøst eller for å gjøre seg mindre attraktiv for overgriper. Kanskje hun er umoden, kanskje hun er ødelagt av mobbing, kanskje hun bare er 15 år med en mor som har lært henne dårlige vaner eller kanskje hun bare er lat og tiltaksløs. Ikke vær så bastant når du ikke har peiling. Og HI, jeg hadde satt stor pris på om noen hadde talt min sak til min mor. Meg hørte hun ikke på. Anonymous poster hash: 9ec7f...e1f
Anonym bruker Skrevet 13. juni 2016 #13 Skrevet 13. juni 2016 Å? For når du sier at det ikke er noe problem å gå ned i vekt uten brokkoli, så håper jeg virkelig du mener brokkoli. Om du ikke mener brokkoli, men grønnsaker generelt så er dine råd om at jenta skal slanke seg på færre pølser potensielt farlig. En lavkaloridiett der en ikke spiser sunt og variert er ikke bra for noen. Jeg kan love deg at om det sto på vilje alene så ville det vært svært få overvektige i verden, det er virkelig en tilstand uten fordeler. Det er tydelig at du ikke vet noe særlig om ernæring, overvektsproblematikk og heller ikke femtenåringer. Hovedpoenget mitt som gikk rett over hodet ditt er ikke at denne jenta har det som meg. Hovedpoenget er at du ikke vet noe om hennes forutsettninger, kanskje de er som mine eller kanskje de er enda værre. Kanskje hun er seksuelt misbrukt og overspiser for trøst eller for å gjøre seg mindre attraktiv for overgriper. Kanskje hun er umoden, kanskje hun er ødelagt av mobbing, kanskje hun bare er 15 år med en mor som har lært henne dårlige vaner eller kanskje hun bare er lat og tiltaksløs. Ikke vær så bastant når du ikke har peiling. Og HI, jeg hadde satt stor pris på om noen hadde talt min sak til min mor. Meg hørte hun ikke på. Anonymous poster hash: 9ec7f...e1f Kjære vene... Anonymous poster hash: 11ae0...bee
Anonym bruker Skrevet 13. juni 2016 #14 Skrevet 13. juni 2016 Neste gang tilbyr du at du tar med strandmaten. Da tar du med sunne ting. Alternativt: Kan du jo si - kan vi dele litt på hva vi har med neste gang? Hvis du tar med....... så tar jeg med..... Anonymous poster hash: 1af0b...991
Anonym bruker Skrevet 13. juni 2016 #15 Skrevet 13. juni 2016 Kjære vene... Anonymous poster hash: 11ae0...bee ? Anonymous poster hash: 67fe8...36a
Anonym bruker Skrevet 13. juni 2016 #16 Skrevet 13. juni 2016 Neste gang tilbyr du at du tar med strandmaten. Da tar du med sunne ting. Alternativt: Kan du jo si - kan vi dele litt på hva vi har med neste gang? Hvis du tar med....... så tar jeg med..... Anonymous poster hash: 1af0b...991 For du tror litt strandmat i ny og ne om sommeren kommer til å ha alt å si, eller noe å si i det hele tatt for vekta til denne jenta? Hi, ikke bland deg. Anonymous poster hash: c0503...0a8
Anonym bruker Skrevet 13. juni 2016 #17 Skrevet 13. juni 2016 ? Anonymous poster hash: 67fe8...36a Hun prøver å fremstille svaret som en overreaksjon i stedet for å ta til seg og innrømme innholdet. Anonymous poster hash: 9ec7f...e1f
Anonym bruker Skrevet 13. juni 2016 #18 Skrevet 13. juni 2016 Hun prøver å fremstille svaret som en overreaksjon i stedet for å ta til seg og innrømme innholdet. Anonymous poster hash: 9ec7f...e1f Nå tror jeg du må roe ned. Kommer ikke noe sted ved å prøve å kneble andres meninger. Du fremstår ikke veldig glup. Anonymous poster hash: 11ae0...bee
Anonym bruker Skrevet 13. juni 2016 #19 Skrevet 13. juni 2016 Nå tror jeg du må roe ned. Kommer ikke noe sted ved å prøve å kneble andres meninger. Du fremstår ikke veldig glup. Anonymous poster hash: 11ae0...bee Kneble andres meninger? Er det ikke det du prøver på du svarer "kjære vene" og ber meg om å "roe meg ned"?. For det fremstår som en teknikk for å marginalisere budskapet i svaret du har fått. Vedkommende lurer på hvorfor du svarer som du gjør, jeg gir henne min tolkning. Kom gjerne med meningene dine, men da må du også tåle å få påpekt at de er stappfulle av ignoranse og fordommer og at de kan være farlige for dem som måtte finne på å følge rådene dine. Anonymous poster hash: 9ec7f...e1f
Anonym bruker Skrevet 13. juni 2016 #20 Skrevet 13. juni 2016 Som en som la på seg lett og fremdeles sliter med vekt så hadde jeg satt pris på og hatt den samtalen. Men gjerne kom med noen forslag. Det verste som finnes er å ta opp ett problem uten å komme med noen forslag (gjerne så spesifikt som mulig) for å hjelpe situasjonen. Ellers blir det bare en ting til i listen man må gjøre og føle man ikke strekker til i. Anonymous poster hash: 78590...552
Anonym bruker Skrevet 13. juni 2016 #21 Skrevet 13. juni 2016 Kneble andres meninger? Er det ikke det du prøver på du svarer "kjære vene" og ber meg om å "roe meg ned"?. For det fremstår som en teknikk for å marginalisere budskapet i svaret du har fått. Vedkommende lurer på hvorfor du svarer som du gjør, jeg gir henne min tolkning. Kom gjerne med meningene dine, men da må du også tåle å få påpekt at de er stappfulle av ignoranse og fordommer og at de kan være farlige for dem som måtte finne på å følge rådene dine. Anonymous poster hash: 9ec7f...e1f Vel, du tar feil. Og det styrker ikke poengene dine at du hisser deg opp ved første svar, og går i strupen på meg. Og du bør ikke finne på å fremstille egne erfaringer som rene fakta. Ser du ikke at det fremstår enkelt og tåpelig? At du drar inn overgrep sånn helt uten videre er jo merkelig. Hvor kommer dette fra? Har trådstarter nevnt noe som helst som kan peke i retning av dette? Nei. Tråden dreier seg om mat og kosthold. Det er her det svikter. HI har fått råd om å prate med denne kvinnen om problemet og det er faktisk her det må starte. Nok avsporing. Anonymous poster hash: 11ae0...bee
Anonym bruker Skrevet 13. juni 2016 #22 Skrevet 13. juni 2016 Ville holdt meg unna jeg. Ser ar de sunne alternativene er noe hun spiser k tillegg til det usunne, så du er med på å fete henne opp med dette. Hadde noen tilbudt meg sunne alternativ, så hadde jeg svart "jeg vet jeg er feit! Hvorfor poengterer du det hele tiden med salat og frukt??" Anonymous poster hash: b39fa...02e
Anonym bruker Skrevet 13. juni 2016 #23 Skrevet 13. juni 2016 Ville holdt meg unna jeg. Ser ar de sunne alternativene er noe hun spiser k tillegg til det usunne, så du er med på å fete henne opp med dette. Hadde noen tilbudt meg sunne alternativ, så hadde jeg svart "jeg vet jeg er feit! Hvorfor poengterer du det hele tiden med salat og frukt??" Anonymous poster hash: b39fa...02e Hvor skriver jeg at hun spiser mitt sunde alternativ i tillegg til det usunne? Anonymous poster hash: aaf6a...fa1
Anonym bruker Skrevet 13. juni 2016 #24 Skrevet 13. juni 2016 Hvor skriver jeg at hun spiser mitt sunde alternativ i tillegg til det usunne? Anonymous poster hash: aaf6a...fa1 Det sier seg vel selv? Du sier hun spiser det hun får av deg og at de hver gang spiser usunt... Anonymous poster hash: b39fa...02e
Anonym bruker Skrevet 13. juni 2016 #25 Skrevet 13. juni 2016 Hvor skriver jeg at hun spiser mitt sunde alternativ i tillegg til det usunne? Anonymous poster hash: aaf6a...fa1 du må ikke holde deg unna. Det er utrolig viktig at du hjelper til. Det er mye lettere å gjøre noe med overvekt i ungdommen enn det er i voksen alder. Anonymous poster hash: 78590...552
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå