Gå til innhold

Barnehageansatte som ikke trøster

Anbefalte innlegg

Skrevet

Konteksten er vel litt vesentlig her.

Du aner ikke hva som har skjedd i forkant. Kanskje barnet har fått trøst, blitt forklart osv at en leke ikke var ledig, at man ikke skal slå osv. Noen bare gråter i det uendelige, umulig å få stoppet. Da er det ofte det beste å la de være.

Ikke alle unger vil ha trøst heller, noen løper vekk, vil være i fred og regulerer følelsene sine på sin egen måte. Da hjelper det ikke at den voksne presser seg på med trøst.

Vi har ei jente i bhg som muligens ha rer snev av diagnose. Hun kan gråte i det uendelige om kaviaren ikke blir smurt ut, om hun ikke får huske mer enn hun har blitt fortalt, ja, av "ingenting. I dag var en sånn dag og hun klarte ikke sette ord på hva hun ville, bare gråt i ett sett( hun blir snart 3 år). Jeg sa hun kunne peke, spurte om hun kunne vise meg osv, men ingenting hjalp. Tok feberen også, ingenting der. Gikk ut for å huske- der var gøy så lenge hun ikke måtte sitte sammen med en annen, da ble det skrik i lang tid.

Så, vær så snill ikke trekk så forhastede konklusjoner når dere ser slikt (jeg forstår at det ser forferdelig ut, trøst er jo ufattelig virkning), men som sagt så kommer det an på situasjonen. Ta å legg merke til sånt en annen gang, og hvis det gjentar seg bør du høre med styrer om hva du har sett.

Og husk, noen dager har barn en dårlig dag/sover dårlig osv, og kan gråte for den minste ting. Vi har et titalls andre unger å følge opp hver dag, og 10 gråtetokter over "ingenting" er ikke lett å følge opp.

Hilsen pedagog

Anonymous poster hash: bf9b9...20b

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...