Gå til innhold

Har ditt barn lov til å forsvare seg ?

Anbefalte innlegg

Skrevet

For hvis voksne har lov til å forsvare seg, hvorfor skal ikke barn ha

samme rett.

Anonymous poster hash: bb460...57a

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Men hva hvis bølla er sterkest?

Anonymous poster hash: 8cd27...aa9

Alle bøller har et svakt punkt.

Anonymous poster hash: 5d3df...82c

Skrevet

Min sønn er stille og litt sjenert, så noen gutter i klassen trodde visst han ville være et fint offer for deres bøllestreker. Det de ikke visste at han blir rasende når han først blir sinna. Så da han forgjeves forsøkte å få en av de voksne til å hjelpe tok han saken i egne hender, bokstavelig talt. Da en av dem slengte ham i bakken svartner det for ham og slo største av guttene som var nesten et hode høyere, så hardt at han begynte å blø i nesen. Han fikk kjeft av rektoren, men vi foreldre var enig med gutten vår, det var riktig å forsvare seg, spesielt når de slemme guttene bare ler av tilsnakk fra de voksne, de eier ikke respekt.

Om det er med nødverge eller ei spiller ingen rolle for barn, de er jo ikke straffemyndig uansett.

Anonymous poster hash: a0427...efb
Skrevet

Hvis ditt barn blir slått på skolen, syns du det er ok at det forsvarer

seg selv med å slå tilbake?

Anonymous poster hash: bb460...57a

Ja, dersom mitt barn blir slått er selvforsvar helt ok. MEN jeg lærer mitt barn at man gir advarsel først. Typ: "hvis du fortsetter å mobbe/erte/slå/ ikke flytter deg så tar jeg igjen". 

Anonymous poster hash: 87e12...13a

Skrevet

Både jeg og mannen min har svarte belter. Vi godtar ikke unødvendig vold og det er absolutt IKKE lov å starte en slosskamp hverken fysisk eller med ord. Hos oss er det nr. 1 regel å ikke være den som starter. Nr.2 er å unngå å bli fysisk. Nr.3 er å ta igjen hvis det er ingen annen utvei - ingen skal stå der og ta i mot juling av en bølle.

Har svart belte selv. Helt enig

Prøve å avverge, forsvare seg, eventuelt ved gjennom å vise at man har kontroll  (feks hvis noen vrir armen bak på ryggen din. Frigjør deg og ta nytt grep så du har kontroll over den som gjorde det på deg først)

Unngå konfrontasjon

Ta igjen dersom vedkommende ikke gir seg.

Jeg lærte jentungen forsvarsteknikker allerede i 1.klasse pga en del bøller på samme klassetrinn. Har lært henne å fjerne personer som sitter oppå henne. Jeg har også lært henne at det er greit å trampe på tær, slå og sparke i skrittet, lugge osv hvis hun blir holdt fast. Så får dere guttemammaer bare skrike ut hvis dere synes det er feil. Hun gjør det ikke hvis ikke noen holder henne fast/sitter oppå henne eller lignende. - Så om du lærer sønnen din at han ikke skal gjøre det, så slipper han ublid behandling fra mitt barn. (Jeg vet ikke hvor seks år gamle gutter har det i fra at de f.eks. tre mot en kan angripe en jente, legge henne i bakken og sitte oppå henne for eksempel)

Anonymous poster hash: cdab2...baf

Skrevet

Har lært de at det ikke er lov til å slå uansett om den andre slår først. Men i nødverge er det selvfølgelig lov og nødvendig.

Har og bedt de hente en voksen om noen er slemme.

Med to tette søsken som stadig krangler og ofte slåss hadde det blitt kaotisk om den andre skulle fått lov til å slå tilbake😄 og de samme reglene må gjelde for både hjemme og ute.

Anonymous poster hash: 53759...c4f

Skrevet

Prøve å avverge, forsvare seg, eventuelt ved gjennom å vise at man har kontroll (feks hvis noen vrir armen bak på ryggen din. Frigjør deg og ta nytt grep så du har kontroll over den som gjorde det på deg først)

Unngå konfrontasjon

Jeg lærte jentungen forsvarsteknikker allerede i 1.klasse pga en del bøller på samme klassetrinn. Har lært henne å fjerne personer som sitter oppå henne. Jeg har også lært henne at det er greit å trampe på tær, slå og sparke i skrittet, lugge osv hvis hun blir holdt fast. Så får dere guttemammaer bare skrike ut hvis dere synes det er feil. Hun gjør det ikke hvis ikke noen holder henne fast/sitter oppå henne eller lignende. - Så om du lærer sønnen din at han ikke skal gjøre det, så slipper han ublid behandling fra mitt barn. (Jeg vet ikke hvor seks år gamle gutter har det i fra at de f.eks. tre mot en kan angripe en jente, legge henne i bakken og sitte oppå henne for eksempel)

Når ble dette en guttene mot jentene diskusjon? Er da ingen i denne tråden som har sagt det er greit at barn er slemme med andre - uansett kjønn?

Gutter er også utsatt for vold, og hun jenta jeg møtte i skolegården i går som hadde blitt slått til hun blødde neseblod og deretter blitt sperret inne i et skur, hun var blitt plaget av jenter.

Oppdra jenta di du, så skal jeg oppdra sønnen min.

Anonymous poster hash: 109cc...8f6

Skrevet

Vi har oppfordret vår sønn til å "ta igjen". Ble plaget av noen større gutter og det hjalp ikke å si ifra til en voksen (bøllene fikk tilsnakk, mumlet unnskyld og fortsatte så snart de voksne snudde ryggen til.)

For vår sønn var det heldigvis nok at han brølte "slutt" til dem og dyttet de bort, men har fått beskjed om at han får lov å slå igjen dersom de fortsetter med slikt.

Går siste året i BHG og der gjelder regelen om at det ikke er lov å ta igjen, og at han skal si ifra til en voksen, men der har de mye flere voksne som tar tak i ting enn det er på fritidstreningen.

Anonymous poster hash: 0d954...8a1

Skrevet

Man skal selvfølgelig unngå å ta igjen.

Tar man igjen eskalerer det bare til den som er fysisk sterkest vinner, med større skadeomfang og kun 50% sjangse for at "riktig" part vinner. Finnes ingen mening i det.

Dette løser man kun gjennom voksne med de virkemiddlene voksne har for å få barn til å skjønne rett og galt. Er det snakk om mobbing og trakkasering over lang tid, har man tiltak for slikt også.

Dette fungerer nøyaktig på samme måte for voksne, btw.

Anonymous poster hash: b8ec9...103

Skrevet (endret)

Har bedt dem si i fra til en voksen hvis noen er ugreie, vold er ikke ok. Men, jeg har også sagt at hvis de blir angrepet, er det greit å tuppe i skinnleggen/sparke i skrittet, stikke finger i øyet, skalle på nesebeinet osv. Har vist dem (mest eldste datter) steder det gjør vondt, og de er hun velkommen til å bruke på de som ikke respekterer hennes grenser.

I det ene tilfellet synes jeg det virker voldsomt å kreve at et barn skal reflektere over er slag i ansiktet, og hva en rasjonell respons skal være. Når man blir slått har man en ryggmargsrefleks, og hos noen er den "slå tilbake". Når man blir stor er det jo lettere å overstyre den, men synes det er mye å kreve av et barn!

Endret av Ylva og Mathilde
Skrevet

Prøve å avverge, forsvare seg, eventuelt ved gjennom å vise at man har kontroll (feks hvis noen vrir armen bak på ryggen din. Frigjør deg og ta nytt grep så du har kontroll over den som gjorde det på deg først)

Unngå konfrontasjon

Du lærer din seks år gamle jente å sparke små gutter i skrittet!?

Du er en skam for kampsporten!!

Hadde det enda vært som forsvar mot en overgriper! Men neida, her skal vi skade kjønnsorganene til små barn. Du er drøy!

Anonymous poster hash: 502dd...889

Skrevet

Det får de lov til, men de bør ha prøvd andre metoder først og jeg vil aldri høre de har slått først.

Sendte rektor brev om at mi eldste fikk lov å forsvare sg når hun ble slått. Det ble ett rabalde fra skolen, men jeg sto på mitt. Sa til rektor at når det ikke hjelper at vi kontakter skolen når barnet blir utsatt for vold på skolen, når dere sier at noe må vi tåle siden noen har en diagnose så håper jeg inderlig mitt barn bruker retten sin til å forsvare seg, hadde dette vært en arbeidsplass hadde det blitt politianmeldt, men siden dette er en skole så er det ikke så enkelt. Og det er skolens ledelse som har ansvar for at elevene har en trygg og god arbeidsplass, den jobben tar ikke du.

Skal si det satte fart på sakene, og dagen etter var alt som kunne settes inn satt inn. Siden den dagen har ikke mitt barn blitt utsatt for vold på skolen. Ei heller hennes klassevenner. For hun var ikke den eneste, det dukket opp ganske mange foreldre som takket meg for å ha gjort som jeg gjorde. At rektor så på meg som en dårlig forelder, en plagsom mor som ikke gav seg er helt greit, mitt barn hadde det ikke bra og skolen skjøv problemet under teppe. Jeg kan riste teppe om jeg mener det er rikig og jeg er ikke redd for trusler fra skolen.

Nå har vi ny rektor og han har vist hørt om meg. Han syns jeg var litt voldsom, men som jeg sa til han så er det ikke greit at unger blir utsatt for vold og vi foreldre møter veggen når vi kontakter skolen. Det var han enig i, og heldigvis kjører han en helt annen politikk en hva forrige rektor gjorde. Han håpet jeg ikke sier til mine unger at det er greit å slå. Jeg mener ikke det er greit å slå, men jeg mener de har rett å forsvare om de trenger det.

Anonymous poster hash: 7719c...ced

Skrevet

Du lærer din seks år gamle jente å sparke små gutter i skrittet!?

Du er en skam for kampsporten!!

Hadde det enda vært som forsvar mot en overgriper! Men neida, her skal vi skade kjønnsorganene til små barn. Du er drøy!

Anonymous poster hash: 502dd...889

Ikke meg du sikter til, men jeg tillater ikke datteren vår å sparke guttunger i skrittet. Store tenåringer og voksne har hun lov til det hvis hun faktisk må gå så drastisk til verks for å forsvare seg.

Skrevet

Man slår ikke tilbake hvis noen fiker til en på arbeidsplassen. Man prøver å unngå konflikt og deretter tar man det opp med riktig person.

Synes ikke barn skal få lov til å slå fordi noen slo dem. Slag skal være forbeholdt situasjoner hvor det er nødvendig med selvforsvar, f eks der man ikke kan forlate situasjonen, den andre personen angriper og trekker seg ikke unna, det er fare for skade, osv.

Først og fremst skal barn lære å trekke seg unna en konflikt og si ifra til en voksen. Hvis det ikke er mulig, skal de såklart få forsvare seg. 

Skrevet

Selvfølgelig skal de forsvare seg like mye som oss voksne har lov til. Og om de må håper jeg de gjør det grundig! Men ... De får aldri slå først , være en mobber eller stygg mot andre. Der er jeg helt nazi.

Anonymous poster hash: c32f4...ca4

Skrevet

Selvfølgelig skal de forsvare seg like mye som oss voksne har lov til. Og om de må håper jeg de gjør det grundig! Men ... De får aldri slå først , være en mobber eller stygg mot andre. Der er jeg helt nazi.

Anonymous poster hash: c32f4...ca4

Å være "helt nazi" ville vel nettopp være å slå først, mobbe og være stygg mot andre.

Blitzkrieg, jødeforfølgelse med påfølgende holocaust kan jo være små eksempler som underbygger dette.

Anonymous poster hash: b8ec9...103

Skrevet

Ja, det synes jeg! Selv om det står i bibelen at man skal vende det andre kinnet til..

Det er viktig å lære barna at de ikke skal finne seg i dritt fra andre. Har selv en såkalt " snill" gutt som vi tøffer opp litt.

Anonymous poster hash: 12832...805

Skrevet

Sønnen min ble slått i ansiktet av en annen elev i dag og

svarte med å slå tilbake i magen. I en samtale med lærer så kom det

fram at rektor vil ikke syns det er ok å forsvare seg. Om jeg skjønte

læreren rett så hadde det vært bedre om sønnen min hadde hentet

en voksen istedenfor å svare på angrepet.

I norsk strafferetts lov så har voksne lov til å forsvare seg men

Skolebarn skal altså ikke ha samme rett.

Hvis sønnen din bare kunne "gått og hentet en lærer" hadde han vel ikke trengt å forsvare seg. Da kunne han jo bare gått sin vei. Er det IQ-begrensning for å bli rektor? Maks 75 i IQ.

Anonymous poster hash: 80b1a...187

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...