Anonym bruker Skrevet 8. juni 2016 #1 Skrevet 8. juni 2016 Hvis ditt barn blir slått på skolen, syns du det er ok at det forsvarer seg selv med å slå tilbake? Anonymous poster hash: bb460...57a
Anonym bruker Skrevet 8. juni 2016 #2 Skrevet 8. juni 2016 Jeg synes faktisk det. Mobbere skjønner det BARE hvis man tar igjen. De som alltid snur seg og later som det ikke skjedde, de forblir mobbeofre for alltid. Dyrisk, men sant. Anonymous poster hash: 3ec05...5c8
Anonym bruker Skrevet 8. juni 2016 #3 Skrevet 8. juni 2016 Forskjell på å skade noen andre for å forsvare seg, kontra å sørge for at slag/spark ikke skader deg. Mine barn trener selvforsvar så tror de skulle klart forsvare seg uten å skade et annet barn. Om noen av dem følte at de måtte ty til vold for å "overleve" er det selvfølgelig lov- det ligger vel ganske latent i oss alle;) Anonymous poster hash: 5d4c5...ddf
Fandens Oldemor Skrevet 8. juni 2016 #4 Skrevet 8. juni 2016 Hvis ditt barn blir slått på skolen, syns du det er ok at det forsvarer seg selv med å slå tilbake? Anonymous poster hash: bb460...57a Ja, og det oppmuntrer jeg til hvis jeg synes det er nødvendig.
Solitude Skrevet 8. juni 2016 #5 Skrevet 8. juni 2016 Sønnen min ble slått i ansiktet av en annen elev i dag og svarte med å slå tilbake i magen. I en samtale med lærer så kom det fram at rektor vil ikke syns det er ok å forsvare seg. Om jeg skjønte læreren rett så hadde det vært bedre om sønnen min hadde hentet en voksen istedenfor å svare på angrepet. I norsk strafferetts lov så har voksne lov til å forsvare seg men Skolebarn skal altså ikke ha samme rett.
<3 mine søte små<3 Skrevet 8. juni 2016 #6 Skrevet 8. juni 2016 Den som slår først er bølle, slår en bølle deg har du lov og forsvare deg.
Jordbærblomst Skrevet 8. juni 2016 #7 Skrevet 8. juni 2016 Min sønn har lært, at han skal aldri slå først. Men, er det noen som gyver løs på ham, så JA, da skal han endelig forsvare seg selv. Synes det er snodig at vi skal lære våre barn at selvforsvar er en uting, mens vi samtidig forventer at de kan stå opp for seg selv som voksne. That's just bad math!
Leeloo76 Skrevet 8. juni 2016 #8 Skrevet 8. juni 2016 Jepp, lært henne at det ikke er lov å slå først, men å ta igjen med samme mynt er lov om det er noen som ofte slår. Har også sagt i fra at ballespark kun er lov i selvforsvar om man blir angrepet (typ lagt i bakken og holdt fast på alvor, ikke under lekeslåssing). Det virket som jentene i klassen hennes godt kunne funnet på å gjøre det på puk nemlig; ikke ok.
Anonym bruker Skrevet 8. juni 2016 #9 Skrevet 8. juni 2016 Jeg har sagt til min sønn at han først og fremst skal prøve å få hjelp fra voksne, men han kan gjøre det han må for å komme seg løs hvis han f.eks. blir holdt fast. Hvis det ikke hjelper å si fra og samme person fortsetter å plage ham så får han også lov å ta igjen. Anonymous poster hash: 949a4...e07
Anonym bruker Skrevet 8. juni 2016 #10 Skrevet 8. juni 2016 Ja det får han lov til, men får ikke lov til å være den første som slår. Anonymous poster hash: 9ed77...f98
Anonym bruker Skrevet 8. juni 2016 #11 Skrevet 8. juni 2016 Hvis han blir slått en gang får han selvsagt ikke lov å slå tilbake. Jeg lærer mine barn å unngå vold og slåsskamper. Blir man derimot angrepet og utsatt for gjentagende slag skal man selvsagt forsvare seg. Norsk lov åpner IKKE for at man kan gjengjelde et slag med et slag. Anonymous poster hash: 502dd...889
Anonym bruker Skrevet 8. juni 2016 #12 Skrevet 8. juni 2016 Den som slår først er bølle, slår en bølle deg har du lov og forsvare deg. Men hva hvis bølla er sterkest? Anonymous poster hash: 8cd27...aa9
Anonym bruker Skrevet 8. juni 2016 #13 Skrevet 8. juni 2016 Både jeg og mannen min har svarte belter. Vi godtar ikke unødvendig vold og det er absolutt IKKE lov å starte en slosskamp hverken fysisk eller med ord. Hos oss er det nr. 1 regel å ikke være den som starter. Nr.2 er å unngå å bli fysisk. Nr.3 er å ta igjen hvis det er ingen annen utvei - ingen skal stå der og ta i mot juling av en bølle. Anonymous poster hash: 5d3df...82c
Anonym bruker Skrevet 8. juni 2016 #14 Skrevet 8. juni 2016 Typisk skolen å si noe slikt som ei beskriver over her. Hos oss fikk min sønn like stor skyld for en pøbelstrek noen andre gjorde. Grunnen til at han var medskyldig og skulle ha lik straff var at han så hva som skjedde, men varslet ikke læreren. Når læreren spurte hvem som hadde gjort det fortalte dog min sønn det, men det var ikke godt nok. Type tegne på veggen. De var 8/9 år den gang. Jeg spurte hvorfor han ikke sa noe uoppforsret og han ville selvfølgelig ikke være sladrehank... Skal ikke være enkelt 😳 Anonymous poster hash: 7dd60...0dc
Anonym bruker Skrevet 8. juni 2016 #15 Skrevet 8. juni 2016 Jenta vår fikk beskjed om at det er ikke lov å slå/være fysisk/slem først. Men har lov å ta igjen dersom noen gjør det med henne. Hun ble bøllet med hver trening av ei annen jente, hun kastet ball i hodet på henne. Etter flere verbale henvendelser at jenta skulle slutte, i tillegg tilsnakk fra trener fikk jenta vår nok og kastet en ball hardt i hodet til hun som var stygg med henne. Det endte med neseblod på hun som bøllet og tårer på dem begge, og beklagelser. men etter den episoden har hun som bøllet ikke gjort noe slemt med jenta vår eller noen andre på treningen. Kanskje ikke helt stuerent, men det fungerer. Noen trenger å bli satt på plass. Anonymous poster hash: 56967...6f1
Iiiiik Skrevet 8. juni 2016 #16 Skrevet 8. juni 2016 Min sønn har lært, at han skal aldri slå først. Men, er det noen som gyver løs på ham, så JA, da skal han endelig forsvare seg selv. Synes det er snodig at vi skal lære våre barn at selvforsvar er en uting, mens vi samtidig forventer at de kan stå opp for seg selv som voksne. That's just bad math! Jeg forventer at de skal kunne stå opp for seg selv, både som barn og som voksne, men jeg forventer at de klarer det på annet vis enn å slå igjen. Så nei, mine lærer ikke at det er greit å slå igjen.
Solitude Skrevet 8. juni 2016 #17 Skrevet 8. juni 2016 Søsteren jobber mot å bli advokat og hun mener at straffeloven - nødverge paragrafen kan brukes om saken gjaldt voksne. Nå tok han ikke igjen helt likt, eleven kunne ha gjort større skade når han slo i hodet imens forsvaret var et slag i magen. Jeg syns det er ok å forsvare seg om man blir angrepet først. Om rektor mener noe annet så får han lov til å mene det, ikke tenkt å endre mening av den grunn. Når jeg gikk i barneskolen så jeg at de som løp unna eller de som "sladdret" ble bare mer og mer attraktive å gå etter imens de som stod opp for seg selv fikk være i fred.
Guttaboys Skrevet 8. juni 2016 #19 Skrevet 8. juni 2016 Jeg har ikke snakket så mye med mine barn om dette, siden de aldri har blitt utsatt for vold. På generell basis lærer jeg dem at hvis noen gjør dem urett, skal de si fra til en voksen. Hvis den dagen kommer at de blir utsatt for vold, så kommer jeg til å ta det opp med skolen og forvente bedring. Hvis det fortsetter, vil jeg oppfordre barna mine til å ta igjen; det er lov å forsvare seg selv! Noen ganger må man bare vise hvor skapet skal stå...
Anonym bruker Skrevet 8. juni 2016 #20 Skrevet 8. juni 2016 Søsteren jobber mot å bli advokat og hun mener at straffeloven - nødverge paragrafen kan brukes om saken gjaldt voksne. Nå tok han ikke igjen helt likt, eleven kunne ha gjort større skade når han slo i hodet imens forsvaret var et slag i magen. Jeg syns det er ok å forsvare seg om man blir angrepet først. Om rektor mener noe annet så får han lov til å mene det, ikke tenkt å endre mening av den grunn. Når jeg gikk i barneskolen så jeg at de som løp unna eller de som "sladdret" ble bare mer og mer attraktive å gå etter imens de som stod opp for seg selv fikk være i fred. Nødverge er når man er i nød. Å bli utsatt for ett slag gjør ikke at man er i nød. Søsteren din får lese litt mer jus før hun forsøkerå bli advokat. Kanskje klare å bli jurist først. Anonymous poster hash: 502dd...889
Anonym bruker Skrevet 8. juni 2016 #21 Skrevet 8. juni 2016 Antar at du er jurist eller advokat ? Hva ville en person som forsvarer seg blitt tiltalt for hvis den svarer slag mot et slag ? Anonymous poster hash: bb460...57a
Anonym bruker Skrevet 8. juni 2016 #22 Skrevet 8. juni 2016 Nødverge er når man er i nød. Å bli utsatt for ett slag gjør ikke at man er i nød. Søsteren din får lese litt mer jus før hun forsøkerå bli advokat. Kanskje klare å bli jurist først. Anonymous poster hash: 502dd...889 Er du selv jurist eller advokat, du da? Hun har antakeligvis mer peiling enn deg. Anonymous poster hash: 4730e...421
Anonym bruker Skrevet 8. juni 2016 #23 Skrevet 8. juni 2016 Lurer litt på hvordan en tråd om barn og det å forsvare seg ender opp med nødverge Anonymous poster hash: fa0e4...ed3
Anonym bruker Skrevet 8. juni 2016 #24 Skrevet 8. juni 2016 De får lov til å forsvare seg og jeg har fortalt dem at om de skulle komme i trøbbel for det på skolen skal jeg våknet til lærer eller rektor og si fra at jeg mener de handlet rett og at de får premie hjemme, ikke kjeft, for å passe på seg selv. Anonymous poster hash: 3dce8...b41
Anonym bruker Skrevet 8. juni 2016 #25 Skrevet 8. juni 2016 Mine sønner får ikke lov til å slå først. Om noen slår først må de vurdere om det var med vilje eller ikke. Om noen slår dem med vilje da har de lov til å forsvare seg. Anonymous poster hash: 0b3dc...220
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå