Gå til innhold

Meg med samtalen med jordmo ang keisersnitt

Anbefalte innlegg

Skrevet

En samtale med en tverr jordmor hadde jeg nektet å snakke noe mer med. Hun avgjører ingenting, det gjør legen og bare legen. Så hadde jeg bedt fastlegen å ordne samtale med lege på sykehus, nettopp med begrunnelse at du ikke ble tatt alvorlig og på forhånd utselektert uten videre vurdering.

I samtale med lege kan du legge frem fakta, bl.a. at det er interessant nok at både jordmødre og leger får ks enn gjennomsnittet. Jeg er overbevist at egentlig grunn til at kvinner blir nektet ks er økonomi. Gravide og fødekvinner har ingen lobby, Norge er et u-land der man ikke en gang har krav på effektiv smertelindring (les epidural) som andre siviliserte land har. Jeg har ingenting til overs for holdningen at fødsel må være vaginal og at smerter er uungåelig, at man bare må tåle litt. Hvem bestemmer hvor mye man må tåle? Jeg kan da bedømme selv om jeg klarer mer eller ei, ikke en jordmor jeg aldri har møtt og som stikker så vidt hodet inn fordi hun må ta hånd om 3 kvinner samtidig. Fødselsomsorg er rett og slett blitt ræva, fra 150 steder der man kunne føde til litt over 50, angivelig for å styrke fagmiljø men i virkeligheten fortetter de bare. Barselkvinner som omtrent blir kastet ut før amming er etablert og det i et land der press om amming er sterkt.

Jeg fikk 2 ks, første måtte jeg argumentere meg til. Ikke krangling, men legen skjønte fort at jeg mente alvor og var bestemt, argumentene mot ks er jo ikke så sterke som mange skal ha det til. 2. ks var ikke noe diskusjon en gang, jeg fikk dato ved vanlig ultralyd.

Anonymous poster hash: fc6e2...328
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er IKKE mer riski å føde vaginalt enn ved KS. Nå må du gi deg.

Anonymous poster hash: cf570...23c

Si det til meg. Jeg fødte min første unge vaginalt på 3 timer i aktiv fødsel. Neste unge lå jeg med 4 cm åpning i 56 timer ingenting skjedde, plutselig fikk jeg full åpning, men ungen satt fast og måtte bli tatt med hastesnitt. Enden på visen er at min yngste unge har en fødsleshjernekade som kunne vært unngått om de bare tok han 1 time før.

Anonymous poster hash: 60f00...5c1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...