Anonym bruker Skrevet 7. juni 2016 #1 Skrevet 7. juni 2016 Husker dere meg som skulle ringe til jordmor denne uken? Jeg ringte igår og fikk snakke med hun samme jordmora. Vi kom ikke frem til noe annet enn at jeg måtte prøve på ett annet sykehus! Hun virket ganske usikker men sa legene var veldig strenge og at jeg måtte prøve meg i vanlig fødsel først. Hun synes det var synd at jeg ikke ville være med å oppleve den "fantastiske" følelsen av å føde normalt. Men så har jeg angst. Det spiller vell ingen rolle... Så nå vet jeg ikke hva jeg skal gjøre. Annet enn å bli skikkelig depresiv. Anonymous poster hash: 70054...f30
Anonym bruker Skrevet 7. juni 2016 #2 Skrevet 7. juni 2016 Vet ikke hva du skal gjøre, men har ei venninne som fødte for noen år siden i Bodø. Hun fikk vræla seg til keisersnitt. Lang og tung prosess, men hun fikk det slik hun ville. Håper du slipper å gå igjennom det samme. Synd det skal være slik i Norge. Anonymous poster hash: 71406...3ab
Anonym bruker Skrevet 7. juni 2016 #3 Skrevet 7. juni 2016 Vet ikke hva du skal gjøre, men har ei venninne som fødte for noen år siden i Bodø. Hun fikk vræla seg til keisersnitt. Lang og tung prosess, men hun fikk det slik hun ville. Håper du slipper å gå igjennom det samme. Synd det skal være slik i Norge. Anonymous poster hash: 71406...3ab Hvorfor er det egentlig synd at det er vanskelig å få innvilget KS uten medisinske grunner? Jeg håper du får hjelp, HI, på den ene eller andre måten. Hva har du prøvd for fødselsangsten? Anonymous poster hash: ca152...000
Anonym bruker Skrevet 7. juni 2016 #4 Skrevet 7. juni 2016 Jeg synes nå det er trist at økonomi kommer i første rekke - også angsten til kvinnen i andre eller tredje rekke. Jeg ble egentlig bedt om å ringe til fastlegen slik at hun kan henvise meg til neste sykehus for "ny" vurdering. Fikk veldig en opplevelse av at jeg bare måtte komme meg vekk og prøve en annen plass. Jeg klarte å holde meg og ikke begynne å grine men det var sååååå vanskelig... Klarte såvidt å svare på noen korte spørsmål. Dette er vondt. HI Anonymous poster hash: 70054...f30
Anonym bruker Skrevet 7. juni 2016 #5 Skrevet 7. juni 2016 Har du noe alternativt sykehus da? Jeg vet at noen sykehus sier tvert nei uten en god medisinsk grunn. De strammet inn i fjor tror jeg etter en ny forskningsrapport kom angående ulemper ved keisersnitt. Har hørt om flere som ikke har fått innvilget. Nå vil du ikke høre dette sikkert men mens du står på for å få keisersnitt så må du få hjelp et annet sted for depresjon og angst. Du kan ikke gå i dette frem til fødsel. Anonymous poster hash: 92934...2ef
Anonym bruker Skrevet 7. juni 2016 #6 Skrevet 7. juni 2016 Har du noe alternativt sykehus da? Jeg vet at noen sykehus sier tvert nei uten en god medisinsk grunn. De strammet inn i fjor tror jeg etter en ny forskningsrapport kom angående ulemper ved keisersnitt. Har hørt om flere som ikke har fått innvilget. Nå vil du ikke høre dette sikkert men mens du står på for å få keisersnitt så må du få hjelp et annet sted for depresjon og angst. Du kan ikke gå i dette frem til fødsel. Anonymous poster hash: 92934...2ef Jeg fødte mitt første barn ved dette sykehuset og det var medisinsk grunn til Ks. Kjenner at det ville vært mest trygt å føde samme plass igjenn. Men det finnes ett annet sykehus som ligger en time lengre unna. Hvor skal jeg henvende meg med denne angsten? Er livredd for å ikke få sove i natt.... Anonymous poster hash: 70054...f30
Anonym bruker Skrevet 7. juni 2016 #7 Skrevet 7. juni 2016 Jeg fødte mitt første barn ved dette sykehuset og det var medisinsk grunn til Ks. Kjenner at det ville vært mest trygt å føde samme plass igjenn. Men det finnes ett annet sykehus som ligger en time lengre unna. Hvor skal jeg henvende meg med denne angsten? Er livredd for å ikke få sove i natt.... Anonymous poster hash: 70054...f30 Legen din. Han kan henvise deg videre. Ellers finnes det veiledere for de med ekstrem fødselsangst. Mener hun komikerfrue hadde det og hadde en coach gjennom svangerskapet. Du trenger å prate med profesjonelle i allefall. Du er på et fryktelig vondt sted nå og ingen her har verktøy til å kunne hjelpe deg. Anonymous poster hash: 92934...2ef
Anonym bruker Skrevet 7. juni 2016 #8 Skrevet 7. juni 2016 Hvorfor er det egentlig synd at det er vanskelig å få innvilget KS uten medisinske grunner? Jeg håper du får hjelp, HI, på den ene eller andre måten. Hva har du prøvd for fødselsangsten? Anonymous poster hash: ca152...000 Enig. Anonymous poster hash: b22c3...1fb
Anonym bruker Skrevet 7. juni 2016 #9 Skrevet 7. juni 2016 Vet ikke hvor du bor, men Ullevål sykehus var kjent for å være 'greie' og innvilget KS uten at man måtte grine seg til det. Jeg fikk det selv uten noe styr. Møtte jordmor, sa jeg ville ha keisersnitt pga fødselsangst etter tøff fødsel første gang. Skrev ett notat til sykehuset der jeg skrev hvorfor jeg ønsket KS og at jeg var klar over komplikasjonene som kan oppstå. Fikk time hos overlege. Møtte til timen med overlegen, snakket litt og dermed krysset legen av en dato i kalenderen der jeg skulle få KS. Alt gikk som en drøm under KS og tiden etterpå. Er så glad det gikk fint gang nr to Det er noen år siden nå, men mener at Ullevål har hatt policyen at de ikke tvinger noen. De er mest liberale i Oslo, mer enn Riksen som heller ikke er så vanskelige. Håper du har muligheten til å sjekke ut Ullevål og evt Riksen. Riktig lykke til! Anonymous poster hash: 58af2...582
Anonym bruker Skrevet 7. juni 2016 #10 Skrevet 7. juni 2016 Ungen må jo ut Anonymous poster hash: c8da4...8e0
Anonym bruker Skrevet 7. juni 2016 #11 Skrevet 7. juni 2016 Fordi angst også er en medisinsk grunn som bør tas hensyn til. Anonymous poster hash: 71406...3ab
Anonym bruker Skrevet 7. juni 2016 #12 Skrevet 7. juni 2016 Hvorfor synes du selv at du skal få innvilget keisersnitt? Anonymous poster hash: 4469c...405
Anonym bruker Skrevet 7. juni 2016 #13 Skrevet 7. juni 2016 Jordmor mente jeg ikke kunne snakke med overlegen før jeg hadde hatt 3 samtaler med jordmoren! Jeg tebker jo at en vaginal fødsel krever at jeg er fysisk men også psykisk klar. Sist gang opplevde jeg fødselen ganske traumatisk, trodde jenta vår skulle dø. Alle de minnene mine blir til en diger angst som jeg ikke har kontroll over. Jeg begynner å gråte bare ved tanken. Jordmor var enig i at det var mer risiko å føde vaginalt etter ett KS. Men likvel var det ingen hjelp å få hos henne... Anonymous poster hash: 70054...f30
Anonym bruker Skrevet 7. juni 2016 #14 Skrevet 7. juni 2016 Det er IKKE mer riski å føde vaginalt enn ved KS. Nå må du gi deg. Anonymous poster hash: cf570...23c
Anonym bruker Skrevet 7. juni 2016 #15 Skrevet 7. juni 2016 Det er IKKE mer riski å føde vaginalt enn ved KS. Nå må du gi deg. Anonymous poster hash: cf570...23c Det hjelper meg ingen verdens ting. Jeg har lest alt om det ene og det andre. For min del var Ks en nydelig opplevelse. Anonymous poster hash: 70054...f30
Anonym bruker Skrevet 7. juni 2016 #16 Skrevet 7. juni 2016 Og jeg mener motsatt. Har flere ks og skulle ønske jeg slapp. Komplikasjoner hver bidige gang! Anonymous poster hash: cf570...23c
Anonym bruker Skrevet 7. juni 2016 #17 Skrevet 7. juni 2016 men igjen, hva har du prøvd for å jobbe med fødselsangsten? Du må jo starte der. Hvis det ikke fører noen vei har du noe å vise til for å få innvilget KS. Anonymous poster hash: ca152...000
Anonym bruker Skrevet 7. juni 2016 #18 Skrevet 7. juni 2016 Jeg får prøve å roe meg litt ned. Kjenner hjertet er i halsen. Så må jeg ringe til legen min og spør om han kan hjelpe. Noen må kunne hjelpe meg. Hi Anonymous poster hash: 70054...f30
Anonym bruker Skrevet 7. juni 2016 #19 Skrevet 7. juni 2016 Du kan jobbe med angsten slik at du klarer å føde på vanlig vis. Vaginal fødsel er det beste både for mor og barn. Anonymous poster hash: 41561...fe0
Anonym bruker Skrevet 7. juni 2016 #20 Skrevet 7. juni 2016 Anbefaler deg å dra til Egypt. Der har de nesten ikke jordmødre lenger fordi alle tar KS. Det er standard der nede. Anonymous poster hash: f0a90...7ac
Anonym bruker Skrevet 7. juni 2016 #21 Skrevet 7. juni 2016 Anbefaler deg å dra til Egypt. Der har de nesten ikke jordmødre lenger fordi alle tar KS. Det er standard der nede. Anonymous poster hash: f0a90...7ac Anonym, takk for at du tar angsten min på alvor. HI Anonymous poster hash: 70054...f30
Anonym bruker Skrevet 7. juni 2016 #22 Skrevet 7. juni 2016 Jeg har selv gått til samtale hos jordmor pga fødselsangst. Min første fødsel endte i katastrofesnitt. Ungen satt fast, pulsen sank dramatisk og jeg ble lagt i narkose i løpet av minutter. Det tok 7 minutter fra de ringte på alarmknappen til ungen var fysisk ute! Jeg ønsket også keisersnitt, men her er det - som du også sier det er på ditt sykehus - standard prosedyre at du må igjennom samtaler med jordmor før man i det hele tatt kan vurdere KS. Jeg hadde 4 samtaler før jordmor og jeg sammen gikk til samtale med overlegen. Samtalene med jordmor var fantastiske. Hun hjalp meg med å få angsten under kontroll, sette ord på hva jeg faktisk var redd for, snakket meg gjennom ulike scenarier og prosedyrer og prosedyrer. Det hele endte med at jeg ville forsøke vaginal fødsel. Jeg fortsatte samtalene med jordmor helt fram til fødselen og hun var en helt fantastisk støtte hele veien. Jeg vil gråte ut, fikk utløp for frykt, fikk avkreftet mye av mytene jeg trodde på, fikk forklart hve teamet på sykehuset kunne gjøre i ulike situasjoner osv. Hvis jeg var deg ville jeg iallefall gått "all inn" for å jobbe med angsten. Gjennomfør de tre samtalene med jordmor og gjør det med henblikk på at du selv skal få kontroll over frykten og spenningen du sliter med. Kanskje ender du allikevel opp med et KS, men det er allikevel viktig å behandle det du sliter med i dag. Husk at selv om du får en KS-dato så kan ting skje underveis. Plutselig går du i fødsel, vannet ditt går for tidlig osv. Plutselig må du gjennomføre en vanlig fødsel til tross et bestemt KS Anonymous poster hash: 65e37...9a0
Anonym bruker Skrevet 7. juni 2016 #23 Skrevet 7. juni 2016 Jeg har selv gått til samtale hos jordmor pga fødselsangst. Min første fødsel endte i katastrofesnitt. Ungen satt fast, pulsen sank dramatisk og jeg ble lagt i narkose i løpet av minutter. Det tok 7 minutter fra de ringte på alarmknappen til ungen var fysisk ute! Jeg ønsket også keisersnitt, men her er det - som du også sier det er på ditt sykehus - standard prosedyre at du må igjennom samtaler med jordmor før man i det hele tatt kan vurdere KS. Jeg hadde 4 samtaler før jordmor og jeg sammen gikk til samtale med overlegen. Samtalene med jordmor var fantastiske. Hun hjalp meg med å få angsten under kontroll, sette ord på hva jeg faktisk var redd for, snakket meg gjennom ulike scenarier og prosedyrer og prosedyrer. Det hele endte med at jeg ville forsøke vaginal fødsel. Jeg fortsatte samtalene med jordmor helt fram til fødselen og hun var en helt fantastisk støtte hele veien. Jeg vil gråte ut, fikk utløp for frykt, fikk avkreftet mye av mytene jeg trodde på, fikk forklart hve teamet på sykehuset kunne gjøre i ulike situasjoner osv. Hvis jeg var deg ville jeg iallefall gått "all inn" for å jobbe med angsten. Gjennomfør de tre samtalene med jordmor og gjør det med henblikk på at du selv skal få kontroll over frykten og spenningen du sliter med. Kanskje ender du allikevel opp med et KS, men det er allikevel viktig å behandle det du sliter med i dag. Husk at selv om du får en KS-dato så kan ting skje underveis. Plutselig går du i fødsel, vannet ditt går for tidlig osv. Plutselig må du gjennomføre en vanlig fødsel til tross et bestemt KS Anonymous poster hash: 65e37...9a0 Hei og tusen takk for dette fine svaret. Problemet er nok ikke at jeg ikke vil ha samtaler med jordmødrene. Men problemet er at hun jordmora bare ambefalte meg ett annet sykehus og var veldig sikker på at jeg ikke kom gjennom med ett KS hos dem. Så spurte jeg om jeg kunne snakke med overlegen men da sa hun nei, det var for "tidlig". Hun ambefalte meg å kontakte fastlegen og få henvisning til nytt sykehus! Hva gjør jeg da? Har behov for å prate med noen før jeg blir innlagt med alvorlig angst.. Anonymous poster hash: 70054...f30
Anonym bruker Skrevet 7. juni 2016 #24 Skrevet 7. juni 2016 Hvor bor du? Vet at det her i Oslo iallefall er mulig å gå ks ved riksen, Ullevål og ahus. Men du må stå på ditt, forklare angsten og alt den gjør med deg og nekte skreddersyddopplegg Anonymous poster hash: be1c1...c85
Elsker livet Skrevet 7. juni 2016 #25 Skrevet 7. juni 2016 Jeg synes du skal få time hos fastlegen din, be h/n henvise deg til et annet sykehus og se om de kan hjelpe deg. Synd om du skal måtte gå gjennom nesten hele svangerskapet med så sterk angst. Gjør det du kan for å få den tryggheten du trenger så snart som mulig. Forstår ikke hvorfor så mange tilsynelatende ikke unner andre kvinner å få keisersnitt. Det skal liksom svi mest mulig. Mistenker mange synes det er urettferdig, og at selv hadde valgt keisersnitt om det bare var å krysse det av på et skjema. Vi må selvfølgelig oppfordre flest mulig til å føde vanlig, men noen ganger er det bedre å la den gravide få ta dette valget selv, uten at hun skal måtte ha et ekstra tungt svangerskap pga. sterke bekymringer og angst for om man får gjennomslag for behovet sitt. Slik det er nå er det ikke bare de fysiske fordelene med å føde som ligger til grunn for at det er så vanskelig, men i stor grad det økonomiske. Det er klart mye å spare på at en jordmor klarer å presse gjennom en fødsel etter ett par samtaler i forhold til hva et keisersnitt koster. Hadde menn vært de som gikk gravide hadde nok dette vært annerledes, og tilbudene vært bedre. Jeg synes vi kvinner burde vært mer støttende når det kommer til graviditet og fødsel. Vise forståelse og omsorg, og stå sammen slik at alle får en best mulig opplevelse. Har selv født fire barn naturlig, og kunne aldri tenkt meg keisersnitt med mindre det stod om liv, bare så det er sagt.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå