Gå til innhold

Økt grensekontroll Danmark

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har fått med meg at Danmark har økt grensekontroll hele sommeren, i forbindelse med terrorfare.

Vi skal til Danmark i sommer, og jeg lurer på om hele familien bør/må ha med pass? Er det noen som vet noe om dette, eller hvor jeg kan finne ut (har googler litt men finner ikke noe konkret).

Vi voksne har pass, og så har vi noen store unger med pass, men så har vi noen små (2 og 4 år). Hva med disse?

Anonymous poster hash: a62b1...d64

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Alle trenger pass i år.

Skrevet

Colorline sier alle må ha pass

Anonymous poster hash: bd4e6...848

Skrevet

Colorline sier alle må ha pass

Har du vært i kontakt med dem og spurt?

Finner nemlig bare at de under 18 bør ha pass eller fødselsattest. Har sendt mail for å spørre altså, spør bare her mens jeg lager kriseplan om pass til de små :)

Skrevet

Vi skal til Danmark i sommer og tar med pass.

Anonymous poster hash: dfe2d...c7b

Skrevet

Kjørte over Broen nylig. Da kontrollerte de alle bilene fra DK til Sverige. Alle måtte vise pass, inkludert ungene!! Politimannen sjekket veldig nøye også, bladde i passene. Spurte ungene om det var flere i bilen enn dem og oss. Ville absolutt ha tatt med pass!!

Skrevet

Vi også skal til Danmark, og har med pass til alle.

Anonymous poster hash: 06c44...ac2

Skrevet

Det anbefales å ha med pass, men vi har fortsatt Schengen-avtalen. Kom hjem fra Danmark for 14 dager siden. Viste verken pass eller fødselsattest for barna ved noen av overgangene.

Skrevet

Har vært i DK tre ganger siste fem måneder. Ikke vist pass noen av gangene. Jeg reiste med fly.

Anonymous poster hash: 52a59...109

Skrevet

Jeg ordner pass om noen dager før meg og eldstesønnen, og vi skal kun på en danskebåttur.

Anonymous poster hash: b73d3...e7f

Skrevet

Jeg kontaktet politiet før vi reiste til Danmark med vår sønn på ett år, de sa vi måtte ha med oss pass også til han. Vi måtte vise det på Kastrup på hjemreisen, men ikke inn..

Anonymous poster hash: d84bc...feb

Skrevet

Du må nesten høre med de du skal reise med. Når vi reiser med Stena Line trenger ungene ikke pass, men de voksne gjør. Når vi har fløyet må alle over 1 år ha pass, barn under 1 år må ha fødselsattest.

Anonymous poster hash: a0b74...e03

Skrevet

Herrefred, Danmark, i likhet med Norge, har stengt grensene sine pga flyktningestrømmen. Schengen-samarbeidet er midlertidig opphørt. Hvor mange steiner skal man ha ligget under for å enda ikke ha fått dette med seg?

Skrevet

Jeg var i Danmark i helgen, med Colorline. Måtte ikke vise pass på vei ut eller inn, det holdt med gyldig legitimasjon.

Anonymous poster hash: 72cee...712
Skrevet

Spør de du reiser med, men ville skaffet pass hadde jeg vært deg. Er du heldig, spør de ikke, men er du uheldig og de spør etter pass sliter du..... Like greit å ha orden i ting før en ferie!!!!!

Anonymous poster hash: d3cba...e69

Skrevet

Hvor sier de det? På nettsiden til color line så står det at man må ha gyldig legitimasjon til Danmark, og pass til Tyskland

http://www.colorline.no/praktisk_informasjon/pass_og_legitimasjon

Anonymous poster hash: b4c47...b54

Og hvilken gyldig legitimasjon har du til ungene som ikke er pass?

Anonymous poster hash: fcd9e...a73

Skrevet

Spør de du reiser med, men ville skaffet pass hadde jeg vært deg. Er du heldig, spør de ikke, men er du uheldig og de spør etter pass sliter du..... Like greit å ha orden i ting før en ferie!!!!!

Anonymous poster hash: d3cba...e69

Jepp, skal høre med både de og politiet i dag, ser fra svarene her at dette må undersøkes nøye!

Skrevet

Vi skal til Danmark og har ikke pass til de små (3 og 4 år). Er ikke mulig å oppdrive en time for å få tak i pass her heller. Og drop-in finnes kun en formiddag i uken. Snakket med en venninne. I fjor hadde de møtt opp kl 07 (åpner 0830) og likevel kom de ikke inn før kl 11. Så jeg er rett og slett usikker på hva vi gjør..

Anonymous poster hash: 25899...5af

Skrevet

Man kan reise uten pass - men det er en risiko. Det kan gå bra, men det kan også bli veldig problematisk og da kan det ta mange dager å ordne opp i det. Jeg var i DK for noen måneder siden og da var det en sak i media om en flokk svensker som ble hengende og ikke kom seg hjem igjen grunnet manglende pass. Akkurat nå er det ganske fredelig men om det plutselig skjer noe i Nordeuropa vil jeg tro de strammer enda mer opp på kontrollen. Jeg har bestilt nye pass til barna for å være sikre på at alt går glatt for oss i sommer.

Skrevet

Samboer ringte politiet i dag, og de sa det ikke var et KRAV om pass. Worst case scenario kunne det ta tid ved grenseovergang fordi de måtte undersøke om barna virkelig var våre - men vi ville ikke bli nektet innreise.

Veldig usikker nå, hadde vi tenkt på dette før hadde vi skaffet pass, men nå er det ikke ledig tid for passbestilling før et par dager før vi drar, og jeg vet ikke om det er nok tid til å ordne nødpass engang?

Tror vi heller mot å ta sjansen, siden politiet så vi ikke ville bli nektet innreise, og så tar vi med fødselsattester samt gammelt utgått pass til 4-åringen.

Er det noen som har blitt stoppet og nektet innreise til Danmark/hjemreise til Norge?

HI

Skrevet

Du kan ikke nektes innreise i Norge, det strider mot Grunnloven å nekte Norske statsborgere tilgang til kongeriket, så hjem kommer man seg okke som. Men som nordmann har ikke man nå det samme kravet på å slippe inn i Sverige, Danmark, Tyskland feks. Hensynet bak regelen med å stenge grensene er at om landene slipper inn papirløse flyktninger så er det nesten umulig å bli kvitt de igjen for det er vanskelig å bevise hvilket land de kom fra. Nå er det ikke sjøvegen fra Norge de har størst problemer Danmark, men plutselig skjer det noe og da kan man komme litt i knipe. Verden er ikke det den var, heller ikke Europa.

Skrevet

Du kan ikke nektes innreise i Norge, det strider mot Grunnloven å nekte Norske statsborgere tilgang til kongeriket, så hjem kommer man seg okke som. Men som nordmann har ikke man nå det samme kravet på å slippe inn i Sverige, Danmark, Tyskland feks. Hensynet bak regelen med å stenge grensene er at om landene slipper inn papirløse flyktninger så er det nesten umulig å bli kvitt de igjen for det er vanskelig å bevise hvilket land de kom fra. Nå er det ikke sjøvegen fra Norge de har størst problemer Danmark, men plutselig skjer det noe og da kan man komme litt i knipe. Verden er ikke det den var, heller ikke Europa.

Skrevet

Samboer ringte politiet i dag, og de sa det ikke var et KRAV om pass. Worst case scenario kunne det ta tid ved grenseovergang fordi de måtte undersøke om barna virkelig var våre - men vi ville ikke bli nektet innreise.

Veldig usikker nå, hadde vi tenkt på dette før hadde vi skaffet pass, men nå er det ikke ledig tid for passbestilling før et par dager før vi drar, og jeg vet ikke om det er nok tid til å ordne nødpass engang?

Tror vi heller mot å ta sjansen, siden politiet så vi ikke ville bli nektet innreise, og så tar vi med fødselsattester samt gammelt utgått pass til 4-åringen.

Er det noen som har blitt stoppet og nektet innreise til Danmark/hjemreise til Norge?

HI

Om dere tar med passene deres og fødselsattesten til barna burde det gå greit.

En venninne av meg tok med de utgåtte passene til ungene etter tips fra en ansatt i colorline, at passene gikk ut for et år siden var ikke så farlig på grensa mellom Danmark og Norge.

Skrevet

Og hvilken gyldig legitimasjon har du til ungene som ikke er pass?

Anonymous poster hash: fcd9e...a73

Hun spurte om hele familien må ha pass, ikke bare ungene.

Anonymous poster hash: b4c47...b54

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...