Gå til innhold

Den nye reklamen til slutta.no... Har ikke ord

Anbefalte innlegg

Skrevet

Helt enig, reklamen er helt grusom! 
Det er for mange som opplever for lav fødselsvekt, premature fødsler og dødfødsler uten at mor har gjort noe galt i form av snus, røyk, alkohol, usunn livstil osv. Denne reklamen ripper opp i sår og gjør at man igjen og igjen opplever sitt verste mareritt. 

selv har jeg ikke opplevd dette, men jeg er gravid og syns den er helt forkastelig. 

Føler med dere som skriver dere har opplevd dødfødsel eller har barn som er alvorlig eller har født prematurt med alvorlig syke barn. 

Anonymous poster hash: 6917c...048
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Når så mange faktisk røyker og snuser i svangerskapet må det faktisk kraftigere virkemidler til. Hva er viktigst, babyenes liv og helse, eller mors følelser?

Anonymous poster hash: 57384...14f

Skrevet

Har aldri sett den, ligger den på youtube??

Skrevet

Jeg var faktisk på ul på riksen i dag. Og temaet kom opp. Både jordmor og legen fortalte at reklamen er et hett tema der og at det er bred enighet om at den trolig ikke når inn til de som allerede snuser og røyker, og at den ripper opp i sår hos de som allerede har mistet eller har fått syke barn av andre grunner. De syns det er helt forkastelig da de kvinnene som trolig reagerer mest på reklamen allerede er kvinner som sliter med skyldfølelse og andre psykiske ting etter dødfødsel osv

Anonymous poster hash: e4320...de6

Skrevet

Syntes reklamen er grei jeg. At noen reagerer på det og tar den innover seg uten å snuse og røyke er jo ikke budskapet sin hensikt . Da burde de jo ikke reklamere mot kreft og død på reklame mot røyk og snus heller, siden noen som har opplevd det uten å ha brukt de tingene. Det må rett og slett kalles en spade for en spade. Bare det får en gravid til å slutte å snuse eller røyke, så har det virket.

Anonymous poster hash: b1321...358

Skrevet

Kan de ikke ha en kampanje mot de som er feite også, alt det de nevner på slutta.no er faktisk en fare hvis mor er feit også.

Anonymous poster hash: 61b93...e6f

Og kaffe, te og brus. Koffein kan gi de samme konsekvensene.

Men de stakkars røykerne er fritt vilt. Kaffedrikkerene derimot, de er det ikke så farlig med, bare vi hugger litt ekstra på røykerne.

Det slutter aldri å sjokkere meg at folk tror røykere ikke vet risikoen? De vet, vurderer og tar et valg. Den reklamen vil ikke gjøre noe til eller fra fordi den ikke forteller noe de ikke har hørt 50 ganger før.

Alle tar vi valg basert på risiko. En venninne av meg red hesten sin helt frem til 7 mnd. Da snublet hesten og datt med henne på. Heldigvis gikk det bra men hun måtte ligge på sykehus helt til babyen ble født (prematur) noen spiser spekemat og andre tar ikke folat.

Hvorfor er der ikke opplysningsreklamer som kaller en spade for en spade for disse tingene?

Skrevet

Men de stakkars røykerne er fritt vilt. Kaffedrikkerene derimot, de er det ikke så farlig med, bare vi hugger litt ekstra på røykerne.

Det slutter aldri å sjokkere meg at folk tror røykere ikke vet risikoen? De vet, vurderer og tar et valg. Den reklamen vil ikke gjøre noe til eller fra fordi den ikke forteller noe de ikke har hørt 50 ganger før.

Alle tar vi valg basert på risiko. En venninne av meg red hesten sin helt frem til 7 mnd. Da snublet hesten og datt med henne på. Heldigvis gikk det bra men hun måtte ligge på sykehus helt til babyen ble født (prematur) noen spiser spekemat og andre tar ikke folat.

Hvorfor er der ikke opplysningsreklamer som kaller en spade for en spade for disse tingene?

Fordi slutta.no handler om røyk og snus. Det er ikke en opplysningskanal for hesteridning og kaffedrikking.

Anonymous poster hash: 5c95e...5fe

Skrevet

Det er sikker noen som fortsetter med røyk og snus selv om de vet det er farlig for barnet, men veldig mange velger faktisk å slutte når de blir gravide og enda fler får en grunn til for aldri å begynne. At en kampanje ikke når frem til alle gjør den ikke dårlig. Så lenge den redder noen er det positivt.

Anonymous poster hash: 7fcd0...8bd

Skrevet

De som røyker og snuser vet at det kan føre til dødfødsel, men de fortsetter allikevel. De vet at det kan ta liv av både dem og baby, gjett hvor godt de vet det. Ikke en eneste person som røyker/snuser vet at det ikke er dødelig. En slik reklame gjør dem ikke mer opplyst og gir de lyst til å slutte. De trenger indre motivasjon og denne reklamen, med opplysninger de vet fra før, gjør dem hverken mer opplyst eller gir indre motivasjon.

Det den gjør er å trekke inn kuvøsebarn og dødfødsler i en morsom gjettelek. Jeg har hatt en dødfødsel og min lille sønn er død. Det er grusomt å se en sånn reklame med latter og quiz hvor det temaet tas opp. Får kjempevonde følelser hver gang. Det er fem år siden min sønn døde i fødsel og jeg har gått fra å gråte fler timer hver dag til kanskje 2-3 ganger i uka, fordi tiden har gjort det lettere å leve med en slik opplevelse. Men etter denne reklamen så minnes jeg på dødfødsler (attpåtil i en absurd festsetting), omtrent daglig (den går ofte på tv), og er på vei inn i en ny depresjon igjen Pga blir daglig minnet på dødføsler, og det gjør at jeg fler ganger om dagen minnes min døde sønn, og med det følger vonde tanker, gråt og isolasjon.

og det vondeste er st jeg tror de kommer til å fortsette med denne reklamen i lang tid, de forsvarer den med nebb og klør.

Anonymous poster hash: 4a683...b8e

Skrevet

Fordi slutta.no handler om røyk og snus. Det er ikke en opplysningskanal for hesteridning og kaffedrikking.

Slutta.no er en bitteliten del av helsenorge.no so. Opplyser om myr mere enn bare røyk og snus.

Røykere og snusere har blitt en god unnskyldning for andre "syndere" for "de som røyker og snuser er tross alt mye verre!"

I venninnegjengen vår har vi 2 stakkars røykere. Når vi samles sitter en som ikke røyker og stapper i seg kaker og godteri, forteller om fester og fyllekuler og legger ut om hvor teit det er å trene. Når noen påpeker at hun kanskje ville hatt det bedre med en sunnere livsstil er svaret "jaja, jeg røyker i hvertfall ikke"

Kjenner og en gravid som har pøst innpå 6-8 kopper kaffe til dagen men som legger ut om hvor tragisk det er at gravide røyker.

Helseonorge.No burde ikke hvile på laubærbladene og si at de jobber mot røyking og snusing i graviditet og dermed er fornøyd med egen innsats.

Skrevet

Den treffer deg rett i "hjertet"!!

Den går etter følelsene dine!

Det er det som hjelper! Det er ofte det som skal til........

Skrevet

Slutta.no er en bitteliten del av helsenorge.no so. Opplyser om myr mere enn bare røyk og snus.

Røykere og snusere har blitt en god unnskyldning for andre "syndere" for "de som røyker og snuser er tross alt mye verre!"

I venninnegjengen vår har vi 2 stakkars røykere. Når vi samles sitter en som ikke røyker og stapper i seg kaker og godteri, forteller om fester og fyllekuler og legger ut om hvor teit det er å trene. Når noen påpeker at hun kanskje ville hatt det bedre med en sunnere livsstil er svaret "jaja, jeg røyker i hvertfall ikke"

Kjenner og en gravid som har pøst innpå 6-8 kopper kaffe til dagen men som legger ut om hvor tragisk det er at gravide røyker.

Helseonorge.No burde ikke hvile på laubærbladene og si at de jobber mot røyking og snusing i graviditet og dermed er fornøyd med egen innsats.

Slutta.no omhandler røyk og snus. Naturlig at det er nettopp det som adresseres på den nettsiden.

Skrevet

Men hvorfor skal de sende den på TV? Målgruppa er jo allerede opplyst om dette, de fleste prøver jo å slutte Pga nettopp dette, det er hverken en ny eller revolusjonerende informasjon. Alle snusere og røykere vet at det kan ta liv av både baby og barn. Og det er røykere og snusere som ikke motiveres av å slutte til tross for at de har denne kunnskapen. Reklamen gir dem ikke noe ny informasjon eller motivasjon. Reklamen rammer derimot dersom har hatt dødfødsel. Ripper opp i såret igjen. Og på en uetisk måte, i en fest med quiz og latter. Herlig... Det er så drøyt. Ja, den treffer folk midt i hjertet, folk som har holdt sitt døde barn. Ikke akkurat noe folk som gjøre til underholdning.

Skrevet

Men hvorfor skal de sende den på TV? Målgruppa er jo allerede opplyst om dette, de fleste prøver jo å slutte Pga nettopp dette, det er hverken en ny eller revolusjonerende informasjon. Alle snusere og røykere vet at det kan ta liv av både baby og barn. Og det er røykere og snusere som ikke motiveres av å slutte til tross for at de har denne kunnskapen. Reklamen gir dem ikke noe ny informasjon eller motivasjon. Reklamen rammer derimot dersom har hatt dødfødsel. Ripper opp i såret igjen. Og på en uetisk måte, i en fest med quiz og latter. Herlig... Det er så drøyt. Ja, den treffer folk midt i hjertet, folk som har holdt sitt døde barn. Ikke akkurat noe folk som gjøre til underholdning.Anonymous poster hash: 4a683...b8e

baby og barn = baby og dem selv. Veldig uetisk å dra opp dødfødsler i en underholdningsquiz reklame som blir sendt på TV til alle døgnets tider

Skrevet

Om den reklamen ikke når inn til de som den er laget for, da er faen meg røykere mer egoistiske enn jeg noen gang har forestilt meg. Det er ikke det at de ikke klarer, for det er bare bullshit. Er ikke barnet motivasjon til å forbedre seg i livet bør man ikke få barn.

Anonymous poster hash: 47273...ecb

Skrevet (endret)

Jeg synes reklamen, eller informasjonen, er bra. Man kan ikke pakke inn budskapet når det gjelder noe så alvorlig som kuvøsebarn, og ikke minst dødfødsel. 

Endret av Suzie Que
Skrevet

Jeg synes reklamen, eller informasjonen, er bra. Man kan ikke pakke inn budskapet når det gjelder noe så alvorlig som kuvøsebarn, og ikke minst dødfødsel.

finnes en mellomting mellom å pakke det inn, og det å ha det i et festlig lag med latter og quiz. Kan godt få frem budskapet uten å pakke det inn, uten at folk gjør underholding av det og står og ler. Det er så respektløst.  

Om den reklamen ikke når inn til de som den er laget for, da er faen meg røykere mer egoistiske enn jeg noen gang har forestilt meg. Det er ikke det at de ikke klarer, for det er bare bullshit. Er ikke barnet motivasjon til å forbedre seg i livet bør man ikke få barn.Anonymous poster hash: 47273...ecb

tror du, med hånden på hjertet, at det er ny informasjon for røykere og snusere, at det er dødelig? Horfor tror du så mange slutter/kutter ned i svangerskapet? Prøv å Finn en røyker/snuser som aldri før har hørt at det er dødelig

Skrevet

Enig med deg, HI. Det må da fins andre måter å si det på som ikke er så ondskapsfulle. Bestevenninna mi som hadde dødfødsel siste året har aldri snust... Hun har akkurat kommet seg litt videre og gikk rett i kjellern av den reklamen.

Anonymous poster hash: 005ae...831

Jeg har også opplevd dødfødsel, men har aldri snust eller røyka, så ser absolutt ikke hvorfor den reklamen skal opprøre meg?

Det er en utrolig bra reklame, spør du meg!

Anonymous poster hash: 6f02a...dfd

Skrevet

Jeg synes den er grusom og flott. Antar at det er akkurat det den er ment å være.

Skrevet

Jeg har også opplevd dødfødsel, men har aldri snust eller røyka, så ser absolutt ikke hvorfor den reklamen skal opprøre meg?

Det er en utrolig bra reklame, spør du meg!Anonymous poster hash: 6f02a...dfd

så bra at ikke dine sår blir ripa opp når noen sitter og ler og har quiz i et festlig lag hvor kuvøsebarn og dødfødsler blir brukt som underholdning, men man må jomha forståelse for at andres sår kan bli rippet opp. Et ekstremt viktig budskap, bare en utrolig empatiløs måte å gjøre det på.

Skrevet

Har opplevd dødfødsel selv, bare så det er sagt først, og er også enig i at skam og skyldfølelse IKKE er god pedagogikk.

Men jeg blir skremt av tendensen her til å ville ha sensur fordi en selv kan bli opprørt!

Det går ikke an!

Da kan man ikke vise eller snakke om noenting. Man kan ikke vise filmer med biljakter fordi noen har opplevd trafikkulykker, en kan ikke lage matprogrammer fordi noen kjenner noen som har blitt drept med kjøkkenkniv, en kan ikke vise bilder av høye hus fordi noen kjenner noen som hoppet ut fra et eller har høydeskrekk. En kan kan ikke vise bilder av barn som marsjerer på 17-mai fordi det er vondt for tidligere barnesoldater, eller bilder av fly, vondt både for barnesoldater og de med litt flyskrekk. Hva med kyssing eller klining? Det er til enhver tid tusenvis av mennesker der ute som sliter med alvorlige depresjoner, og mange også selvmordstanker på grunn av kjærlighetssorg. Det må nok bort.

Mange er ensomme i samfunnet, og de ser gjerne ekstra mye på TV. Kanskje vi burde unngå, iallefall glade, annsamlinger av mennesker på skjermen?

"Stakkars meg, jeg er så sensitiv og blir så lett vippet over kanten" er ikke en tilstand samfunnet vårt kan legges opp etter.

Fæle ting finnes, det må man anerkjenne, også må man være takknemlig for det som er bra og det som er fint og leve livet for det Man får ikke fravær av tunge ting. De finnes.

Beklager om dette ble litt moraliserende, det er ikke personlig ment mot noen i, eller omtalt av tråden, men det er så FARLIG og det måtte UT!

Anonymous poster hash: 4ac19...fd4

Skrevet

Det er viktig budskap, men å kuvøsebarn og døde babyer s i en underholdning med latter og fest er ikke greit, at folk ikke forstår det. De kunne fått frem budskapet på en måte som gjør at folk ikke føler at det er feststemning rundt det

Skrevet

Slutta.no omhandler røyk og snus. Naturlig at det er nettopp det som adresseres på den nettsiden.

Helsenorge.no omfatter alle aspekter av helse, inkludert graviditet. Om der lages filmer om andre farer i graviditeten bør de selvsagt lages i Helsenorge.No sin regi, ikke slutta.No sin, men siden slutta.no er en del av helsenorge.no ville de eventuelle reklamefilmene bli på samme linje som den som nå er laget for slutta.no. skjønte du det nå?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...