Gå til innhold

Jeg vet om ei jeg tror snylter Nav.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hun er ufør pga ME, men er ute og finner på ting hver dag, både på dagtid og på kveldene med venner. Hun er gift og har barn, likevel drikker hun midt på dagen nesten hver dag. Burde jeg melde fra til Nav?

Anonymous poster hash: 746ba...ff6

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Er det ikke lov å drikke dersom man er ufør?

Anonymous poster hash: 68bfa...f32

Skrevet

Tenker du kanskje bør

Melde fra til barnevernet hvis hun er alkoholiker, men nav har da lite med dette å gjøre

Skrevet

Er det ikke lov å drikke dersom man er ufør?

Det er vel ikke det som et poenget her? Men sammenhengen av det hele.

Skrevet

Jeg føler fortsatt at barnevern er mer naturlig enn nav.

Skrevet

Tenker du kanskje bør

Melde fra til barnevernet hvis hun er alkoholiker, men nav har da lite med dette å gjøre

For meg er det veldig merkelig at en som har ME er i stand til å finne på så mye både på dagtid og på kvelden. Du kan jo bare snakke med Nav Hi og høre. Trenger ikke oppgi navnet hennes...

Skrevet

Kan man ikke finne på ting om man er ufør, kan uføre kun oppholde seg innenfor husets fire vegger?

Skrevet

Kan man ikke finne på ting om man er ufør, kan uføre kun oppholde seg innenfor husets fire vegger?

Nei, men herregud! HUN HAR ME. Så vidt jeg vet er alle de som er ME ganske slitne og orker ikke så mye. Men du er vel idiot eller later som.

Skrevet

For meg er det veldig merkelig at en som har ME er i stand til å finne på så mye både på dagtid og på kvelden. Du kan jo bare snakke med Nav Hi og høre. Trenger ikke oppgi navnet hennes...

Ja, det er kanskje merkelig for deg. Jeg har me og er alenemor, så jeg hadde aldri orket å gjøre noe 'hver' dag som inkludere festing, men jeg må allikevel gjøre noe hver dag. Jeg jobber deltid. Vi må tåle at me er forskjellig fra person til person.

Skrevet

Det er vel bare positivt at hun kommer seg ut og finner på ting. Skal hun sitte inne fordi hun har ME mener du? Om du mener at hun har et alkoholforbruk som ikke er sunt så bør du melde ifra om dette til helsestasjon eller barnevern. Da bør det være fordi du er rimelig sikker på at hun drikker såpass at hun ikke er en god omsorgsperson for barna, ikke fordi det irriterer deg at du ser hun koser seg med en øl eller hvitvin i by og ne.

Skrevet

Nei, men herregud! HUN HAR ME. Så vidt jeg vet er alle de som er ME ganske slitne og orker ikke så mye. Men du er vel idiot eller later som.

Vel alle med ME er ikke sengeliggende! De kan ha gode perioder.

Kanskje hun ligger før og etter at hun er aktiv. Selv om man er syk betyr ikke det at man ikke skal ha et liv!

Skrevet

Jeg har ME og jeg har gode og dårlige perioder. Sånn er det for de fleste med

ME 😊

Anonymous poster hash: 8e292...ec3

Skrevet

Om hun jobber svart kan du melde henne.

Jeg meldte en som var ufør men jobbet svart med renhold.

Dette hadde hun drevet med i mange år. Hun måtte selge huset og flytte til en knøttliten leilighet.

Blir så forbanna på folk som misbruker systemet. De ødelegger så mye.

Anonymous poster hash: 0a0e5...041

Skrevet

Du må seriøst lese deg opp på ME før du begynner melde noen.

Å være sliten er en veldig liten del av det å ha ME altså.

Du vet ikke hvor mange timer i døgnet hun hviler. Selv om hun gjør hagearbeid på formiddagen og møter noen venninner på kvelden kan det godt hende resten av døgnet tilbringes på sofaen/i senga

Du vet ikke hvor plaget hun er av muskelsmerter, hvor mange dager i uken hun har hodepine, hvor mye smertestillende hun må ta, hvor plagsomme hetetokter hun har, hvor dårlig hun sover om natten, hvor hovne lymfekjertlene hennes er, hvor vondt hun har i halsen, hvor mye fordøyelsen plager henne, hvordan det er å leve med hjernetåke og dårlig konsentrasjon. Hvor tørre og vonde øynene hennes er, om hun har øresus.

Dette er ting jeg plages med hver dag, hele tiden. I gode perioder har jeg en mild grad av ME, i dårlige perioder en moderat grad

Det er helt umulig for "mannen i gata" å se at jeg har ME. Han ser meg smilende på vei til butikken en av mine 2 aktive timer på formiddagen, eller smilende på sønnens fotballkamp på kvelden. Han aner ikke at resten av døgnet tilbringes på sofaen/i senga.

Tror du han mener jeg snylter? Jeg så jo helt frisk ut da jeg gikk en tur på formiddagen...

Stol på systemet du, det er ikke lett å snylte til seg uføretrygd.

Anonymous poster hash: 7246a...ca7

Skrevet

Jeg syns du ikke du skal bry deg med det. Går drikkingen utover barna,snakk med barnevernet. Jeg er ufør.med en gang jeg drar på kino,bryr folk seg om det.de vet ikke at jeg ligger utslått hele neste dag.mye du ikke vet.

Anonymous poster hash: 1539b...7f2

Skrevet

Du må seriøst lese deg opp på ME før du begynner melde noen.

Å være sliten er en veldig liten del av det å ha ME altså.

Du vet ikke hvor mange timer i døgnet hun hviler. Selv om hun gjør hagearbeid på formiddagen og møter noen venninner på kvelden kan det godt hende resten av døgnet tilbringes på sofaen/i senga

Du vet ikke hvor plaget hun er av muskelsmerter, hvor mange dager i uken hun har hodepine, hvor mye smertestillende hun må ta, hvor plagsomme hetetokter hun har, hvor dårlig hun sover om natten, hvor hovne lymfekjertlene hennes er, hvor vondt hun har i halsen, hvor mye fordøyelsen plager henne, hvordan det er å leve med hjernetåke og dårlig konsentrasjon. Hvor tørre og vonde øynene hennes er, om hun har øresus.

Dette er ting jeg plages med hver dag, hele tiden. I gode perioder har jeg en mild grad av ME, i dårlige perioder en moderat grad

Det er helt umulig for "mannen i gata" å se at jeg har ME. Han ser meg smilende på vei til butikken en av mine 2 aktive timer på formiddagen, eller smilende på sønnens fotballkamp på kvelden. Han aner ikke at resten av døgnet tilbringes på sofaen/i senga.

Tror du han mener jeg snylter? Jeg så jo helt frisk ut da jeg gikk en tur på formiddagen...

Stol på systemet du, det er ikke lett å snylte til seg uføretrygd.

Kanskje noen av de "gode" dagene kan brukes til å jobbe da.

Anonymous poster hash: ce74a...f83

Skrevet

Fantastisk kommentar.

Du har innsikt.

Anonymous poster hash: 0a0e5...041

Skrevet

I hva slags jobb da tenker du? Hvilken arbeidsgiver kan sitte å vente på at arbeidstager har en god dag og kan komme på jobb

Anonymous poster hash: 98924...750

Skrevet

Det er veldig vanskelig om man ikke vet hvilken dag man har den gode dagen..

Fortell meg gjerne hvem de er som ansetter folk som kan styre arbeidsdagen sin helt fritt og ha et skyhøyt fravær!?..

Skrevet

De fleste som har svart her er nok NAVere. Fremgår tydelig! Jeg er helt enig med deg Hi.

Hvis hun har krefter til aktivitet og drikking hver dag burde de kreftene jammen meg gått til å jobbe!

Jeg har ikke krefter til alkohol og aktivitet etter jobb og er fult frisk.

Anonymous poster hash: 6b5f2...63f

Skrevet

Jeg synes du skal ringe HI. Det er jo åpenbart noe som skurrer, spesielt den hyppige alkoholbruken.

Anonymous poster hash: dd7e3...949

Skrevet

De fleste som har svart her er nok NAVere. Fremgår tydelig! Jeg er helt enig med deg Hi.

Hvis hun har krefter til aktivitet og drikking hver dag burde de kreftene jammen meg gått til å jobbe!

Jeg har ikke krefter til alkohol og aktivitet etter jobb og er fult frisk.

Hvilken jobb?

Skrevet

Jeg skal aldri få følge opp barna mine da? De dårlige dagene må mannen ta barna, de gode dagene kan jeg bli med på en fotballkamp eller en skoleavslutning (og ja, jeg ble syk etter at jeg fikk barn)

Nå jobber faktisk jeg litt da, jeg er så heldig å ha en arbeidserfaring som gir mulighet til litt jobbing hjemmefra i gode perioder. Jeg er 100% ufør, men tjener noen lommepenger på siden av og til. Alle har ikke den muligheten, og om du kjenner til arbeidsgivere som er villig til å ansette uføre mennesker som kan jobbe litt i gode perioder må du tipse nav med en gang, for det er uhyggelig mange kronisk syke som ønsker seg en sånn jobb...

Skrevet

Hvilken jobb?

Hvilken jobb hun skal jobbe med? Nei, det blir litt vanskelig for meg å svare på da vettu. En 40% stilling et sted kanskje? Aner ikke utdannelsen hennes. Gjør du?

Skrevet

I hva slags jobb da tenker du? Hvilken arbeidsgiver kan sitte å vente på at arbeidstager har en god dag og kan komme på jobb

Anonymous poster hash: 98924...750

Vi andre som ikke har noen diagnose har også gode og mindre gode dager, men vi sliter oss på jobb hver dag og resten av tiden går til å stelle barn, hus og hage og ta oss av verv (bidra i nærmiljøet og skolen) og når kvelden kommer er vi utslitt.

Hvis vi har en mindre bra dag går det utover drikkingen og festingen og det sosiale på kveldstid, ikke jobben.

Derfor mener jeg at hvis hun har så mye overskudd at hun kan farte rundt hver dag/kveld så burde noen av energien gå til å jobbe feks en deltidsjobb. Noen timer hver dag. Og ja, noen dager er dette vanskeligere enn andre men livet er ingen konstant ferie!

Mao jeg som ikke har en diagnose har IKKE tid og overskudd til å finne på noe moro hver kveld.

Klarere nå?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...