Anonym bruker Skrevet 1. juni 2016 #1 Skrevet 1. juni 2016 For noen uker siden ble jeg henvist av legen til jordmor på sykehus for å drøfte keisersnitt. (Har angst da jeg opplevde litt kjapp fødsel sist som endte i keisersnitt!) Jeg fikk en god tone med jordmor men hun snakket bare om vaginal fødsel og jeg ble litt med på samtalen. Jeg trodde at jeg fant roen med å nå skulle føde normalt og jeg gikk ut fra sykehuset med en god følelse. Men nå 10 dager etterpå får jeg ikke sove, jeg griner ved tanken og koser meg ikke med gravid magen. Nå tenkte jeg å ringe til hun jordmora og snakke med henne igjenn! Jeg kan IKKE føde vaginalt. Hva bør jeg gjøre? Hjelp meg alle sammen..... Anonymous poster hash: 23505...80e
Anonym bruker Skrevet 1. juni 2016 #2 Skrevet 1. juni 2016 For noen uker siden ble jeg henvist av legen til jordmor på sykehus for å drøfte keisersnitt. (Har angst da jeg opplevde litt kjapp fødsel sist som endte i keisersnitt!) Jeg fikk en god tone med jordmor men hun snakket bare om vaginal fødsel og jeg ble litt med på samtalen. Jeg trodde at jeg fant roen med å nå skulle føde normalt og jeg gikk ut fra sykehuset med en god følelse. Men nå 10 dager etterpå får jeg ikke sove, jeg griner ved tanken og koser meg ikke med gravid magen. Nå tenkte jeg å ringe til hun jordmora og snakke med henne igjenn! Jeg kan IKKE føde vaginalt. Hva bør jeg gjøre? Hjelp meg alle sammen..... Anonymous poster hash: 23505...80e Dette er velkjent treneringstaktikk. Jordmor har ingen avgjørelsesmyndighet, du må be om å få snakke med kirurgen. De kan innvilge ks, ikke jordmor. Anonymous poster hash: dfad4...9d7
Anonym bruker Skrevet 1. juni 2016 #3 Skrevet 1. juni 2016 Som den forrige sa. Det er kirurgen som avgjør dette. Det kom vel nye retningslinjer i fjor der de har strammet inn på keisersnitt. I allefall på regionsykehus. Mulig de mindre sykehusene ikke følger retningslinjene like slavisk. Anonymous poster hash: 17d7e...4b7
Anonym bruker Skrevet 1. juni 2016 #4 Skrevet 1. juni 2016 Dette er velkjent treneringstaktikk. Jordmor har ingen avgjørelsesmyndighet, du må be om å få snakke med kirurgen. De kan innvilge ks, ikke jordmor. Anonymous poster hash: dfad4...9d7 Utrolig dumt å spre myten om at jordmødre trenerer med vilje for å unngå keisersnitt. Jordmødre er opptatt av at gravide og fødendes ve og vel. Hun forsøkte å gjøre HI trygg på vaginal fødsel, og det er faktisk jobben hennes, siden ikke-medisinske keisersnitt skal henge høyt. Anonymous poster hash: b9e05...696
Anonym bruker Skrevet 1. juni 2016 #5 Skrevet 1. juni 2016 Kontakt sykehuset igjen og sitat panikken er kommet tilbake. Be om å få snakke med fødselslege denne gangen og ikke gi deg! Stå på det du mener og føler. Både lege og jordmor er opptatt av vårt ve og vel men de er så og si alltid for vaginal fødsel med mindre det er en ekstremt god grunn for noe annet. Jeg holdt på mitt med panikk, angst og følelser og uansett hva legen tilbød av tilrettelegging med å få komme inn tidlig og skreddersydd opplegg rikket jeg ikke en tomme. Fikk innvilget ks Å grue seg og ikke glede seg over graviditeten er ikke bra hverken for deg eller baby. Anonymous poster hash: 52487...5a0
Anonym bruker Skrevet 1. juni 2016 #6 Skrevet 1. juni 2016 Jeg må nok ringe imorgen. Kjenner jeg blir kvalm av tanken. Men jeg kan kanskje bytte sykhus? Anonymous poster hash: 23505...80e
Kubbelyset Skrevet 1. juni 2016 #7 Skrevet 1. juni 2016 Utrolig dumt å spre myten om at jordmødre trenerer med vilje for å unngå keisersnitt. Jordmødre er opptatt av at gravide og fødendes ve og vel. Hun forsøkte å gjøre HI trygg på vaginal fødsel, og det er faktisk jobben hennes, siden ikke-medisinske keisersnitt skal henge høyt. Anonymous poster hash: b9e05...696 Enig. Men du (HI) kan jo bare ringe tilbake nå og si at panikken har kommet tilbake?
Anonym bruker Skrevet 1. juni 2016 #8 Skrevet 1. juni 2016 Enig. Men du (HI) kan jo bare ringe tilbake nå og si at panikken har kommet tilbake? Ja jeg må nesten det. Jeg får ikke sove. Men visste ikke om jeg bør gjør det eller bare "leve" med angsten. Jeg vil være en risiko fødende mtp keisersnitt i første svangerskap. Jeg er rett og slett livredd. Anonymous poster hash: 23505...80e
Anonym bruker Skrevet 1. juni 2016 #9 Skrevet 1. juni 2016 Den panikken og angsten er ikke noe god. Jeg hadde selv mareritt hver natt frem til jeg fikk Ks og klarte ikke helt roe meg før jeg faktisk fikk dato. Ring til sykehuset og forklar at du er totalt panisk - og be om at du blir ringt opp i morgen. Da blir det dokumentert. Du kan jo be om sykehusbytte også, men da km det hende at du må gjennom en ny samtale med jordmor først osv. Det har du jo allerede vært nå, så jeg hadde krevd å få snakke med lege. Anonymous poster hash: 52487...5a0
Anonym bruker Skrevet 1. juni 2016 #10 Skrevet 1. juni 2016 Jeg skal be de ringe meg opp igjenn fra sykehuset. Må bare være dønn ærlig og ikke holde igjenn tårene slik jeg gjorde hos jordmora. Jeg var ikke meg selv. HI Anonymous poster hash: 23505...80e
Anonym bruker Skrevet 1. juni 2016 #11 Skrevet 1. juni 2016 Utrolig dumt å spre myten om at jordmødre trenerer med vilje for å unngå keisersnitt. Jordmødre er opptatt av at gravide og fødendes ve og vel. Hun forsøkte å gjøre HI trygg på vaginal fødsel, og det er faktisk jobben hennes, siden ikke-medisinske keisersnitt skal henge høyt. Anonymous poster hash: b9e05...696 Mitt poeng er at mange tror at jm har beslutningsmyndighet - og at de ofte lar den gravide leve i den troen til det er for sent. Anonymous poster hash: dfad4...9d7
Anonym bruker Skrevet 1. juni 2016 #12 Skrevet 1. juni 2016 Utrolig dumt å spre myten om at jordmødre trenerer med vilje for å unngå keisersnitt. Jordmødre er opptatt av at gravide og fødendes ve og vel. Hun forsøkte å gjøre HI trygg på vaginal fødsel, og det er faktisk jobben hennes, siden ikke-medisinske keisersnitt skal henge høyt. Anonymous poster hash: b9e05...696 Dette. Hun skal hjelpe den gravide til å bli trygg, det er jobben hennes; ikke love bort medisinske prosedyrer som er potensielt farlige. Anonymous poster hash: 65cb7...e56
Anonym bruker Skrevet 1. juni 2016 #13 Skrevet 1. juni 2016 Kontakt sykehuset igjen og sitat panikken er kommet tilbake. Be om å få snakke med fødselslege denne gangen og ikke gi deg! Stå på det du mener og føler. Både lege og jordmor er opptatt av vårt ve og vel men de er så og si alltid for vaginal fødsel med mindre det er en ekstremt god grunn for noe annet. Jeg holdt på mitt med panikk, angst og følelser og uansett hva legen tilbød av tilrettelegging med å få komme inn tidlig og skreddersydd opplegg rikket jeg ikke en tomme. Fikk innvilget ks Å grue seg og ikke glede seg over graviditeten er ikke bra hverken for deg eller baby. Anonymous poster hash: 52487...5a0 Tror du babyen din ble noe friskere av å bli tatt med KS? Det var da kun for din egen mentale velværes skyld at det ble gjort, ikke for barnets. KS er direkte negativt for babyen, men det skiter noen mødre i. Anonymous poster hash: 65cb7...e56
Anonym bruker Skrevet 1. juni 2016 #14 Skrevet 1. juni 2016 Min baby ble forløst med keisersnitt pågrunn av lav fødselsvekt. Legene tror ikke han hadde overlevd vaginal fødsel. Så keisersnitt er mange ganger mye mer trygt! Anonymous poster hash: 23505...80e
Anonym bruker Skrevet 1. juni 2016 #15 Skrevet 1. juni 2016 Nå er jeg faktisk lege så den kommentaren der kan du bare holde for deg selv. Det er fordeler og ulemper med begge type fødsler både for mor og barn. Som mye annen forskning er det sprikende resultater ifht risiko og komposisjoner ved vaginal og ks fødsel. Det at mor er panisk er faktisk en god grunn til KS da det om skape situasjoner under fødsel som kan føre til potensielt mye større risiko enn et planlagt KS. Mitt barn er hverken mer eller mindre friskt en andre barn født vaginalt, og det at jeg hadde et bedre svangerskap ved at jeg visste ks var innvilget gjorde også at svangerskapet var bedre for barnet. Anonymous poster hash: 52487...5a0
Anonym bruker Skrevet 2. juni 2016 #16 Skrevet 2. juni 2016 Hun har ikke telefon tid idag. Så nå må jeg vente helt til mandag. Typisk, HI Anonymous poster hash: 23505...80e
Anonym bruker Skrevet 2. juni 2016 #17 Skrevet 2. juni 2016 Du trenger ikke snakke med samme jordmor! Stå på ditt og be om å få komme inn til samtale mandag face to face. Ikke sitt å vent på at hun skal ringe deg. Anonymous poster hash: 52487...5a0
Anonym bruker Skrevet 2. juni 2016 #18 Skrevet 2. juni 2016 Den panikken og angsten er ikke noe god. Jeg hadde selv mareritt hver natt frem til jeg fikk Ks og klarte ikke helt roe meg før jeg faktisk fikk dato. Ring til sykehuset og forklar at du er totalt panisk - og be om at du blir ringt opp i morgen. Da blir det dokumentert. Du kan jo be om sykehusbytte også, men da km det hende at du må gjennom en ny samtale med jordmor først osv. Det har du jo allerede vært nå, så jeg hadde krevd å få snakke med lege. Anonymous poster hash: 52487...5a0 Akkurat sånn hadde jeg det også. God klem til deg Hi. Det er utrolig frustrerende å stå med lua i hånda hos leger og jordmødre som alltid "vet best". I vårt tilfelle ble mannen til slutt så sint over at de ikke egentlig hørte på meg at han ringte og kjeftet på sykehuset. De ringte tilbake etter en time og da vi fikk innvilget KS. Først da kunne jeg senke skuldrene bittelitt (og det var først da jeg følte de hørte på meg at jeg kanskje kunne begynt å vurdere andre alternativer også). Anonymous poster hash: 606cb...6cb
Kakao1234 Skrevet 2. juni 2016 #19 Skrevet 2. juni 2016 Ønsker du vurdering av KS må du være "hard" og helt bestemt overfor jordmor om at du ønsker samtale med fødselslege. Er kun han/hun som kan avgjøre dette. Å være på glid med jordmor ang vaginal fødsel, takke ja til videre samtaler underveis i svangerskapet er bare ødeleggende for muligheten din til å få KS. Det er legen som er medisinsk kyndig i forhold til dette. Jeg har hatt planlagt KS, og var steinhard i jordmorsamtalen og krevde samtale med lege. Jordmoren sin jobb er å prøve å få færrest mulig til å ta KS da det både er dyrere og mer tidkrevende for sykehuset. Om det er medisinsk riktig må legen avgjøre i hvert enkelt tilfelle.
Anonym bruker Skrevet 2. juni 2016 #20 Skrevet 2. juni 2016 Hei alle dere. Tusen takk for utfyllende svar. Jeg må nok som dere skriver være mer "hard" og bestemt. Orker knapt å spise noe er er dårlig i magen ved bare tanken. Skal jeg ringe igjenn og be om å snakke med ei annnen jordmor og få time med overlegen? Fastlegen min er det lite hjelp i. Anonymous poster hash: 23505...80e
Anonym bruker Skrevet 2. juni 2016 #21 Skrevet 2. juni 2016 Ja! Bare ring igjen og be om å få snakke med den som er tilgjengelig. Stå på ditt!! Anonymous poster hash: 52487...5a0
Kakao1234 Skrevet 3. juni 2016 #22 Skrevet 3. juni 2016 (endret) Ja! Bare ring igjen og be om å få snakke med den som er tilgjengelig. Stå på ditt!! Anonymous poster hash: 52487...5a0 Enig! Be aller helst om å få snakke med fødselslege. Sender de deg til ny jordmor er du like langt... Si at du allerede har snakket med jordmor og at du etter å ha tenkt litt ønsker samtale med fødselslege. Det er altså ikke jordmor på helsestasjonen du må snakke med, hvis det er det du har gjort? Det er jordmor på fødeavdelingen det er snakk om! Det er de som evt. sender deg videre til samtale med fødselslege. Kan jeg spørre hvilket sykehus dette er? Noen er jo strengere enn andre. Endret 3. juni 2016 av Kakao1234
Anonym bruker Skrevet 3. juni 2016 #23 Skrevet 3. juni 2016 Jeg ble henvist av fastlegen til samtale md jordmor på sykehuset. Venta på timen i tre måneder! Men jeg må nå vente til mandag og spør om de kan sette en time opp hos em overlege? Jeg føler meg så stressa. Dette er Arendal sykehus. Anonymous poster hash: 23505...80e
Kakao1234 Skrevet 3. juni 2016 #24 Skrevet 3. juni 2016 Mye fra meg nå, men har akkurat gått gjennom denne runden selv og vet så godt hvordan du føler det. Jeg hadde mitt KS på Riksen og har forstått det slik at Riksen, Ullevål, Voss og St. Olavs er sykehus som er medgjørlige ang KS. Skal du føde på Haukeland feks, så innvilger de aldri KS med mindre det er en god fysisk årsak til at du ikke kan føde vaginalt. Fødselsangst o.l. bryr de seg ikke om. Min erfaring er at For å få innvilget planlagt KS (eller i det minste bli vurdert for det), må du gjøre følgende: - Kontakte sykehuset du skal føde på. Enten ta det opp på ordinær UL rundt uke 18, eller ringe de utenom det og be om KS-samtale. - Da blir du satt opp til samtale med en jordmor som vil prøve å få deg til å endre mening. Hun vil foreslå samtaler gjennom svangerskapet og at du ikke trenger å bestemme deg nå, men jobbe med det underveis. Det er her det gjelder å være hard og bestemt. Ikke vær på glid! Krev samtale med fødselslege. - Så får du time hos fødselslege som igjen vil fortelle deg de negative sidene ved KS. Disse legene pleier vanligvis å være mye "enklere" enn jordmødrene, og de gidder stort sett ikke diskutere det så mye. Det er fødselslegen som har det endelige ordet. - Hva som skjer videre er nok forskjellig fra sykehus til sykehus, men i mitt tilfelle fikk jeg et muntlig ja til KS, også ble datoen satt når det nærmet seg termin. Fikk vel vite datoen tre uker før det skulle skje hvis jeg ikke husker feil. Noen får dato med en gang. Fastlege, jordmor på helsestasjonen, private gynekologer osv har ingenting med avgjørelsen å gjøre. De vil selvfølgelig kunne skrive et brev til sykehuset om at de anbefaler at du får KS, men det er det ikke mye vits i. Du kan like gjerne ta kontakt direkte med sykehuset selv.
Anonym bruker Skrevet 3. juni 2016 #25 Skrevet 3. juni 2016 Mye fra meg nå, men har akkurat gått gjennom denne runden selv og vet så godt hvordan du føler det. Jeg hadde mitt KS på Riksen og har forstått det slik at Riksen, Ullevål, Voss og St. Olavs er sykehus som er medgjørlige ang KS. Skal du føde på Haukeland feks, så innvilger de aldri KS med mindre det er en god fysisk årsak til at du ikke kan føde vaginalt. Fødselsangst o.l. bryr de seg ikke om. Min erfaring er at For å få innvilget planlagt KS (eller i det minste bli vurdert for det), må du gjøre følgende: - Kontakte sykehuset du skal føde på. Enten ta det opp på ordinær UL rundt uke 18, eller ringe de utenom det og be om KS-samtale. - Da blir du satt opp til samtale med en jordmor som vil prøve å få deg til å endre mening. Hun vil foreslå samtaler gjennom svangerskapet og at du ikke trenger å bestemme deg nå, men jobbe med det underveis. Det er her det gjelder å være hard og bestemt. Ikke vær på glid! Krev samtale med fødselslege. - Så får du time hos fødselslege som igjen vil fortelle deg de negative sidene ved KS. Disse legene pleier vanligvis å være mye "enklere" enn jordmødrene, og de gidder stort sett ikke diskutere det så mye. Det er fødselslegen som har det endelige ordet. - Hva som skjer videre er nok forskjellig fra sykehus til sykehus, men i mitt tilfelle fikk jeg et muntlig ja til KS, også ble datoen satt når det nærmet seg termin. Fikk vel vite datoen tre uker før det skulle skje hvis jeg ikke husker feil. Noen får dato med en gang. Fastlege, jordmor på helsestasjonen, private gynekologer osv har ingenting med avgjørelsen å gjøre. De vil selvfølgelig kunne skrive et brev til sykehuset om at de anbefaler at du får KS, men det er det ikke mye vits i. Du kan like gjerne ta kontakt direkte med sykehuset selv. Takk for svar! Dette er til stor hjelp for meg. Litt av en jungel... Men jeg er jo på punkt to der jeg snakket med jordmor og ble overtalt til vaginal fødsel. Jeg er sint på meg selv for at jeg ikke klarte å være hard og direkte. Igår ringte jeg til sykehuset og hun jordmora kommer ikke før på mandag. Så nå må jeg vente til mandag. Men hva bør jeg si til henne? Er så drit usikker.... Anonymous poster hash: 23505...80e
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå