Gå til innhold

Skal jeg bare la baby gråte?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har en gutt på 7 måneder som fortsatt våkner og vil ha pupp 3-4 ganger hver natt. Helsesøster mener dette er unødvendig og ber meg la være å gi ham mat. Når han våkner om natta (og også når han skal legge seg), så sovner han sjelden uten pupp eller at jeg rister litt i senga. Bare gråter så han blir andpusten. Helsesøster sier jeg skal la ham ligge og gråte og la ham finne søvnen selv.

Hun mener det er greit at han ligger og gråter en eller to timer og at han da vil gråte mindre og mindre for hver kveld. Men jeg klarer ikke å la ham ligge og gråte så lenge uten å gi ham mat eller i det minste ta ham opp. Det føles så feil! Hvis jeg tar ham opp og legger ham ved siden av meg eller ammer, så sovner han nesten med en gang.

Er det "feil" av meg? Skal jeg bare la ham ligge?

Anonymous poster hash: dd21b...e76

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ikke la han gråte alene. Hvis han roer seg ved at du legger han ved siden av deg uten å amme, så ville jeg gjort det. Hvis pappaen kan roe han noen netter, så hjelper det ofte at barnet ikke lukter melka fra deg.

Jeg valgte å amme ene barnet mitt om natta til han var 16mnd og vi kuttet aning helt, rett og slett fordi vi ikke fikk roet han på noen annen måte om natta og det var uaktuelt at han skulle ligge og gråte.

Anonymous poster hash: 3b6d4...dcb

Skrevet

Hva ER dette for slags 'råd' du får?! Horribelt!

Hvordan kan helsesøster bare be deg om å slutte å gi pupp om natta? Gutten din er fortsatt liten og trenger jo kos og nærhet, og kanskje han faktisk er litt tørst/sulten også? Hvorfor nekte ham det beste og tryggeste han vet?

Han skal absolutt IKKE ligge og skrike i verken timer eller minutter, hva lærer du gutten da? At ingen er glad i ham på natta. At det ikke hjelper å gi lyd fra seg om han vil ha kos. Når de adopterer barn fra barnehjem i utlandet, må barnet læres opp til denne egenskapen om å si ifra. Og her skal du behandle babyen din som et barnehjemsbarn, etter råd fra ei vettløs helsesøster. Jeg tror du vet at det blir helt hinsides feil.

Babyen din er 7 mnd. Liten og avhengig av deg i lang tid enda. Kos deg med nattamming, prøv å gi litt vann på flaske de siste gangene han våkner fordi det er mulig han er bare litt tørst. Men alltid gi kos og nærhet og aldri la han skrike.

Jeg nattammet alle mine til rundt året (førstemann 18 mnd). Det er så verdt det å bare gi barna det de trenger. Det lønner seg i det lange løp.

Anonymous poster hash: eba03...49a

Skrevet

Vi fikk også det rådet fra helsesøster. Vi ignorerte det og gav barnet kos og ammet så lenge hun ville.

Anonymous poster hash: c5699...981

Skrevet

Merkelig helsesøsterråd å la barnet gråte i to timer! Det ville jeg aldri gjort! Men støtter rådet med at dersom du ønsker å slutte med nattamming, bør far ta seg av trøstingen om natten i en periode!

Skrevet

For et forferdelig dårlig råd du har fått av henne!!! IKKE følg det! :sjokkert:

Skrevet

Nei! Det skal du ikke. Du skal gjøre det som er rett for deg og baby, og ikke hva en utdatert helsesøster sier. Fortsett å gi pupp og kos og trygghet du :) det lønner seg i lengden

Skrevet

Smokk (dekker sugebehovet) og en solid dose morsmelkerstatning før leggetid. Da sover babyen mye lenger og oppstår sugebehovet har han/hun smokken. Hvis du her muligheten til det bør far ta babyen ja. Babyen forbinder seg nok med mat :) Gråting i timesvis er ikke noe særlig.

Anonymous poster hash: f592a...4de

Skrevet

Ser at mange helsesøstre har lest den samme boken, og hvilken mørk skuff de har dratt denne boken ut av lurer jeg veldig på.

Nei, du skal ikke la barnet ligge å skrike.

Ja, barnet vil etterhvert slutte å skrike om du ikke roer han, men han vil slutte å skrike fordi han har gitt opp... gitt opp å få trygghet, gitt opp å få nærhet, gitt opp deg som mor eller far om natten. Dette tror jeg gjør mye med følelseslivet til en liten baby, å få så brutal start på livet.

Anonymous poster hash: 5b38d...429

Gjest Stjerneklart
Skrevet (endret)

Jeg fikk også dette rådet fra alle kanter (men ikke fra helsesøster heldigvis, hun var enig i at dette ikke er måten å gjøre det på. Babyen minbegynte å kreve mat 5 ganger per natt da hun var 6 måneder (etter en runde med sykdom). Da dette ikke gikk over da hun ble frisk, satte jeg foten ned. Men jeg lot henne aldri ligge å gråte. Det som fungerte her var å kutte litt og litt på mengden mat per flaske. Deretter økte jeg melkemengden men kuttet ut en flaske. Kuttet litt på mengden igjen, for så å øke samtidig som jeg kuttet en flaske til. Slik holdt jeg på i noen uker. Nå spiser hun aldri mer enn 2 ganger per natt, og i natt sov hun fra 18-06:30 og spiste EN gang. Deilig!

Du kjenner babyen din best, så gjør det du føler er riktig for dere. Men rådet fra helsesøster er jo helt bak mål. Og det hadde du fått min helsesøsters fulle støtte i!

Må legge til at samtidig som jeg gjorde denne nedtrappingen var jeg veldig obs på å ikke gi mat rett før avling. Sørget for at vi la inn litt tid til lek og herjing både før dagsovingen og natta, slik at hun ikke forbinder mat med søvn og søvn med mat. Om det hadde noe betydning vet jeg ikke

Endret av Stjerneklart
Skrevet

NEI!! Denne praksosen var vanlig for 40 år sidwn. Hvor gammel er HS? Følg magefølelsen din! Du gjør helt rett 💗 er jo ikke sånn at han kommer til å puppe til han blir konfirmert.

Anonymous poster hash: c8500...b07

Skrevet

Nei, du skal ikke la han gråte! Barnet blir utrygt

Anonymous poster hash: a831c...9ff

Skrevet

Nei du skal ikke la barnet ligge å skrike. Og fortsett gjerne å natt amme om du føler for det. Ammet min yngste til hun var nesten 18 måneder på natten.

Skrevet

Svaret på det er alltid nei! Skjønner ikke at noen kan mene det! Prøv å sett deg i babyens situasjon, du ligger helt hjelpeløs og roper på mamman din. Du vil bare ha litt kos fordi du føler deg utrygg. Du roper og roper men ingen kommer for å hjelpe deg.. Vil du hatt det godt om noen gjorde det med deg?

Anonymous poster hash: d3490...043

Skrevet

Helsesøster bestemmer ikke. Det er du som er mamma. Gjør det du føler er riktig for ditt barn.

Anonymous poster hash: 372e5...11e

Skrevet

Følg hjertet! Her lar vi aldri veslemor ligge og gråte. Dag eller natt. Ikke bra av HS å anbefale noe slikt!

Skrevet

Dette er jo utdaterte metoder. Ville klagget helsesøster inn. Hun kommer med råd som stridder mot anbefalinger fra offesirlt hold.

Anonymous poster hash: f580f...8e0

Skrevet

Med minstemann som jeg ammet til 2 år fikk en flaske morsmelerstatning før han la seg. Da ble han mett og god å sov hele natten.

Anonymous poster hash: 778be...166

Skrevet

Med minstemann som jeg ammet til 2 år fikk en flaske morsmelerstatning før han la seg. Da ble han mett og god å sov hele natten. Anonymous poster hash: 778be...166

Flasken begynte jeg med når han var ca.7 mnd :) ammet bare på dagtid etter det

Anonymous poster hash: 778be...166

Skrevet

Takk for svar. :)

Da vet jeg i hvert fall at det ikke bare er jeg som synes dette høres merkelig ut.

Litt skal jeg nok prøve å trappe ned på ammingen, men det koster meg egentlig veldig lite å slenge ut puppen annenhver time selv om jeg er trøtt, så jeg fortsetter vel så lenge baby ønsker det. Men jeg skal prøve noen av tipsene om å gi vann/mme. Får ikke i ham hele porsjoner grøt om dagen enda.

Helsesøster er rundt 30 år, tror jeg. Har ikke snakket med noen om dette enda, så jeg vet ikke hva andre sier om det, men da vet jeg jo det nå. :)

Og så det er sagt.. Babyen min får trøst og pupp akkurat når han ønsker og trenger det altså.

HI

Skrevet

de lærer best av og ligge og gråte.. 

Anonymous poster hash: e2bb9...535
Skrevet

De lærer at det ikke kommer noen og trøster de?

Skrevet

Lærer hva? Har du spurt deg selv det spm noen gang. Eller svelger du bare det første du hører uten å tenke?

"De lærer best av å ligge å gråte" "åh ja, så bra da?" Eller har du et fornuftig svar på hva de lærer? Jeg har, men blir glad om du kan finne ut av det selv, sette deg inn i det.

Anonymous poster hash: 5b38d...429

Skrevet

Helsesøstre som råder nye mødre til å la babyer skrike, burde meldes inn til kommunen. Horribelt, unaturlig og direkte skadelig!

Skrevet

Helt riktig. Avstraffelse er alltid mer effektivt enn belønning når noe skal læres. Men er det riktig? Ønsker man ikke at barnet skal ha det godt?

Anonymous poster hash: c8500...b07

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...