Gå til innhold

Vi er så dypt i det økonomisk

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi har flere hundre tusen i inkassogjeld, betaler 12000 på dette hver mnd (lønnstrekk), men likevel er det ikke nok. Den ene regningen har renter på nesten 16tusen så det renter seg fortere enn vi får betalt ned.

Har egentlig grei inntekt. Inn hver mnd til sammen har vi over 50tusen, og likevel holder det ikke pga dette tullet vi har kommet opp i! Vi er sluttet å kjøpe klær og sko uten at barna Absolut trenger det, ingen goder uten det absolutt nødvendige og solgt unna alt vi ikke bruker.

Jeg har mistet nattesøvnen og det er kommet så langt at jeg har fått selvmordstanker. Jeg har en siste utvei og det er å spør foreldrene mine om et privat lån for å få bort dette. Så vi kan leve normalt igjen, begynne å spare. Kanskje gifte oss en gang. På en annen side vil jeg ikke legge denne byrden over på dem. De er meget velstående når det gjelder økonomien.

Noen råd?

Anonymous poster hash: 97a42...538

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ta kontakt med en økonomisk rådgiver? Få satt opp et budsjett, er det mulig å samle lånene? Å få refinansiering? Tenker kanskje foreldre er siste utvei, men må dere så må dere, men da bør dere betale ned på samme måte dere gjør nå, med trekk som går rett til foreldrene dine.

Skrevet

Vi har flere hundre tusen i inkassogjeld, betaler 12000 på dette hver mnd (lønnstrekk), men likevel er det ikke nok. Den ene regningen har renter på nesten 16tusen så det renter seg fortere enn vi får betalt ned.

Har egentlig grei inntekt. Inn hver mnd til sammen har vi over 50tusen, og likevel holder det ikke pga dette tullet vi har kommet opp i! Vi er sluttet å kjøpe klær og sko uten at barna Absolut trenger det, ingen goder uten det absolutt nødvendige og solgt unna alt vi ikke bruker.

Jeg har mistet nattesøvnen og det er kommet så langt at jeg har fått selvmordstanker. Jeg har en siste utvei og det er å spør foreldrene mine om et privat lån for å få bort dette. Så vi kan leve normalt igjen, begynne å spare. Kanskje gifte oss en gang. På en annen side vil jeg ikke legge denne byrden over på dem. De er meget velstående når det gjelder økonomien.

Noen råd?

Ville du ikke hjulpet dine barn om de var i samme situasjon?

Ville du likt at barna dine hadde det så vondt?

Ring foreldrene dine og gjør det i dag!!!

Ikke dvel noe mer, slipp katta ut av sekken. Spør de i dag!

Anonymous poster hash: d9c8b...00a

Skrevet

Vi får ikke refinanisert eller samlet lån pga anmerkninger osv. Jeg har prøvd å få hjelp i banken, men de anbefalte meg privat lån hos foreldre eller at de lånte i banken for oss. Så egentlig er vi kommet til siste utvei. Jeg vet at de sier ja, men det er så ufattelig å ta det steget. De kommer nok til å bli utrolig skuffet over at vi ikke har bedt om hjelp før det ble så ille.

HI

Skrevet

Vi får ikke refinanisert eller samlet lån pga anmerkninger osv. Jeg har prøvd å få hjelp i banken, men de anbefalte meg privat lån hos foreldre eller at de lånte i banken for oss. Så egentlig er vi kommet til siste utvei. Jeg vet at de sier ja, men det er så ufattelig å ta det steget. De kommer nok til å bli utrolig skuffet over at vi ikke har bedt om hjelp før det ble så ille.

HI

Det er ingen av dere som er alvorlig syke og skal dø. Be om hjelp!! Herregud, det vil gå bra. Gjør d i dag!

Anonymous poster hash: d9c8b...00a

Skrevet

Har de mulighet til å gi lån så gjør det. Men vis da at dere betaler tilbake og gjør alt for å rette opp i tabben deres

Anonymous poster hash: 1680e...18e

Skrevet

Takk for svar. Jeg får prøve å manne meg opp for å spørre. De kommer til å bli så skuffet over oss.

HI

Skrevet

HI

Da må du nok bare snakke med foreldrene dine, det går nok bra skal du se! Gjør det for barna dine. Men husk å gjøre det riktig, med kontrakt og div som begge parter kan leve med. Lykke til!

Skrevet

Det høres ut som du er dypt ulykkelig. Det lureste du gjør er å svelge stoltheten å spørre foreldrene dine. En økonomisk rådgiver må nok også på banen. Dette er absolutt løsbart 🤗 verre med folk som får alvorlige diagnoser!

Anonymous poster hash: 4ca47...ee4

Skrevet

Hei!

Jeg er i samme situasjon. Noen av sakene er gått til namnsmannen, har heldigvis et trekk kun på 2200.

Jeg tok kontakt med mitt lokale NAV kontor, og gjeldsrådgiver. De har hjulpet meg å lage budsjett, stoppet rentene, og nedbetalingsplaner hos inkasso byråene.

Nå har jeg heldigvis en veldig snill mamma som ordner slik at hun blir kausjonist på et lån hos bank24, slik at jeg får betalt ut alt av inkasso. Og blir kredittverdig igjen. Planen videre nå, er å høre med banken om jeg kan flytte lånet over hos dem, når jeg er kredittverdig igjen, med lavere rente.

Forhåpentligvis får vi til slutt kjøpt oss bolig, og baket det inn i huslånet.

Hos meg er det snakk om "bare" 200.000.

Jeg anbefaler dere virkelig å ta kontakt med gjeldsrådgiver, de har vært enestående med hjelp hos meg.

Anonymous poster hash: ee1b9...d81

Skrevet

Ja, vi burde tatt grep mye tidligere. Barna blir jo eldre og vil merke at ting ikke er på stell etterhvert dersom vi ikke tar tak nå.

Må bare få grundig oversikt og legge frem en plan. Håper jeg klarer dette.

HI

Skrevet

Bank24, hjelper de med gjeld og anmerkninger. Bare vær oppmerksom på at de tar veldig høyt etableringsgebyr. Dog, er det kanskje verdt det, mtp de sky høye rentene dere har idag.

Skrevet

Tok det lang tid før du fikk time hos nav? Jeg vurderer også å selge bilen, men vi har tre små så trenger den sårt. Har nesten ikke lån på den da, ca 50tusen.

HI

Skrevet

Tok det lang tid før du fikk time hos nav? Jeg vurderer også å selge bilen, men vi har tre små så trenger den sårt. Har nesten ikke lån på den da, ca 50tusen.

HI

Nei, det tok ikke lang tid. Under en uke. Da tok jeg med alle papirer, som var et evig kaos. Fordi jeg sluttet å åpne regningene.

De tok kontakt med alle kreditorer og skaffet full oversikt.

Det er så tungt å stå i en slik situasjon, jeg følte meg helt nedkjørt.

Nå er det en lettelse, for jeg VET hva jeg har å forholde meg til, hvor mye det er snakk om, hvor mye jeg kan betale sist men ikke minst; når jeg er gjeldsfri!

Håper det ordner seg for dere. Alle kan havne utpå økonomisk, det handler bare om å ta grep før det tar fullstendig overhånd.

Dersom foreldre kan stille opp, så ville jeg gjort det. Selv om det sitter langt inne å be om hjelp.

Skrevet

Hvordan har dere brukt disse flere hundretusen? Kanskje lettere å få foreldrene å svelge det når det har vært f.eks. ulønnet permisjon istedenfor sløsing.

Uansett ville jeg snakket med dem, jeg blir lei meg at du faktisk går med selvmordstanker mens dine egne foreldre kunne hjulpet dere for lenge siden, før det ble ille.

Anonymous poster hash: b4323...7d0
Skrevet

Snakk med foreldrene deres og banken.

Er mulig dere kan få refinansiert dersom foreldrene stiller som kausjonister.

Når dere har fått betalt ned de dyre lånene har dere heller ikke anmerkninger og foreldrene trenger ikke lenger å stå som kausjonist.

Anonymous poster hash: 0e99e...2a3
Skrevet

Det startet med et par kredittkort vi hadde før vi kjøpte et renoveringsobjekt. Foreldrene mine var kausjonister og vi tok opp lån slik at vi hadde 200tusen til å renovere hele huset, elektrisk og rør inkludert. Faren min mente dette var nok, men pengene strakk ikke til. Vi betalte ned på huslånet nok til at de ikke var kausjonister lenger også for vi ville klare oss selv.

Isteden for at vi stoppet opp alt bestilte vi vinduer og varmepumpe/vedovn. Vi tenkte vi skulle klare å betale siden vi leier ut, men det ballet på seg med ubetalte regninger. Ja, vi mistet oversikten og alt ble kaos. Tok opp et kredittlån for å dekke over, men det var ikke nok så det ballet på seg igjen. Så uansvarlig og lite voksent! Jeg er så flau og full av skam.

HI

Skrevet

Og jeg mener absolutt ikke at det er faren min sin feil altså mtp han mente det var nok. Han mente nok at vi skulle bruke de pengene først, og deretter spare litt og pusse opp litt osv. Ta litt etter litt.

HI

Skrevet

Så dere har rett og slett ikke vist et fnugg av fornuft i omgang med penger i flere år? Hvis jeg var foreldrene deres hadde jeg ikke villet lånt dere et øre, dere har ikke vist at dere er verdige lån i det hele tatt, men har valgt å leve som stormenn på lånte penger. Da bør dere også svi for det selv, om det så betyr tvangssalg av hus.

Anonymous poster hash: 5374a...35d
Skrevet

Så dere har rett og slett ikke vist et fnugg av fornuft i omgang med penger i flere år? Hvis jeg var foreldrene deres hadde jeg ikke villet lånt dere et øre, dere har ikke vist at dere er verdige lån i det hele tatt, men har valgt å leve som stormenn på lånte penger. Da bør dere også svi for det selv, om det så betyr tvangssalg av hus.

Ja, du hadde vel satt din sønn/datter på gata med 3 barn tenker jeg. Kan man hjelpe så gjør man somregel det.

Hun ser jo selv hva de har gjort feil, man kan jo bare håpe at at de har lært såpass at det ikke skjer igjen.

Anonymous poster hash: 69b5c...0bc

Skrevet

Jeg tror nok heldigvis de fleste foreldre er mer rause med sine barn angående tabber enn de fleste som kommer med råd på Internett..

Du synes Hi's barn skal ri av stormen med tvangssalg ig økonomisk uføre resten av deres barn/ungdomstid.. Tror ikke deres besteforeldre er så kyniske.

De vil sikkert bli skuffet...men man hjelper sine barn! I hvert fall når de har tanker om selvmord som utvei for uføret...

Anonymous poster hash: 63e0d...ec8

Skrevet

Snakk med foreldrene dine! Ja de vil bli skuffet men det kan ikke bli verre enn det er nå rent følelsesmessig når du til og med har selvmordstanker. Ja de vil nok bli skuffet men det kan du tåle kontra å sette familien din på gata. Litt skam kan du også tåle kontra å gå rundt og være deprimert og at barna mister sin mamma fordi du ikke tørr å spørre foreldrene dine. Tenk hvor mye bedre du vil få det om dere bare får hjelp! Du sier du har vært i banken å fått nei der. Du har prøvd og jeg tror deg virkelig på at det å spørre de om hjelp er sist utvei. Lag heller en betalingsplan sammen med dem om hvordan du vil betale tilbake. Du sparer ufattelig mye i renter på å ta ett privat lån kontra å betale på alt som har gått til inkasso. Søk hjelp hos foreldrene dine før dette ødelegger deg helt. Ja dere har driti dere ut men trolig har dere lært masse av dette og jeg håper dere ikke gjør det samme igjen. Alle kan feile å nå må dere rydde opp. Masse lykke til. Hadde vært spennende om du kunne kommet med en oppdatering på hvordan det gikk etter samtalen med foreldrene dine.

Forøverig var jeg med på det samme da jeg ble sammen med min mann. Han hadde 220 000kr i forbrukslån da vi ble sammen og fikk ikke hjelp i banken. Jeg var student og fast bestemt på at jeg ville hjelpe han å løse dette uten at jeg skulle betale en krone. Jeg skrev budsjett, kuttet alle goder og tok over hans økonomi. Han lånte noe penger av foreldrene sine også på de regningene som hastet mest. Alt av ferie og skattepenger gikk til å betale for seg de første to årene av vårt forhold. Etter tre år var alt betalt ned takket være min hjelp. Han hadde driti seg ut men trengte ett spark bak og en oppvekker. Foreldrene hans var kjempe takknemlig for at jeg tok i ett tak der han fortrengte ting og de var glade for at han ikke mistet hus og hjem bare for at han ville holde masken. De fikk tilbake sine penger å jeg og mannen kjøpte oss hus da jeg var ferdig utdannet. I dag er han takknemlig for at han tok imot hjelp og svelget stoltheten.

Lykke til

Anonymous poster hash: e9e89...ca1

Skrevet

Men har foreldra penger da ?

Kan hende dei må selge og etc pga at foreldra ikkje kan hjelpe dei. 

Hadde jeg godt i fella så hadde jeg ikkje kunne gå til foreldra mine. Finnes ikkje stort der.

Anonymous poster hash: 2bbf9...f72
Skrevet

Jeg har jobbet med å få en oversikt idag og sendt epost rundt for å høre om renter/salærer kan kuttes noe ned. Jeg vil ha det litt under kontroll før jeg spør om hjelp, for jeg regner med mange spørsmål.

Foreldrene mine har råd til å låne meg privat, de er godt stilt økonomisk. Takk for alle svar. Hjelper veldig. Dette er så tungt psykisk, jeg har mange ganger tenkt å bare vri om rattet og havne i en fjellvegg, men barna holder meg igjen.

HI

Skrevet

Jeg var der du er og måtte spørre mine foreldre. Det verste er ar jeg hjalp familie med lån og de betalte ikke for seg så jeg endte opp i uføre. For meg gjaldt det ca 150.000. Det var så vondt å spørre men er så glad jeg gjorde det.

Det er kun ett lån som jeg har anmerkning på men ikke gått namsmannen og den er smart ferdig. Da skal jeg selge leilighet og kjøpe hus.

Ta telefonen og snakk med de. Du kan bare be de i banken om å rådgive. Det gjorde de for meg. Hjalp og med å samle pluss fryse renter.

Dette klarer du. Bare vær veldig ydmyk og finn ut hvor mye dere kan betale hver mnd. Sett fast trekkdato og ikke ta opp nye lån

Anonymous poster hash: 29822...185

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...