Gå til innhold

Ole eller Olav?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hva synes du er finest?

Anonymous poster hash: 7b007...504

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Olav

Ole syns jeg blir for tamt alene, passer best i dobbeltnavn

Anonymous poster hash: a10ab...f7d
Skrevet

Olav!

Anonymous poster hash: 51a9d...cad

Skrevet

Olav

Anonymous poster hash: eac79...6ee

Skrevet

Olav

Anonymous poster hash: e3df8...5e6

Skrevet

Olav

Anonymous poster hash: 82897...92f
Skrevet

Geir

Anonymous poster hash: e7dad...ca4

Skrevet

Olav!!!

Anonymous poster hash: 44503...301
Skrevet

Olav

Anonymous poster hash: bb9e5...783
Skrevet

Liker ingen Ole best? Tenkte gå for det 😂💙

Gjest Stjerneklart
Skrevet

En stemme til Olav fra meg og  :ler:

Skrevet

Liker ingen Ole best? Tenkte gå for det 😂💙

Jo, jeg liker nok Ole hakket bedre enn Olav, men uttaler du Ole med tynn eller tjukk L?

Anonymous poster hash: b012f...91a

Skrevet

Ole helt klart :)

Skrevet

Ole!!!

Er dessuten mange små Olaver om dagen...

Følg aldri flertallet 😊

Anonymous poster hash: ba6b5...121

Skrevet

Jo, jeg liker nok Ole hakket bedre enn Olav, men uttaler du Ole med tynn eller tjukk L?

Hvor i Norge uttaler man Ole med tjukk L...? Hvor i Norge uttaler man i det hele tatt tjukk L som står foran en E?

Hadde skjønt spørsmålet om det var snakk om Ola, men Ole?

Skrevet

For eksempel i Sør-Gudbrandsdalen, og i området rundt den nordlige delen av Mjøsa - som jeg gidder å liste opp akkurat nå. Helt sikkert flere områder, der tjukk L er vanlig.

Skrevet

Ole. Men liker Ola enda bedre.

Skrevet

Vi får snart en liten Ole 😊

Anonymous poster hash: 77561...ceb

Skrevet

For eksempel i Sør-Gudbrandsdalen, og i området rundt den nordlige delen av Mjøsa - som jeg gidder å liste opp akkurat nå. Helt sikkert flere områder, der tjukk L er vanlig.

Ja, altså, jeg vet at tjukk L er vanlig i store deler av Norge, både på Østlandet, i Trøndelag og i Nord-Norge. Det var tjukk L i Ole jeg lurte på, for det har jeg aldri hørt noen bruke.

Det er jo ikke sånn at fordi tjukk L er del av en dialekt, så brukes den i alle ord med L. Jeg kan faktisk ikke se for meg et eneste ord med tjukk L etterfulgt av en e.

Skrevet

Ole :) Jeg liker ikke Olav, ville da heller brukt Ola

Anonymous poster hash: 666b6...256
Skrevet

Ja, altså, jeg vet at tjukk L er vanlig i store deler av Norge, både på Østlandet, i Trøndelag og i Nord-Norge. Det var tjukk L i Ole jeg lurte på, for det har jeg aldri hørt noen bruke.

Det er jo ikke sånn at fordi tjukk L er del av en dialekt, så brukes den i alle ord med L. Jeg kan faktisk ikke se for meg et eneste ord med tjukk L etterfulgt av en e.Anonymous poster hash: ba6b5...121

Nei vel, du om det. Jeg kjenner mange OLe. Jeg sier OLa og OLe (stor L indikerer tjukk L) i dialekta mi, det gjelder forøvrig de fleste av dialektene her i området, men Olav, med tynn L. En del av de yngre Ole-er jeg kjenner, ønsker tynn L.

Skrevet

Nei vel, du om det. Jeg kjenner mange OLe. Jeg sier OLa og OLe (stor L indikerer tjukk L) i dialekta mi, det gjelder forøvrig de fleste av dialektene her i området, men Olav, med tynn L. En del av de yngre Ole-er jeg kjenner, ønsker tynn L.

Blir du irritert fordi jeg spør?

Jeg har vokst opp i Gudbrandsdalen og bodd i Oslo i 15 år, har aldri hørt noen uttale Ole med tykk L, kun Ola. Derfor jeg spør.

Skrevet

Olav:-)

Anonymous poster hash: 532a8...129

Skrevet

Ole! Veldig koselig, stødig men samtidig liketil. Elsker det navnet - yngstemann her heter Ole 💜

Anonymous poster hash: fcd1e...3cf

Skrevet

Blir du irritert fordi jeg spør?

Jeg har vokst opp i Gudbrandsdalen og bodd i Oslo i 15 år, har aldri hørt noen uttale Ole med tykk L, kun Ola. Derfor jeg spør.

Neida, jeg konstaterer at du kommer fra midt- eller norddalen, i sørdalen uttales Ole med tjukk L, og altså i en del andre områder. 😊

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...