Anonym bruker Skrevet 30. mai 2016 #1 Skrevet 30. mai 2016 Var i 60 årslag i helga(mannens familie) Skulle ta familiebilder, sånn med foreldre og barn, foreldre og barnebarn osv osv. Jeg har et barn fra før, og et felles med mannen min. Så skulle de ha bilder av alle barnebarna sammen, og alle stilte seg opp. Da roper svigermor og svigersøster at de kan ta et bilde med min datter i bildet, men så kunne hun gå ut av bildet. Så fortsatte de å ta masse bilder. Datteren min (11-år) gikk jo unna og jeg satt bare å måpte. Tok med meg hun inn på gangen og det første hun sier er; hvorfor får ikke jeg være med på bildene? Jeg kjente jeg kokte. Og koker fortsatt.. Enda på visa var at jeg tok med meg barna og sa til mannen min at vi ville hjem. Han ble med oss og jeg sa ifra til han om hva som hadde blitt sagt. Han reagerte ikke så veldig, men skjønte godt at det var rart gjort og skulle ta det opp med familien. Jeg sa at skjer dette igjen, kommer jeg til å ta vårt felles barn ut av bildet også, får ikke et av barna mine blitt inkludert blir ingen av de det! (Nå tenker alle at jeg burde sagt noe der og da, og ja jeg angrer veldig! Men ble så satt ut at jeg nesten fikk sjokk over behandlingen!) Forbanna på dem, og samtidig forbanna på meg selv for å ikke ha sagt ifra ser og da!! Men skal aldri i verden skje igjen, det skal være klinkende klart!! Anonymous poster hash: ab786...8a6
Gjest Sekretøsa Skrevet 30. mai 2016 #2 Skrevet 30. mai 2016 Skjønner jeg godt.... Jeg fikk ikke være med på søskenbildene når søstera mi ble konfirmert. For jeg er jo barnet fra tidligere... Nå er jeg voksen og lever fint med det, men små barn skal slippe sånt!
Anonym bruker Skrevet 30. mai 2016 #3 Skrevet 30. mai 2016 Du får hilse de og si at til og med kongefamilien lar Mette Marits sønn fra tidligere være med på familiebildene! Anonymous poster hash: b2916...a1a
Anonym bruker Skrevet 30. mai 2016 #4 Skrevet 30. mai 2016 Rimelig tankeløst av de, dessverre er nok dette ikke gjort av ondskap. Det er tankeløs utestenging som er vanskeligst egentlig for det skjønner jo ikke at det er svært upassende. Og du burde ha tatt felles barn ut av bildet også. Anonymous poster hash: c77b9...8fe
Anonym bruker Skrevet 30. mai 2016 #5 Skrevet 30. mai 2016 Du får hilse de og si at til og med kongefamilien lar Mette Marits sønn fra tidligere være med på familiebildene! Anonymous poster hash: b2916...a1a Han får ikke være med på alle bilder nei. Anonymous poster hash: c77b9...8fe
skinnfilla Skrevet 30. mai 2016 #6 Skrevet 30. mai 2016 De burde skamme seg, helt latterlig oppførsel. Uansett hva som skjer i framtiden, om dere holder sammen eller ikke,så er/var hun en del av familien. Blir bare for dumt.
Anonym bruker Skrevet 30. mai 2016 #7 Skrevet 30. mai 2016 i voksen alder er jeg både for og i mot. jeg skjønner sinne og frustrasjonen, og jeg var også ett barn som ofte ble eksludert. men i voksen alder skjønner jeg jo hvorfor, det jeg reagerer på er kanskje måten det ble lagt frem på. man kunne sagt og gjort dette på en penere måte, din svigermor kunne fortalt deg dette på forhånd, så kunne dere ordnet det på en ordentlig måte. for om det er ett slektsbildet, ja så er vel ikke din datter egentlig inkludert. sånn er det bare. og som dem nevner over, kongefamilien inkluderer jo Marius på mange bilder, men slett ikke alle. Anonymous poster hash: e538d...fde
Anonym bruker Skrevet 30. mai 2016 #8 Skrevet 30. mai 2016 Utrolig dårlig gjort 😔 Hun er en del av familien, da hun er søsteren til barnebarnet deres. Så enten er det begge ungene eller ingen! Hun skal ikke føle seg mindre verdt enn lillesøsken! Anonymous poster hash: 2cfb5...c06
Gjest Stjerneklart Skrevet 30. mai 2016 #9 Skrevet 30. mai 2016 (endret) Om de absolutt ville ta bilder uten henne kunne de arrangert det en gang hun ikke er tilstede. Slik det ble gjort her er rett og slett grusomt. Jeg har et søskenbarn som er min onkel sitt stebarn. Hun er med på alle familiebilder og henger sammen med oss barnebarna på bestemorveggen. Aldri vært snakk om at hun ikke skulle være en like stor del av familien som det vi er. Sånn mener jeg det skal være. Jeg hadde ikke godtatt slik oppførsel og jeg skjønner veldig godt at det koker over for deg. Makan. Endret 30. mai 2016 av Stjerneklart
Anonym bruker Skrevet 30. mai 2016 #10 Skrevet 30. mai 2016 i voksen alder er jeg både for og i mot. jeg skjønner sinne og frustrasjonen, og jeg var også ett barn som ofte ble eksludert. men i voksen alder skjønner jeg jo hvorfor, det jeg reagerer på er kanskje måten det ble lagt frem på. man kunne sagt og gjort dette på en penere måte, din svigermor kunne fortalt deg dette på forhånd, så kunne dere ordnet det på en ordentlig måte. for om det er ett slektsbildet, ja så er vel ikke din datter egentlig inkludert. sånn er det bare. og som dem nevner over, kongefamilien inkluderer jo Marius på mange bilder, men slett ikke alle. Anonymous poster hash: e538d...fde Man ekskluderer ikke et barn på denne måten. Punktum. Hvis de vil ha et bilde med bare "blodslekten", så tar de dette når jenta ikke er til stede. Det er viktigere at et barn føler seg inkludert enn at voksne skal få et spesielt slags bilde. Anonymous poster hash: 3a2aa...4a8
Heihånåerdetjuligjen Skrevet 30. mai 2016 #11 Skrevet 30. mai 2016 i voksen alder er jeg både for og i mot. jeg skjønner sinne og frustrasjonen, og jeg var også ett barn som ofte ble eksludert. men i voksen alder skjønner jeg jo hvorfor, det jeg reagerer på er kanskje måten det ble lagt frem på. man kunne sagt og gjort dette på en penere måte, din svigermor kunne fortalt deg dette på forhånd, så kunne dere ordnet det på en ordentlig måte. for om det er ett slektsbildet, ja så er vel ikke din datter egentlig inkludert. sånn er det bare. og som dem nevner over, kongefamilien inkluderer jo Marius på mange bilder, men slett ikke alle. Anonymous poster hash: e538d...fde Veldig enig i denne.
Anonym bruker Skrevet 30. mai 2016 #12 Skrevet 30. mai 2016 Skjønner at de vil ha noen bilder med og noen uten, men reagerer på måten de gjør det på som er ufølsom ovenfor datteren din. Er enig med de som sier at de kunne snakket med deg på forhånd og arrangert det på en slik måte at datteren din ikke følte på det. Når det er sagt, synes du reagerer veldig sterkt, og du skal ikke se bort ifra at du gjør det verre for datteren din ved å hause det opp slik og vise at du reagerer. Synes også det er veldig drama queen aktig å ta med barna og dra fra festen hals over hodet, ser du ikke at du er med på å gjøre dette til en dramatisk og negativ opplevelse for ungene? I mine øyne burde du holdt masken festen ut, og tatt dette på kammerset med de voksne senere - ikke minst for barnas skyld! Jeg kommer fra en familie der det var mye slike konflikter da jeg vokste opp, og tro meg, voksne folk som hisser seg opp i familiebesøk samt å bli dratt med hals over hodet fra en fest er minst like dårlig opplevelse for et barn som å bli utelatt fra noen bilder. Barn setter ikke pris på drama, men at de voksne kommer overens og tar konflikter på kammerset uten barna til stede. Så kunne du selvfølgelig snakket rolig med datteren din på tomannshånd, og spurt henne hva hun følte i forhold til dette (kanskje hun egentlig ikke reagerte så veldig?), og hvis det kom fram at hun var lei seg så burde du støtte henne ved å si du vet din manns familie er glad i henne, men at de ville ha noen bilder med sine barnebarn - slik som hennes besteforeldre hos mamma vil ha av sine. Jeg ville i den forbindelse også snakket med mine svigerforeldre og bedt dem snakke litt med jenta og forsikre om at de er glade i henne, og jeg ville som sagt fått fram at jeg ønsket de skulle gjøre det på en annen måte neste gang. Ingen tjener på familiekonflikter, aller minst barna! Anonymous poster hash: a988e...8db
Anonym bruker Skrevet 30. mai 2016 #13 Skrevet 30. mai 2016 Jeg fatter ikke hva dere tar på vei for? De ville ha noen bilder av bare barnebarna også. Det er da selvfølgelig helt greit! Anonymous poster hash: f1c9e...d85
Anonym bruker Skrevet 30. mai 2016 #14 Skrevet 30. mai 2016 Og du skal nekte dem kontakt med barnebarnet!? Reality check!! Din datter ER IKKE deres barnebarn og du høres lett sinnsyk ut. Anonymous poster hash: f1c9e...d85
Anonym bruker Skrevet 30. mai 2016 #15 Skrevet 30. mai 2016 I overkant dramatisk av deg? Dytter datteren din ut av familien? Anonymous poster hash: 0201c...e20
Anonym bruker Skrevet 30. mai 2016 #16 Skrevet 30. mai 2016 Klokka var 20.30 da disse bildene var tatt, så vi dro ikke brått og plutselig altså, selv om det kanskje så sånn ut utifra teksten min. Jeg har vært med mannen min i snart 8 år, så datteren min var 3 år da vi ble kjærester. Så dette er ikke noe nytt for noen, hun er i familien på lik linje som vår felles datter. Barnet mitt har ikke valgt selv å få ny familie. Og da å si høyt og tydlig at hun skulle ut av bildet (stod 10 andre barn der) foran ALLE syns jeg rett og slett var forkastelig! Har snakket med datteren min og hun sa selv at hun syns det var fryktelig flaut og sårt. "De ser vel ikke på meg som familie/søskenbarn da", sa hun. Og slikt aksepterer jeg ikke! Da mener jeg det er rett og si at enten begge eller ingen, uansett. Skal også sies at tanten til mannen sa under dåpen til barnet vårt at hun ville ha bilde av familien - det ville si uten meg og min datter. Dette ble jo selvsagt ikke noe av, da mannen min sa at vi er familien. Så vil si dette sikkert er generelt tankegangen til mannens familie, men trodde aldri svigermor ville si noe sånt! Mulig jeg er hysterisk og drama Queen, men jeg lar ikke barnet mitt havne i denne situasjonen igjen! Anonymous poster hash: ab786...8a6
Anonym bruker Skrevet 30. mai 2016 #17 Skrevet 30. mai 2016 Klokka var 20.30 da disse bildene var tatt, så vi dro ikke brått og plutselig altså, selv om det kanskje så sånn ut utifra teksten min. Jeg har vært med mannen min i snart 8 år, så datteren min var 3 år da vi ble kjærester. Så dette er ikke noe nytt for noen, hun er i familien på lik linje som vår felles datter. Barnet mitt har ikke valgt selv å få ny familie. Og da å si høyt og tydlig at hun skulle ut av bildet (stod 10 andre barn der) foran ALLE syns jeg rett og slett var forkastelig! Har snakket med datteren min og hun sa selv at hun syns det var fryktelig flaut og sårt. "De ser vel ikke på meg som familie/søskenbarn da", sa hun. Og slikt aksepterer jeg ikke! Da mener jeg det er rett og si at enten begge eller ingen, uansett. Skal også sies at tanten til mannen sa under dåpen til barnet vårt at hun ville ha bilde av familien - det ville si uten meg og min datter. Dette ble jo selvsagt ikke noe av, da mannen min sa at vi er familien. Så vil si dette sikkert er generelt tankegangen til mannens familie, men trodde aldri svigermor ville si noe sånt! Mulig jeg er hysterisk og drama Queen, men jeg lar ikke barnet mitt havne i denne situasjonen igjen! Anonymous poster hash: ab786...8a6 Herlighet, hun ER jo ikke barnebarnet deres. Du har sviktet grovt hvis du ikje har lært henne det. Dette er ditt ansvar, og din reaksjon er hinsides. Anonymous poster hash: f1c9e...d85
Anonym bruker Skrevet 30. mai 2016 #18 Skrevet 30. mai 2016 Kan du nevne det på en litt hyggelig måte for svigermor da? Mange eldre damer ER tankeløse, de er vokst opp i en annen tid der barns følelser ikke gjaldt, vet du. Svigermora mi, for eksempel, klarer ikke å sette seg ned og lytte til hva barnebarna skal fortelle henne. Hun bare avbryter de midt i setningen og begynner å prate med en voksen. Hun vet rett og slett ikke bedre. Samme med familieselskap, hun inviterer hele slekta og alle søskenbarn av mannen min på førjulsselskap, men utelater oss fordi 'det blir litt bråkete med de tre barna våre der, og vi skal jo uansett dit på juleaften'. Tankeløst og sårende, men sikjert ikke vondt ment. Jeg mistenker at din svigermor er litt lik sånn. Derfor hadde det kanskje vært greit å snakket med henne om at du ønsker at ditt barn skal føle seg som en likeverdig del av familien. Og avtal litt kjøreregler på sånt, sånn at dattera di er forberedt på liknende situasjoner. Anonymous poster hash: 34b0b...c0c
Anonym bruker Skrevet 30. mai 2016 #19 Skrevet 30. mai 2016 Herlighet, hun ER jo ikke barnebarnet deres. Du har sviktet grovt hvis du ikje har lært henne det. Dette er ditt ansvar, og din reaksjon er hinsides. Anonymous poster hash: f1c9e...d85 Jeg syns reaksjonen er helt på sin plass. Det er ikke riktig måte det blir gjort på og trykke en 11 år gammel jente så langt ned er sykt. Er vokst opp med mine dine og alle var med på bildene hos oss. Den dagen jeg får meg ny partner så skal jeg garantere at min sønn ikke skal få oppleve det å være på utsiden av familien (mannen) som kommer inn i livet vårt. Greit nok at jeg ikke kan styre familien til den jeg velger, men er ikke de rause nok til det så vil jeg tro at den mannen ikke har mye kontakt med familien sin eller så er ikke han raus nok for meg heller. Barn skal ikke føle å bli eksludert på den måten. Det at de har ett barn sammen og som helt sikkert ser på 11 åringen som sin søster, pluss at søskenbarna ser helt sikker på henne som en kusine siden de har vært sammen siden hun var 3. Støtter din reaksjon helt HI. Anonymous poster hash: b5970...ecc
Anonym bruker Skrevet 30. mai 2016 #20 Skrevet 30. mai 2016 Synes du har fått mange negative svar. Jeg forstår veldig godt hvorfor du reagerte som du gjorde og synes ikke du var drama queen som reagerte på denne måten. Dette handler om hva som er best for barnet. Datteren din ble behandlet på en stygg og ufølsom måte og du viste henne at du er der for henne og kjemper for henne. Det høres ut som denne familien ville bedt adoptivbarn gå ut av bildet, også, for de er jo heller ikke "blod". Herreminfred. Anonymous poster hash: e004c...6ea
Anonym bruker Skrevet 30. mai 2016 #21 Skrevet 30. mai 2016 Jeg syns reaksjonen er helt på sin plass. Det er ikke riktig måte det blir gjort på og trykke en 11 år gammel jente så langt ned er sykt. Er vokst opp med mine dine og alle var med på bildene hos oss. Den dagen jeg får meg ny partner så skal jeg garantere at min sønn ikke skal få oppleve det å være på utsiden av familien (mannen) som kommer inn i livet vårt. Greit nok at jeg ikke kan styre familien til den jeg velger, men er ikke de rause nok til det så vil jeg tro at den mannen ikke har mye kontakt med familien sin eller så er ikke han raus nok for meg heller. Barn skal ikke føle å bli eksludert på den måten. Det at de har ett barn sammen og som helt sikkert ser på 11 åringen som sin søster, pluss at søskenbarna ser helt sikker på henne som en kusine siden de har vært sammen siden hun var 3. Støtter din reaksjon helt HI. Anonymous poster hash: b5970...ecc Hvis en 11 år gamnel jente blir trykket langt ned av ikke å være med på alle bildene som blir tatt har hun ikke fått riktig perspektiv på ting. Det er foreldrenes ansvar. Denne jenta ble ikke ekskludert. Hun var med på bilder. Hun var bare ikke med på alle. det eneste spesielle med situasjonen var jentas og morens reaksjon. Anonymous poster hash: f1c9e...d85
Anonym bruker Skrevet 30. mai 2016 #22 Skrevet 30. mai 2016 Klokka var 20.30 da disse bildene var tatt, så vi dro ikke brått og plutselig altså, selv om det kanskje så sånn ut utifra teksten min. Jeg har vært med mannen min i snart 8 år, så datteren min var 3 år da vi ble kjærester. Så dette er ikke noe nytt for noen, hun er i familien på lik linje som vår felles datter. Barnet mitt har ikke valgt selv å få ny familie. Og da å si høyt og tydlig at hun skulle ut av bildet (stod 10 andre barn der) foran ALLE syns jeg rett og slett var forkastelig! Har snakket med datteren min og hun sa selv at hun syns det var fryktelig flaut og sårt. "De ser vel ikke på meg som familie/søskenbarn da", sa hun. Og slikt aksepterer jeg ikke! Da mener jeg det er rett og si at enten begge eller ingen, uansett. Skal også sies at tanten til mannen sa under dåpen til barnet vårt at hun ville ha bilde av familien - det ville si uten meg og min datter. Dette ble jo selvsagt ikke noe av, da mannen min sa at vi er familien. Så vil si dette sikkert er generelt tankegangen til mannens familie, men trodde aldri svigermor ville si noe sånt! Mulig jeg er hysterisk og drama Queen, men jeg lar ikke barnet mitt havne i denne situasjonen igjen! Anonymous poster hash: ab786...8a6 Jeg støtter deg fullt ut og skjønne roverhodet ikke de som syns dette er helt greit og sier at de "ville ha noen bilder med bare barnebarna". Hvorfor det? Et stebarnebarn er da også et barnebarn. Skal man ta ut adopterte barn av bildet også da, eller fosterbarn? Jeg syns kjempesynd på jenta di, og må bare riste på hodet over sånne bornerte knølete voksne. Anonymous poster hash: 8dc53...f9d
Anonym bruker Skrevet 30. mai 2016 #23 Skrevet 30. mai 2016 Dette var helt feil måte å gjøre dette på. Jeg har ei bonusdatter. Ble kjent for 7 år siden når hun var 10. Det er ikke mine foreldres barnebarn. Hun har egne besteforeldre. Ja hun må stille opp på familiebilder(vil helst ikke bli med) Men jeg tar også bilder kun av våre unger i tillegg Vi skal til fotograf og da blir det oppdelt. Jeg kommer ikke til å gi mine foreldre bilde av alle ungene. De får av mine. Ikke bonus. Hun får såklart gaver, penger når det passer seg av mine foreldre og de behandler henne som en av familien.Men ikke like mye som de andre barnebarna. Da blir det jo urettferdig siden hun har flere sett med besteforeldre. Hun bor 50 % her. Anonymous poster hash: 34187...58a
Twintipp og himmelblå Skrevet 30. mai 2016 #24 Skrevet 30. mai 2016 Det går bare ikke an. Gjelder dette adopterte barn også? Er det greit at de også blir ekskludert? Du gjør bare ikke dette mot barn. Skal ikke engang gå innpå hva dette kan gjøre med et barnesinn.
Anonym bruker Skrevet 30. mai 2016 #25 Skrevet 30. mai 2016 Klokka var 20.30 da disse bildene var tatt, så vi dro ikke brått og plutselig altså, selv om det kanskje så sånn ut utifra teksten min. Jeg har vært med mannen min i snart 8 år, så datteren min var 3 år da vi ble kjærester. Så dette er ikke noe nytt for noen, hun er i familien på lik linje som vår felles datter. Barnet mitt har ikke valgt selv å få ny familie. Og da å si høyt og tydlig at hun skulle ut av bildet (stod 10 andre barn der) foran ALLE syns jeg rett og slett var forkastelig! Har snakket med datteren min og hun sa selv at hun syns det var fryktelig flaut og sårt. "De ser vel ikke på meg som familie/søskenbarn da", sa hun. Og slikt aksepterer jeg ikke! Da mener jeg det er rett og si at enten begge eller ingen, uansett. Skal også sies at tanten til mannen sa under dåpen til barnet vårt at hun ville ha bilde av familien - det ville si uten meg og min datter. Dette ble jo selvsagt ikke noe av, da mannen min sa at vi er familien. Så vil si dette sikkert er generelt tankegangen til mannens familie, men trodde aldri svigermor ville si noe sånt! Mulig jeg er hysterisk og drama Queen, men jeg lar ikke barnet mitt havne i denne situasjonen igjen! Anonymous poster hash: ab786...8a6 Kjære hi! Aller først, jeg skjønner at du føler dette er sårt. Vi mødre ønsker å beskytte barna våre mot urett og dårlig behandling, og det knuser hjertene våre om barna våre føler seg knust. Det er sånn vi mammaer (og pappaer) er <3 Og jeg er helt enig i at måten dette ble gjort på er fullstendig feil. Dette kunne blitt sagt/gjort annerledes. Det jeg ikke er enig i er måten du tenker når det kommer til relasjonen mellom din datter og stefars familie, hi. Min datter fikk en stefar da hun var 4 år, og han og jeg fikk 3 barn sammen. Og selv om vi er en familie, så er det ikke dermed sagt at stefars familie ser på mitt særkullsbarn som "likestilt" med egne nieser/nevøer/barnebarn. Jenta er en del av MIN og deres sønn/brors familie, men dessverre er de ikke selvskrevne for andre slik de er for oss foreldre. For nei, hun ér ikke en del av DERES familie på lik linje som deres fellesbarn. Jenta har ikke valgt å få ny familie selv, nei, men det har heller ikke stefamilien. Dattera di "fulgte liksom bare med på lasset", om jeg kan si det sånn. Jeg vet det er sårt å høre, jeg var også veldig sår på min datters vegne (selv om vi ikke opplevde voldsomt til forskjellsbehandling), men det er faktisk urimelig av deg å kreve lik behandling til enhver tid bare fordi de har samme mor (som igjen er inngiftet i familien). Men for all del, å jage henne ut av bildet er IKKE veien å gå, jeg forsvarer ikke det, altså. I en ideell verden er alle barna likestilte i en utvidet familie (må bare presisere at min datter aldri opplevde slikt som du beskriver), men det var jo ganger hvor småsøskna ble invitert med på noe med sine besteforeldre og ikke hun. Og det kunne oppleves sårt for henne. Men til gjengjelg, noen ganger fikk datteren min være med på ting med SIN farsfamilie. Noe jeg også måtte forklare min datter. Å si "begge eller ingen" blir litt feil, syns jeg. For dette ér faktisk minstemanns familie. Du kan dessverre ikke kreve at stefamilien hennes skal se på henne som sitt eget barnebarn, for hun er jo ikke det, pr def., selv om de aller fleste voksne faktisk selv velger å inkludere stebarnet/-barna. Mener ikke å virke slem, for som sagt, jeg har selv hatt et særkullsbarn på lik linje med deg, men vi kan bare ikke kreve/tvinge andre til å inkludere vårt barn i deres familie, i alle settinger, rett og slett fordi de faktisk ikke ér i deres slekt. Anonymous poster hash: 5a570...7ad
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå