Gå til innhold

Hvor går grensa ift vold...?


Anbefalte innlegg

Gjest grønteple
Skrevet

Syns det har vært noen ubehagelige episoder i forbindelse med diskusjoner mellom meg og mannen min....

Han har slått i veggen ikke langt unna meg

Han har snakket veldig høyt og sint opp i ansiktet på meg

Han har tatt meg i armen og dratt meg med

Han har kastet nøkkel på meg

 

Dette er ikke voldsomme ting, jeg vet det, men jeg liker det ikke!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Få ham på sinnemestringskurs. Det er ikke sikkert det blir verre, men det er i grunn ille nok.

 

Anonymous poster hash: ab6a2...987

Skrevet

Få ham på sinnemestringskurs. Det er ikke sikkert det blir verre, men det er i grunn ille nok.

 

Anonymous poster hash: ab6a2...987

Skrevet

Dette må du kjenne på selv. Hvis DU ikke liker det, har det gått for langt. Jeg hadde ikke akseptert det du beskriver.

 

Anonymous poster hash: 91325...31d

Skrevet

Dette ER voldsomme ting, og den grensa de burde vært nådd for lengst.

 

 



Anonymous poster hash: 036f1...998
Skrevet

Det du beskriver er nok ikke vold i den forstand at han ville blitt dømt for det, men det er likevel ikke noe jeg ville levd med.

 

Anonymous poster hash: e3ab1...836

Skrevet

Selvsagt liker du det ikke og det er totalt uakseptabel oppførsel. Hvorfor finner du deg i det? Han prøver jo å skremme deg. "Se så stor å sterk jeg er, som kan slå hardt i veggen ved siden av deg, kunne knust ansiktet ditt hvis jeg ville". Det der hadde jeg gitt beskjed om med en eneste gang. Jeg kan også være eksplosivt sint. Så sint at jeg vet ikke hvor jeg skal gjøre av meg. Slenge noe i veggen eller gulvet (skjer uhyre sjeldent altså, tre ganger som jeg kommer på) og det er vondt å bli så sint at man føler man mister kontrollen. Det skal likevel ikke gå ut over andre mennesker og jeg tror din man bruker det som en hersketeknikk for å kue deg. Det virker også som om du tror han potensielt kan krysse den grensen å faktisk bli fysisk voldelig. Np vet ikke jeg hvor hardt han kasta de nøklene på deg. Men det er et rimelig klart signal på at mannen er på dypt vann her.

Skrevet

Det du beskriver er nok ikke vold i den forstand at han ville blitt dømt for det, men det er likevel ikke noe jeg ville levd med.

 

Anonymous poster hash: e3ab1...836

 

 

Vold er ikke bare fysiske slag eller spark, det er all type skremmende oppførsel. Det å slå i veggen like ved der noen står og rope folk opp i ansiktet er vold man kan straffes for. Ikke grov vold, og ikke noe som ville gitt fengselsstraff, men det er faktisk noe man kunne blitt dømt for - i alle fall dersom det har skjedd gjentatte ganger. 

 

Anonymous poster hash: d130b...631

Gjest grønteple
Skrevet

Uff... han kommer til å klikke hvis jeg sier noe om det tror jeg...

 

Og ingen, og da mener jeg absolutt ingen kommer til å tro på meg! 😢

Skrevet

Uff... han kommer til å klikke hvis jeg sier noe om det tror jeg...

 

Og ingen, og da mener jeg absolutt ingen kommer til å tro på meg!

 

Jeg foreslår at du begynner å sikre deg selv. Bestill deg en time til legen din og forklar hvordan forholdene er hjemme.

Det at du er redd hva han vil gjøre om du sier noe om dette sier ganske mye om han og hans reaksjonsmønster, eller hva du er blitt vant med.

 

Selv om han ikke har vært veldig fysisk voldelig med deg, så er det han driver med en form for psykisk mishandling med en underliggende trussel om mer fysisk vold.

 

Ta kontakt med familievernkontoret uten at du snakker med mannen om det i første omgang. Si at du trenger en time raskt der fordi du er redd grensene til mannen, og at du trenger veiledning hva du bør gjøre videre. De vil kunne gi deg gode råd videre. Husk også at krisesenter er der for rådgivning, så det er også et sted du kan søke hjelp.

 

Du sier at ingen, absolutt ingen vil tro deg. Kanskje ikke de som kjenner din mann og bare ser det han viser dem, men fagpersoner vil tro på deg, for de har sett slike menn tidligere. Menn som utad har den perfekte maske - og hjemme innenfor familiens fire vegger er tyrann. Det er ikke uvanlig.

 

Om jeg var deg ville jeg ha opprettet kontakt med familievernkontoret og legen før jeg sa noe til mannen. Da vet de hvordan du har det og du vil også kunne få rask hjelp om mannen ikke reagerer bra når du tar opp problemene. Det er en trygghet for deg.

 

Husk også på at uansett hva mannen din måtte si eller mene - han har ingen rett til å bruke fysisk eller psykisk vold mot deg. Han har et valg i dette - enten går han på sinnemestringskurs og endrer seg og blir kvitt problemene sine,  eller så vil han trolig miste familien sin på sikt.

 

Har dere barn må du bare ta tak i dette så fort som mulig. Dette skaper en utrygghet som kan påvirke dem resten av livet.

 

Så ring familievernkontoren her og nå, ring og bestill en time til legen din også. Da er du i gang og tar tilbake kontroll over deg selv og livet ditt.

 

Anonymous poster hash: 6255b...315

Skrevet

Er du redd hjemme? Der går grensa etter mitt syn. Absolutt ingen skal behøve å være redde i sitt eget hjem. Det du beskriver er ikke grei oppførsel, men alle har vi forskjellige grenser for hva vi tåler av sinneuttrykk før vi blir redde for hva som kan skje.

Regner med at du føler på engstelse siden du skriver om det her.

Du har fått et godt svar over hva du kan gjøre.

Skrevet

Det der synes jeg blir psykisk vold, han skremmer deg og ødelegger fysiske ting. Jeg hadde aldri godtatt det.

 

Gå inn på Alternativ til vold og les om vold der. Ingen tvil om at det du beskriver er psykisk vold.

 

Ikke få barn med han...

 

Anonymous poster hash: 6ba7c...341

Skrevet

For meg er ikke det du beskriver vold, men det er allikevel uakseptabel oppførsel av en voksen mann.

 

Anonymous poster hash: dab1a...fb2

Skrevet

du beskriver psykisk vold du er redd han og tørr ikke si fra! Han har heller ikke lov til og dra deg I armen og kaste ting på deg det er fysisk vold!

Du må kjenne på deg selv om dette er ok og ta det derfra det finnes hjelp og få!

Skrevet

Psykisk vold.

 

Håper du skjermer barna.

 

Anonymous poster hash: 6c3d7...e95

Skrevet

Syns det har vært noen ubehagelige episoder i forbindelse med diskusjoner mellom meg og mannen min....

Han har slått i veggen ikke langt unna meg

Han har snakket veldig høyt og sint opp i ansiktet på meg

Han har tatt meg i armen og dratt meg med

Han har kastet nøkkel på meg

 

Dette er ikke voldsomme ting, jeg vet det, men jeg liker det ikke!

Dette er vold. Spiller ingen rolle om det er psykisk eller fysisk. Han har skremt deg. Hvor mange kjenner du som skremmer andre med sitt sinne? Dersom han ikke viser noe innsikt i hvordan han virker på deg, så må du komme deg vekk. Fort, fot dette kan eskalere.

 

 

Anonymous poster hash: 795c5...34f

Skrevet

Psykisk vold! Like ille som om han hadde slått.

 

Og plutselig en dag, bryter han grensa og også utøver fysisk vold....

 

Anonymous poster hash: 6222b...66f

Skrevet

Det er skremmende atferd. Altså atferd som er ment for å skremme deg. Det er over streken.



Anonymous poster hash: aa306...bc4
Gjest grønteple
Skrevet

Huff... dette var egentlig vondt å lese! Jeg er ikke engstelig i det daglige for han er stort sett grei og snill. Dette skjer "bare" da han er irritert. Noe han forøvrig kan bli på 5 sekunder hvis noen sier noe feil, eller med feil tonefall...

Er glad i fyren jeg og barna forguder ham (både de som er hans biologiske og ikke)

Skrevet

Så du går på ank og er redd for å si noe feil eller med feil tonefall for da kan det "klikke" for han? Det er virkelig ikke greit i et forhold altså, han skremmer deg fra å tørre si ifra eller være deg selv, skremmer det fra å provosere han ved å si imot han eller si noe feil. Sånn skal ingen likeverdige forhold være!

 

Jeg hadde aldri akseptert det, jeg kunne aldri levd i et slikt forhold. Hvordan er det med barna da, blir han så sinna på dem også? Hvordan vil det bli når barna blir tenåringer og plutselig provoserer han?



Anonymous poster hash: 4a9a3...354
Skrevet

Huff... dette var egentlig vondt å lese! Jeg er ikke engstelig i det daglige for han er stort sett grei og snill. Dette skjer "bare" da han er irritert. Noe han forøvrig kan bli på 5 sekunder hvis noen sier noe feil, eller med feil tonefall...

Er glad i fyren jeg og barna forguder ham (både de som er hans biologiske og ikke)

Dette synes jeg var bekymringsverdig å lese. Han gjør det "bare" når han er irritert. Han blir irritert brått og plutselig og det skal ikke mer til enn at noen sier noe feil eller sier noe med feil tonefall. Lister du deg rundt som på eggeskall for ikke å provosere ham?

 

Denne mannen har en atferd som er skremmende og truende. Han bruker fysisk styrke og skremmende atferd til å kontrollere deg (og kanskje også barna). Hvordan vil han reagere hvis du foreslår at han må få hjelp, for eksempel sinnemestringskurs?

Skrevet

"Vold er enhver handling rettet mot en annen person som gjennom at denne handlingen skader, smerter, skremmer eller krenker, får denne personen til å gjøre noe mot sin vilje eller slutte å gjøre noe den vil"(Per Isdal).

 

Denne definisjonen er ganske dekkende. Det du beskriver vil jeg kalle psykisk og materiell vold. I tillegg er å dra deg i armen fysisk vold.

 

Anonymous poster hash: d01ee...bc3

Gjest grønteple
Skrevet

Dette synes jeg var bekymringsverdig å lese. Han gjør det "bare" når han er irritert. Han blir irritert brått og plutselig og det skal ikke mer til enn at noen sier noe feil eller sier noe med feil tonefall. Lister du deg rundt som på eggeskall for ikke å provosere ham?

 

Denne mannen har en atferd som er skremmende og truende. Han bruker fysisk styrke og skremmende atferd til å kontrollere deg (og kanskje også barna). Hvordan vil han reagere hvis du foreslår at han må få hjelp, for eksempel sinnemestringskurs?

Da vil jeg egentlig tro han blir potte sur... har ikke lett for å innrømme feil

Skrevet

Da vil jeg egentlig tro han blir potte sur... har ikke lett for å innrømme feil

Men er du redd for å ta det opp med han? Det forteller mye om forholdet deres hvordan du tenker før du skal ta opp noe eller kritisere han for noe, er du redd for reaksjonen hans?

 

Om du gruer deg til å ta det opp fordi du er redd, ja da er forholdet deres bygges på hans kontroll av deg og din frykt for han, det er helt helt feil.

 

Anonymous poster hash: 4a9a3...354

Skrevet

Enten så innrømmer han at han har et problem og skaffer seg hjelp, eller så mener jeg du bør gå.

 

Du skriver at barna "forguder" ham. Har du tenkt på at de kanskje gjør det fordi de ikke tør annet?

For sier du eller de noe feil eller i feil tonefall (dine ord), så klikker han.

Da er det tryggere å alltid "forgude" ham....

 

Jeg har svart deg tidligere i tråden, jeg håper du oppsøker hjelp, for det du lever med er vold - uansett hva mannen din mener eller ei.



Anonymous poster hash: 6255b...315

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...