Anonym bruker Skrevet 25. mai 2016 #76 Skrevet 25. mai 2016 Usunn mat på SFO driter jeg like mye i som at ungene får kjeks eller is hveeer gang de er hos bestemor. (Ja, altså en gang i uka). Ingen dør, så ro ned. Min på 7 år elsker makaroni med pølse og ketsjup. Ikke er hun verken feit eller underernært heller. Anonymous poster hash: 003b5...fe4
Anonym bruker Skrevet 25. mai 2016 #77 Skrevet 25. mai 2016 I stede for å kaste restene burde dere da tilby foreldrene å ta med seg mat hjem. Jeg hadde gladelig tatt med meg ferdig middag hjem, så hadde du slippet å kaste det. Det er jo økonomisk for barnehagen/ skolen.............. Anonymous poster hash: 206f3...0e0
Anonym bruker Skrevet 25. mai 2016 #78 Skrevet 25. mai 2016 Jeg blir overrasket over at det er så mange her som har fullstendig urealistisk syn på hva slags ressurser skoler og barnehager har tilgjengelig Anonymous poster hash: 206f3...0e0
Anonym bruker Skrevet 25. mai 2016 #79 Skrevet 25. mai 2016 Jeg blir overrasket over at det er så mange her som har fullstendig urealistisk syn på hva slags ressurser skoler og barnehager har tilgjengelig Anonymous poster hash: 206f3...0e0 Men hvorfor tilby varmmat når ressursene mangler? Knekkebrød med pålegg og en frukt er helt ok når alternativet er makaroni og ketchup. Anonymous poster hash: 6aa3c...87c
Anonym bruker Skrevet 25. mai 2016 #80 Skrevet 25. mai 2016 Men hvorfor tilby varmmat når ressursene mangler? Knekkebrød med pålegg og en frukt er helt ok når alternativet er makaroni og ketchup. Anonymous poster hash: 6aa3c...87c Så er det andre som er helt uenig med deg, og mener at man skal ha varmmat for enhver pris. Problemet er at man aldri kan gjøre alle til lags, og noen vil alltid være misfornøyde uansett Anonymous poster hash: 206f3...0e0
Anonym bruker Skrevet 25. mai 2016 #81 Skrevet 25. mai 2016 Men hvorfor tilby varmmat når ressursene mangler? Knekkebrød med pålegg og en frukt er helt ok når alternativet er makaroni og ketchup. Anonymous poster hash: 6aa3c...87c Enig i at SFO ikke trenger å tilby varmmat. Det holder med ett middagsmåltid i døgnet både for store og små. På vår SFO er det forresten ca 150 barn. Det er over dobbelt så mange som vi som bruker kantina på jobben. I jobbkantinen er det to kokker som jobber, og deres eneste oppgave er å tilberede mat. De skal ikke passe på 150 barn i tillegg. Enkelte har helt urealistiske forventninger... Anonymous poster hash: c7c05...e3f
Anonym bruker Skrevet 26. mai 2016 #82 Skrevet 26. mai 2016 De bør klare å koke en havregrynsgrøt, pastasalat, grønnsakssuppe klarer fint noen av de eldste å hjelpe til å lage. Her spiserøret kl 14. Bør nesten gå 3 timer hvertfall fra sist måltid så de rekker å bli sulten igjen Anonymous poster hash: c9767...be7
Anonym bruker Skrevet 26. mai 2016 #83 Skrevet 26. mai 2016 Trenger de varmmat på SFO? Mine får middag når de kommer hjem. Heller hjemmebakt grovbrød, sunt pålegg og oppkappede grønnsaker og jeg ville slått et slag for havregrøt til frokost. Sunt og mettende. Anonymous poster hash: c7b02...4f8
Anonym bruker Skrevet 26. mai 2016 #84 Skrevet 26. mai 2016 Her er det litt omvendt. De lager så `avansert` mat at ungene sjeldent liker maten. Det vil si at de putter alt for mye dilldall oppi maten, og de fleste ungene liker det ikke. Vi snakker hjemmelaget tomatsuppe med store grønnsaksbiter av purre, løk, fiskeboller med hvit saus MED mye karri i sausen osv osv. Hver gang barna har fått varmmat på sfo, kommer ungene hjem og forteller om hva de har gjort med maten denne gangen.. Noen ganger skulle jeg ønske at de gjorde de litt enklere, slik at barn flest liker maten. Makaroni med ketchup hadde sikkert vært en slager i forhold Anonymous poster hash: c3add...2ef
Anonym bruker Skrevet 26. mai 2016 #85 Skrevet 26. mai 2016 Macaroni og ketchup er ikke mat. I Norge..... Anonymous poster hash: cde87...1ee I Norge er vel bare brød som er mat utenom middag. Ser at flere skriver at barna ikke trenger flere MIDDAGSMÅLTIDER om dagen. Mat er ikke middag bare fordi det ikke er brød. Dere brødfanatikere overrasker meg altså... Se litt rundt om i verden og sjekk hvor mye brød som spiser i ander land i løpet av dagen. Og i for eksempel asiatiske land har de ikke det samme fedmeproblemet som Norge har, selv om de ikke spiser brød hele dagen. Det finnes annen mat enn brød, og det er ikke farlig å spise varm mat utenom middag. Makaroni og ketchup er utrolig stusselig da... Anonymous poster hash: 93158...6f2
Anonym bruker Skrevet 26. mai 2016 #86 Skrevet 26. mai 2016 Skjønner ikke hvorfor man skal ha varmmat på SFO i det hele tatt! Brødmat med sunt pålegg er mer enn nok. Mye enklere for de ansatte! Av erfaring er de få på jobb, og burde etter min mening heller bruke tiden med ungene enn foran kjøkkenbenken! Spesielt når maten er søppel i tillegg. Hva med å foreslå det??! Anonymous poster hash: 869e8...425
Anonym bruker Skrevet 26. mai 2016 #87 Skrevet 26. mai 2016 I Norge er vel bare brød som er mat utenom middag. Ser at flere skriver at barna ikke trenger flere MIDDAGSMÅLTIDER om dagen. Mat er ikke middag bare fordi det ikke er brød. Dere brødfanatikere overrasker meg altså... Se litt rundt om i verden og sjekk hvor mye brød som spiser i ander land i løpet av dagen. Og i for eksempel asiatiske land har de ikke det samme fedmeproblemet som Norge har, selv om de ikke spiser brød hele dagen. Det finnes annen mat enn brød, og det er ikke farlig å spise varm mat utenom middag. Makaroni og ketchup er utrolig stusselig da... Anonymous poster hash: 93158...6f2 1- vi spiser ikke unormalt mye brød i Norge.2- det spises mye brød i mange asiatiske land. 3- mange asiatiske land har også et økende fedmeproblem,. Anonymous poster hash: 91d29...f47
Anonym bruker Skrevet 26. mai 2016 #88 Skrevet 26. mai 2016 1- vi spiser ikke unormalt mye brød i Norge. 2- det spises mye brød i mange asiatiske land. 3- mange asiatiske land har også et økende fedmeproblem,. Anonymous poster hash: 91d29...f47 Jo, det spises mer brød i de nordiske land enn i resten av verden. I Kina, Japan, Thailand har de IKKE 3 brødmåltider hver dag hele året. Verken Kina eller Japan har like mange overvektige per befolkningsenhet, som Norge har. I Norge er annenhver overvektig. Det er ikke tilfelle i Japan, Filippinene, Thailand, Indonesia og Kina. Anonymous poster hash: 93158...6f2
Anonym bruker Skrevet 26. mai 2016 #89 Skrevet 26. mai 2016 Jo, det spises mer brød i de nordiske land enn i resten av verden. I Kina, Japan, Thailand har de IKKE 3 brødmåltider hver dag hele året. Verken Kina eller Japan har like mange overvektige per befolkningsenhet, som Norge har. I Norge er annenhver overvektig. Det er ikke tilfelle i Japan, Filippinene, Thailand, Indonesia og Kina. Anonymous poster hash: 93158...6f2 Det landet i verden der det spises mest brød er i Tyrkia. Der spiser de omtrent dobbelt så mye som vi gjør. Nr 2 er så vidt jeg vet Chile. Også i Afghanistan spiser de så vidt jeg vet veldig mye brød. Fedme er sterkt økende i i hvertfal Kina. 17% av guttene under 20 er overvektige nå. Det er mye mer enn I Norge. Anonymous poster hash: 91d29...f47
Anonym bruker Skrevet 26. mai 2016 #90 Skrevet 26. mai 2016 I Norge er vel bare brød som er mat utenom middag. Ser at flere skriver at barna ikke trenger flere MIDDAGSMÅLTIDER om dagen. Mat er ikke middag bare fordi det ikke er brød. Dere brødfanatikere overrasker meg altså... Se litt rundt om i verden og sjekk hvor mye brød som spiser i ander land i løpet av dagen. Og i for eksempel asiatiske land har de ikke det samme fedmeproblemet som Norge har, selv om de ikke spiser brød hele dagen. Det finnes annen mat enn brød, og det er ikke farlig å spise varm mat utenom middag. Makaroni og ketchup er utrolig stusselig da... Anonymous poster hash: 93158...6f2 Forklar gjerne hvordan makaroni er et bedre alternativ enn brød. Anonymous poster hash: 6aa3c...87c
Anonym bruker Skrevet 27. mai 2016 #91 Skrevet 27. mai 2016 Forklar gjerne hvordan makaroni er et bedre alternativ enn brød. Anonymous poster hash: 6aa3c...87c Det sa hun da virkelig ikke! Anonymous poster hash: 3c432...eb1
Anonym bruker Skrevet 27. mai 2016 #92 Skrevet 27. mai 2016 Makaroni og ketchup 😣. Vi betaler 300 kr i kostpenger i måneden og de skryter av "varmmat" en gang pr uke... Anonymous poster hash: 01e0e...3f8 Her og....samt kokt ris med Amerikablanding eller fiskepinner i lompe Anonymous poster hash: 218c8...558
Anonym bruker Skrevet 27. mai 2016 #93 Skrevet 27. mai 2016 Forklar gjerne hvordan makaroni er et bedre alternativ enn brød. Anonymous poster hash: 6aa3c...87c Du kan ikke lese? Jeg skrev i siste setning at makaroni og ketchup er stusselig. Men makaroni i en salat er bedre enn brød med pålegg. Du får ikke lesset noe særlig grønnsaker på en brødskive, men du kan lage salat med pasta som fyll, der du putter mange forskjellige grønnsaker som inneholder flere livsviktige vitaminer. Det er letter å spise sunt og variert når man spiser annet enn brødmat. På et brød kan du max ha et salatblad, en agurkskive og et par paprikabiter. Det meste av pålegget er bearbeidet kjøtt/fisk eller noe med sukker. Salat med krutonger og stekt laksefilet, viltgryte med ris, masse grønnsaker og renskåret svinefilet er sunnere enn den tørre brødskiva med helfabrikata på. Anonymous poster hash: 93158...6f2
Anonym bruker Skrevet 27. mai 2016 #94 Skrevet 27. mai 2016 Du kan ikke lese? Jeg skrev i siste setning at makaroni og ketchup er stusselig. Men makaroni i en salat er bedre enn brød med pålegg. Du får ikke lesset noe særlig grønnsaker på en brødskive, men du kan lage salat med pasta som fyll, der du putter mange forskjellige grønnsaker som inneholder flere livsviktige vitaminer. Det er letter å spise sunt og variert når man spiser annet enn brødmat. På et brød kan du max ha et salatblad, en agurkskive og et par paprikabiter. Det meste av pålegget er bearbeidet kjøtt/fisk eller noe med sukker. Salat med krutonger og stekt laksefilet, viltgryte med ris, masse grønnsaker og renskåret svinefilet er sunnere enn den tørre brødskiva med helfabrikata på. Anonymous poster hash: 93158...6f2 Men det er da ikke noe problem å spise brød og andre ti ganger til samme måltid.I dag har for eksempel jentene mine med seg hver sin skive grovbrød med leverpostei, en del agurkskive, en gulrot i staver og et eple i båten. I tillegg drikker de melk. Det er et helt vanlig skolemåltid når de har med matpakke. En annen mulighet er å lage akkurat den samme salaten men med brød til i stedenfor makaroni i oppi. Det blir som regel minst like sunt. Anonymous poster hash: 91d29...f47
Anonym bruker Skrevet 27. mai 2016 #95 Skrevet 27. mai 2016 Jobber på sfo selv. Hos oss har vi ikke varmmat. Vi lager dog mat med barna et par ganger i mnd. Et sunt måltid og et kun for kos. Foreldra betaler ikke for dette det går fra vårt lille budsjett. Vi har valgt å bruke penger på dette på vår skole. Jeg begynner å jobbe på sfo delen akkurat når sfo begynner, det samme gjør den andre assistenten, så å lage varm mat til barna hadde vi ikke hatt mulighet til rett og slett. Ikke sunne retter som tar tid ihvertfall. Og når sfo først har startet trenges vi der til å holde oppsyn og hjelpe og være med barna Samtidig skjønner jeg at det er frustrerende, man skal ikke betale for noe man ikke får eller ikke er fornøyd med, jeg hadde rett og slett laget en sak av det om jeg var missfornøyd Anonymous poster hash: 928ef...56b
Anonym bruker Skrevet 27. mai 2016 #96 Skrevet 27. mai 2016 Men det er da ikke noe problem å spise brød og andre ti ganger til samme måltid. I dag har for eksempel jentene mine med seg hver sin skive grovbrød med leverpostei, en del agurkskive, en gulrot i staver og et eple i båten. I tillegg drikker de melk. Det er et helt vanlig skolemåltid når de har med matpakke. En annen mulighet er å lage akkurat den samme salaten men med brød til i stedenfor makaroni i oppi. Det blir som regel minst like sunt. Anonymous poster hash: 91d29...f47 Hvor mange er det som lager salat med brød til, kontra dem som lager salat med kylling, pasta og andre ting som ikke er brød? Anonymous poster hash: 93158...6f2
Anonym bruker Skrevet 27. mai 2016 #97 Skrevet 27. mai 2016 Hvor mange er det som lager salat med brød til, kontra dem som lager salat med kylling, pasta og andre ting som ikke er brød? Anonymous poster hash: 93158...6f2 Hvor mange vet jeg ikke, men det er ganske vanlig hos oss. Salat er ofte rester og da er det ikke så ofte vi har pasta klar. Jeg koker sjelden ny pasta for å putte i salaten. Da tar vi heller brød til. Anonymous poster hash: 91d29...f47
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå