Gå til innhold

Varmmat på SFO idag. ....😟

Anbefalte innlegg

Skrevet

Litt lignende meny vi har prøvd ut/prøver ut i barnehagen, sunn, laget fra bunn og med gode råvarer. Kjempebra. Men vi kaster 90% av maten og barna går sultne. God mat og pent laget, men de spiser ikke. I grupper på 20 barn, er det kanskje 2 som spiser det, som et helt måltid, 3 som småspiser fordi de er vant med å smake og spise på maten, de andre tar en munnfull og ikke mer.

Vil heller at barna kan spise seg mette på kjøttboller, fullkornpasta og ketchup, enn at de skal gå sultne. Foreldrene er kjempefornøyde da, det er jo så sunt....

Anonymous poster hash: 97745...e1f

En elendig unnskyldning for å være gjerrige med matinnkjøp!

Vår barnehage hadde svært lik ukesmeny, og det skal jeg si gikk unna...!

Anonymous poster hash: 497b1...120

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hallo hvor er din ernæringskunnskap? Barn er under utvikling! De vokser! skal de vokse på raske karbohydrater?!

Det tar like "lang" tid å lage suppe fra bunnen som fra pose. litt mer oppvask bare.

2 dl pulver utblandet i vann.. Tror du VIRKELIG langt inni sjela di at det er NÆRING i det?

Blir lettere irritert av folk som ikke ser sammenhengen med alle livsstilsykdommene inkl. ADHD, lærevansker osv med kosthold!

(Dog, ingen regel uten unntak. For å ikke skape stor debatt her ;)

Anonymous poster hash: a2350...357

Hva har min ernæringskunndkap å gjøre med det faktum at de færreste SFOer har tilstrekkelig med ansatte til at det skal serveres hjemmelaget mat på SFO? Du trekker noen helt spinnville konklusjoner på NULL grunnlag.

Min kunnskap om ernæring er aldeles glimrende. Faktisk så glimrende at hva barnet mitt får servert på SFO er så lite betydningsfullt i den store sammenhengen at det ikke er til bekymring for meg. Jeg evner å tilby barnet mitt et så godt kosthold at en tallerken makaroni en dag på SFO ikke bekymret meg det minste.

Om helsa og veksten til ungen din klapper sammen av en porsjon makaroni, da er det DU som gjør noe elementært feil.

Anonymous poster hash: c7c05...e3f

Skrevet

Er det ditt generelle inntrykk at SFO-ansatte rundt om på norske skoler har tid til å lage hjemmelaget mat?

De får ansette en kokk da, men da blir nok SFO dyrere.

Anonymous poster hash: c7c05...e3f

Eller som i Sverige; billigere! Med egne kjøkken og kokkar.

Makaroner og ketchup er jo forferdelig å kalle for varm mat til små barn!

Anonymous poster hash: f4e43...88f

Skrevet

En elendig unnskyldning for å være gjerrige med matinnkjøp!

Vår barnehage hadde svært lik ukesmeny, og det skal jeg si gikk unna...!

Anonymous poster hash: 497b1...120

Hvor pokker leser du at vi er gjerrige? Vi handler dette, har Brimi med på lag og greier, svære prosjekter, men unga spiser ikke like herlig... Finnes ikke billigere mat, vi sparer flere tusen i måneden på å lage fra bunn av, men barna blir ikke mette, fordi det smaker dem ikke. Det er alt fra søtpotetmos, ovnsstekt ørret, potetmos, rotgrønnsaker, kylling, fisk... Ekstremt lite som blir spist, selv om samme mat blir presentert flere ganger, og barna er med. Men det ser veldig bra ut på planen da. 👍

Skrevet

Hvor pokker leser du at vi er gjerrige? Vi handler dette, har Brimi med på lag og greier, svære prosjekter, men unga spiser ikke like herlig... Finnes ikke billigere mat, vi sparer flere tusen i måneden på å lage fra bunn av, men barna blir ikke mette, fordi det smaker dem ikke. Det er alt fra søtpotetmos, ovnsstekt ørret, potetmos, rotgrønnsaker, kylling, fisk... Ekstremt lite som blir spist, selv om samme mat blir presentert flere ganger, og barna er med. Men det ser veldig bra ut på planen da. 👍

Hva slags barn er det dere har med å gjøre? Evt; evner dere ikke å gjøre denne maten fristende og velsmakende?

Her har vi en superkresen unge. Det løsnet idet vi sluttet å rette oppmerksomhet rundt hvorvidt han spiste eller ikke. Litt etter littde smakte og etterhvert likte han.

En "erstatningsskive" med sunt pålegg etter en avvist middag er uansett sunnere enn å spise overveiende "barnevennlige" middager.

Anonymous poster hash: 6aa3c...87c

Skrevet

Økologisk og hjemmelaget mat hver dag i bhg her, steinerbhg. Nybakt brød en dag i uka og resten varme lunsjer 👍🏻. Sfo på skolen her lager også hjemmelaget og økologisk hver dag. Kostpenger 300kr i mnd på begge steder. Det er viljen det går på ja , ikke økonomien for 300kr i mnd og varmmat 1 dag per uke? Latterlig.

Anonymous poster hash: 18128...c12

Skrevet

Samme elendigheten her. Kristiansand.

Anonymous poster hash: 4e033...26e

Hvilken skole?

Anonymous poster hash: a684a...ae2

Skrevet

Hva slags barn er det dere har med å gjøre? Evt; evner dere ikke å gjøre denne maten fristende og velsmakende?

Her har vi en superkresen unge. Det løsnet idet vi sluttet å rette oppmerksomhet rundt hvorvidt han spiste eller ikke. Litt etter littde smakte og etterhvert likte han.

En "erstatningsskive" med sunt pålegg etter en avvist middag er uansett sunnere enn å spise overveiende "barnevennlige" middager.

Anonymous poster hash: 6aa3c...87c

Foreldrene sine barn, jeg jobber der, ikke noe i veien med maten, nå bør du stoppe. Hvordan skal det gå med budsjettene om alle skal få varmmat som kastes og brødskiver i tillegg? (det "pyntes" nok en del til foreldre rundt om kring i barnehager om at lille Ole likte maten sååååååå godt, da har han kanskje spist tre skjer, og pleier å spise 4 hele brødskiver til lunsj...). Gjelder selvsagt ikke alle barna, for de som liker sluker det jo, og vil gjerne ha to og tre porsjoner... Positiv til sunn mat jeg, det er jo kjempebra, men ville heller ha at barnet mitt (om det gikk i barnehagen) ble mett enn at han var veldig sunn og spiste en liten brokkolibit fra kl 9-14. Men blir slanke og fine barn da...

Skrevet

Foreldrene sine barn, jeg jobber der, ikke noe i veien med maten, nå bør du stoppe. Hvordan skal det gå med budsjettene om alle skal få varmmat som kastes og brødskiver i tillegg? (det "pyntes" nok en del til foreldre rundt om kring i barnehager om at lille Ole likte maten sååååååå godt, da har han kanskje spist tre skjer, og pleier å spise 4 hele brødskiver til lunsj...). Gjelder selvsagt ikke alle barna, for de som liker sluker det jo, og vil gjerne ha to og tre porsjoner... Positiv til sunn mat jeg, det er jo kjempebra, men ville heller ha at barnet mitt (om det gikk i barnehagen) ble mett enn at han var veldig sunn og spiste en liten brokkolibit fra kl 9-14. Men blir slanke og fine barn da...

De klarer det fint i vår bhg i alle fall. Brød koster da ikke all verden... Ikke alltid sønnen min har tid til den brødskiva da, siden han vil være med og leke når de andre barna går fra bordet. Men da var han vel ikke så sulten da. Han er slank ja, men ikke verre enn at han fint tåler å hoppe over et måltid en gang i uka.

Anonymous poster hash: f558d...a49

Skrevet

De klarer det fint i vår bhg i alle fall. Brød koster da ikke all verden... Ikke alltid sønnen min har tid til den brødskiva da, siden han vil være med og leke når de andre barna går fra bordet. Men da var han vel ikke så sulten da. Han er slank ja, men ikke verre enn at han fint tåler å hoppe over et måltid en gang i uka.

Vi har tree ganger i uka. Fint at du syns det er topp å produsere frem kjøtt og ressurskrevende mat for å kaste det i stor stil da. 😊 Jeg bare stiller spørsmål med det. Og trodde din likte alt? Nå velger han altså heller brødskiva?

Skrevet

Vi har tree ganger i uka. Fint at du syns det er topp å produsere frem kjøtt og ressurskrevende mat for å kaste det i stor stil da. Jeg bare stiller spørsmål med det. Og trodde din likte alt? Nå velger han altså heller brødskiva?

Nei han liker på ingen måte alt, da forveksler du meg med en annen. Jeg har skrevet at jeg har en kresen sønn. Og hvis vi skulle unngått å kaste mat så hadde han vokst opp på pølser... Hvis det er mye mat som kastes hver gang så må man jo lage mindre.

Serverer jeg ham noe her hjemme som han pleier å nekte å spise så tar jeg på en liten bit av hver ting til ham så han kan smake i alle fall. Sløser ikke mer enn nødvendig, men man må jo fortsette å prøve selv om det fører til at mat blir kastet.

Skrevet

En av assistentene må gå fra klassen 45 minutter før SFO starter for å lage maten til 99 elever kommer.

Prøv å rekk å lage suppe fra bunnen i verdens største kaserolle og dekke bord og kjøre ut tralla og rydd opp etter deg før elevene kommer. Det går ikke!

Kommunen har ikke råd til å ansette flere.

Anonymous poster hash: 896a9...f5f

Skrevet

Det er klart alle sfoer kan lage fancy, dine måltider hvis de vil, men oftest manglet det resurser for å få det til. På sfo hos oss er det ca 200-250 barn. Der har de to kjøkken, med en komfyr på størrelse med den vi alle har hjemme på kjøkkenet på hvert av dem. Det er mangel nummer én, man trenger et helt annet kjøkken for å lage ordentlig mat til så mange. I tillegg har de for få ansatte og for dårlig tid før maten skal serveres.

Vi betaler også 300kr i mnd og da får de havregrøt til frokost (de som ikke spiser det må ha med egen mat),fire brødmåltider og et med"varmmat" tilsvarende det HI beskriver i uka + frukt. Jeg syns det er greit for hvis de spiser et stort måltid etter skolen orket de ikke middag etterpå.

Anonymous poster hash: 8cb29...77a

Skrevet

Vi har tree ganger i uka. Fint at du syns det er topp å produsere frem kjøtt og ressurskrevende mat for å kaste det i stor stil da. Jeg bare stiller spørsmål med det. Og trodde din likte alt? Nå velger han altså heller brødskiva? Anonymous poster hash: 97745...e1f

I stede for å kaste restene burde dere da tilby foreldrene å ta med seg mat hjem. Jeg hadde gladelig tatt med meg ferdig middag hjem, så hadde du slippet å kaste det.

Skrevet

Hva jeg forventer at de skal lage? For det første skrøt de veldig av maten da vi var på besøk før oppstart. Det var "mat laget fra bunnen" og salatbuffet osv. Dette har aldri blitt laget på de nesten 2 årene, hun kommer hjem og forteller om tomatsuppe eller ostesmørbrød hver dag. Det finnes mye enkelt å lage som er langt sunnere, og de kunne involvert barna så hadde det blitt en aktivitet istedenfor bare en voksen jobb. Har de ikke muligheten til å servere noe skikkelig mat så kan jo egentlig ungene heller ha med seg en ekstra matpakke, eller sfo kunne bakt grovt brød og kjøpt litt ordentlig pålegg istedenfor denne "varmmaten". For meg er det viktigere at barnet mitt spiser næringsrik mat enn at den er varm.

Anonymous poster hash: 36498...47a

Skrevet

Vi betaler det samme i matpenger i bhg som på Sfo og da er det snakk om skikkelig mat. Ikke så veldig avansert, men variert og sunt. De hjembakt brød og havregrøt til frokost hver dag. Varmmat 2 dager i uka, en dag lager de inne, en dag lager de ute på bålpanne eller grue.

På Sfo ser de ikke ut til å klare det samme, som jeg har skrevet lenger opp, det nærmeste de har hatt varmmat de siste mnd er fiskekake på brødskive.

Anonymous poster hash: 4bdba...46f

Stor forskjell på hvor mue et barnehagebarn spiser og et skolebarn. På sfo er det også flere barn. Hoss oss ønsker skolen å ha sfo personalet i arbeid med barna. Det betyr at det er minimalt med tid til å lage mat på sfo. Dog vi har 1 til 2 varmmåltid i uka alt fra pizza, grønnsaksuppe (som lages fra bunn av har vi tid), fiskeburger, taco, wok osv. Så har vi frukt og grsaker. Baker grovbrød osv. Men vi får mindre og mindre tid til dette da skolen ønsker å utnytte ressursene best mulig og det er at vi er sammen med barn som trenger støtte i skoletiden.

Anonymous poster hash: b1c9d...26a

Skrevet

Hva jeg forventer at de skal lage? For det første skrøt de veldig av maten da vi var på besøk før oppstart. Det var "mat laget fra bunnen" og salatbuffet osv. Dette har aldri blitt laget på de nesten 2 årene, hun kommer hjem og forteller om tomatsuppe eller ostesmørbrød hver dag. Det finnes mye enkelt å lage som er langt sunnere, og de kunne involvert barna så hadde det blitt en aktivitet istedenfor bare en voksen jobb. Har de ikke muligheten til å servere noe skikkelig mat så kan jo egentlig ungene heller ha med seg en ekstra matpakke, eller sfo kunne bakt grovt brød og kjøpt litt ordentlig pålegg istedenfor denne "varmmaten". For meg er det viktigere at barnet mitt spiser næringsrik mat enn at den er varm.

Anonymous poster hash: 36498...47a

Skulle barna ha vært med å laget maten til alle så hadde det ikke blitt mat før hentetid. Går sikkert fint på en bitteliten sfo. Men ikke der det er endel barn.

Skrevet

I barnehagen lager vi middag en dag i uken.

Laks og båtpoteter i ovn.+ grønnsaker

Spagetti med kjøttdeig. + grønnsaker

Lapskaus.

Fiskekaker.

Fiskepinner.

Taco.

Kyllingfilet tandori.

Pølsegrateng

Har ingen kokk, så da er det en voksen og 2 barn som lager middag mens resten feks er ute.

Makaroni med Ketchup hørtes veldig rart ut.

Anonymous poster hash: 78803...54b

Barnehagehverdag er helt annerledes enn sfo. Mindre barn pr voksen og helt annerledes lagt opp.

Skrevet

I stede for å kaste restene burde dere da tilby foreldrene å ta med seg mat hjem. Jeg hadde gladelig tatt med meg ferdig middag hjem, så hadde du slippet å kaste det.

Vi har næringsmiddelhygiene og regler vi må følge, vi kan ikke tillate at maten blir varmet opp igjen...

Skrevet

En av assistentene må gå fra klassen 45 minutter før SFO starter for å lage maten til 99 elever kommer.

Prøv å rekk å lage suppe fra bunnen i verdens største kaserolle og dekke bord og kjøre ut tralla og rydd opp etter deg før elevene kommer. Det går ikke!

Kommunen har ikke råd til å ansette flere.

Anonymous poster hash: 896a9...f5f

Fjas...

Anonymous poster hash: cde87...1ee

Skrevet

Barnehagehverdag er helt annerledes enn sfo. Mindre barn pr voksen og helt annerledes lagt opp.

..og barna er større, og kan hjelpe til i større grad..

Skrevet

Macaroni og ketchup er ikke mat. I Norge.....

Skrevet

..og barna er større, og kan hjelpe til i større grad..

De er på skolen og har fag når maten må lages. Iallefall her. De er ikke ferdig før kvart over ett. Da må de spise skal de bli sultne til middagstid igjen. Foreldre blir så glade når barna har spist så mye eller seint at de ikke er sultne til middagen.

Vi prøvde med de største elevene på sfo, en egen matgruppe. Men tok for lang tid før de fikk spist, skulle vi lage noe "ordentlig"

Skrevet

Vil dere at en voksen skal lage salat på sfo eller vil dere at den voksne skal være der barna er og følge opp den utagerende gutten som skremmer livet av de andre eller den lille jenta som ikke klaret å henge med i timene osv osv. Hva er viktigst? Kommunene skal spare og skjære ned og det går alltid utover de minste. Det blir mindre og mindre ressurser. Flere barn som trenger oppfølging får ikke fordi kommunen sier nei til mer penger. Det blir forresten flere og flere barn med behov også, hvorfor er vel en diakusjon for en annen tråd.....

Skrevet

Vil dere at en voksen skal lage salat på sfo eller vil dere at den voksne skal være der barna er og følge opp den utagerende gutten som skremmer livet av de andre eller den lille jenta som ikke klaret å henge med i timene osv osv. Hva er viktigst? Kommunene skal spare og skjære ned og det går alltid utover de minste. Det blir mindre og mindre ressurser. Flere barn som trenger oppfølging får ikke fordi kommunen sier nei til mer penger. Det blir forresten flere og flere barn med behov også, hvorfor er vel en diakusjon for en annen tråd.....

*diskusjon

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...