Gå til innhold

Skal vise film for 8-klasse. Anbefaling?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

 

Gutten i den stripete pysjamasen og ikke minst Boktyven som er foreslått over. Dette er filmer som begge har krig som tema, men unge hovedpersoner og et ungt perspektiv. Schindlers liste er nok ikke det beste alternativet. Andre jeg vil anbefale om målet er en god og "ikke kommers" film å reflektere over som samtidig er tilgjengelig for unge, er Trash, Slumdog millionaire og Barnepiken. The Giver er en dystopisk fremtidsfortelling som ikke kom på kino her i Norge, men som du finner på DVD. Boka den er basert på gjorde stort inntrykk på meg da jeg var tenåring.

 

Anonymous poster hash: 8bb06...4aa

Jeg har ikke sett Trash og The giver, men resten.

Jeg mener de ikke passer for åttende trinn ja.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

 

Du skrev at alle disse var for "voldsomme," ikke at tematikken kunne være over hodet på noen av elevene. Har du sett alle filmene jeg listet opp?

 

Anonymous poster hash: 8bb06...4aa

Jeg mener forøvrig at boktyven, schindlers liste og gutten med stripete pysjamas er ganske voldsomme, særlig når innholdet ikke kommer helt frem til de som ser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke sett Trash og The giver, men resten.

Jeg mener de ikke passer for åttende trinn ja.

 

Jeg mener forøvrig at boktyven, schindlers liste og gutten med stripete pysjamas er ganske voldsomme, særlig når innholdet ikke kommer helt frem til de som ser.

Jeg har ikke foreslått Schindlers liste, jeg skriver at den nok ikke er det beste alternativet, den har også femten års aldersgrense. Du uttaler deg bastant om filmer du ikke har sett og er innledningsvis uklar på hvorfor du mener de ikke passer. Om disse filmene passer må være opp til læreren som kjenner klassen å vurdere, min erfaring er i alle fall at det er det store forskjeller på fra klasse til klasse. Og ja, Boktyven og Gutten med den stripete pysjamasen er sterke filmer, ser likevel ikke helt at følelsesinntrykket skal bli sterkere av at en ikke forstår alt den tematiserer. Jeg ville ikke vist noen av disse filmene uten et opplegg i etterkant, men alle elevene i klassen kan låne disse filmene og se dem da de er gamle nok til å se dem. De fleste ser også garantert "verre" ting ukentlig når det kommer til vold etc.  Slik jeg tolker deg mener du at noen av dem kan være skadelig, det syns jeg er litt merkelig da elevene r godt over en ganske så streng aldersgrense. 

 

Anonymous poster hash: 8bb06...4aa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med The perks of being a wallflower? En nydelig film som omhandler mobbing, tap, psykisk sykdom, vennskap, kjærlighet, ulike legninger og seksuelt misbruk. Mange lærerike temaer som kan åpne for gode samtaler.

 

Anonymous poster hash: 17582...774

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Jeg har ikke foreslått Schindlers liste, jeg skriver at den nok ikke er det beste alternativet, den har også femten års aldersgrense. Du uttaler deg bastant om filmer du ikke har sett og er innledningsvis uklar på hvorfor du mener de ikke passer. Om disse filmene passer må være opp til læreren som kjenner klassen å vurdere, min erfaring er i alle fall at det er det store forskjeller på fra klasse til klasse. Og ja, Boktyven og Gutten med den stripete pysjamasen er sterke filmer, ser likevel ikke helt at følelsesinntrykket skal bli sterkere av at en ikke forstår alt den tematiserer. Jeg ville ikke vist noen av disse filmene uten et opplegg i etterkant, men alle elevene i klassen kan låne disse filmene og se dem da de er gamle nok til å se dem. De fleste ser også garantert "verre" ting ukentlig når det kommer til vold etc. Slik jeg tolker deg mener du at noen av dem kan være skadelig, det syns jeg er litt merkelig da elevene r godt over en ganske så streng aldersgrense.

 

Anonymous poster hash: 8bb06...4aa

Huff så slitsomt, jeg orker egentlig ikke å diskutere med deg.

 

Jeg syns en film i undervisning skal ha et formål og være mulig for elever å forstå. Det er begrenset for en 8.klassing ifht hva som er relevant for fag.

Hva ungene ser med slapp foreldrekontroll hjemme bryr jeg meg fint lite om, det er mitt ansvar hva som vises i skolen.

 

Men til hi, gi meg fag og sammenheng så kan vi komme frem til noen forslag☺️

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...