Gå til innhold

Skal vise film for 8-klasse. Anbefaling?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Noen som har en bra film å anbefale til en 8-klasse?

 

Anonymous poster hash: c21ae...e6c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hva er temaet og faget? Filmer i skoletiden bør ha faglig relevans.

 

Anonymous poster hash: d19cc...923

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bølgen?

 

Sikkert vanskelig å finne noe ingen har sett..

 

Hva med å la de være med på avgjørelsen? De kan komme med forslag og ha en avstemming.

 

Anonymous poster hash: ca07d...e56

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Episode 10 i sesong 2 av Skam.

 

Sykt bra!

 

Tror det var episode 10 i hvert fall.

 

Anonymous poster hash: e1f2d...5f1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er temaet og faget? Filmer i skoletiden bør ha faglig relevans.

 

Anonymous poster hash: d19cc...923

Det var moren min som spurte meg. Er ikke sikker på faget, men hun underviser i norsk, religion og samfunnsfag. Klassen hadde selv foreslått "your highness", men den har aldersgrense 15 år.

 

 

Anonymous poster hash: c21ae...e6c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det var moren min som spurte meg. Er ikke sikker på faget, men hun underviser i norsk, religion og samfunnsfag. Klassen hadde selv foreslått "your highness", men den har aldersgrense 15 år.

 

 

Anonymous poster hash: c21ae...e6c

Er lærer selv, og viser av og til film i undervisningen. Er nøye på at det skal være relevant for undervisningen da jeg ikke vil bidra til inntrykket enkelte har om koseskole i juni. Det krever jo også at man gjør et nøye etterarbeid. Eneste unntaket er siste skoledag, da ser vi gjerne en film for gøy. Da gjerne en komedie av et eller annet slag.

 

Anonymous poster hash: d19cc...923

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husker vi måtte se Shindlers liste da vi gikk på ungdomsskolen. Eller var det vg tro... Haha så gammel at jeg ikke husker 😂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husker vi måtte se Shindlers liste da vi gikk på ungdomsskolen. Eller var det vg tro... Haha så gammel at jeg ikke husker 😂

 

Ja vi og, tenkte jeg, men jeg gikk visst andre året på vgs da den kom ut, og hele skolen fikk se den på den lokale kinoen 😂

Tiden flyr ja 😜

 

 

Anonymous poster hash: 0c200...f76

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min ene så "Boktyven" da han gikk i syvende. Passer sikkert for åttende også. 11-års aldersgrense.

 

Anonymous poster hash: 009eb...def

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har veldig mange filmanbefalinger, men hjelper om du gir oss faget og tema

 

Anonymous poster hash: 5d9ee...e2a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jobber i ungdomsskolen selv, kan godt foreslå noe, men kom med fag☺️

De foreslåtte ovenfor her passer ikke for åttende trinn iallefall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gutten i den stripete pysjamasen og ikke minst Boktyven som er foreslått over. Dette er filmer som begge har krig som tema, men unge hovedpersoner og et ungt perspektiv. Schindlers liste er nok ikke det beste alternativet. Andre jeg vil anbefale om målet er en god  og "ikke kommers" film å reflektere over som samtidig er tilgjengelig for unge, er Trash, Slumdog millionaire og Barnepiken. The Giver er en dystopisk fremtidsfortelling som ikke kom på kino her i Norge, men som du finner på DVD. Boka den er basert på gjorde stort inntrykk på meg da jeg var tenåring. 



Anonymous poster hash: 8bb06...4aa
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Gutten i den stripete pysjamasen og ikke minst Boktyven som er foreslått over. Dette er filmer som begge har krig som tema, men unge hovedpersoner og et ungt perspektiv. Schindlers liste er nok ikke det beste alternativet. Andre jeg vil anbefale om målet er en god og "ikke kommers" film å reflektere over som samtidig er tilgjengelig for unge, er Trash, Slumdog millionaire og Barnepiken. The Giver er en dystopisk fremtidsfortelling som ikke kom på kino her i Norge, men som du finner på DVD. Boka den er basert på gjorde stort inntrykk på meg da jeg var tenåring.

 

Anonymous poster hash: 8bb06...4aa

Jeg syns alle disse er litt voldsomme for åttende klasse jeg da. Andre verdenskrig er dessuten tema for niende trinn som oftest.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns alle disse er litt voldsomme for åttende klasse jeg da. Andre verdenskrig er dessuten tema for niende trinn som oftest.

Slumdog Millionaire er da alt for grusom til å vises for åtendeklassinger. Den var jo nesten for grusom for meg, som er over 40 år!

 

Anonymous poster hash: 8bafe...cfa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns alle disse er litt voldsomme for åttende klasse jeg da. Andre verdenskrig er dessuten tema for niende trinn som oftest.

Hun har ikke gitt noe tema og alle går ikke rundt med . Alle disse filmene er innenfor 11 års aldersgrense, jeg regner med at en hver lærer som skal vise film til en hel klasse ser filmen først og vurderer den med tanke på den aktuelle klassen. Følelser og inntrykk er ikke farlige, men om en skal ha ren underholdning er det mye tannløst fra Disney;)

 

Anonymous poster hash: 8bb06...4aa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Slumdog Millionaire er da alt for grusom til å vises for åtendeklassinger. Den var jo nesten for grusom for meg, som er over 40 år!

 

Anonymous poster hash: 8bafe...cfa

 

 

Hun har ikke gitt noe tema og alle går ikke rundt med læreplaner for alle trinn i hodet. Alle disse filmene er innenfor 11 års aldersgrense, jeg regner med at en hver lærer som skal vise film til en hel klasse ser filmen først og vurderer den med tanke på den aktuelle klassen. Følelser og inntrykk er ikke farlige, men om en skal ha ren underholdning er det mye tannløst fra Disney;)

 

Anonymous poster hash: 8bb06...4aa

 

 

 

 

Anonymous poster hash: 8bb06...4aa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Her finner du studie-ark og en søkemotor for film til bruk i skole

 

http://www.filmweb.no/skolekino/incoming/article1145270.ece

 

Som du ser er blant annet boktyven også anbefalt ned i syvende trinn. F

 

Anonymous poster hash: 8bb06...4aa

Tusen takk for linken! Jeg videresender denne til mamma! :-)

HI

 

 

Anonymous poster hash: c21ae...e6c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Hun har ikke gitt noe tema og alle går ikke rundt med . Alle disse filmene er innenfor 11 års aldersgrense, jeg regner med at en hver lærer som skal vise film til en hel klasse ser filmen først og vurderer den med tanke på den aktuelle klassen. Følelser og inntrykk er ikke farlige, men om en skal ha ren underholdning er det mye tannløst fra Disney;)

 

Anonymous poster hash: 8bb06...4aa

Jeg sa ikke tannløs underholdning. Men poenget med å vise film i skolen må jo være at den har noe å gi elevene, at de forstår den. Jeg har flere ganger vist gutten med den stripete pysjamasen, og opplever ofte at de ikke forstår alt, selv i niende.

 

Hip hip hora derimot fungerer godt som oftest, selv om jeg pleier å vise den i niende.

Barnepiken er ofte til tiende.

 

boktyven går sikkert an, har aldri vist den for en klasse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skolen har antageligvis tilgang på Filmrommet.Der ligger det filmer ned tilhørende filmstudieark! 😃

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sa ikke tannløs underholdning. Men poenget med å vise film i skolen må jo være at den har noe å gi elevene, at de forstår den. Jeg har flere ganger vist gutten med den stripete pysjamasen, og opplever ofte at de ikke forstår alt, selv i niende.

 

Hip hip hora derimot fungerer godt som oftest, selv om jeg pleier å vise den i niende.

Barnepiken er ofte til tiende.

 

boktyven går sikkert an, har aldri vist den for en klasse.

Du skrev at alle disse var for "voldsomme," ikke at tematikken kunne være over hodet på noen av elevene. Har du sett alle filmene jeg listet opp? 

 

Anonymous poster hash: 8bb06...4aa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...