Gå til innhold

Valget er tatt, kampen startet i går.. (Slanking)

Anbefalte innlegg

Skrevet

Dag to, og føler allerede at jeg får litt skrekken her..

La meg forklare litt: Jeg har vært overvektig hele livet, eller... Fra jeg var 7-8 år, startet med overspising pga mobbing i skole.

Nå er jeg 28 år, 170 cm og veier 105 kg :(

I går våknet jeg med en enkel tanke: Dette går ikke lenger!

Kan si det som det er: Jeg spiser kun søplemat: pølser, farsemat, pannekaker, spiser jeg noe mer sunt, er det uten grønnsaker.. Så kom det til godteriet, kjære vene! På en dag kan jeg fint smekke i meg 1 stor sjokoladeplate, 1-3 små sjokolader, is, en pose potetgull og en pose popcorn, dette er da en daglig greie, hver dag stapper jeg i meg minimum en pose potetgull og en plate sjokolade..

Maten er store porsjoner, type: Frokost; 3 brødskiver med kaviar og lettmajones, lunsj: helst rester fra middag dagen før, eller ostesmørbrød, middag: 5-6 pannekaker med jordbær syltetøy, kveldsmat: 3 brødskiver med smør, gulost og paprikakrydder... Kunne fint små spise nøtter, frukt og bær mellom måltidene (godis og lignende var tv kos til kvelden :( )

Som dere forstår, elendig mat og elendig alt egentlig.. Er veldig aktiv da, så når folk sier at det er rart jeg ikke veier langt mer, så forklarer jeg de: Er veldig glad i å gå turer, så pr dag går jeg mellom 9-18 km (da sier det seg selv at matinntaket går tett :/ ) på helg danser jeg mye, jeg driver med Geocatching og svømming..  

Vekta mi sitter "godt" tettpakket på lår, rompe og mage.

Så, i går morges våknet jeg da med de tankene, og slo til, sto opp, spiste 2 brødskiver med kaviar og lettmajones, fikk ungene i bhg (lot bilen stå for en gang skyld, og tok bena fatt, er kun 2 km pr vei, så 4 km på morgenen) hjem og rensket skap og skuffer for mat og godteri jeg skal slutte å stappe innpå, lot 4 små sjokolader ligge igjen.. Førte opp plan for mat denne uka, kanskje ikke det sunneste det heller, men Roma ble ikke bygget på en dag, og det jeg har for denne uka av mat er langt sunnere enn det jeg har brukt å ha (vi spiser jo ikke bare søplemat hjemme, men JEG spiser ikke grønsaker, fisk, kyllingfilet osv, så styrer unna det selv når slikt serveres, både samboer og barn spiser sunt meste parten av uka :/ noe som gjør det hele verre egentlig, lat mamma sånn sett)

Dro på butikken og handlet for uken, såååå lyst på potetgull osv, men jeg dro opp telefonen og fant kalkulatoren, slo inn summen på det jeg hadde lyst på, og bestemte meg for å legge pengene i et rent syltetøyglass hjemme, så unngår jeg å kjøpe alt det tullet, og heller spare. Ordnet middag senere på dagen; Laks, fisk, min store skrekk.. Med grønnsaker, poteter og saus.. Familien kom hjem til middag, og alle 3 så rart på meg når jeg tok på samme mat til meg som de tok på til seg.. Både grønsaker og laks! Tok langt mindre saus enn jeg bruker å ta (pleier å la middagen svømme i saus :o ) Erklærte ovenfor familien at nå skulle mor i huset snu på livet sitt, bli sunnere i matvanene og bli sunnere helsemessig også, full støtte fra alle :)

Så altså.. Dag to nærmer seg ferdig, jeg holder meg til planen, savner potetgull og Stratos mest.. Men ikke pokker, får se om jeg klarer å ha litt av det på lørdag, skeier jeg ut, får jeg holde meg helt unna en stund/for godt.

Men så til skrekken da.. Og dette er FLAUT! På syltetøyglasset på kjøkkenet ligger det nå 238 kr! det er prisen på det av godis jeg har hatt lyst på å kjøpe inn de to dagene her :(  Tenk det, om man går ut fra gjennomsnittet på de to dagene her, og teller opp en hel mnd, så bruker man over 3500 på godis!  Hva i all verden er det jeg har holdt på med :( Men det gir god motivasjon for å fortsette, det å se de pengene, kanskje jeg kan spare 3500 i mnd, og gi familien en real overraskelse til sommeren eller neste sommer :o tenk, på et år har man fortært godis for 40 000 +/-.. Galskap!

Må si jeg er spent, hva sier vekta på mandag neste uke? Bare av å kutte all godis, få på plass sunnere mat og spise 4 faste måltider pr dag.. Og samtidig ikke spise store mengder mat når en spiser..

Vil tro jeg får en god del stygge kommentarer, men det får jeg bare tåle, dette er noe jeg har utsatt meg selv for, fremfor å prøve å ta tak i problemene mine, sånn sett fortjener man litt "verbal juling".

Ringte legen min i dag også, fått time neste uke, da er tiden inne for å forhøre seg om muligheten til å få psykolog hjelp for å bearbeide litt fortid, for har hørt at man må bearbeide grunnen til overspisingen også, for å kunne få til et varig vekttap.. Skal også få med meg legen på bane i forhold til vektnedgangen min, snakke med han ang kosthold osv.

Anonymous poster hash: 8152b...4a0
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Herregud, jeg kjenner jeg er skikkelig stolt av deg, og jeg kjenner deg ikke en gang👏🏻👏🏻👏🏻

Det blir nok neppe enkelt for deg fremover, og du får nok noen nedturer. Men du virker god til å finne motivasjon også utover å bli sunnere. Pengeglasset er jo helt genialt!

Jeg heier på deg 😊❤️

Gjest Stjerneklart
Skrevet

Heia heia! Dette klarer du  :D  :hjerte:

Skrevet

Så utrolig tøff du er! Jeg heier på deg, dette tror jeg du klarer.

Anonymous poster hash: 0912a...df1

Skrevet

Inspirerende! Jeg synes du har lagt en veldig fornuftig plan. Håper du klarer det - klem :) 

Anonymous poster hash: 4c42a...0f9
Skrevet

Takk dere :o Her ventet jeg meg en god del stygge uttalelser, siden jeg har valgt å stille dønn ærlig om mat og godis inntak. Skremmende hvor mye det har vært av alt, nå som jeg ser det sort på hvitt :/

Regner med motgang og nedturer, derfor jeg tenker det er godt å ha legen i bakhånd, og samtidig komme meg til psykolog, fortiden plager meg jo den dag i dag også, ellers hadde jeg kanskje klart å ta tak i vektproblemet og overspisingen min før.

Barndommen er preget av mobbing, misbruk og vold (mobbing startet opp overspisingen, men alt har jo påvirket)

Skrevet

:klappe:  :klappe:

Så bra! Jeg har også forandret mitt liv. Har ikke spist godteri eller snacks siden 1 Mars. Og spiser vanlig mat. Veide 119 kilo og er 170cm den 1 Mars,nå veier jeg 92,8 kilo. Altså over 25 kilo. Kan jeg, kan DU!!!!! 

Skrevet

Så flink du er- dette klarer du :)

Skrevet

Bra, du har startet.

Jeg har kommet en god del lenger enn deg, mtp forholdet til mat og kosthold. I stedet for å se på sunn mat og det å spise sunt som en 'kamp', så må du heller prøve å tenke på et sunt kosthold som en interesse, en livsstil og en glede! Jeg lar meg inspirere av sunne kontoer på instagram, spesielt Berit Nordstrand, og jeg leser mye artikler om ren næringsrik mat. Det har blitt en hobby og en livsstil for meg. Jeg har prøvd så mye nytt, jeg har lært så mye om ren sunn mat, og jeg har til og med begynt å dyrke enkelte ting selv! Det er kjempemorsomt å lære så mye om hva kroppen min trenger (og ikke trenger). Og på denne måten spiser jeg sunt helt automatisk, fordi det er så mye nytt og spennende jeg vil prøve.

Det tar tid, fordi du er innkjørt i gamle og snevre matvaner, men bruker du hodet og bestemmer deg for at ren sunn mat skal bli en livsstil for deg, vil du oppdage at alt blir så mye lettere å gjennomføre.

Det samme gjelder trening, forresten. Så fort jeg begynte å lese om og lære om styrketrening og kroppens oppbygging, var jeg mye mer motivert og fokusert på å trene. Det også ble en glede.

Så gled deg til forvandlingen av kropp og livsstil!

Anonymous poster hash: cecf0...32b

Skrevet

Samme her, har pleid og drikke ca 1,5 liter cola hver dag. Vært sjokolade og annet snop hver kveld pluss store porsjoner middag. Startet i går jeg også, ikke rørt hverken cola eller annet søtt 😊 2 brødskiver til frokost lunsj og kvelds. 1 tallerken med middag og kun vann og drikke :) lykke til 😊👍

Anonymous poster hash: 417cc...2af

Skrevet

For hver 10 kg du går ned kan du bruke pengene på glasset på deg selv!

Frisør, fotpleie, gode hudkremer, og ikke minst nye klær ☺

Du er kjempeflink, jeg heier på deg!

Henter samtidig litt motivasjon fra deg siden jeg selv har lagt på meg 25 kg i sorgprossessen etter å ha blitt kronisk syk og ufør. Faen heller, ikke nok med at jeg har blitt syk og falt utenfor arbeidslivet, jeg trøstespiser meg feit også...

Det med penger på glass var en kjempegod idé, den adopterer jeg. I dag har jeg brukt 50 kr på kake, 20 kr på potetgull og 20 kr på is, i morgen skal jeg spare.

👍👍👍

Anonymous poster hash: cd110...8ea

Skrevet

Kjempe bra! Jeg kjenner også at jeg blir litt stolt av deg 👍👍 Du pakker det ikke inn, men sier det som det er.

Syltetøyglasset er genialt og en god motivasjon.

Jeg har begynt å sykle til jobb, og sparer tid på det i tillegg til at jeg får trening. Jeg har også kuttet ut sukker.

Husk at det kan være en lang vei og gå. De første ukene er helt forferdelige, med søtsuget og sulten (fordi magesekken er blitt vant til så mye mer enn man trenger). Men så plutselig kjenner man at man får mer energi ☺

Lykke til til deg og alle andre ☺

Anonymous poster hash: 8d397...515

Skrevet

Jeg heier på deg!  :blomst:  Bare ved å innse at det du har holdt på med ikke er bra, har du kommet et godt stykke på vei. Vet som deg at det psykiske har mye å si, så krysser for at du kan få litt ekstra hjelp på den fronten (siden du nevner at det er noe du ønsker.)

HEIA! :D

Anonymous poster hash: 21b3a...096
Skrevet

Takk alle sammen :)

Moro med god respons, forventet det verste her, vært her inne lenge nå så.

Planen er å komme inn i dette med trening, men ut fra hva kroppen tåler (kronisk syk, å gå turer, svømme og danse sving påvirker ikke kroppen så ille, men er en del annet som tar kverken. Men får ta det i samarbeid med legen og sjekke opp dette med en personlig trener, kan jo hende noen av de vet nok om min sykdom, til å gi et treningsprogram som kan funke)

Tenker jeg bør bruke litt tid på overgangen, for jeg skal jo endre en "livsstil" jeg har hatt i 20, nesten 21 år.. Lest mye om at folk som endret alt fort, raknet og gikk tilbake til gammel vane.. Vil ikke ende opp slik, vil ikke føle det slik jeg gjør når jeg ser meg selv i speilet lenger.

Jeg har i alle år skjems over hvordan jeg ser ut, mistrives, samboeren får ikke se meg naken i lys osv :( Orker ikke ha det slik lenger, så dette MÅ gå.

Skrevet

For hver 10 kg du går ned kan du bruke pengene på glasset på deg selv!

Frisør, fotpleie, gode hudkremer, og ikke minst nye klær ☺

Du er kjempeflink, jeg heier på deg!

Henter samtidig litt motivasjon fra deg siden jeg selv har lagt på meg 25 kg i sorgprossessen etter å ha blitt kronisk syk og ufør. Faen heller, ikke nok med at jeg har blitt syk og falt utenfor arbeidslivet, jeg trøstespiser meg feit også...

Det med penger på glass var en kjempegod idé, den adopterer jeg. I dag har jeg brukt 50 kr på kake, 20 kr på potetgull og 20 kr på is, i morgen skal jeg spare.

Anonymous poster hash: cd110...8ea

Jeg er ikke en av de som liker slikt :P Er "familie mamma", klarer ikke bruke penger på meg selv i forhold til å "skjemme meg bort", kun på godis og lignende/  Men klær må jeg nok koste på meg etter hvert, er jo str 48/50 nå..

Men kan jo hende jeg med tiden klarer å bruke noe av pengene på "meg tid" eller noe, men høyst sannsynlig ender potten opp til glede for oss alle 4 :) Noe som føles helt fint for min del..

Jeg er ufør pga fysisk og psykisk helse, samboeren har høy inntekt (ca 40 000 etter skatt i mnd) jeg har vært ufør siden jeg var ferdig utdannet dessverre (medfødt kronisk sykdom) eller, jeg klarte å jobbe i 4 mnd, også hadde jeg jo en stund med utredning, men det var jo ventet fra tidlig av at jeg ville ende opp ufør, så tok ikke lang tid å få uføretrygd.

Samboeren og jeg deler utgiftene 30/70, han mener det er bedre at han dekker hoveddelen, når han tjener så mye mer, men jeg ser det jo nå, grunnen til at det blir slik, er at jeg glatt kan bruke 3-4 tusen pr mnd bare på dritt å dytte i meg :/ Da er det jo godt om jeg kan tilby noe til familien etter denne sparingen.

Skrevet

Du har vært virkelig flink! Svømming er fantastisk god trening, så bare å svømme masse.

Jeg har selv tatt tak i mitt kosthold, og gått ned 16 kg. Jeg meldte meg på Grete Roede kurs.

Jeg vil anbefale deg å kjøpe en litt fin vannflaske, det gjør det lettere å drikke nok vann, og det hjelper kroppen å renske opp i alt tullet.

Etter som jeg har gått ned i vekt har jeg beholdt mye av de gamle klærne, men jeg har kjøpt nytt undertøy som er i rett størrelse. Det hjelper på kroppsholdningen og selvfølelsen, så jeg anbefaler at du bruker noen av pengene i syltetøyglasset på å besøke en undertøysforetning etter hvert 5-10 kg.

Anonymous poster hash: af736...e7f

Skrevet

Stå på, du har jo virkelig innsett galskapen og det virker jo som du forstår hva som er sunn og næringsrik mat. Synd du ikke liker kyllingfilet, for det er så magert og full av proteiner. Og det går jo egentlig til "alt". Synes du var veldig flink som klarte å spise fisk da ☺

Ønsker deg masse lykke til. Hold oss oppdatert om hvordan det går om en stund?

Skrevet

Du har vært virkelig flink! Svømming er fantastisk god trening, så bare å svømme masse.

Jeg har selv tatt tak i mitt kosthold, og gått ned 16 kg. Jeg meldte meg på Grete Roede kurs.

Jeg vil anbefale deg å kjøpe en litt fin vannflaske, det gjør det lettere å drikke nok vann, og det hjelper kroppen å renske opp i alt tullet.

Etter som jeg har gått ned i vekt har jeg beholdt mye av de gamle klærne, men jeg har kjøpt nytt undertøy som er i rett størrelse. Det hjelper på kroppsholdningen og selvfølelsen, så jeg anbefaler at du bruker noen av pengene i syltetøyglasset på å besøke en undertøysforetning etter hvert 5-10 kg.

Anonymous poster hash: af736...e7f

Akkurat det å drikke vann har jeg ikke problem med, siden jeg kun drikker vann (og te de dagene jeg er syk) tror det er det eneste innen kosthold jeg kan si jeg er flink på ;)

Klærne jeg har er type kosebukser som allerede er løse i livet, og store t-skjorter/gensere, overdelene kan jeg nok bruke en god stund, men verre med buksene, da de sitter løst og ledig fra før av ;) Er ikke knyting på de eller noe.

Skrevet

Stå på, du har jo virkelig innsett galskapen og det virker jo som du forstår hva som er sunn og næringsrik mat. Synd du ikke liker kyllingfilet, for det er så magert og full av proteiner. Og det går jo egentlig til "alt". Synes du var veldig flink som klarte å spise fisk da ☺

Ønsker deg masse lykke til. Hold oss oppdatert om hvordan det går om en stund?

Planen er å lære meg selv å spise både fisk og kyllingfilet, jeg liker jo kylling med skinnet på, så tenker det bare er en tilvenning, og det å finne "rett oppskrift" som skal til, men før vikke jeg jo ikke vurdere dette engang, jeg holdt fast på det jeg likte å spise, og aktet ikke å prøve annet..

Laksen i går må jeg si tok meg nesten en time, grønsakene også, men jeg spiste.. Var ikke at jeg syntes det smakte vondt, men kamp i eget hode, i forhold til å være "egen voksen" og få seg selv til å innse at kostholdet snur ikke av seg selv, det er JEG som må snu på det her, ellers vil det ikke gå.. Oppdaget at jeg liker paprika godt da :P haha, jeg som ikke har rørt grønnsaker i det heletatt (!) på 15 år :o

Skrevet

Jeg gjorde akkurat det samme som deg. Skrev en tråd om det på søndag faktisk. Begynte på mandag og har hatt så lyst på godteri at det er helt sykt, men har klart å kontrollere meg. 

Jeg er og 170 høy og veier det samme som deg. Har ikke vært overvektig så lenge som deg men siden jeg var 15 år ca. Har spist i meg alt av følelser og spist altfor mye usunt men og spist mye sunt for elsker frukt og grønt. Er alene med min sønn og kveldene er verst for meg da småspiser jeg alt. Tenker hver kveld er den siste. 

Er så lei av å være den feite venninna og den som kun får sex fra gutter og ikke noe mer. 

Ønsker deg virkelig lykke til og håper du klarer det :) 

Anonymous poster hash: 8b113...698
Skrevet

Jeg gjorde akkurat det samme som deg. Skrev en tråd om det på søndag faktisk. Begynte på mandag og har hatt så lyst på godteri at det er helt sykt, men har klart å kontrollere meg. 

Jeg er og 170 høy og veier det samme som deg. Har ikke vært overvektig så lenge som deg men siden jeg var 15 år ca. Har spist i meg alt av følelser og spist altfor mye usunt men og spist mye sunt for elsker frukt og grønt. Er alene med min sønn og kveldene er verst for meg da småspiser jeg alt. Tenker hver kveld er den siste. 

Er så lei av å være den feite venninna og den som kun får sex fra gutter og ikke noe mer. 

Ønsker deg virkelig lykke til og håper du klarer det :)

Anonymous poster hash: 8b113...698

Oi, "moro" å se vi er flere med samme start vekt (håper du ikke misforstår "moro" her, for den vekta er noe dritt! Men samtidig godt å vite vi er flere som er i kamp for en bedre hverdag)

Hatt som deg siste 3 årene, "dette er siste kvelden" og "på mandag...." Men må nok ærlig innrømme at jeg tenkte det slik, for å tillate meg selv å "kose meg ekstra", for jeg skulle jo tros alt... Ja..

Lykke til videre du også! Dette skal vi klare nå :)

Skrevet

Så flink du er! Digger ideen om å visualisere hvor mye penger du sparer.

Gå inn på tråden slankestart 2015 (Google det) og bli der! Det er vi en gjeng støtter hverandre i oppturer og nedturer.

Skrevet

Så flink du er! Digger ideen om å visualisere hvor mye penger du sparer.

Gå inn på tråden slankestart 2015 (Google det) og bli der! Det er vi en gjeng støtter hverandre i oppturer og nedturer.

Kan man være anonym der? :/

Vil ikke at bekjente skal vite at jeg driver med dette, litt for mange med "velmente råd" som går over hodet på meg og får meg til å føle at jeg ikke vil klare det (prøvde å få hjelp av venner og kjente før for å få det til, for 8 år siden) Og jeg vet at noen av de er her inne, og de kjenner nicket mitt.

Skrevet

Kan man være anonym der? :/

Vil ikke at bekjente skal vite at jeg driver med dette, litt for mange med "velmente råd" som går over hodet på meg og får meg til å føle at jeg ikke vil klare det (prøvde å få hjelp av venner og kjente før for å få det til, for 8 år siden) Og jeg vet at noen av de er her inne, og de kjenner nicket mitt.

Du kan fint være anonym der :) Men kan være lurt å ha et kallenavn (altså ikke nicket) du kan signere med, så er det lettere for de andre å se hvilken svar som er dine. Lykket il :)

Anonymous poster hash: a95e0...f2f

Skrevet

Du kan fint være anonym der :) Men kan være lurt å ha et kallenavn (altså ikke nicket) du kan signere med, så er det lettere for de andre å se hvilken svar som er dine. Lykket il :)

Anonymous poster hash: a95e0...f2f

Så kjekt :o:) Da får jeg søke opp og sniffe litt om det er for meg ;) hehe

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...