Gå til innhold

Slankeoprasjon eller ikke...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er så utrolig lei! Alltid vært stor, sett bortsett fra noen år jeg så og si ikke spiste noe. Hoppet over måltider og spiste svært lite..., da var jeg ikke tynn, men normalvektig.

Nå orker jeg ikke mer! Vet det ikke er en quick fix, men utallige år med dietter og div slankeforsøk hjelper jo heller ikke. Etter siste barn er vekten totalt stoppet opp (6 år siden). Går hverken opp eller ned 😳 Blir gal!

Hva tror dere?

Anonymous poster hash: 22f44...ea7

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Er så utrolig lei! Alltid vært stor, sett bortsett fra noen år jeg så og si ikke spiste noe. Hoppet over måltider og spiste svært lite..., da var jeg ikke tynn, men normalvektig.

Nå orker jeg ikke mer! Vet det ikke er en quick fix, men utallige år med dietter og div slankeforsøk hjelper jo heller ikke. Etter siste barn er vekten totalt stoppet opp (6 år siden). Går hverken opp eller ned Blir gal!

Hva tror dere?

Kontakt legen din for å få en samtale om din situasjon, om du får dette dekket av staten, vil du få en god konsultasjon på sykehuset som eventuelt vil utføre operasjonen, der ser de over hva som vil være best for deg, og hvilke inngrep som fungerer best for deg :)

Det er ikke noe moro å ende opp der hvor man forhører seg om en slankeoperasjon, men når alt er prøvd, og man har alt for høy BMI, kan det være greit å se på muligheten.

Var selv på konsultasjon på sykehuset for en sleev operasjon, men ble ikke operasjon, vi prøvde ut en siste runde med slanking, etter å ha tatt mange ulike tester, så kom de frem til at forbrenningen min er "lat" rett og slett, mens normalen er at man må forbrenne 7000 mer kalorier enn man får i seg pr uke, for å gå ned 1 kg, så må jeg forbrenne 10500 kalorier mer, for å gå ned samme kg :) Fikk time med ernæringsspesialist for å skreddersy mat plan, og fikk dekket timer med personlig trener som fikk meg i gang med trening tilpasset forbrenningen min og vekta mi :)

Anonymous poster hash: 73e94...452

Skrevet

Første steg er å snakke med legen din, uansett operasjon eller ei for å komme igang på best mulig måte.

For å få slankeoperasjon så må du først gjennom en vurdering som viser om du fylle kriteriene, deretter er det et intensivkurs på ca 3 mnd som går både på det fysiske og det psykiske (trening, kosthold og samtaler i gruppe). Kurset avsluttes med et møte med spesialist som eventuelt setter deg opp til operasjon. Hele veien blir du fulgt nøye opp.

Så spørsmålet om operasjon eller ei er ikke noe vi kan svare deg på, det er noe du og legen må snakke om. Uansett så er legen den du bør forholde deg til ved livsstilsendring. Lykke til :)

Anonymous poster hash: 5f0e0...ad0

Skrevet

Kontakt legen din for å få en samtale om din situasjon, om du får dette dekket av staten, vil du få en god konsultasjon på sykehuset som eventuelt vil utføre operasjonen, der ser de over hva som vil være best for deg, og hvilke inngrep som fungerer best for deg :)

Det er ikke noe moro å ende opp der hvor man forhører seg om en slankeoperasjon, men når alt er prøvd, og man har alt for høy BMI, kan det være greit å se på muligheten.

Var selv på konsultasjon på sykehuset for en sleev operasjon, men ble ikke operasjon, vi prøvde ut en siste runde med slanking, etter å ha tatt mange ulike tester, så kom de frem til at forbrenningen min er "lat" rett og slett, mens normalen er at man må forbrenne 7000 mer kalorier enn man får i seg pr uke, for å gå ned 1 kg, så må jeg forbrenne 10500 kalorier mer, for å gå ned samme kg :) Fikk time med ernæringsspesialist for å skreddersy mat plan, og fikk dekket timer med personlig trener som fikk meg i gang med trening tilpasset forbrenningen min og vekta mi :)

Det er vel mer slik at du forbrenner ca 3000  mindre enn standardformelen tilsier.

Anonymous poster hash: 32eef...110

Skrevet

Jeg har en sleeveoperasjon bak meg, tre år siden, og sier bare: Go for it girl! ☺

Anonymous poster hash: ef41e...f89

Skrevet

Jeg er samme som deg og tok forrige uke kontakt med Div sykehus som utfører gastric Sleeve operasjon. Skal ha konsultasjon i morgen og er satt opp til operasjon i slutten av juni. Dette går ikkegjennom det offentlige og slipper derfor lange ventetider. Jeg gjør det fordi jeg er lei av å være deprimert Pga vekten min og ser på operasjonen som en tvangstart på ett nytt liv.

Skrevet

Det er vel mer slik at du forbrenner ca 3000  mindre enn standardformelen tilsier.

Nei, forbrenner 7000 kalorier mer enn inntaket, så går jeg ikke ned 1 kg, forbrenner jeg 10500 kalorier mer enn inntaket på en uke, så går jeg ned den ene kg.

Skrevet

Du anonym over her: hva var utgangsvekten din pg hvis mye gikk du ned og hvor fort?

Skrevet

Nei, forbrenner 7000 kalorier mer enn inntaket, så går jeg ikke ned 1 kg, forbrenner jeg 10500 kalorier mer enn inntaket på en uke, så går jeg ned den ene kg.

Du har misforstått. Ditt kroppsfett måtte da ha hatt flere kcal enn snittet, det er ikke sansynlig. Det som er sansynlig er at du har lavere forbrenning enn snittet og må spise mindre og trene mer enn snittet for å forbrenne de 7500 kalloriene et kg kroppsfett utgjør. 

Skrevet

Du anonym over her: hva var utgangsvekten din pg hvis mye gikk du ned og hvor fort?

Meg du mener?

Utgangspunktet: 120 kg. Gått ned til 68 kg, dette på 4 år.

Skrevet

Du har misforstått. Ditt kroppsfett måtte da ha hatt flere kcal enn snittet, det er ikke sansynlig. Det som er sansynlig er at du har lavere forbrenning enn snittet og må spise mindre og trene mer enn snittet for å forbrenne de 7500 kalloriene et kg kroppsfett utgjør. 

Nei, dette har blitt undersøkt med hjelp av leger og spesialister, så her er det ikke jeg som har misforstått noe.

Skrevet

Wow! Så bra! Hvor mye gikk du ned de første 2-3 mnd? Hadde du vondt etter operasjonen?

Skrevet

Nei, dette har blitt undersøkt med hjelp av leger og spesialister, så her er det ikke jeg som har misforstått noe.

Unnskyld at jeg ler. De har antagelig bare forenklet det for at du skal kunne kontrollere inntak og aktivitet med samme hjelpemidler som andre. Vi kan ha ulik forbrenning, men vi kan ikke har vesentlig forskjell i energitetthet i fettvev. Om din forståelse var riktig måtte du også ha spist mer enn andre for at kroppen din skulle klare å lagre et kilo fett. 

Skrevet

Wow! Så bra! Hvor mye gikk du ned de første 2-3 mnd? Hadde du vondt etter operasjonen?

Du må nok lese en gang til, jeg har ikke utført operasjonen, ble heller å teste ut slanking med hjelp av ernærings spes. og PT, var innlagt på senter for å få tilpasset en plan, og tett oppfølging hele veien for å klare å fortsette reduksjonen.

Gikk ned ca 7 kg første 3 mnd, etter det gikk det veldig sakte. Er jo ikke "en bragd" å gå ned akkurat, går man på gjennomsnittet så går man ned ca 13 kg i året.. Det var et helvete rett og slett, vanskelig å holde seg fokusert til å gjøre jobben. Nå som jeg har nådd normalvekt, blir det en kamp å holde vekten resten av livet også, men heller være striks i kosthold og trening, enn å bli overvektig og deprimert igjen.

Skrevet

Hvor mye veier du? 

Jeg sier nei til operasjon. Det er tross alt en operasjon og de jeg kjenner/vet om som har tatt en slik operasjon har alle som en gått opp igjen. Dette fordi man før og etter operasjonen er tvunget til et annet kosthold, men man har jo ikke valgt det selv. Man MÅ gjøre det slik. Så når tiden går og man til slutt kan slenge innpå alt man ønsker igjen.. Ja, da er det fort å falle tilbake i samme mønster. Dessuten kan en operasjon føre til problemer man ikke ønsker.. 

Jeg veide 124 kg for et år siden. Veier nå 81 kg og skal ned mellom 10-20 kg til (må se hvor jeg trives). Jeg teller kun kalorier, beveger meg ikke meg noe ekstra og har faktisk en helt sittestillende jobb i tillegg. Telle kalorier er jo det samme man gjør etter en operasjon, magen har ikke plass til så mange kalorier som tidligere. Men jeg tar mine hverdagsvalg selv, ikke fordi jeg må. Jeg spiser meg mett hver dag, er aldri skikkelig sulten, men jeg spiser sunt og lar ikke maten kontrollere meg lengre. Jeg trodde jeg spist lite da jeg var overvektig også og kunne virkelig ikke forstå hvorfor jeg var blitt så stor. Helt til jeg oppdaget hvor mye kalorier som var i maten jeg spiste og hvor feil jeg faktisk spiste hele dagen. 
Det finnes MANGE som har klart å gå ned på egen hånd og da tenker jeg hodet henger med mer enn ved en operasjon. Kan de klare deg, så kan du også det! Stikkordet her er VILJE og MOTIVASJON. 

Anonymous poster hash: 42d85...56f
Skrevet

Unnskyld at jeg ler. De har antagelig bare forenklet det for at du skal kunne kontrollere inntak og aktivitet med samme hjelpemidler som andre. Vi kan ha ulik forbrenning, men vi kan ikke har vesentlig forskjell i energitetthet i fettvev. Om din forståelse var riktig måtte du også ha spist mer enn andre for at kroppen din skulle klare å lagre et kilo fett. 

Le som du vil, var innlagt på senter for å finne ut av dette, full kartlegging av dagene mine både før slanking og i starten.

Skrevet

Hvis det er meg du mener så var jeg 108 før operasjonen, gikk ned 5 kg på den harde kuren rett i forkant, man bør nemlig "slanke" leveren litt før operasjonen. Etter operasjonen gikk jeg ned ca to kilo i uken i en måned eller to før det gikk litt tregere. Etter en måned begynte jeg å mosjonere og etter to måneder var jeg så sprek at jeg tok fire joggeturer i uka, det hjalp på nedgangen veldig. Jeg gikk ned nesten 40 kg på under 10 mnd. Hadde igjen noen kilo til målet mitt, men kroppen ville ikke mer og stabiliserte seg. Gikk opp 5 kg ifbm stabiliseringen. Men er jo slank og sprek, så jeg tåler godt de 10 ekstra fra målet mitt.

Nå løper jeg fortsatt fire turer i uka og må passe meg for å ikke innta for mye kcal. For med mindre kropp tåles det mindre inn. Jeg har jo minimagen for alltid og selv om jeg klarer litt mer enn det første året så spiser jeg mindre enn sønnen min på 8 år.

Med sleevemetoden er næringsopptaket inntakt og jeg har en sunn og sprek kropp. Trenger ikke b-12 sprøyter, men tar noen vitamintilskudd siden måltidene er så små. Greit å være litt høyt i referansenivåene synes jeg i tilfelle "dårlige tider" 😃

Anonymous poster hash: ef41e...f89

Skrevet

Le som du vil, var innlagt på senter for å finne ut av dette, full kartlegging av dagene mine både før slanking og i starten.

Jeg mistror ikke at du har lav forbrenning, men din argumentasjon bygger ikkje opp under at du i har lav forbrenning. Din argumentasjon er at du må forbrenne flere kalorier enn andre for å gå ned. Det kan ikke stemme fordi kaloriene i fett er konstant. At noen kropper har lavere forbrenning og derfor må ha mindre næring for å gå ned en kilo er ikke det samme som at de må forbrenne flere kalorier. Det er faktisk en matematisk selvmotsigelse. 

Du må ikke forbrenne flere kalorier, men du må jobbe mer for hver kalori du forbrenner.

Skrevet

Jeg mistror ikke at du har lav forbrenning, men din argumentasjon bygger ikkje opp under at du i har lav forbrenning. Din argumentasjon er at du må forbrenne flere kalorier enn andre for å gå ned. Det kan ikke stemme fordi kaloriene i fett er konstant. At noen kropper har lavere forbrenning og derfor må ha mindre næring for å gå ned en kilo er ikke det samme som at de må forbrenne flere kalorier. Det er faktisk en matematisk selvmotsigelse. 

Du må ikke forbrenne flere kalorier, men du må jobbe mer for hver kalori du forbrenner.

Forklart det samme som jeg ble forklart på klinikken, der ble det også lagt frem resultat av gentest, blodprøver, utholdenhetstest, fettprosent osv, hvor alle tester foruten gentest ble utført 2 ganger de 3 mnd jeg var der.

Skrevet

Forklart det samme som jeg ble forklart på klinikken, der ble det også lagt frem resultat av gentest, blodprøver, utholdenhetstest, fettprosent osv, hvor alle tester foruten gentest ble utført 2 ganger de 3 mnd jeg var der.

Eller det du tror du ble forklart. Det er likevel ikke viktig, det som er viktig er at kaloriregnskapet du fører gjør at du går ned. I den sammenhengen er det irrelevant om du tenker at du må forbrenne 11000 kalorier mer enn du inntar, eller at du må holde et regnskap som hos en kvinne med gjennomsnittlig forbrenning og samme vekt og høyde hadde gitt et underskudd på 11000 for å selv oppnå et underskudd på 7500 kcal. 

Skrevet

Oh lord! Vi andre forsto utmerket hva hun mener!

Jeg er godkjent for operasjon, har skaffet penger, meeeeen er fremdeles noe som holder meg igjen... Vet ikke helt hva jeg er "redd" for....

Hi

Skrevet

Oh lord! Vi andre forsto utmerket hva hun mener!

Jeg er godkjent for operasjon, har skaffet penger, meeeeen er fremdeles noe som holder meg igjen... Vet ikke helt hva jeg er "redd" for....

Hi

Hvor mye koster en sånn operasjon?

Anonymous poster hash: 98b29...1a9

Skrevet

Hvor mye koster en sånn operasjon?

Kommer nok ann på hvor du tar den. Jeg skal betale ca 60. Og nei, det er ikke en utenlandsoprasjon jeg er "redd" for. God erfaring med feks tannleger i Thailand, men her holder noe meg tilbake 👿

Hi

Skrevet

Kommer nok ann på hvor du tar den. Jeg skal betale ca 60. Og nei, det er ikke en utenlandsoprasjon jeg er "redd" for. God erfaring med feks tannleger i Thailand, men her holder noe meg tilbake

Hi

Det er mye penger. Jeg synes ikke du skal gjøre det med mindre du er 100 % sikker på at du vil dette. Og jeg synes ikke du høres sånn ut

Skrevet

Det er mye penger. Jeg synes ikke du skal gjøre det med mindre du er 100 % sikker på at du vil dette. Og jeg synes ikke du høres sånn ut

😂😂😂😂 Nei, det er liksom derfor jeg lufter tankene litt her da 😉 Og det hadde ikke endret seg om det kostet 600 kr eller 600 000 for å si det slik! Det er ikke pengene som holder meg igjen :)

Hi

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...