Anonym bruker Skrevet 23. mai 2016 #1 Skrevet 23. mai 2016 Hva med mangelsykdommer ol.? Er det ikke lett for å utvikle på et sånt kosthold? Anonymous poster hash: b3e03...330
Anonym bruker Skrevet 23. mai 2016 #2 Skrevet 23. mai 2016 Det finnes mange typer lavkarbo. Felles for alle er at man bør sette seg godt inni hva det innebærer. Noen mangelsykdommer er man ikke utsatt for det tid man sørger for å spise variert med mye grønnsaker. Anonymous poster hash: b2902...f23
Anonym bruker Skrevet 23. mai 2016 #3 Skrevet 23. mai 2016 Nei, det er ikke sunt å kjøre diett som utelukker en hel gruppe av næringsstoffer og kompenserer ved å øke tilførsel av andre næringsstoffer. Ensidig kosthold er ikke bra, uansett hva kostholdet går ut på. Det er heller ikke sunt å bade i fett. Anonymous poster hash: b5304...d3d
Anonym bruker Skrevet 23. mai 2016 #4 Skrevet 23. mai 2016 Nei, det er ikke sunt å kjøre diett som utelukker en hel gruppe av næringsstoffer og kompenserer ved å øke tilførsel av andre næringsstoffer. Ensidig kosthold er ikke bra, uansett hva kostholdet går ut på. Det er heller ikke sunt å bade i fett. Anonymous poster hash: b5304...d3d Lavkarbo er ikke ensidig kosthold, og det ttrenger heller ikke å bade i fett. Anonymous poster hash: 2340c...f0f
Anonym bruker Skrevet 23. mai 2016 #5 Skrevet 23. mai 2016 Nei, det er ikke sunt å kjøre diett som utelukker en hel gruppe av næringsstoffer og kompenserer ved å øke tilførsel av andre næringsstoffer. Ensidig kosthold er ikke bra, uansett hva kostholdet går ut på. Det er heller ikke sunt å bade i fett. Anonymous poster hash: b5304...d3d For det første: Lavkarbo er det flere grader av, trenger ikke utelukke noe som helst, bare ha mindre tilførsel av noe, og noe høyere tilførsel av det som er bra næring.. Trenger ikke ha forhøyet fett inntak i det heletatt, du tenker da på LCHF dietten, den er ikke anbefalt fra noen for øvrig. Anonymous poster hash: f78c6...ffc
Anonym bruker Skrevet 23. mai 2016 #6 Skrevet 23. mai 2016 Nei, det er ikke sunt å kjøre diett som utelukker en hel gruppe av næringsstoffer og kompenserer ved å øke tilførsel av andre næringsstoffer. Ensidig kosthold er ikke bra, uansett hva kostholdet går ut på. Det er heller ikke sunt å bade i fett. Anonymous poster hash: b5304...d3d Du uttaler deg uten å vite hva du snakker om! Lavkarbo er ikke det samme som å kun slurpe smør og sleike bacon. Tulledamen! Lavkarbo er blant annet det de som har diabetes 2 går på. Vekk med sukker og lyst mel, mer grønnsaker, kjøtt, fisk osv. Rein mat fra bunnen av! Poenget med lavkarbo er å holde blodsukkeret stabilt, uten de store svingningene. Les f.eks Hexeberg eller Dahlquist. Anonymous poster hash: b2902...f23
Anonym bruker Skrevet 23. mai 2016 #7 Skrevet 23. mai 2016 Lavkarbo er ikke ensidig kosthold, og det ttrenger heller ikke å bade i fett. Anonymous poster hash: 2340c...f0f Hjernen trenger karbohydrater for å utvikles. Men siden mange her på DiB mener det er helt greit å aldri lese bøker, omtaler Fifty shades som "litteratur", mener at klassisk musikk er snobberi og høyere utdanning er fullstendig unødvendig, kan det hende at det funker med lavkarbo for dem. Anonymous poster hash: b5304...d3d
Anonym bruker Skrevet 23. mai 2016 #8 Skrevet 23. mai 2016 Du uttaler deg uten å vite hva du snakker om! Lavkarbo er ikke det samme som å kun slurpe smør og sleike bacon. Tulledamen! Lavkarbo er blant annet det de som har diabetes 2 går på. Vekk med sukker og lyst mel, mer grønnsaker, kjøtt, fisk osv. Rein mat fra bunnen av! Poenget med lavkarbo er å holde blodsukkeret stabilt, uten de store svingningene. Les f.eks Hexeberg eller Dahlquist. Anonymous poster hash: b2902...f23 Hvorfor skal jeg lese fanatikere? Jeg leser heller seriøs forskning som ikke er bestilt av dem som tjener masse på lavkarbokosthold. Engelsk forskning foretatt ved flere universiteter har blant annet vist at lavkarbokosthold kan føre til økte hjerte- og karsykdommer. Det er også forsket på og bevist at man trenger en viss mengde karbohydrater for å utvikle hjernen. I dagens samfunn er det sykt fokus på å trene og utvikle kroppen, spise masse proteiner og være tynn og topptrent. Men det snakkes veldig lite om å utvikle intellektet sitt. Man blir oppfordret til å trene, løpe, gå, men svært få oppfordrer til å lese, høre på kvalitetsmusikk, lære språk, delta i kunnskapsspill, spille sjakk og så videre. Anonymous poster hash: b5304...d3d
Anonym bruker Skrevet 23. mai 2016 #9 Skrevet 23. mai 2016 Hvorfor skal jeg lese fanatikere? Jeg leser heller seriøs forskning som ikke er bestilt av dem som tjener masse på lavkarbokosthold. Engelsk forskning foretatt ved flere universiteter har blant annet vist at lavkarbokosthold kan føre til økte hjerte- og karsykdommer. Det er også forsket på og bevist at man trenger en viss mengde karbohydrater for å utvikle hjernen. I dagens samfunn er det sykt fokus på å trene og utvikle kroppen, spise masse proteiner og være tynn og topptrent. Men det snakkes veldig lite om å utvikle intellektet sitt. Man blir oppfordret til å trene, løpe, gå, men svært få oppfordrer til å lese, høre på kvalitetsmusikk, lære språk, delta i kunnskapsspill, spille sjakk og så videre. Anonymous poster hash: b5304...d3d Signerer denne!!!! Anonymous poster hash: 49d2d...3f3
Anonym bruker Skrevet 23. mai 2016 #10 Skrevet 23. mai 2016 Hvorfor skal jeg lese fanatikere? Jeg leser heller seriøs forskning som ikke er bestilt av dem som tjener masse på lavkarbokosthold. Engelsk forskning foretatt ved flere universiteter har blant annet vist at lavkarbokosthold kan føre til økte hjerte- og karsykdommer. Det er også forsket på og bevist at man trenger en viss mengde karbohydrater for å utvikle hjernen. I dagens samfunn er det sykt fokus på å trene og utvikle kroppen, spise masse proteiner og være tynn og topptrent. Men det snakkes veldig lite om å utvikle intellektet sitt. Man blir oppfordret til å trene, løpe, gå, men svært få oppfordrer til å lese, høre på kvalitetsmusikk, lære språk, delta i kunnskapsspill, spille sjakk og så videre. Anonymous poster hash: b5304...d3d Lavkarbo er ikke det samme som null-karbo. Ingen blir dummere av å ikke spise sukker og hvitt hvetemel. Anonymous poster hash: b2902...f23
Anonym bruker Skrevet 23. mai 2016 #11 Skrevet 23. mai 2016 Hjernen trenger karbohydrater for å utvikles. Men siden mange her på DiB mener det er helt greit å aldri lese bøker, omtaler Fifty shades som "litteratur", mener at klassisk musikk er snobberi og høyere utdanning er fullstendig unødvendig, kan det hende at det funker med lavkarbo for dem. Anonymous poster hash: b5304...d3d Følger man god lavkarbo, så får man i seg nok karbohydrater til hjernen, handler om å få i seg det kroppen trenger av det, men ikke mer enn det. Anonymous poster hash: f78c6...ffc
Anonym bruker Skrevet 23. mai 2016 #12 Skrevet 23. mai 2016 Lavkarbo er ikke det samme som null-karbo. Ingen blir dummere av å ikke spise sukker og hvitt hvetemel. Anonymous poster hash: b2902...f23 Hva har bytting av sukker og hvitt hvetemel med lavkarbo å gjøre? Det er grovkarbo når du bytter ut lys mel med grov mel. På lavkarbo KUTTER man i mengden karbohydrater, uansett om de kommer fra sunne eller usunne kilder. Mange som er normalvektige og ikke har helseproblemer velger å spise lavkarbo, selv om de ikke har noen medisinsk grunn til det. Anonymous poster hash: b5304...d3d
Anonym bruker Skrevet 23. mai 2016 #13 Skrevet 23. mai 2016 Hva har bytting av sukker og hvitt hvetemel med lavkarbo å gjøre? Det er grovkarbo når du bytter ut lys mel med grov mel. På lavkarbo KUTTER man i mengden karbohydrater, uansett om de kommer fra sunne eller usunne kilder. Mange som er normalvektige og ikke har helseproblemer velger å spise lavkarbo, selv om de ikke har noen medisinsk grunn til det. Anonymous poster hash: b5304...d3d Du vil bare krangle du. Hele poenget med lavkarbo er å kutte ned på raske karbohydrater ( sukker, hvitt hvetemel) og velge annen mat som gir langsommere blodsukkerstigning. Anonymous poster hash: b2902...f23
Anonym bruker Skrevet 23. mai 2016 #14 Skrevet 23. mai 2016 Du vil bare krangle du. Hele poenget med lavkarbo er å kutte ned på raske karbohydrater ( sukker, hvitt hvetemel) og velge annen mat som gir langsommere blodsukkerstigning. Anonymous poster hash: b2902...f23 Ja, annen mat uten karbohydrater. Anonymous poster hash: b5304...d3d
moota m storebror&lillebror Skrevet 23. mai 2016 #15 Skrevet 23. mai 2016 Hjernen trenger karbohydrater for å utvikles. Men siden mange her på DiB mener det er helt greit å aldri lese bøker, omtaler Fifty shades som "litteratur", mener at klassisk musikk er snobberi og høyere utdanning er fullstendig unødvendig, kan det hende at det funker med lavkarbo for dem. Anonymous poster hash: b5304...d3d Hjernen trenger ikke karbohydrater 😊 Kroppen lager ketonlegemer av det lagrede fettet, det bruker hjernen som energi.
Anonym bruker Skrevet 23. mai 2016 #16 Skrevet 23. mai 2016 Ja, annen mat uten karbohydrater. Anonymous poster hash: b5304...d3d Nei, det stemmer jo ikke. Nesten all mat inneholder noe karbohydrater, stort sett bare kjøtt og fisk som ikke gjør det. Og det er selvfølgelig ikke det eneste man spiser på lavkarbo Anonymous poster hash: 2340c...f0f
Anonym bruker Skrevet 23. mai 2016 #17 Skrevet 23. mai 2016 Hjernen trenger ikke karbohydrater Kroppen lager ketonlegemer av det lagrede fettet, det bruker hjernen som energi. Jada, fortsett å bade i fett du, og se hvor fine blodårer du får med årenes løp. Anonymous poster hash: b5304...d3d
Anonym bruker Skrevet 23. mai 2016 #18 Skrevet 23. mai 2016 Nei, det stemmer jo ikke. Nesten all mat inneholder noe karbohydrater, stort sett bare kjøtt og fisk som ikke gjør det. Og det er selvfølgelig ikke det eneste man spiser på lavkarbo Anonymous poster hash: 2340c...f0f De jeg kjenner som går på lavkarbo, spiser rent kjøtt, ren fisk og grønnsaker, og bittelitt av det som inneholder karbohydrater. Anonymous poster hash: b5304...d3d
Anonym bruker Skrevet 23. mai 2016 #19 Skrevet 23. mai 2016 De jeg kjenner som går på lavkarbo, spiser rent kjøtt, ren fisk og grønnsaker, og bittelitt av det som inneholder karbohydrater. Anonymous poster hash: b5304...d3d Grønnsaker inneholder jo karbohydrater. Hva mener du man må spise for å få i seg karbohydrater da? Anonymous poster hash: 2340c...f0f
Anonym bruker Skrevet 23. mai 2016 #20 Skrevet 23. mai 2016 Moderat lavkarbo er de fleste (om ikke alle?) enige at er sunt. Det er i samme gate som det Fedon Lindberg frontet for noen år siden, og går ut på at man ikke skal spise for mye brød, pasta, ris og poteter, helst ikke noe med sukker i det hele tatt, og når man velger brød eller pasta bør man velge så grovt som mulig. Man bør helst få proteinene og fettet fra sunne matvarer som fisk, avokado, belgfrukter, oliven, kylling osv. Stikkordet er smarte karbohydrater (med mye fiber og lab glykemisk indeks) så man ikke få raskt blodsukkerstigning. LCHF (low carb high fat) er betydelig mer omstridt. Da skal man ikke ha karbohydrater i det hele tatt, og egg og bacon til frokost, og generelt mye rødt kjøtt med masse fett er regna som helt innafor og "sunt" Det er mange som er uenige i dette. Dr. Michael Mosley lagde en dokumentarserie om helse i BBC (som senere ble vist på NRK), det han blant annet så på sammenhengen mellom rødt kjøtt, kjøtt med nitrater (e250 står det gjerne på ingredienslista, finnes i all bacon, leverpostei, pølser og det meste av kjøttpålegg) og kreft (særlig i magen). Samt hjerte og karsykdommer. I tillegg er et slikt kosthold ikke særlig bærekraftig eller miljøvennlig. Anonymous poster hash: 68ab8...a25
moota m storebror&lillebror Skrevet 23. mai 2016 #21 Skrevet 23. mai 2016 Jada, fortsett å bade i fett du, og se hvor fine blodårer du får med årenes løp. Anonymous poster hash: b5304...d3d Hva vet du om hva jeg bader i? Hadde du ingen bedre argumenter?
Anonym bruker Skrevet 23. mai 2016 #22 Skrevet 23. mai 2016 Hva vet du om hva jeg bader i? Hadde du ingen bedre argumenter? Du sier at man kan erstatte karbohydrater i fett, altså at kroppen kan nyttiggjøre fett på samme måte som karbohydrater. Da må det være veldig mye fett i kostholdet? Anonymous poster hash: b5304...d3d
Anonym bruker Skrevet 23. mai 2016 #23 Skrevet 23. mai 2016 Ja, annen mat uten karbohydrater. Anonymous poster hash: b5304...d3d Hvis man spiser 700-1000 gr grønnsaker hver dag som er anbefalt, så får man i seg mer enn nok karbohydrater. Man trenger ikke korn eller sukker. Anonymous poster hash: a46ab...d6b
Anonym bruker Skrevet 23. mai 2016 #24 Skrevet 23. mai 2016 Moderat lavkarbo er de fleste (om ikke alle?) enige at er sunt. Det er i samme gate som det Fedon Lindberg frontet for noen år siden, og går ut på at man ikke skal spise for mye brød, pasta, ris og poteter, helst ikke noe med sukker i det hele tatt, og når man velger brød eller pasta bør man velge så grovt som mulig. Man bør helst få proteinene og fettet fra sunne matvarer som fisk, avokado, belgfrukter, oliven, kylling osv. Stikkordet er smarte karbohydrater (med mye fiber og lab glykemisk indeks) så man ikke få raskt blodsukkerstigning. LCHF (low carb high fat) er betydelig mer omstridt. Da skal man ikke ha karbohydrater i det hele tatt, og egg og bacon til frokost, og generelt mye rødt kjøtt med masse fett er regna som helt innafor og "sunt" Det er mange som er uenige i dette. Dr. Michael Mosley lagde en dokumentarserie om helse i BBC (som senere ble vist på NRK), det han blant annet så på sammenhengen mellom rødt kjøtt, kjøtt med nitrater (e250 står det gjerne på ingredienslista, finnes i all bacon, leverpostei, pølser og det meste av kjøttpålegg) og kreft (særlig i magen). Samt hjerte og karsykdommer. I tillegg er et slikt kosthold ikke særlig bærekraftig eller miljøvennlig. Anonymous poster hash: 68ab8...a25 Tenkte også på miljøet. Hvis alle spiser masse rødt kjøtt, vil dette beslaglegge arealene som man kunne dyrke rug, hvete og havre på, noe som metter flere mennesker enn et stykke kjøtt produsert på de samme arealene. I tillegg slipper kyrne ut mye CO2, noe som heller ikke er bra for miljøet. At man får flere hjerte- og karsykdommer av lavkarbo er jo blitt bevist i flere land, bare Norge som henger etter. På samme måte som aspartam er blitt bannlyst av forskere i nesten hele Europa og store deler av verden, samtidig som bruk av aspartam hylles her til lands. Mon tro hvem som har bestilt den norske forskningen... Anonymous poster hash: b5304...d3d
moota m storebror&lillebror Skrevet 23. mai 2016 #25 Skrevet 23. mai 2016 Du sier at man kan erstatte karbohydrater i fett, altså at kroppen kan nyttiggjøre fett på samme måte som karbohydrater. Da må det være veldig mye fett i kostholdet? Anonymous poster hash: b5304...d3d Jeg skrev ikke at man kan erstatte karbohydrater i fett. Jeg skrev at det lagrede fettet blir omdannet til ketonlegemer. Jeg skrev heller ikke at kroppen kan nyttiggjøre fett på samme måte som karbohydrater. Hvilken nytte gjør karbohydratene i kroppen?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå