Gå til innhold

Samisk flagg på 17. mai


Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg vet det er noen dager siden den store dagen, men her i mitt område har det dukket opp en debatt etter feiringen. Komiteen tillot i år at det samiske flagget var med i toget. Vi har en familie på 6 her i bygda som er samer. Begrunnelsen er at de (samene) også er norske. Jeg skal innrømme at jeg er en av de som var motstander av dette. Samene har sin egen dag de feirer og det er Norges nasjonaldag, ikke samene sin. Hadde de droppet sametinget og 6. februar, ja- men det nekter de. Likevel ba de om å feire NORGE med samisk flagg!?

 

Skal ta med at jeg er motstander av alle andre flagg enn det norske i tog og der er de fleste i denne bortgjemte, gammeldagse og ungfolkmistende bygda, men de fleste er for det samiske flagget...

 

 

Hva mener dib?

 

Anonymous poster hash: 2abb6...517

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ser ikke hvordan et samisk flagg eller fem forringer nasjonaldagen på noen måte. Og da blir det for meg et splrsmål om å tillate noe som gleder få og skader ingen. En no-brainer.

 

Anonymous poster hash: 77b85...74e

Skrevet

Den norske stat er grunnlagt på territoriet til to folk - det norske og det samiske. Norske samer er akkurat like norske som andre nordmenn (strengt tatt mer). Helt greit med samisk flagg, og utrolig smålig å rynke på nesa over det. 



Anonymous poster hash: fad53...77c
Skrevet

Norge har 2 offisielle flagg. Klart man kan bruke begge flaggene :)

 

Anonymous poster hash: a9591...a9d

Skrevet

Samisk flagg må då vere bra?  Men så har eg ikkje noko i mot at ulike foreningar brukar utanlandske flagg og nasjonaldrakter i borgartoget her i byen heller..

Skrevet

Når det blir en opphetet lokal debatt, så har det ganske mye å si for neste års feiring...

 

Anonymous poster hash: 2abb6...517

Skrevet

 

Den norske stat er grunnlagt på territoriet til to folk - det norske og det samiske. Norske samer er akkurat like norske som andre nordmenn (strengt tatt mer). Helt greit med samisk flagg, og utrolig smålig å rynke på nesa over det.

 

Anonymous poster hash: fad53...77c

Kan vi feire samenes nasjonaldag med norske flagg?

 

Anonymous poster hash: 2abb6...517

Skrevet

Kan vi feire samenes nasjonaldag med norske flagg?

 

Anonymous poster hash: 2abb6...517

 

 

Blir ikke helt samme sak, men tviler på at samene ville protestert dersom du støttet feiringen deres med et norsk flagg. 

 

Det er forskjell på en nasjon og en stat. Samene er en nasjon, men de har ingen nasjonalstat. 

 

Anonymous poster hash: fad53...77c

Skrevet

Kan vi feire samenes nasjonaldag med norske flagg?

 

Anonymous poster hash: 2abb6...517

Med tanke på assimileringen som har blitt begått mot samer ville det vært merkelig.

 

 

Anonymous poster hash: a9591...a9d

Skrevet

Kan vi feire samenes nasjonaldag med norske flagg?

 

Anonymous poster hash: 2abb6...517

Ja.

Samefolkets dag er offisiell flaggdag. Da heises flaggene på offentlige bygninger. Det innebærer også det norske.

 

Anonymous poster hash: e4f29...0e5

Skrevet

Ja.

Samefolkets dag er offisiell flaggdag. Da heises flaggene på offentlige bygninger. Det innebærer også det norske.

 

Anonymous poster hash: e4f29...0e5

Nasjonaldagen til samene skal altså feires med norsk, finsk, svensk og russisk flagg..

 

Anonymous poster hash: 2abb6...517

Skrevet

Nasjonaldagen til samene skal altså feires med norsk, finsk, svensk og russisk flagg..

 

Anonymous poster hash: 2abb6...517

Her i Norge forholder vi oss til det norske og det samiske flagget.

 

Anonymous poster hash: e4f29...0e5

Skrevet

Her i Norge forholder vi oss til det norske og det samiske flagget.

 

Anonymous poster hash: e4f29...0e5

Det samiske flagget er valgfritt om man vil bruke og eneste årsaken til at det er ogfentlig flaggdag med norsk flagg (siden 2003) er at vi skal vise anerkjennelse og solidaritet til det samiske folk.

 

Anonymous poster hash: 2abb6...517

Skrevet

Med tanke på assimileringen som har blitt begått mot samer ville det vært merkelig.

 

 

Anonymous poster hash: a9591...a9d

Det samiske flagget kan brukes på samenes nasjonaldag, men ingen nordmenn er invitert til å feire med samene. 17. mai et alle som bor i landet invitert til festen og da blr man vel feire med det norske flagg?

 

Anonymous poster hash: 2abb6...517

Skrevet

Det samiske flagget kan brukes på samenes nasjonaldag, men ingen nordmenn er invitert til å feire med samene. 17. mai et alle som bor i landet invitert til festen og da blr man vel feire med det norske flagg?

 

Anonymous poster hash: 2abb6...517

Ingen nordmenn er invitert. Jesus...Hvor skal man begynne. Samer i Norge ser nok på seg som norske statsborgere. Ingen egen nasjon.

 

Og jeg har feiret sammen med ungene flere ganger 6. Februar. Ikke same

 

 

Anonymous poster hash: 37bc3...04a

Skrevet

Jeg er same, bosatt på Østlandet. Bærer Kofta mi med stolthet. Kunne ikke falt meg inn å ha det Samiske flagget i toget.

 

 

Anonymous poster hash: 7dc29...0d1

Skrevet

Ingen nordmenn er invitert. Jesus...Hvor skal man begynne. Samer i Norge ser nok på seg som norske statsborgere. Ingen egen nasjon.

 

Og jeg har feiret sammen med ungene flere ganger 6. Februar. Ikke same

 

 

Anonymous poster hash: 37bc3...04a

Og hvordan feirer du det?

 

Anonymous poster hash: 2abb6...517

Skrevet

Det samiske flagget er valgfritt om man vil bruke og eneste årsaken til at det er ogfentlig flaggdag med norsk flagg (siden 2003) er at vi skal vise anerkjennelse og solidaritet til det samiske folk.

 

Anonymous poster hash: 2abb6...517

Jeg svarte på et spørsmål om man kunne bruke norsk flagg på samenes nasjonaldag.

Jeg forstår ikke hvorfor du føler du må fortelle meg dette?

 

Anonymous poster hash: e4f29...0e5

Skrevet

Og hvordan feirer du det?

 

Anonymous poster hash: 2abb6...517

Vært med på arrangementer. Tradisjonell mat og leker for ungene. Også vært på folkemuseumet i forbindelse med dagen

 

 

Anonymous poster hash: 37bc3...04a

Skrevet

Jeg er same, bosatt på Østlandet. Bærer Kofta mi med stolthet. Kunne ikke falt meg inn å ha det Samiske flagget i toget.

 

 

Anonymous poster hash: 7dc29...0d1

Nasjonaldrakten din skal du selvsagt ha! Alle nasjonaldraktene er tegnet på mangfold, men flagget viser hva/hvem vi feirer. Derfor er det merkelig at samer vil ha samisk flagg på Norges nasjonaldag. Flott at du har det norske!

 

Anonymous poster hash: 2abb6...517

Skrevet

Jeg svarte på et spørsmål om man kunne bruke norsk flagg på samenes nasjonaldag.

Jeg forstår ikke hvorfor du føler du må fortelle meg dette?

 

Anonymous poster hash: e4f29...0e5

Fikk du vondt?

 

Anonymous poster hash: 2abb6...517

Skrevet

Vært med på arrangementer. Tradisjonell mat og leker for ungene. Også vært på folkemuseumet i forbindelse med dagen

 

 

Anonymous poster hash: 37bc3...04a

Ok, men jeg er ikke same og jeg ser ikke at jeg skal adoptere en nasjonaldag for et folk jeg vet relativt lite om og ikke har en relasjon til. Dagen deres feires av samene i 4 land og det er nok folk til å feire på tradisjonelt vis av samene selv. Jeg feirer ikke Pakistan eller India eller syrias nasjonaldag heller og ikke svenskenes. Og hadde jeg gjort det med mitt norske flagg hadde det blitt merkelig

 

Anonymous poster hash: 2abb6...517

Skrevet

Fikk du vondt?

 

Anonymous poster hash: 2abb6...517

Neida, men det fremstod som underlig å komme med selvfølgelige allmennkunnskaper helt vilkårlig. Hensikten din var uklar (borte).

 

Anonymous poster hash: e4f29...0e5

Skrevet

Ok, men jeg er ikke same og jeg ser ikke at jeg skal adoptere en nasjonaldag for et folk jeg vet relativt lite om og ikke har en relasjon til. Dagen deres feires av samene i 4 land og det er nok folk til å feire på tradisjonelt vis av samene selv. Jeg feirer ikke Pakistan eller India eller syrias nasjonaldag heller og ikke svenskenes. Og hadde jeg gjort det med mitt norske flagg hadde det blitt merkelig

 

Anonymous poster hash: 2abb6...517

Ja, det hadde vært rart.

 

Det er derimot ikke rart at samer på Norges nasjonaldag bruker et av de to offisielle flaggene våre.

 

Anonymous poster hash: e4f29...0e5

Skrevet

Neida, men det fremstod som underlig å komme med selvfølgelige allmennkunnskaper helt vilkårlig. Hensikten din var uklar (borte).

 

Anonymous poster hash: e4f29...0e5

Da er jo ingen skade skjedd, så saken er ute

 

Anonymous poster hash: 2abb6...517

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...