Gå til innhold

Nå begynner barn å bli for store til å sove i senga?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har et delikat problem.

Stebarnet på ni kommer inn i senga HVER natt.

Vi har ikke så stor seng og det blir for trangt med et så stort barn og to voksne. Ender med at jeg legger meg på gjesterommet.

Vi har forsøkt å si at det ikke er plass til tre men da lager hun et sant helvete og vekker søsken. Så for å unngå å vekke hele huset flytter jeg meg.

Har forsøkt alle anbefalt råd om å snakke om det på dagen, finne ut om hun er redd, madrass på rommet hennes. Madrass på vårt rom. Hun SKAL i vår seng. Hun sover fortsatt sammen med mammaen sin og vil gjøre det samme her.

Jeg er lei av å flytte meg men orker heller ikke bråk om natta.

Hvilken alder synes dere de bør slutte å sove i foreldresengen?

Anonymous poster hash: d241f...c18

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg mener det er avhengig av hvordan grunn det er for at hun ligger der.er det frykt eller usikkerhet,så hadde det vært helt greit.

Er det for at hun skal bestemme og har funnet ut at hun kan lage litt styr så hun får viljen sin,da er hun for gammel til å ligge der.

Skrevet

Jeg mener det er avhengig av hvordan grunn det er for at hun ligger der.er det frykt eller usikkerhet,så hadde det vært helt greit.

Er det for at hun skal bestemme og har funnet ut at hun kan lage litt styr så hun får viljen sin,da er hun for gammel til å ligge der.

Virker ikke som frykt. Virker som det bare skal være slik. Hun kommer bare inn og legger seg. Bruker også argument som at mamma sier ALDRI nei og spiller på pappaens følelser.

Skrevet

Virker ikke som frykt. Virker som det bare skal være slik. Hun kommer bare inn og legger seg. Bruker også argument som at mamma sier ALDRI nei og spiller på pappaens følelser.

Bær hun tilbake når hun har sovnet fungere det?

Skrevet

Jeg sover kjempedårlig med en sprellende unge midt i senga så våre har aldri sovet i vår seng. De har hatt egen seng på vårt rom til ca 2-års alder, etter det har de sovet på eget rom. Har de våknet på natta har vi gått til dem, trøstet, roet og evt ligget ved siden av dem i deres seng til de har sovnet igjen...

Har en 9-åring selv og hun får gjerne komme i vår seng å kose litt om morgenen, men å ha henne sovende her om natta hadde vært uaktuelt.

Siden våre barn aldri har blitt invitert opp i vår seng har de aldri spurt om det heller, så jeg har ikke noe annet råd enn å ta kampen. Far får følge henne tilbake til rommet og være bestemt. Vekker hun småsøsken får han bli streng, men ikke gi etter.

Gi henne beskjed i dag før sengetid, nå er det slutt på soving i foreldreseng, så hun er forberedt.

Anonymous poster hash: 4eb0d...86d

Skrevet

Bær hun tilbake når hun har sovnet fungere det?

Nei. Hun vet hva hun vil og hun skal sove i vår seng.

Vi har vurdert å begge legge oss på gjesterommet og gi senga til henne for å se hva hun gjør da.

Anonymous poster hash: 61923...84c

Skrevet

Jeg sover kjempedårlig med en sprellende unge midt i senga så våre har aldri sovet i vår seng. De har hatt egen seng på vårt rom til ca 2-års alder, etter det har de sovet på eget rom. Har de våknet på natta har vi gått til dem, trøstet, roet og evt ligget ved siden av dem i deres seng til de har sovnet igjen...

Har en 9-åring selv og hun får gjerne komme i vår seng å kose litt om morgenen, men å ha henne sovende her om natta hadde vært uaktuelt.

Siden våre barn aldri har blitt invitert opp i vår seng har de aldri spurt om det heller, så jeg har ikke noe annet råd enn å ta kampen. Far får følge henne tilbake til rommet og være bestemt. Vekker hun småsøsken får han bli streng, men ikke gi etter.

Gi henne beskjed i dag før sengetid, nå er det slutt på soving i foreldreseng, så hun er forberedt.

Jeg også sover dårlig om jeg ikke har litt plass.

Skrevet

Har dere vurdert og snakke med henne om dette, siden hun gjør dette med sin mor og så tenker jeg at jenta er utrygg.

Skrevet

Har et delikat problem.

Vi har ikke så stor seng og det blir for trangt med et så stort barn og to voksne. Ender med at jeg legger meg på gjesterommet.

Vi har forsøkt å si at det ikke er plass til tre men da lager hun et sant helvete og vekker søsken. Så for å unngå å vekke hele huset flytter jeg meg.

Har forsøkt alle anbefalt råd om å snakke om det på dagen, finne ut om hun er redd, madrass på rommet hennes. Madrass på vårt rom. Hun SKAL i vår seng. Hun sover fortsatt sammen med mammaen sin og vil gjøre det samme her.

Våre barn har ofte sluttet med å komme inn i vår seng når de er 10-11 år men det er klart det er forskjeller. Noen blir veldig redde når de våkner på natten og man avviser ikke et barn da. Lykke til , dette ordner seg etterhvert:-)

Anonymous poster hash: f0021...434

Skrevet

Nei. Hun vet hva hun vil og hun skal sove i vår seng.

Vi har vurdert å begge legge oss på gjesterommet og gi senga til henne for å se hva hun gjør da.

Vel, nå er det faktisk ikke 9-åringen som er sjefen i huset da, så dere kan bestemme hvor hun skal sove.

Så lenge hun fører seg elsket er det helt greit å sette grenser. Far får bare sette av et par netter til å ta denne kampen. Følge henne tilbake til egen seng, dytte dynen rundt og si natta. Igjen og igjen. Lager hun rabalder midt på natta får han bare bli litt streng, men holde på sitt. Følge henne tilbake og hysje på henne.

Hun skal ikke møte en kald skulder midt på natta, men hun skal ikke trasse seg til viljen sin heller. Derfor må han fysisk følge henne tilbake til hun gir seg.

Skrevet

Har dere vurdert og snakke med henne om dette, siden hun gjør dette med sin mor og så tenker jeg at jenta er utrygg.

Som jeg skrev har vi forsøkt alt.

Det er ingenting å sette fingeren på. Hun vil bare sove der fordi hun sover sammen med mamma.

Ingen konflikter på skolen. Har mange venner. Driver med fritidsaktiviteter og virker i allefall trygg i våken tilstand.

Jeg begynner å bli lei av å måtte flytte meg.

Om det hadde vært frykt burde både madrass på rommet hennes og på vårt rom fungert. Hun SKAL i voksen senga og lager et helvete.

Vi har tatt kampen et par netter, vekket hele huset og nesten ikke fått søvn men etter å ha vært hos mamma starter helvete igjen. Slår ikke feil.

Skrevet

Synes det at dere begge går i gjestesenger hørtes ut som en god ide.

Skrevet

Vel, nå er det faktisk ikke 9-åringen som er sjefen i huset da, så dere kan bestemme hvor hun skal sove.

Så lenge hun fører seg elsket er det helt greit å sette grenser. Far får bare sette av et par netter til å ta denne kampen. Følge henne tilbake til egen seng, dytte dynen rundt og si natta. Igjen og igjen. Lager hun rabalder midt på natta får han bare bli litt streng, men holde på sitt. Følge henne tilbake og hysje på henne.

Hun skal ikke møte en kald skulder midt på natta, men hun skal ikke trasse seg til viljen sin heller. Derfor må han fysisk følge henne tilbake til hun gir seg.

Vi har forsøkt alt. Tatt kampen og så rykker vi tilbake til start hver gang hun kommer.

Å ta to-tre netter med kamp annenhver uke der søsken vekkes stort sett hver gang har vi ikke kapasitet til.

Skrevet

Vi har forsøkt alt. Tatt kampen og så rykker vi tilbake til start hver gang hun kommer.

Å ta to-tre netter med kamp annenhver uke der søsken vekkes stort sett hver gang har vi ikke kapasitet til.

På tide å bli litt streng kanskje? Slik du fremstiller det fremstår dere voksne som litt handlingslammet, og 9-åringen som sjefen i huset.

Mine barn hadde definitivt ikke fått lov til å styre på sånn, og det er ikke bra for hennes personlighetsutvikling og deres fremtidige forhold at hun føler hun kan diktere verden rundt seg. Her føler jeg faktisk at dere ikke helt tar jobben med å oppdra jenta på alvor.

Hun kan fint lære seg at det er forskjellige regler hos mamma og pappa, men dere må være i forkant, snakke med henne før man er midt oppi situasjonen, og ikke minst - være bestemt og ta tilbake myndigheten som de som bestemmer i huset.

Anonymous poster hash: 39aba...84a

Skrevet

Det må dere faktisk bare ha kapasitet til!

Dere må ta den kampen annenhver uke helt til hun forstår at hun ikke kommer noen vei med trass og spetakkel når hun er hos dere.

Hun ødelegges jo helt av å få være diktator i deres hjem, ingen 9-åring skal være det.

Skrevet

Hva med at far flytter seg i gjestesengen når hun kommer? Er det han hun vil inn til? Eller ev. Begge?

Skrevet

Har et delikat problem.

Min på 7 får kun sove i senga min ved mareritt ol, men oppfordrer henne til å sove i egen seng.

En 9 åring er altfor stor til å sove i senga hver natt! Denne kampen må dere ta FØR sengetid, helst før hun blir trøtt. Forklar henne at store jenter sover i egen seng. Kanskje dere kan gjøre hennes egen seng mer spennende..? Lage sengehimmel, "prinsesseseng"? Prøv belønningssystem i begynnelsen (selv om det bør være unødvendig) at dersom hun klarer så og så mange netter alene i egen seng kan dere gjøre noe hyggelig sammen en ettermiddag (Kafe, kino, lakke negler og ha "jentekveld" med popkorn og film?) ++. Vær litt kreativ. Dette ville hvertfall jeg prøvd. Å diskutere med trøtt unger midt på natta FUNKER ikke, det vet jeg! Hadde her om natta en gråtende 7 åring som nektet å legge seg kl 02.30 på natta når hun våknet og mente hun ville gå ned å se på tv. Det er direkte håpløst å diskutere med barn da. 

Anonymous poster hash: 364b1...e16

Skrevet

Har et delikat problem.

9 år?! Sånt er det da slutt på fra 4-5 år max.

Anonymous poster hash: dc855...fa2

Skrevet

Som jeg skrev har vi forsøkt alt.

Det er ingenting å sette fingeren på. Hun vil bare sove der fordi hun sover sammen med mamma.

Ingen konflikter på skolen. Har mange venner. Driver med fritidsaktiviteter og virker i allefall trygg i våken tilstand.

Jeg begynner å bli lei av å måtte flytte meg.

Om det hadde vært frykt burde både madrass på rommet hennes og på vårt rom fungert. Hun SKAL i voksen senga og lager et helvete.

Vi har tatt kampen et par netter, vekket hele huset og nesten ikke fått søvn men etter å ha vært hos mamma starter helvete igjen. Slår ikke feil.

Hun er stor nok til å skjønne en beskjed. Hvis ikke får det konsekvenser. Enkelt og greit.

Skrevet

9 år? Det er det verste jeg har hørt! Her har de ikke sovet i senga vår siden de sluttet å spise om natta når de var babyer. Ved mareritt osv har det vært trøsting på eget rom og så klar beskjed om at her sover man i sin egen seng, alle som en. Punktum. Null diskusjon.

Anonymous poster hash: c5b3c...70c

Skrevet

Hun er stor nok til å skjønne en beskjed. Hvis ikke får det konsekvenser. Enkelt og greit.

Det er veldig vanskelig å nekte henne dette. Innrømmer vi er svake. Hun er her ikke fast og hun er en flott jente ellers. Snill og god med søsken og egentlig en veldig lettvinn jente. Det er bare denne sovesituasjonen som gir oss hodebry. Og det er ikke lett å være uten søvn to/tre netter annenhver uke. Vi jobber, to i barnehage og eldste på skole.

Teorien er ganske klar men i praksis er det lett å velge minste motstands vei når vi er stup trøtte. Selvsagt ser jeg at vi feiler her, gang på gang.

Nå var uansett spørsmålet mitt når de var for gamle.

Jeg tror vi kommer til å prøve å legge oss begge på gjesterommet og sier hun enten får sove på sitt rom eller vårt. Gjesterommet er ved hennes rom så kanskje hun velger sitt rom da.

Skrevet

Antar mor er singel?

Anonymous poster hash: 60941...e0d

Skrevet

Antar mor er singel?

Anonymous poster hash: 60941...e0d

Ja, mor er alene med henne.

Ikke noe galt om mor. Hun velger selv hvordan de har det hos seg.

Skrevet

Ja, mor er alene med henne.

Ikke noe galt om mor. Hun velger selv hvordan de har det hos seg.

Men det gjør jo argumentasjonen deres enklere.

Dere sier bare at hos mamma kan du sove i dobbeltsengen fordi dere der er bare to og det er greit med plass til det, hos oss kan du ikke sove i dobbeltsengen fordi her blir vi tre stykker og det blir for trangt og varmt. Ferdig diskutert!

Tilby henne å komme inn for en kosestund om morgenen, men våkner hun før klokken 6 skal hun sove videre i egen seng.

Skrevet

Det er helt uhørt at en frisk og velutviklet 9-åring lager et helvete som vekker hele huset om natten.

Ta kampen!

Anonymous poster hash: 877c8...cb6

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...