Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Å kjøpe brukt bunad til konfirmasjon er stusselig, ikke rart far og stemor ønsker å kjøre løpet selv. Gjenbruk bør praktiseres på hverdagsklær, ikke stasplagget man forhåpentligvis vil ha i mange år fremover.

Anonymous poster hash: 325aa...14e

Det er overhode ikke stusselig. En bunad varer livet ut som den blir tatt godt vare på. Jeg syns det er fullstendig idiotisk at jeg ska sette meg i gjeld for at hun skal få en flett ny bunad når man får en like fin brukt. Far er faktisk enig meg meg her.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Da er det like masse konflikter hos deg som med far. Og no forstår jeg at far og fruen er slik. 

Jeg og far til mitt barn hater kvarandre. Men jeg tøyet og laget til heile konfirmasjonen for mitt barn. Betalte alt men det enda med at svigermor gav med 5000 kr i handa for slitet.

Anonymous poster hash: 2049d...326

Ingen konflikter hos meg. Jeg ønsker å ha en fest, far vil ikke. Vi har bestemt å dele på bunad til henne. 

Skrevet

Hva er det med deg, da?

Hi skriver at hun mener at de bør greie å være sammen på dagen og bare ha en konfirmasjonsfest. Men far nekter dette. Hvordan ble det liksom His feil???

Skulle jammen ikke forundre meg om du er denne "fruen" av en stemor.

Og Hi i konflikt - hun opprettholder kontakt med familien til sitt barns far. Faren opprettholder ingen kontakt med sin datters familie på andre siden. Når jentas far nekter at de skal være sammen og vil feire konfirmasjon med sin familie, da er det kanskje ikke helt naturlig at Hi skal invitere dem.

Synes det er veldig pussig at du finner det relevant å spørre Hi om hun "er under Nav".

Anonymous poster hash: a776f...bba

Takk! 

Skrevet

Dersom den nye dama til far virkelig har peiling på bunad og du ikke, hvorfor ikke benytte deg av hennes hjelp? Da kan vel hun veilede deg i hvordan du skal lage dette?

Far virker teit for å ville ha to fester.

Du virket hårsår når du ikke benytter deg av stemors kompetanse av bunad.

Anonymous poster hash: 72181...442

Jeg har skrevet en hyggelig mail til faren og sagt at stemor er hjertelig velkommen til å være med, men det er vi som bestemmer syvende og sist. 

Skrevet

Stakkars konfirmant!

Jeg hører "mor vil dét, far vil dét, stemor vil dét". Hvem vet eller gidder å bry seg om hva konfirmanten vil...

Noen stakkars barn lever altså med å være meglere for de to personene som skal beskytte henne fra alt ondt i verden og støtte hennes utvikling.

Håper det inderlig er noen fornuftige mennesker rundt henne i tillegg til egoistiske foreldre.

Anonymous poster hash: 9b87d...8f2

Som sagt, det er far som lager problemer her, ikke jeg. Jeg prøver så godt jeg kan å skjerme henne fra dette, men det er ikke enkelt når konfirmanten skal ha et ord med i laget. 

Skrevet

Hva er det med deg, da?

Hi skriver at hun mener at de bør greie å være sammen på dagen og bare ha en konfirmasjonsfest. Men far nekter dette. Hvordan ble det liksom His feil???

Skulle jammen ikke forundre meg om du er denne "fruen" av en stemor.

Og Hi i konflikt - hun opprettholder kontakt med familien til sitt barns far. Faren opprettholder ingen kontakt med sin datters familie på andre siden. Når jentas far nekter at de skal være sammen og vil feire konfirmasjon med sin familie, da er det kanskje ikke helt naturlig at Hi skal invitere dem.

Synes det er veldig pussig at du finner det relevant å spørre Hi om hun "er under Nav".

Les lenger oppe kva ho skriver ???????

Men er det mors dag ? Er det fars dag ?  Trodde detta var barnets dag ???

Kan jeg vite om ho er under NAV derfor spør jeg. For NAV har regler om betaling dersom eneforsørger ????????

Her er begge foreldre på krigsstien noe som kommer fram for ingen vil ha kontakt med noen partner fam. Som voksen person kan ein ordne dag for barnet siden mor har kontakt med familien på hans side. Det vil ho ikkje og da er KONFLIKT i begge ender.

Når du lese hovedinnlegget virker det som kun FAR er KONFLIKT men NEI.

Skrevet

Ingen konflikter hos meg. Jeg ønsker å ha en fest, far vil ikke. Vi har bestemt å dele på bunad til henne. 

Du ønsker fest men vil ikkje be hans familie ? Var det barnet som sa eller DU

Skrevet

Men er det mors dag ? Er det fars dag ?  Trodde detta var barnets dag ???

Kan jeg vite om ho er under NAV derfor spør jeg. For NAV har regler om betaling dersom eneforsørger ????????

Her er begge foreldre på krigsstien noe som kommer fram for ingen vil ha kontakt med noen partner fam. Som voksen person kan ein ordne dag for barnet siden mor har kontakt med familien på hans side. Det vil ho ikkje og da er KONFLIKT i begge ender.

Prøver igjen. Om du leser det Hi har skrevet så vil du se at mor ønsker å ha et godt forhold til far, Hi ønsker at de skal ha en fredelig konfirmasjonsfeiring samlet som en storfamilie. Hi har god kontakt med sin eks-svigerfamilie. His eks gjør ikke noe for å ha kontakt med sin datters andre familie, faren vil ikke inngå kompromisser om konfirmasjonsdagen, far har tatt styringen over bunadkjøp uten å involvere mor, selv om mor har vært tydelig på at hun ønsker at de skal samarbeide om dette.

Joda, selvfølgelig kunne Hi ha valgt å be datterens farfamilie når hun og datteren skal feire konfirmasjonen. Men helt ærlig - tror du virkelig at det vil skape mindre konflikt med en far som nekter at de skal feire sammen? Man kunne selvfølgelig håpe at om Hi ba datterens farfamilie, så ville de melde seg inn i fars konflikttrigging og si at de mener at far bør skjerpe seg. Men kan vi forvente det? Hi kjenner sin ekssvigerfamilie best, og hun har gjort en vurdering som tilsier at det er best at hun ikke øker konflikten med å invitere ekssvigerfamilien.

Eneste jeg kanskje kan være enig i, er at Hi kanskje burde snakke med den/de mest fornuftige i sin ekssvigerfamilie og helt saklig fortelle at hun ønsker felles feiring, men at far dessverre ønsker separat feiring, og fortelle hans familie at hun ikke ønsker å fyre opp konflikten far holder oppe ved å be dem. Det kan være greit å si at hun ønsker en annen ordning enn den far velger, da blir det i hvert fall ikke noen konflikt mellom henne og ekssvigerfamilien.

Men igjen - det er ikke sikkert familiedynamikken mellom dem og jentas far er slik at det å si noe sånt vil dempe konflikten far insisterer på å videreføre. I en ideell verden er jo alle saklige og diplomatiske og har barnets beste for øye - men realiteten er dessverre ikke slik. Man kan ikke inngå kompromiss om den ene nekter det. Da kan det beste være å bare ikke provosere den andre til å bli enda mer steil.

Gunstig for datteren at det er slik? Nei, selvfølgelig ikke - men det er tvilsomt om Hi kan løse det noe bedre så lenge far ikke er villig til å diskutere.

Nav har fremdeles ikke noe med saken å gjøre så lenge dette ikke er noe som Hi har tatt opp som noe problem. Skal hun og far ha hver sine selskap så vil det uansett ikke være noe å hente for noen av dem.

Og et råd til slutt - forumreglene sier at man skal skrive på enten bokmål eller nynorsk - dialekt er ikke godtatt. Du blir enklere å forstå om du lar være å skrive delvis på dialekt.

Skrevet

Jeg kan ikke be fars familie, han blir rasende hvis jeg spør dem om de kan passe datteren vår, så det vil jeg ikke. Jeg kommer heller ikke til å involvere hans familie i dette problemet, vi må faktisk være så voksne at vi klarer å samarbeide om bunaden hennes.

Skrevet

Jeg kan ikke be fars familie, han blir rasende hvis jeg spør dem om de kan passe datteren vår, så det vil jeg ikke. Jeg kommer heller ikke til å involvere hans familie i dette problemet, vi må faktisk være så voksne at vi klarer å samarbeide om bunaden hennes.

Bunaden er deres minste problem

Anonymous poster hash: c39cc...29b

Skrevet

Men er det mors dag ? Er det fars dag ? Trodde detta var barnets dag ???

Unnskyld meg, men hva har aleneforeldre med å være under NAV? Du er klar over at man kan være aleneforsørger uten at NAV er inni bildet? Jeg er alenemor, mottar barnetrygd og det er det. Hvis noen hadde sagt jeg var under NAV kun fordi jeg er aleneforsørger hadde jeg ledd godt pga den åpenbare kunnskapsmangelen.

Anonymous poster hash: 6bd59...9c3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...