Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Min datter skal konfirmere seg neste år, og vil ha Hardangerbunad. Helt i orden for meg, jeg syns vi kan kjøpe den brukt og jeg vil brodere bringeduken selv. Nå kjører faren soloshow med sin kone, fordi hun har peiling og de går og ser på bunader uten å involvere meg. Dette syns jeg er fryktelig sårt, da det er min datter og jeg skal betale halvparten. Jeg har lyst til å være med å plukke den ut. Snakket med faren nå, og han hørtes ikke enig ut med meg. Hva i all verden gjør jeg nå? Vi skal også ha to fester, fordi faren ikke vil at vi skal feire sammen. Helt greit for meg, og min datter sier ikke så mye. Tror ikke hun tør 😳

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Går det an å foreslå at dere alle går og ser på bunad sammen? Du kan jo komme med noe om at gjerne vil være med, men at du respekterer kunnskapen til fars kone (om du egentlig ikke gjør det så kan den hvite løgnen være verdt det likevel ;) ).

Forstår at det er trøblete forhold og at det kanskje ikke går å se på bunad sammen. Går selvfølgelig an å foreslå at bare du og faren ser på også, men det vil kanskje han ikke gjøre uten sin kone?

Og hvis det skjærer seg, men kona til far faktisk har peiling, da ville jeg ha fokusert på at det er positivt at dere er sikker på at datteren din får en bunad av kvalitet - og så vil du uansett sitte igjen med trumfkortet, nemlig at det er ditt bidrag med bringeduken som vil gjøre bunaden personlig og gi dere tradisjon. Kanskje du etterhvert også kan brodere forkle til den? Hardangersøm er virkelig ikke vanskelig, krever bare tålmodighet og nøyaktighet og at du kan telle til fem ;)

Anonymous poster hash: a776f...bba
Skrevet

Jeg vil bare bli tatt med på råd. Det er alt. Faren sukket og akket seg når jeg sa at jeg ville være med. 😩. Dette er hennes store dag og jeg vil være med på å planlegge.

Skrevet

Jeg gleder meg til å brodere bringeduken 😊. Men må vente å se hva vi bestemmer oss for av mønster 😊

Skrevet

Jeg gleder meg til å brodere bringeduken . Men må vente å se hva vi bestemmer oss for av mønster

Forstår godt at du vil være med på prosessen. Men høres ikke ut som om det er verdt å kjempe så veldig hardt for det slik situasjonen er med far.

Lag heller en egen prosess sammen med datteren din ang. bringeduken. Begynn nå, kom far/stemor i forkjøpet i tilfelle de vil trumfe gjennom å stå for den også. Fortell dem nå at bringeduk og ev. forkle skal du stå for, de kan sørge for resten av bunaden. Om du ikke kan eller vil brodere forkleet selv så kan du og datteren din velge ut forkle sammen og så bestiller dere det.

Involver datteren din i valg av farger og mønster for bringeduken slik at hun også gleder seg til du begynner å brodere den. På en hardangerbunad er det jo nesten bringeduken og forkleet som er det viktigste, synes jeg.

Har du brodert bringeduk tidligere? Jeg har lyst å prøve på det selv.

Har du sett denne siden?

http://vevstua.bull-sveen.net/?p=589

Skrevet

Nei, jeg skal sjekke ut siden! Har lyst til å gå på Husfliden med henne og de på ulike mønstre 😊. Jeg har gitt beskjed at jeg vil fikse bringeduken selv, så det får de bare akspetere. Klarer jeg å lage beltet også kanskje??

Skrevet

Jeg skal faktisk sende han en mail i morgen og si at dette skal han og jeg gjøre sammen. Det et vårt barn og hun kan gjøre dette selv når datteren hennes skal konfirmeres.

Skrevet

Man kan jo lage belte av perler også, så greier du bringeduk så greier du garantert beltet også :)

Send en melding til faren og se hva som skjer - lykke til :)

Jeg har ikke laget slik bringeduk eller belte før, men la merke til i linken at det også er tips om hvor kjøpe det man broderer på, og også en link til perleprodusenten i Danmark. Prisen på perlene er jo på ingen måte avskrekkende - bare pass på at du får riktig størrelse på perlene.... står noe om det i linken, tror jeg.

Håper du får en god ordning med faren - hvis ikke, krev ditt område, det blir uansett det viktigste og mest personlige ved hele bunaden til datteren din :)

Skrevet

Jeg skal faktisk sende han en mail i morgen og si at dette skal han og jeg gjøre sammen. Det et vårt barn og hun kan gjøre dette selv når datteren hennes skal konfirmeres.

Lurt!

Skrevet

høres ut som du har en bra plan der,

Men er det virkelig vanlig med to fester? Det hadde faktisk jeg syntes var sårt når det faktisk er vårt barn det gjelder.. da burde familiene til det barnet kunne samle seg for en slik dag ...

Håper ikke min eks vil det når den dagen kommer..

Anonymous poster hash: ffa08...17e
Skrevet

høres ut som du har en bra plan der,

Men er det virkelig vanlig med to fester? Det hadde faktisk jeg syntes var sårt når det faktisk er vårt barn det gjelder.. da burde familiene til det barnet kunne samle seg for en slik dag ...

Håper ikke min eks vil det når den dagen kommer..

Anonymous poster hash: ffa08...17e

Det er faren som ønsker to fester, ikke jeg. Jeg mener at det må være mulig å ta seg sammen for noen timer, men det vil ikke far....dessverre...

Skrevet

Det er faren som ønsker to fester, ikke jeg. Jeg mener at det må være mulig å ta seg sammen for noen timer, men det vil ikke far....dessverre...

Skal far feire 1 uke seinare eller ?  Ligger du under NAV ?

Anonymous poster hash: 2049d...326

Skrevet

Skal far feire 1 uke seinare eller ?  Ligger du under NAV ?

Far skal feire helgen etter. Nei, er ikke under NAV. Så dette må jeg betale selv. 

Skrevet

Far skal feire helgen etter. Nei, er ikke under NAV. Så dette må jeg betale selv. 

Har du godt kontakt med fars familie ?

Skrevet

Har du godt kontakt med fars familie ?

Ja, men han har ingen kontakt med min.
Skrevet

Ja, men han har ingen kontakt med min.

Kva med om du  gjør som alle andre. Ber dei og sjå kva som skjer og la han ha sin feiring. 

Bunaden får far kjøpe om du vil brodere bringeduken så gjør du det. Om ditt barn har 2 typer hadde jeg ikkje teke det så tungt.

Skrevet

Kva med om du  gjør som alle andre. Ber dei og sjå kva som skjer og la han ha sin feiring. 

Bunaden får far kjøpe om du vil brodere bringeduken så gjør du det. Om ditt barn har 2 typer hadde jeg ikkje teke det så tungt.

Jeg kommer til å betale halvparten av bunaden, min datter og jeg skal finne mønster i helgen. Jeg kommer ikke til å invitere hans familie, jeg blander meg ikke opp i dette, rett og slett fordi jeg ønsker ikke mer konflikter...

Skrevet

Jeg kommer til å betale halvparten av bunaden, min datter og jeg skal finne mønster i helgen. Jeg kommer ikke til å invitere hans familie, jeg blander meg ikke opp i dette, rett og slett fordi jeg ønsker ikke mer konflikter...

Da er det like masse konflikter hos deg som med far. Og no forstår jeg at far og fruen er slik. 

Jeg og far til mitt barn hater kvarandre. Men jeg tøyet og laget til heile konfirmasjonen for mitt barn. Betalte alt men det enda med at svigermor gav med 5000 kr i handa for slitet.

Skrevet

Å kjøpe brukt bunad til konfirmasjon er stusselig, ikke rart far og stemor ønsker å kjøre løpet selv. Gjenbruk bør praktiseres på hverdagsklær, ikke stasplagget man forhåpentligvis vil ha i mange år fremover.

Anonymous poster hash: 325aa...14e
Skrevet

Da er det like masse konflikter hos deg som med far. Og no forstår jeg at far og fruen er slik. 

Jeg og far til mitt barn hater kvarandre. Men jeg tøyet og laget til heile konfirmasjonen for mitt barn. Betalte alt men det enda med at svigermor gav med 5000 kr i handa for slitet.

Hva er det med deg, da?

Hi skriver at hun mener at de bør greie å være sammen på dagen og bare ha en konfirmasjonsfest. Men far nekter dette. Hvordan ble det liksom His feil???

Skulle jammen ikke forundre meg om du er denne "fruen" av en stemor.

Og Hi i konflikt - hun opprettholder kontakt med familien til sitt barns far. Faren opprettholder ingen kontakt med sin datters familie på andre siden. Når jentas far nekter at de skal være sammen og vil feire konfirmasjon med sin familie, da er det kanskje ikke helt naturlig at Hi skal invitere dem.

Synes det er veldig pussig at du finner det relevant å spørre Hi om hun "er under Nav".

Skrevet

Å kjøpe brukt bunad til konfirmasjon er stusselig, ikke rart far og stemor ønsker å kjøre løpet selv. Gjenbruk bør praktiseres på hverdagsklær, ikke stasplagget man forhåpentligvis vil ha i mange år fremover.

Anonymous poster hash: 325aa...14e

Latterlig!

Skrevet

Det forstår jeg, men samtidig er kanskje dette en gylden anledning til å starte opp med å omgås. Forklar ham at dette vil være et evig problem for datteren deres. Hva med når hun skal gifte seg? Eller når hun får barn og barna skal døpes? Barnebursdager? Skal hun måtte splitte opp alt fordi han skal være vrang? Nei, det er ikke rett og nå er kanskje tiden å få ham til å innse at uansett om han liker det eller ei, vil dere alltid være knyttet sammen gjennom felles barn og kanskje også barnebarn i framtiden.

Anonymous poster hash: 3c23a...dfb

Skrevet

Dersom den nye dama til far virkelig har peiling på bunad og du ikke, hvorfor ikke benytte deg av hennes hjelp? Da kan vel hun veilede deg i hvordan du skal lage dette?

Far virker teit for å ville ha to fester.

Du virket hårsår når du ikke benytter deg av stemors kompetanse av bunad.

Anonymous poster hash: 72181...442

Skrevet (endret)

Dette er jo selvsagt ikke noe stemor har noe som helst med, og om hun er fornuftig så skjønner hun det. Far virker helt blåst, men kanskje hans kone er mer tilsnakkelig? Kan du kontakte henne og ha en ok dialog med henne i stedet rundt bunad, der hun forstår at dette er noe du ønsker å gjøre for og med din datter?

Endret av sug lut
Skrevet

Stakkars konfirmant!

Jeg hører "mor vil dét, far vil dét, stemor vil dét". Hvem vet eller gidder å bry seg om hva konfirmanten vil...

Noen stakkars barn lever altså med å være meglere for de to personene som skal beskytte henne fra alt ondt i verden og støtte hennes utvikling.

Håper det inderlig er noen fornuftige mennesker rundt henne i tillegg til egoistiske foreldre.

Anonymous poster hash: 9b87d...8f2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...