Anonym bruker Skrevet 18. mai 2016 #26 Skrevet 18. mai 2016 Ikke noe urettferdighet her. Jeg kan si hva jeg mener til far, og han får da velge om han vil ta dette videre. Som sagt så trenger ikke barna mer enn to foreldre. Google litt og les.. Anonymous poster hash: ef170...eb7 Nei så søt du er som oppfordrer meg til å bruke Google. Trenger ikke å bruke Google jeg, har både vært stemor og hatt stefar til barna mine. Ingen mann ville ha bodd sammen med kvinnfolk som hadde ufordragelige barn og nektet stefar å irettesette dem. Men stemødre må visst bare være ressursperson for stebarna, men ikke kunne irettesette dem. Du har lest litt for mye og levd litt for lite i virkeligheten. Anonymous poster hash: 3669c...3cf
Anonym bruker Skrevet 18. mai 2016 #27 Skrevet 18. mai 2016 Høres helt greit ut det du beskriver at du gjør. Spørsmålet er eventuelt hvordan du gjør det. Hvis du er "frekk" og "krevende" og "hånende" er det ikke ok, men hvis du rolig sier i fra på en grei måte, så er det så absolutt helt innenfor en vanlig oppdrages plikt! Jeg er glad for alle som lærer barna vanlig folkeskikk jeg! (OG det gjelder alle barn du har under taket. Jeg er like "streng" som det du beskriver med barn vi har på besøk) Anonymous poster hash: 1cd1d...956
Anonym bruker Skrevet 18. mai 2016 #28 Skrevet 18. mai 2016 Ikke noe urettferdighet her. Jeg kan si hva jeg mener til far, og han får da velge om han vil ta dette videre. Som sagt så trenger ikke barna mer enn to foreldre. Google litt og les.. Anonymous poster hash: ef170...eb7 Du gjør faktisk ikke barnet noen som helst tjeneste, ved å la være å lære de vanlig folkeskikk Anonymous poster hash: 1ae9a...ecc
Anonym bruker Skrevet 18. mai 2016 #29 Skrevet 18. mai 2016 Jeg er til dels enig med svigermor og den ensomme ulven i tråden her. Jeg kan bare se for meg hva min egen mor hadde sagt hvis min "nye" samboer hadde innført en masse nye regler for mine barn - til og med hjemme hos dem (besteforeldrene). De hadde ikke likt det. Her i huset har vi jevngamle barn, jeg og samboer. Ikke født samme år, men hvert sitt år (feks barn født i alle årene fra 2002 til 2005). Jeg er den som er mest uenig i stebarns oppdragelse. Jeg syns de lar altfor mye bare flyte uten å prøve og ta tak i det. Feks skvetting i buksa, vasking av hender, grise når man spiser, snakke stygt til hverandre osv. Jeg blander meg i noe, men veldig langt ifra alt. Mest blander jeg meg i det som påvirker oss alle, som feks vasking av hender. "Vask hender etter å ha spist kyllingvinger, før du tar på noe som helst!" Det hender rett som det er at barna mine må i seng før stebarn som er yngre. Jeg orker ikke ta ansvar for alle, og hvis samboeren ikke syns leggetider er viktig, så er det kjipt for hans barn. Mine barn kan selvsagt synes det er kjedelig, men de forstår den fornuftige forklaringen med "dere vet hvor kjedelig det er å være kjempetrøtt neste dag, så derfor ønsker jeg at dere legger dere nå. Hva de andre gjør er ikke så viktig".. Neste dag er selvsagt stebarna vanskelige å få ut av senga. Konklusjonen min er vel altså at man kan komme inn fra sidelinjen og prøve å endre noe i oppdragelsen, men ikke å ta over hele showet. Noe må man bare la fare, for ellers blir det som at man ønsker å endre alt stebarnet er og gjør på en måte. Og spesielt hos stebarnet sine besteforeldre er det i mine øyne naturlig å ligge litt lavt og se hva far og besteforeldre aksepterer. Kanskje er det et sted de er enige om at barna kan få hive seg over maten? Fordi besteforeldrene ønsker at det skal være et fristed for regler på en eller annen måte. Kan hvertfall fint se for meg at mine foreldre tenker sånn. Når mine barn spør dem om de kan gå fra bordet er svaret som regel "jah, selvsagt kan dere det!!" - underforstått "hva er det for et spm? Jeg skal da ikke bestemme at du må sitte her". Hvor lenge har dere bodd sammen? Tar samboeren din etter dine regler og håndhever dem han også, eller blir du regelrytteren? Anonymous poster hash: d5d54...38b
Anonym bruker Skrevet 18. mai 2016 #30 Skrevet 18. mai 2016 Jeg er til dels enig med svigermor og den ensomme ulven i tråden her. Jeg kan bare se for meg hva min egen mor hadde sagt hvis min "nye" samboer hadde innført en masse nye regler for mine barn - til og med hjemme hos dem (besteforeldrene). De hadde ikke likt det. Her i huset har vi jevngamle barn, jeg og samboer. Ikke født samme år, men hvert sitt år (feks barn født i alle årene fra 2002 til 2005). Jeg er den som er mest uenig i stebarns oppdragelse. Jeg syns de lar altfor mye bare flyte uten å prøve og ta tak i det. Feks skvetting i buksa, vasking av hender, grise når man spiser, snakke stygt til hverandre osv. Jeg blander meg i noe, men veldig langt ifra alt. Mest blander jeg meg i det som påvirker oss alle, som feks vasking av hender. "Vask hender etter å ha spist kyllingvinger, før du tar på noe som helst!" Det hender rett som det er at barna mine må i seng før stebarn som er yngre. Jeg orker ikke ta ansvar for alle, og hvis samboeren ikke syns leggetider er viktig, så er det kjipt for hans barn. Mine barn kan selvsagt synes det er kjedelig, men de forstår den fornuftige forklaringen med "dere vet hvor kjedelig det er å være kjempetrøtt neste dag, så derfor ønsker jeg at dere legger dere nå. Hva de andre gjør er ikke så viktig".. Neste dag er selvsagt stebarna vanskelige å få ut av senga. Konklusjonen min er vel altså at man kan komme inn fra sidelinjen og prøve å endre noe i oppdragelsen, men ikke å ta over hele showet. Noe må man bare la fare, for ellers blir det som at man ønsker å endre alt stebarnet er og gjør på en måte. Og spesielt hos stebarnet sine besteforeldre er det i mine øyne naturlig å ligge litt lavt og se hva far og besteforeldre aksepterer. Kanskje er det et sted de er enige om at barna kan få hive seg over maten? Fordi besteforeldrene ønsker at det skal være et fristed for regler på en eller annen måte. Kan hvertfall fint se for meg at mine foreldre tenker sånn. Når mine barn spør dem om de kan gå fra bordet er svaret som regel "jah, selvsagt kan dere det!!" - underforstått "hva er det for et spm? Jeg skal da ikke bestemme at du må sitte her". Hvor lenge har dere bodd sammen? Tar samboeren din etter dine regler og håndhever dem han også, eller blir du regelrytteren? Anonymous poster hash: d5d54...38b Bodd sammen i fire år. Jeg sier at de må vente, ikke noe skjenn eller irettesettelse. Sier bare at bordet ikke er klart og de må vente. Vi har vært enig fra starten at vi har samme regler for barna for å ikke skape sjalusi og usikkerhet. Stebarn har en like streng mor og har samme sett med regler hjemmefra. Ikke noe uenighet mellom mor og far om hva som er ok. Hun er nok ikke så nøye på alle ting som vi er, men hun er opptatt av høflighet. Jeg kjører ikke noe sololøp på oppdragelse. Anonymous poster hash: 6a64e...4f1
Anonym bruker Skrevet 18. mai 2016 #31 Skrevet 18. mai 2016 Bodd sammen i fire år. Jeg sier at de må vente, ikke noe skjenn eller irettesettelse. Sier bare at bordet ikke er klart og de må vente. Vi har vært enig fra starten at vi har samme regler for barna for å ikke skape sjalusi og usikkerhet. Stebarn har en like streng mor og har samme sett med regler hjemmefra. Ikke noe uenighet mellom mor og far om hva som er ok. Hun er nok ikke så nøye på alle ting som vi er, men hun er opptatt av høflighet. Jeg kjører ikke noe sololøp på oppdragelse. Anonymous poster hash: 6a64e...4f1 Og beklager å si det. Jeg er totalt uenig i at besteforeldre for lov å overstyre regler vi har. Både mine foreldre og svigerforeldre. Hva de gjør når vi ikke er der er en annen ting. HI Anonymous poster hash: 6a64e...4f1
Anonym bruker Skrevet 18. mai 2016 #33 Skrevet 18. mai 2016 Absolutt ikke for streng og selvsagt skal du delta i oppdragelsen av stebarnet også, noe annet blir jo bare rart.. Jeg er alene med stebarn mange timer i uken mens pappaen er på jobb. Ved behov irettesetter jeg og er streng hvis det trengs. Hadde blitt veldig spesielt om jeg lot ungen gjøre og oppføre seg akkurat som det vil her hjemme. Her oppdrar vi begge alle barna, ikke hvert vårt. Anonymous poster hash: 3719b...382
Anonym bruker Skrevet 18. mai 2016 #34 Skrevet 18. mai 2016 Og beklager å si det. Jeg er totalt uenig i at besteforeldre for lov å overstyre regler vi har. Både mine foreldre og svigerforeldre. Hva de gjør når vi ikke er der er en annen ting. HI Anonymous poster hash: 6a64e...4f1 Greit være uenig men jeg tror nok at det kan ligge noe i det hun sa her lenger opp. Du sier selv at dette gjelder mest stebarnet ditt og selv om du ikke syns tonen din er ufin kan den oppfattes slik av besteforeldrene. Som stemor syns jeg fint du kan roe deg noe ned når barnet er på besøk hos sine besteforeldre. Anonymous poster hash: 50b09...722
Appelsinpiken Skrevet 18. mai 2016 #35 Skrevet 18. mai 2016 Greit være uenig men jeg tror nok at det kan ligge noe i det hun sa her lenger opp. Du sier selv at dette gjelder mest stebarnet ditt og selv om du ikke syns tonen din er ufin kan den oppfattes slik av besteforeldrene. Som stemor syns jeg fint du kan roe deg noe ned når barnet er på besøk hos sine besteforeldre. Anonymous poster hash: 50b09...722 Skjønner ikke hvordan tråden ble til en diskusjon om steforeldre når den egentlig handler om hva man kan forvente av 7 år gamle gutter.. Men klarer ikke å la være å kommenter jeg heller heller har også et bonusbsrn, og her blir søskenflokken beha dlet likt. Så når vi er hos mine svigerforeldre(eller de er her) så gjelder mine regler over deres. Uansett om det er snakk om bonusbarnet eller søskena som jeg er mor til. Og hver du hva? Det syns bonusen min er helt greit! Hun vet at hun blir reknet dom et av barna mine, og at jeg elsker henne veldig høyt.
Appelsinpiken Skrevet 18. mai 2016 #36 Skrevet 18. mai 2016 Men til ho: Du er ikke for streng. Såpassmå man kunne forvente av 7åringer.
Anonym bruker Skrevet 18. mai 2016 #37 Skrevet 18. mai 2016 Det er ikke min jobb, nei. Vi får se hva slags forhold du får til dette barnet senere. Hvor mange foreldre skal barnet ha å forholde seg til? Tror nok det er du som er litt korttenkt her... Det skinner også gjennom i talemåten din. Som jeg tidligere har skrevet så har jeg mine grenser og regler, men å oppdra dette barnet er ikke min jobb. Det er nok å forholde seg til for dette barnet om ikke stemor og stefar og skal komme med sine meninger. Du mangler litt innsikt... Anonymous poster hash: ef170...eb7 SELVSAGT er det din jobb også! Jeg er selv barn fra en splittet familie og det var en selvfølge at stemor og stefar var med å oppdra meg. Noe annet ville jo bare vært helt rart?! Og ja, jeg er en av dem som irettesetter andres barn selv når foreldrene er til stede dersom foreldrene ikke irettesetter dem selv. Skulle bare mangle. It takes a village ... Anonymous poster hash: 1e4ad...9f9
klg,2 boys now:) Skrevet 18. mai 2016 #38 Skrevet 18. mai 2016 Syntes det var helt på sin plass.jeg krever av barn i 2-4 års alderen at vi venter til det er sagt væresegod. Mange barn som vokser opp i dag har store problemer med det jeg vil kalle normal folkeskikk.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå