Gå til innhold

Svigermor sa jeg er for streng med barna. (Eget og stebarn)

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi har begge ett barn på syv år.

Jeg forsøker lære de vanlig folkeskikk.

Si nei takk og ikke bare nei, ikke være grådig når noen serverer noe de liker, si takk for maten, spørre om de kan få gå fra bordet, rydde inn i oppvaskmaskinen og henge jakka på knaggen og slike ting.

Samme regel for stebarn som eget.

Har de ikke satt inn i oppvaskmaskinen setter jeg ikke på barne-TV før de har gjort det.

Når vi er på besøk er spesielt stebarn veldig utålmodig. Hvis de dekker på bordet så begynner hun å mase om å få ta noe før det er sagt at det bare er å forsyne seg. Jeg vil ikke høre slik masing og en på syv klarer fint å vente de fire/fem minuttene det tar. Jeg sier i fra at nå må du vente til alle har satt seg. Svigermor synes spesielt det er aaaaalt for strengt, de er jo bare barn. I går ble jeg irritert og sa i fraat her bestemmer vi og at de nå er så store at de forstår veldig godt at de må vente. Jeg orker ikke å ha store barn det er flaut å gå på besøk med fordi de oppfører seg som gribber rundt et halvdekket bord.

Svigermor ble fornærmet og jeg kjenner jeg er irritert. Er jeg virkelig for streng som forventer vanlig folkeskikk av en på syv år?

Anonymous poster hash: 6a64e...4f1

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Litt spesielt at du er så langt inn i oppdragerrollen ang ditt stebarn.

Barnet trenger bare to foreldre. Sier ikke at du ikke skal ha regler, men la det være opp til mor og far hvordan de vil oppdra sitt barn.

Anonymous poster hash: ef170...eb7

Skrevet

Det forventer jeg fra de er 3 år, så nei du er overhodet ikke for streng!👍

Anonymous poster hash: b657d...6d4

Skrevet

Nope, syns ikke du er for streng.

Anonymous poster hash: 49ffb...573

Skrevet

Jeg har forresten også stebarn(flere), og jeg synes ikke det er å gå for langt å forlange vanlig folkeskikk fra dem også, de bor jo i samme i huset(vi har dem på fulltid så for vår del så må vi ha samme regler som de andre barna i huset).......

Anonymous poster hash: b657d...6d4

Skrevet

Barnet trenger bare to foreldre. Sier ikke at du ikke skal ha regler, men la det være opp til mor og far hvordan de vil oppdra sitt barn.

Er du litt dum eller? Når barnet bor i huset der to voksne skal oppdra et barn skulle det bare mangle at også det andre barnet må rette seg etter det husets regler. Hva ungen gjør hos mora er vel revnene likegyldig, hos far og stemor er reglene sånn som de er. 

Ingen nabounger får oppføre seg sånn hos meg heller. Jeg sier fra, altså oppdrar jeg dem. Mener du det er feil av meg? Skal de få oppføre seg som apekatter hos meg, hvis mor/far tillater det? Tror ikke det du. 

Anonymous poster hash: c128e...35e

Skrevet

Vi håndhever begge disse reglene ovenfor eget og stebarn. Det at de er like gamle gjør jo at vi må være like streng.

Om en av oss er på do og stebarnet begynner å mase, skal da den andre sitte passiv fordi det ikke er mitt barn?

It takes a villlage...

Godt mulig du har et barn som er på samvær og er sår på at en annen kvinne er en sentral voksenperson i ditt barns liv. Men vet du, jeg bryr meg om mitt stebarn og det er ingen skjult agenda i å delta i stebarnets oppdragelse. Slik blir det når man skilles og det kommer nye partnere inn i bildet.

Det er unaturlig å ikke delta i oppdragelse. Så lenge biologisk forelder er enig at dette er felles regler vi har synes jeg det er helt ok at begge håndhever de. Noe annet vil undergrave steforelderens autoritet.

Skrevet

Er du litt dum eller? Når barnet bor i huset der to voksne skal oppdra et barn skulle det bare mangle at også det andre barnet må rette seg etter det husets regler. Hva ungen gjør hos mora er vel revnene likegyldig, hos far og stemor er reglene sånn som de er.

Ingen nabounger får oppføre seg sånn hos meg heller. Jeg sier fra, altså oppdrar jeg dem. Mener du det er feil av meg? Skal de få oppføre seg som apekatter hos meg, hvis mor/far tillater det? Tror ikke det du.

Hva er dette for en måte å ordlegge seg på? "Er du litt dum, eller?"

Nei, jeg er ikke dum. Jeg er selv stemor for et barn som i mine øyne tidvis mangler oppdragelse. Men min jobb er ikke å oppdra barnet. Jeg er en god omsorgsperson ovenfor barnet, men så lenge far eller besteforeldre er tilstede er det deres jobb å irettesette han.

Har vært stemor til dette barnet i 11 år og forholdet vårt er godt og nært selv om han ikke lukker munnen når han spiser.

Du sier du irettesetter nabobarn som er hos dere. Gjør du det når foreldrene sitter der og?

Skrevet

Du er absolutt ikke for streng!!! :)

Anonymous poster hash: e0011...ac0

Skrevet

Nei, jeg er ikke dum. Jeg er selv stemor for et barn som i mine øyne tidvis mangler oppdragelse. Men min jobb er ikke å oppdra barnet. Jeg er en god omsorgsperson ovenfor barnet, men så lenge far eller besteforeldre er tilstede er det deres jobb å irettesette han.

Har vært stemor til dette barnet i 11 år og forholdet vårt er godt og nært selv om han ikke lukker munnen når han spiser.

Du sier du irettesetter nabobarn som er hos dere. Gjør du det når foreldrene sitter der og?

Det er jo faktisk horribelt at du ikke gidder å hjelpe til med å oppdra barnet. Skal ungen tro det er ok å spise med åpen munn kun fordi du er lat? INGEN vil høre på at folk tygger med kjeften åpen, og det er blant annet DIN jobb å fortelle ungen det. Hadde du vært hos meg med det barnet, og ikke sagt noe når det spiste uhøflig, da hadde selvfølgelig jeg sagt noe og håpt på at du tok hintet. 

OPPDRA ungene du har ansvar for! Fy søren for en tynn unnskyldning til å ikke involvere seg tenker jeg. Sånne som deg er jo helt håpløse.

Skrevet

Det er jo faktisk horribelt at du ikke gidder å hjelpe til med å oppdra barnet. Skal ungen tro det er ok å spise med åpen munn kun fordi du er lat? INGEN vil høre på at folk tygger med kjeften åpen, og det er blant annet DIN jobb å fortelle ungen det. Hadde du vært hos meg med det barnet, og ikke sagt noe når det spiste uhøflig, da hadde selvfølgelig jeg sagt noe og håpt på at du tok hintet.

OPPDRA ungene du har ansvar for! Fy søren for en tynn unnskyldning til å ikke involvere seg tenker jeg. Sånne som deg er jo helt håpløse.

Det er ikke min jobb, nei.

Vi får se hva slags forhold du får til dette barnet senere. Hvor mange foreldre skal barnet ha å forholde seg til?

Tror nok det er du som er litt korttenkt her... Det skinner også gjennom i talemåten din.

Som jeg tidligere har skrevet så har jeg mine grenser og regler, men å oppdra dette barnet er ikke min jobb. Det er nok å forholde seg til for dette barnet om ikke stemor og stefar og skal komme med sine meninger.

Du mangler litt innsikt...

Skrevet

Det er jo bare tull, skal barnet til HI behandles annerledes i samme hus som stebarnet? Eller skal HI legge sitt oppdragelse opp etter mannen og eksen sin? Hva med HI sin eks, skal han også legge opp oppdragelsen av barnet etter HI sin mann og hans eks sin oppdragelse?

Anonymous poster hash: 3669c...3cf

Skrevet

Vi får se hva slags forhold du får til dette barnet senere. Hvor mange foreldre skal barnet ha å forholde seg til?

Tror nok det er du som er litt korttenkt her... Det skinner også gjennom i talemåten din.

Som jeg tidligere har skrevet så har jeg mine grenser og regler, men å oppdra dette barnet er ikke min jobb. Det er nok å forholde seg til for dette barnet om ikke stemor og stefar og skal komme med sine meninger.

Så det er greit at HI sitt barn som er like gammelt har leggetid kl 8 og ser at stesøsken får lov til å legge seg kl 10? At stesøsken får sjokolade midt i uka, men ikke HI sitt barn? Tror du det vil føre til mye samhold mellom stesøsken at det ene alltid forskjellsbehandles?

Skrevet

Synes du gjør en bra jobb!:) Absolutt ikke for streng

Skrevet

DU HAR IKKE ET LIKE GAMMELT BIOLOGISK BARN SOM VIL SYNES DET ER URETTFERDIG AT DU RETTER PÅ HAM/HENNE, MEN ALDRI PÅ STEBARNET!!!

Skrevet

Det er jo bare tull, skal barnet til HI behandles annerledes i samme hus som stebarnet? Eller skal HI legge sitt oppdragelse opp etter mannen og eksen sin? Hva med HI sin eks, skal han også legge opp oppdragelsen av barnet etter HI sin mann og hans eks sin oppdragelse?

Ja, hvorfor ikke..? Slik status quo er nå så er det jo stebarnet til hi som må legge om sin væremåte. Altså så skal far og mor til barnet endre sin oppdragerstil fordi stemor ikke er enig.

Og ja, jeg har stemor til eldste barnet mitt, og vi er veldig gode venner.

Skrevet

DU HAR IKKE ET LIKE GAMMELT BIOLOGISK BARN SOM VIL SYNES DET ER URETTFERDIG AT DU RETTER PÅ HAM/HENNE, MEN ALDRI PÅ STEBARNET!!!

Jo, det har jeg.

7 mnd mellom min eldste og stebarnet mitt. Gutter begge to.

Skrevet

Så det er greit at HI sitt barn som er like gammelt har leggetid kl 8 og ser at stesøsken får lov til å legge seg kl 10? At stesøsken får sjokolade midt i uka, men ikke HI sitt barn? Tror du det vil føre til mye samhold mellom stesøsken at det ene alltid forskjellsbehandles?

Snakk om å sette ting på spissen 😂

Skrevet

Nei du er ikke for streng. Dette krever jeg til og med av venner av barna mine når de er på besøk her!

Skrevet

Ja, hvorfor ikke..? Slik status quo er nå så er det jo stebarnet til hi som må legge om sin væremåte. Altså så skal far og mor til barnet endre sin oppdragerstil fordi stemor ikke er enig.

Det er SVIGERMOR som ikke var enig. HI skriver i senere innlegg at mor til barnet er enig i oppdragelsen. Og nei, jeg ville aldri har akseptert at folk som bor her oppfører seg som griser bare fordi det buhu er så synd på dem som er skilsmissebarn. Så lenge det også er mitt hus, forlanger jeg vanlig folkeskikk. Også av unger som kommer på besøk. Jeg lar ikke akkurat naboungene pelle buser på veggene, ikke skylle etter seg på doen, mobbe hverandre eller leke med maten ved matbordet når de er på besøk. Da sier jeg ifra. Hvorfor skal man ikke si ifra til stebarnet?

Skrevet

Altså, jeg oppdrar alle barn jeg har kontakt med. På den måten at ut irettesetter uønsket oppførsel, og det gjelder både egne barn, de jeg er tante til og de som er på besøk hos oss. Om de ikke har lært at man ikke skal grise med maten, bare spise en sort av det som tilbys eller springe galmann inne så får de beskjed om hvilke regler som gjelder i vårt hus. For meg hadde det vært helt unaturlig å ikke engasjere meg i oppdragelsen av et barn som tidvis bodde hos meg.

Når man velger å involvere flere voksenpersoner i et barns liv, velger man også at barnet skal ha en relasjon til den voksne og da trenger de klare grenser derfra også. I tillegg til ros og kjærlighet selvsagt. For det gir du vel stebarnet ditt?

Skrevet

Jeg synes ikke du er for streng, men siden mannen din er enig i reglene, ville jeg latt ham ta den debatten med sin mor.

Skrevet

Jo, det har jeg.

7 mnd mellom min eldste og stebarnet mitt. Gutter begge to.

Så da har din gutt mye strengere regler enn stebarnet, og synes det er helt greit at han er den eneste som får kjeft og må oppføre seg, mens stebarnet får te seg som han selv vil? Og ikke si at barnet ditt ikke synes det er urettferdig, det tror jeg ingenting på.

Skrevet

Nå har jeg ikke sagt noe om mors måte å oppdra på. Om hun er enig eller ikke. Om barnet har andre regler hos mor eller om hun bare er en som trenger litt ekstra påminnelser.

Tråden handler om at svigermor synes jeg (altså herunder vi, siden far er enig) er for streng.

Jeg spurte så om det er for strengt å ha disse kravene til en på syv.

Sett til siden at det er et stebarn inne i bildet og se om du klarer å svare på om dette er for strengt å forvente av en på syv. Som altså var spørsmålet mitt.

Det du diskuterer nå er om steforeldre bør delta i oppdragelsen, og det er IKKE det denne tråden handler om.

Klarer du å se det, eller vil du bare fortsette en diskusjon som ikke hører hjemme i denne tråden?

HI

Skrevet

Så da har din gutt mye strengere regler enn stebarnet, og synes det er helt greit at han er den eneste som får kjeft og må oppføre seg, mens stebarnet får te seg som han selv vil? Og ikke si at barnet ditt ikke synes det er urettferdig, det tror jeg ingenting på.

Ikke noe urettferdighet her.

Jeg kan si hva jeg mener til far, og han får da velge om han vil ta dette videre.

Som sagt så trenger ikke barna mer enn to foreldre. Google litt og les..

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...