Gå til innhold

Burde jeg ringe ambulanse her?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har ringt politiet jeg ved to anledninger der jeg har vært bekymret for mennesker. En virket tydelig beruset, ikke aggressiv, ikke syk, men hadde problemer med å gjøre rede for seg. Den andre personen var svært aggressiv, gikk til angrep på meg som ville hjelpe. Jeg forlot stedet og ringte politi. Jeg har kun fått godord for å ta kontakt. Politiet kommer da ut og vurderer derifra. Det er et alternativ dersom personen ikke er nødvendigvis trenger akuttmedisinsk assistanse, men det samtidig oppleves for deg som om noe ikke er helt i orden. Ring heller en gang for mye (eller 10) en en gang for lite.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Og hvordan mener du at hvermansen skal kunne ta en avgjørelse om en person er ruset eller ei, eller så ruset at personen trenger hjelp? Er man usikker er det da vel bedre å ringe etter ambulanse? Jeg har vært på flere førstehjelpskurs, har aldri lært noe om rusede personer der

Anonymous poster hash: 730c6...b35

Regner med at du lærte om frie luftveier, normalt pustearbeid og normal bevissthet. Ut av det bør du kunne vite når en person trenger hjelp.

Anonymous poster hash: 6b7b4...0f4

Skrevet

har du ringt hi?

Anonymous poster hash: 452d5...e72
Skrevet

Til neste gang du opplever noe lignende:

Det er bedre å ringe en gang for mye en en gang for lite. ☺

Har ringt nødetatene ved flere anledninger og jeg har alltid snakket med veldig hyggelige og lyttende mennesker,de gir deg instrukser og forteller hva du skal gjøre og rykker ut om det er nødvendig. 😊☺

Anonymous poster hash: 032ac...a98

Skrevet

Jeg forstår at hi er redd for å gå bort til en som tydeligvis er ruset i en narkogate. Jeg jadde ikke turt det, kan jo komme andre berusede, og hva hvis han som ligger der ikke er så borte vekk og spretter opp og angriper?

Jeg ville sprunget hjem jeg, men ringt politiet og sagt fra hva jeg hadde sett, bedre at en patrulje sjekker enn en svak og redd kvinne.

Det mener jeg.

Skrevet

HI, hvordan går det?

Anonymous poster hash: 56577...c3d

Skrevet

Jeg forstår at hi er redd for å gå bort til en som tydeligvis er ruset i en narkogate. Jeg jadde ikke turt det, kan jo komme andre berusede, og hva hvis han som ligger der ikke er så borte vekk og spretter opp og angriper?

Jeg ville sprunget hjem jeg, men ringt politiet og sagt fra hva jeg hadde sett, bedre at en patrulje sjekker enn en svak og redd kvinne.

Det mener jeg.

Enig!!

Og jeg tror nok også at de aller fleste her ikke hadde turt å gå bort til han hvis det var de selv som så han... Man vet aldri hva en ruset person kan finne på.

Anonymous poster hash: 8892d...c7e

Skrevet

Ville tatt en telefon og hørt med dem. Ikke sikkert jeg hadde turt å gå bort selv. Men heller en telefon for mye enn for lite. Har snakket med AMK-folket et par ganger før og det har vært de mest hyggelige menneskene. Så ville ikke nølt om jeg hadde vært i en slik situasjon. Da får heller de ta avgjørelsen om hva som skal gjøres.

Skrevet

Jeg hadde ringt politiets vakttelefon 02800 og fortalt hva jeg hadde sett, så kan de overta eller i alle fall fortelle hva jeg bør og ikke bør gjøre.  Ofte i rustilfeller kan det være greitt at politiet kommer først.  

Skrevet

Bør absolutt ringe i slike tilfeller.Har selv ringt 113 idag da vi fikk telf fra en 9åring nabo.Hun var alene med faren sin som sa hun måtte kontakte ambulanse.Sprang bort,sendte jenta bort til vår hus og fikk oversikt over situasjonen.Han var dårlig/svimmel og kastet opp.Jeg tok kontakt med amk,og de satte meg over til legevakt som ville jeg skulle kjøre han til legevakten.Jeg fortalte de at jeg var usikker på situasjonen og ønsket ikke det.Hva hvis jeg var alene på motorvei og han skulle fått et hjerteinfarkt fek....Tenker i denne situasjonen at det antagelig er oppkast og derfor ham var svimmel.Jeg har ikke kompetansetiltak å avgjøre om det kunne være en alvorlig situasjon,derfor ringte jeg når mannen sa jeg skulle.Så får de skjekke og ikke jeg ha ansvar hvis det skulle vise seg å være alvorlig.Tror ikke jeg kunne ha gjort noe anderledes i den situasjonen?

Anonymous poster hash: 8948d...03b

Skrevet

Skjønner at ikke du jobber innen rusvern ihvertfall. Når han ligger ute med masse flasker rundt seg, kan promillen være stigende og han bør inn på sykehus, selv om han sover nå.

Anonymous poster hash: c8fe2...c02

Hehehe.. Du skulle bare visst hvor jeg jobber.

Har ganske god kontroll på rus ja. Hvis alle med stigende rus skulle bli lagt inn ville det blitt fult på sykehusene😂😂😂

Jeg har sovnet mange ganger av alkohol i min ungdomstid jeg. Er ikke alkoholikker av den grunn.. Var Bare trøtt..😂

Mener akkurat det jeg skrev fortsatt.

Anonymous poster hash: 7f3a2...2db

Skrevet

Har ringt å gitt beskjed til politi om at en ungdom gikk sjanglende langst motorvei i motsatt kjøreretning om natten.Skulle jeg bare kjørt og lest i avisen om omkommet ung mann på motorveien neste dag?Hva hvis det var min sønn?Tror at det er bedre å ringe en gang for mye.........Uansett om det hadde vært en alkoholiker!Det er noens sønn,bror,far .........alle liv er verdige.Hadde aldri gått forbi og kunne hatt et liv på samvittigheten.

Anonymous poster hash: 8948d...03b

Skrevet

Selvsagt ringer man! Og til deg som sier at du flere ganger har opplevd at det var unødvendig, når en person ligger tilsynelatende livløs blant flasker og boss, er du dumt? Du mener han bare sov fordi han ikke hadde noen annen plass å sove? Om han sover slik hadde det mest naturlige å sjekke, om man er usikker ringer man! For selv om det er på stigende rus kan det være farlig og det trodde jeg alle helsepersonell visste! Jeg er helt rystet over det svaret! Jeg er selv sykepleier, og hadde jeg vært usikker på formen hans hadde jeg helt klart ringt! En situasjon kan fort gå fra å se sovende ut, til å handle om liv!

Anonymous poster hash: 2fe30...421

Skrevet

Hehehe.. Du skulle bare visst hvor jeg jobber.

Har ganske god kontroll på rus ja. Hvis alle med stigende rus skulle bli lagt inn ville det blitt fult på sykehusene😂😂😂

Jeg har sovnet mange ganger av alkohol i min ungdomstid jeg. Er ikke alkoholikker av den grunn.. Var Bare trøtt..😂

Mener akkurat det jeg skrev fortsatt.

Anonymous poster hash: 7f3a2...2db

Er glad jeg ikke vet hvor du jobber med den holdningen der...

Anonymous poster hash: c8fe2...c02

Skrevet

dumt at du ikke svarer Hi, og håper virkelig du har ringt.

Anonymous poster hash: 452d5...e72

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...