Gå til innhold

Burde jeg ringe ambulanse her?


Anbefalte innlegg

Skrevet

Var nettopp ute på tur til hunden vi passer. Er ikke så kjent i området de bor men vet at et lite stykke unna har det vært litt narkobruk blant noen beboere. Vi gikk fordi strøket i sted og da vi runder hjørnet ser jeg en mann ligger på bakken med en masse flasker rundt seg. Fillet bukse, så mager ut. Men jeg skvatt så jeg turde ikke gå nærmere for å se ansiktet, og hunden nektet også å gå bort. Så jeg vet ikke med sikkerhet at han bare sov, eller om han kan ha vært bevisstløs. Jeg kunne ikke se noen sprøyter eller tegn til narkotika.

Hva hadde du gjort?

 

Anonymous poster hash: d9dec...135

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Om du ikke tør gå bort så ring. Heller en gang for mye enn en gang for lite.

 

Anonymous poster hash: 28b36...b4f

Skrevet

Kjære vene... Å forlate noen i hjelpeløs tilstand er faktisk straffbart her til lands...

 

Anonymous poster hash: b8038...3ab

Skrevet

Ja, jeg ønsker jo virkelig å hjelpe. Men hvis han bare sover og så ringe til ambulanse? Finnes det ikke et "lokalnummer" for saker som ikke haster så fælt da? Politiet har det, det burde kanskje helse også hatt? :-/

HI

 

Anonymous poster hash: d9dec...135

Skrevet

Skjerp deg, du ringer selvfølgelig enten politi eller ambulanse!! NÅ! 



Anonymous poster hash: 580fe...8c1
Skrevet

 

Skjerp deg, du ringer selvfølgelig enten politi eller ambulanse!! NÅ!

 

Anonymous poster hash: 580fe...8c1

Jeg vet det høres dumt ut men jeg er nervøs for reaksjonen. Har aldri ringt et nødnummer før!

HI

 

Anonymous poster hash: d9dec...135

Skrevet

Jeg vet det høres dumt ut men jeg er nervøs for reaksjonen. Har aldri ringt et nødnummer før!

HI

 

Anonymous poster hash: d9dec...135

Ring dem og fortell at det ligger en mann på bakken, at du ikke vet om/ hva som er galt med ham og at du tror han trenger hjelp. De på nødsentralen vil snakke med deg og gi deg noen instrukser.

 

Hadde det vært meg ville jeg bundet bikkja og gått bort, prøvd å vekke fyren (men forsiktig), sett om jeg så noen skader og eventuelt kjent etter pulsen.

Skrevet

Du må selvfølgelig ringe ambulanse. Selv om han sover, må han kanskje pumpes. De må ihvertfall måle promillen, og den kan være oppadgående. Du kommer til lokalt sykehus hvis du ringer nødnummeret.

 

Anonymous poster hash: c8fe2...c02

Skrevet

Her skulle du sjekket om han sov eller ikke.

Du kan ikke ringe ambulanse før du har sjekket det.

Måte på å bruke ressurser unødvendig.

 

 

Tørr du ikke, stopper du en annen person på din vei, og ber de være med. Evt ringe politi, og fortelle hvor du er. Gå bort og Sjekke personen mens du snakker med dem.

 

 

Det er straffbart å ikke hjelpe...

 

 

 

Anonymous poster hash: 7f3a2...2db

Skrevet

Jeg vet det høres dumt ut men jeg er nervøs for reaksjonen. Har aldri ringt et nødnummer før!

HI

 

Anonymous poster hash: d9dec...135

Herregud, så tafatt er det ikke lov å være.

 

Anonymous poster hash: 730c6...b35

Skrevet

Han er sikkert dau nå likevel.

 

Anonymous poster hash: 5be31...cb4

Skrevet

Har du sjekket personen nå og/eller ringt ambulanse, Hi?

 

Hvis ikke - tenk over hva du ville ønsket at andre skulle gjøre om det var deg selv eller noen av dine som ev. trengte hjelp.

 

Her er det ikke dine følelser som er viktige, Hi, det er andres liv og helse det kan være snakk om!

 

Bli voksen og ta ansvar!



Anonymous poster hash: 26fbd...dfe
Skrevet

Håper du har ringt

Skrevet

Her skulle du sjekket om han sov eller ikke.

Du kan ikke ringe ambulanse før du har sjekket det.

Måte på å bruke ressurser unødvendig.

 

 

Tørr du ikke, stopper du en annen person på din vei, og ber de være med. Evt ringe politi, og fortelle hvor du er. Gå bort og Sjekke personen mens du snakker med dem.

 

 

Det er straffbart å ikke hjelpe...

 

 

 

Anonymous poster hash: 7f3a2...2db

Skjønner at ikke du jobber innen rusvern ihvertfall. Når han ligger ute med masse flasker rundt seg, kan promillen være stigende og han bør inn på sykehus, selv om han sover nå.

 

Anonymous poster hash: c8fe2...c02

Skrevet

Ja, jeg ønsker jo virkelig å hjelpe. Men hvis han bare sover og så ringe til ambulanse? Finnes det ikke et "lokalnummer" for saker som ikke haster så fælt da? Politiet har det, det burde kanskje helse også hatt? :-/

HI

 

Anonymous poster hash: d9dec...135

Skjønner at de som har svart deg ikke jobber i ambulansen eller AMK.

De på AMK er hyggelige og flinke folk. Det er ikke skummelt å ringe til de i det hele tatt.

Hvis du vil ringe ett "lokalt nummer" ringer du til legevakten. Der vil du også få råd. De tar også kontakt med AMK om de mener at det er nødvendig med en ambulanse.

Deg beste er selvfølgelig at du selv går bort og ser til mannen. Ristet litt i han og spør: hei er du våken? Får du reaksjon er det greit og får du ikke så ringer du AMK/legevakt.

Tørr du ikke gå bort til mannen ringer du AMK.

Jeg kan forstå at du syntes at dette er "skummelt", det er helt lov, men lærdom og erfaring gjør dette enklere.

Jeg kan sterkt anbefale deg ett førstehjelpskurs. Da lærer du dette.

 

 

Anonymous poster hash: 6b7b4...0f4

Skrevet

Skjønner at de som har svart deg ikke jobber i ambulansen eller AMK.

De på AMK er hyggelige og flinke folk. Det er ikke skummelt å ringe til de i det hele tatt.

Hvis du vil ringe ett "lokalt nummer" ringer du til legevakten. Der vil du også få råd. De tar også kontakt med AMK om de mener at det er nødvendig med en ambulanse.

Deg beste er selvfølgelig at du selv går bort og ser til mannen. Ristet litt i han og spør: hei er du våken? Får du reaksjon er det greit og får du ikke så ringer du AMK/legevakt.

Tørr du ikke gå bort til mannen ringer du AMK.

Jeg kan forstå at du syntes at dette er "skummelt", det er helt lov, men lærdom og erfaring gjør dette enklere.

Jeg kan sterkt anbefale deg ett førstehjelpskurs. Da lærer du dette.

 

 

Anonymous poster hash: 6b7b4...0f4

Jeg jobber innen avrusning. Jeg hadde ihvertfall aldri gått ifra denne mannen i denne forfatningen og latt ham sove ute alene i natt. Det kan fort gå galt.

 

Anonymous poster hash: c8fe2...c02

Skrevet

Jeg jobber innen avrusning. Jeg hadde ihvertfall aldri gått ifra denne mannen i denne forfatningen og latt ham sove ute alene i natt. Det kan fort gå galt.

 

Anonymous poster hash: c8fe2...c02

Hvor har jeg skrevet at hun skal forlate han? Jeg har kommet med forskjellige råd på hjelp.

Det er faktisk slik at det er mange her i landet som ikke tørr å gå bort til personer som ligger langs veien/skogen osv. Jeg har til og med opplevd hjemmesykepleien som er redd for å gå inn til sine egne brukere fordi de ligger på gulvet.

Jeg har mange ganger rykket ut til pasienter som forbipasserende har kjørt forbi uten å stoppe eller ikke tørr å gå bort til.

Jeg mener at det må være lov å ikke tørre å gå bort for hvermannsen i gaten. Da ringer de til AMK og vi i ambulansen kommer og undersøker saken. Enten sover personer eller så kan det være noe annet mer alvorlig.

 

Anonymous poster hash: 6b7b4...0f4

Skrevet

Skjønner at de som har svart deg ikke jobber i ambulansen eller AMK.

De på AMK er hyggelige og flinke folk. Det er ikke skummelt å ringe til de i det hele tatt.

Hvis du vil ringe ett "lokalt nummer" ringer du til legevakten. Der vil du også få råd. De tar også kontakt med AMK om de mener at det er nødvendig med en ambulanse.

Deg beste er selvfølgelig at du selv går bort og ser til mannen. Ristet litt i han og spør: hei er du våken? Får du reaksjon er det greit og får du ikke så ringer du AMK/legevakt.

Tørr du ikke gå bort til mannen ringer du AMK.

Jeg kan forstå at du syntes at dette er "skummelt", det er helt lov, men lærdom og erfaring gjør dette enklere.

Jeg kan sterkt anbefale deg ett førstehjelpskurs. Da lærer du dette.

 

 

Anonymous poster hash: 6b7b4...0f4

Mener du at folk gjør galt i å si at hun skal ringe ambulansen?

 

Anonymous poster hash: 730c6...b35

Skrevet

Hvor har jeg skrevet at hun skal forlate han? Jeg har kommet med forskjellige råd på hjelp.

Det er faktisk slik at det er mange her i landet som ikke tørr å gå bort til personer som ligger langs veien/skogen osv. Jeg har til og med opplevd hjemmesykepleien som er redd for å gå inn til sine egne brukere fordi de ligger på gulvet.

Jeg har mange ganger rykket ut til pasienter som forbipasserende har kjørt forbi uten å stoppe eller ikke tørr å gå bort til.

Jeg mener at det må være lov å ikke tørre å gå bort for hvermannsen i gaten. Da ringer de til AMK og vi i ambulansen kommer og undersøker saken. Enten sover personer eller så kan det være noe annet mer alvorlig.

 

Anonymous poster hash: 6b7b4...0f4

Du skrev at det var greit hvis hun fikk en reaksjon fra ham og at hun da ikke skulle ringe legevakt/AMK. Jeg regnet da med at du mente at hun skulle forlate ham, ellers må hun jo sitte ute med ham. Er enig i at det beste er om hun tør å sjekke ham selv, men tenker det er best å ringe etter ambulanse uansett.

 

Anonymous poster hash: c8fe2...c02

Skrevet

 

Mener du at folk gjør galt i å si at hun skal ringe ambulansen?

 

Anonymous poster hash: 730c6...b35

AMK=akuttmedisinsk kommunikasjonssentral=113=ambulanse

 

Snakk om å vri og vrenge på ting. Jeg forteller vel i første setning at det ikke er "skummelt" å ringe til AMK?? Og vil man ikke bruke ett nødnummer (det er faktisk ikke alltid en nødvendighet siden de på legevakten også er flinke til å veilede og gjøre vurderinger) så kan hun ringe legevakten.

 

 

Anonymous poster hash: 6b7b4...0f4

Skrevet

AMK=akuttmedisinsk kommunikasjonssentral=113=ambulanse

 

Snakk om å vri og vrenge på ting. Jeg forteller vel i første setning at det ikke er "skummelt" å ringe til AMK?? Og vil man ikke bruke ett nødnummer (det er faktisk ikke alltid en nødvendighet siden de på legevakten også er flinke til å veilede og gjøre vurderinger) så kan hun ringe legevakten.

 

 

Anonymous poster hash: 6b7b4...0f4

"Skjønner at de som har svart deg ikke jobber i ambulansen eller AMK."

Dette er det første du skriver, og det tolker jeg som om at alle andre har feil i det de sier. Jeg vrir og vrenger ikke på ting, og jeg vet hva AMK er

 

Anonymous poster hash: 730c6...b35

Skrevet

Du skrev at det var greit hvis hun fikk en reaksjon fra ham og at hun da ikke skulle ringe legevakt/AMK. Jeg regnet da med at du mente at hun skulle forlate ham, ellers må hun jo sitte ute med ham. Er enig i at det beste er om hun tør å sjekke ham selv, men tenker det er best å ringe etter ambulanse uansett.

 

Anonymous poster hash: c8fe2...c02

Det fins jo veldig mange forskjellige reaksjoner. Reagerer han på tilsnakk/lett risting så mener jeg faktisk at det ikke er nødvendig med en ambulanse, hvis han selvfølgelig ikke virker ruset. Om han tydeligvis "bare sover" er ikke det ett ambulanseoppdrag. Ett sted må de som ikke har ett hjem få sove også.

Jeg har vært på flere oppdrag hvor den som ligger ute "bare sover", de lar vi ligge, de ønsker som oftest ikke hjelp fra oss og det er turer vi kunne ha blitt spart for hvis hvermannsen tørr å gå bort og ta en avgjørelse selv. Derfor anbefaler jeg også ett førstehjelpskurs.

 

Anonymous poster hash: 6b7b4...0f4

Skrevet

Det fins jo veldig mange forskjellige reaksjoner. Reagerer han på tilsnakk/lett risting så mener jeg faktisk at det ikke er nødvendig med en ambulanse, hvis han selvfølgelig ikke virker ruset. Om han tydeligvis "bare sover" er ikke det ett ambulanseoppdrag. Ett sted må de som ikke har ett hjem få sove også.

Jeg har vært på flere oppdrag hvor den som ligger ute "bare sover", de lar vi ligge, de ønsker som oftest ikke hjelp fra oss og det er turer vi kunne ha blitt spart for hvis hvermannsen tørr å gå bort og ta en avgjørelse selv. Derfor anbefaler jeg også ett førstehjelpskurs.

 

Anonymous poster hash: 6b7b4...0f4

Og hvordan mener du at hvermansen skal kunne ta en avgjørelse om en person er ruset eller ei, eller så ruset at personen trenger hjelp? Er man usikker er det da vel bedre å ringe etter ambulanse? Jeg har vært på flere førstehjelpskurs, har aldri lært noe om rusede personer der

 

Anonymous poster hash: 730c6...b35

Skrevet

 

"Skjønner at de som har svart deg ikke jobber i ambulansen eller AMK."

Dette er det første du skriver, og det tolker jeg som om at alle andre har feil i det de sier. Jeg vrir og vrenger ikke på ting, og jeg vet hva AMK er

 

Anonymous poster hash: 730c6...b35

Jeg sier ikke at alle andre tar feil.

Stakkars HI får bare kjeft nedover siden. Da vil jeg si at det er feil måte å angripe HI på. Vi i AMK/ambulanse er hyggelige og veileder. Hva med å fortelle henne det? Mye bedre enn å kjefte. For mange skal det mye til for å ringe 113, for mange er det skummelt å ringe 113.

 

Anonymous poster hash: 6b7b4...0f4

Skrevet

Det fins jo veldig mange forskjellige reaksjoner. Reagerer han på tilsnakk/lett risting så mener jeg faktisk at det ikke er nødvendig med en ambulanse, hvis han selvfølgelig ikke virker ruset. Om han tydeligvis "bare sover" er ikke det ett ambulanseoppdrag. Ett sted må de som ikke har ett hjem få sove også.

Jeg har vært på flere oppdrag hvor den som ligger ute "bare sover", de lar vi ligge, de ønsker som oftest ikke hjelp fra oss og det er turer vi kunne ha blitt spart for hvis hvermannsen tørr å gå bort og ta en avgjørelse selv. Derfor anbefaler jeg også ett førstehjelpskurs.

 

Anonymous poster hash: 6b7b4...0f4

Ja ja, hvis han ikke virker ruset er jeg enig i. Men det er lite sannsynlig hvis han ligger ute med masse flasker rundt seg.

 

Anonymous poster hash: c8fe2...c02

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...