Gå til innhold

Gassballonger

Anbefalte innlegg

Skrevet

Det er ikke bare Helium som kan brukes til å fylle disse ballongene. dette hadde du vist om du virkelig forstod deg på kjemi ;) mange som ikke bruker dette i det hele tatt.

hadde det vært rein helium i ballongene. hadde di vært sviiiin dyre.

Anonymous poster hash: dea8b...351

Nei, men en ganske stor andel er helium. Og det er vel på dette området det sløses mest helium i dag.

Anonymous poster hash: 4849e...4ac

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg blir så provosert av at det er lovlig å selge gassballonger. Helium er et grunnstoff som det finnes svært lite av. Og som er helt nødvendig til ufattelig mange instrumenter som brukes til forskning og undersøkelser (nMR feks).

Det spås at det vil bli tomt for helium om ikke så alt for lenge. Og så bruker vi det lille vi har igjen til gassballonger.

Er som å bruke sine siste kroner på røyk, når man vet at da vil ikke familien ha penger til mat..

Anonymous poster hash: 4e967...589

Det ante jeg ikke! Hvorfor er det ikke opplyst noe om det? Jeg kjøper aldri slike ballonger da, fordi det er svindyrt, og hva er vitsen lissom?

Men rett før neste 17. mai skal jeg spamme FB med artikler som underbygger det du nevner. Dette må jo bli mer kjent!

Takk for at du opplyste oss. 😊

Anonymous poster hash: 7cfc8...684

Skrevet

Det ante jeg ikke! Hvorfor er det ikke opplyst noe om det? Jeg kjøper aldri slike ballonger da, fordi det er svindyrt, og hva er vitsen lissom?

Men rett før neste 17. mai skal jeg spamme FB med artikler som underbygger det du nevner. Dette må jo bli mer kjent!

Takk for at du opplyste oss. 😊

Har lurt på det samme selv. Veit det bare gjennom at jeg er utdannet kjemiker, snodig at det ikke er noe om det i media. Det river også i HMS—hjertet mitt når det usikrede gassflasker på offentlige steder i forbindelse med gassballonger, det kan jo i verste fall bli prosjektiler!

Skrevet

Har lurt på det samme selv. Veit det bare gjennom at jeg er utdannet kjemiker, snodig at det ikke er noe om det i media. Det river også i HMS—hjertet mitt når det usikrede gassflasker på offentlige steder i forbindelse med gassballonger, det kan jo i verste fall bli prosjektiler!

😱 Temmelig hårreisende. 😬

Skrevet

Brukes andre gasser i heliumballonger?

Som for eksempel hydrogen?😊

Oi...pinlig!

Anonymous poster hash: f8324...a95

Skrevet

Her er det jeg som ikke har kunnskap, så jeg må bare spørre... Hvor tar de helium fra de som selger det i tanker? Det er en gass, tas den fra lufta? Går den ikke tilbake i lufta igjen når ballongene tømmes? Huff, dette kan jeg ingen ting om merker jeg...

Anonymous poster hash: 092a0...918

Skrevet

Her er det jeg som ikke har kunnskap, så jeg må bare spørre... Hvor tar de helium fra de som selger det i tanker? Det er en gass, tas den fra lufta? Går den ikke tilbake i lufta igjen når ballongene tømmes? Huff, dette kan jeg ingen ting om merker jeg...

Helium finnes fanget i bergarter, på samme måte som naturgass. Så når de henter opp olje og gass, så får de med helium.

Og så slippes den ut i lufta.

Problemet er bare at den ikke regeneres i så stor grad som vi bruker den (noe blir dannet under radioaktive reaksjoner).

USA har majoriteten av verdens heliumresorvar.

Den er den beste kjøleren vi har. Det er derfor den er så uunnværlig til undersøkelser og forskning.

Skrevet

Hør, hør! Jeg er til og med så gal at treåringen veit hvorfor hun ikke får ballong. Du høres ut som en annen kjemiker, men en del av dere folk flest kjenner nok nmr som MR. Utrolig tåpelig at det skal bli umuliggjort om noen få år på grunn av noen ballonger. For ikke å snakke om all forsøplingen på grunn av ballonger som flyr avgårde til gale steder.

Var derfor jeg skrev liten n foran MR. n ble jo fjernet på starten av 2000-tallet, da nuclear visstnok er skummelt..

"Is a rose still a rose.."

Skrevet

Helium finnes fanget i bergarter, på samme måte som naturgass. Så når de henter opp olje og gass, så får de med helium.

Problemet er bare at den ikke regeneres i så stor grad som vi bruker den (noe blir dannet under radioaktive reaksjoner).

Den er den beste kjøleren vi har. Det er derfor den er så uunnværlig til undersøkelser og forskning.

Tusen takk for svar 😊

Skrevet

Hos oss kostet de 80,- og da hadde vi (17. mai komite og FAU) ganske grei inntjening på de. Steike meg, 150,- til 200,- for en ballong er jo sinnsykt! Dette var første året vi hadde gassballonger på skolen, og de gikk som varmt hvetebrød, skjønner jo det nå da, hvis den vanlige prisen ligger så mye over.

Anonymous poster hash: d09b5...dfa
Skrevet

Det er ikke bare Helium som kan brukes til å fylle disse ballongene. dette hadde du vist om du virkelig forstod deg på kjemi ;) mange som ikke bruker dette i det hele tatt.

hadde det vært rein helium i ballongene. hadde di vært sviiiin dyre.

Anonymous poster hash: dea8b...351

Vil nå påstå at jeg virkelig forstår meg på kjemi ja.

Selvfølgelig er det ikke ren helium. Det hadde jo vært idiotisk.

Men man bruker nå opp ressursen likevel. Det tar bare noen flere ballonger (og dertil mer forsøpling av havene våre).

Skrevet

Brukes andre gasser i heliumballonger?

Som for eksempel hydrogen?😊

Ja. Det har jo vært prøvd i stor skala det...

(Google hindenburg om du ikke har hørt om hydrogenballonger).

På studiet laga vi såpebobler med hydrogengass. Ble små eksploderende ildkuler i lufta dersom vi stakk en fystikk borti. 😊

(Jeg er forøvrig helt sikker på at darwinia foreslår hydrogen på spøk 😊)

Gjest Darwinia:-)
Skrevet

Oi...pinlig!

Anonymous poster hash: f8324...a95

Jeg er ironisk. Helium brukes fordi det er trygt, imotsetning til mange andre gasser.

Gjest Darwinia:-)
Skrevet

Hydrogen? Det er vel ganske lett antennelig og eksplosjonsfarlig? :o

Anonymous poster hash: 71fcb...313

Nettopp! Andre gasser er ikke like gode alternativer, av forskjellige grunner. Det er derfor man bruker Helium til tross for at det er mangelvare og brukes innen medisin.

Skrevet

Vil bare legge til at noe av problemet er at det er så lett at jordas gravitasjon ikke klarer å holde på heliumgassen når den slipper ut i atmosfæren, slik den for eksempel holder på CO2 (ja, får noja av totallet, men veit ikke hvordan jeg får det ned her) eller oksygengass. Det vil altså si at når den foravinner ut av ballongen forsvinner den ut i verdensrommet for alltid (sistnevnte pleier å fascinere småbarn).

Skrevet

Her kom 7 åringen hjem med ballong, 100 kr kostet den. Penger rett i dass spør du meg, men heldigvis ikke meg som kjøpte den

Anonymous poster hash: d86c6...3fc

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...