Gå til innhold

Jeg fatter ikke dette styret med 17.mai!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Kakebaking, pølsekoking, kiosktjeneste osv.. Kan ikke dette bare avskaffes og folk kan kose seg i byen eller sentrum der man bor? Så slipper så mange å slite seg ut. Her er det en klasse som står for alt. Når det blir vår tur skal vi reise bort. Gidder ikke å bruke den fine dagen på å stå i pølsekiosk.

Anonymous poster hash: 04d4a...334

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vi står ca 1 time i kiosk... Såpass klarer jeg og vi er jo uansett på tilstelningen .

I byen med barnetoget, hjem en liten tur, tog med Bhg og barneskolen til skolen , være der noen timer.

Kjempestas for ungene , null problem for meg.

Skrevet

Kakebaking, pølsekoking, kiosktjeneste osv.. Kan ikke dette bare avskaffes og folk kan kose seg i byen eller sentrum der man bor? Så slipper så mange å slite seg ut. Her er det en klasse som står for alt. Når det blir vår tur skal vi reise bort. Gidder ikke å bruke den fine dagen på å stå i pølsekiosk.

"Når det er vår tur så reiser vi bort"...

Med mindre du har befolket halve skolen alene så er det én dag på veldig mange år at du må slite deg gjennom et par timer med kiosk. Tenk på de som arrangerer dette.... år etter år etter år.

Og kose seg i byen? Hva skal man gjøre der? Henge rundt? Sloss om plassene på brygga?

Anonymous poster hash: 475a1...823

Skrevet

Oi, du høres koselig ut.

Bidra til fellesskapet har du aldri hørt om?

Anonymous poster hash: fdeff...eb7

Skrevet

Det er mye styr og arbeid, og det er nesten ikke en eneste voksen innbygger som slipper unna dugnad i en eller annen form i forbindelse med 17. mai. Men det er verdt det for barnas skyld. Her skjer det ingenting i sentrum på en rød dag, butikkene er stengt, og det langt til nærmeste by. Slik er det mange steder i landet. 

Skrevet

Enig jeg. Vi har andre tradisjoner som involverer familie på 17.

Møter bare opp på skolens arrangement når klassen til barna har det. Rent pliktløp.

Kan styre meg for svette kaker og sur grillet laks.

Skrevet

At noen ikke gidder gjør jo jobben større for andre, dere lesser ansvaret på skuldrene til andre...

Og hvorfor vi gjør det, du er vel ikke så dum at du ikke skjønner det?

Vi gjør det ikke fordi det er så fantastisk gøy nei, vi gjør det fordi barna elsker arrangementet på skolen og gleder seg. Vi gjør det for å glede barna!

Her får også klassetrinnet som arrangerer inntektene fra lodd og kakesalg til klassekassa, så 17.mai er den største dugnaden vi har til klasseturen. Selvfølgelig stiller man.

Anonymous poster hash: 197f5...9a6

Skrevet

Med mindre du har befolket halve skolen alene så er det én dag på veldig mange år at du må slite deg gjennom et par timer med kiosk. Tenk på de som arrangerer dette.... år etter år etter år.

Og kose seg i byen? Hva skal man gjøre der? Henge rundt? Sloss om plassene på brygga?

Ja, det er jo dem jeg tenker på. De kan vel få fri og folk kan finne på noe på egen hånd? Grilling med familie eller noe i den duren..

Skrevet

Nå er det slik at det faktisk krever at noen gjør noe for at noe skal bli spesielt. Eller er det best hvis alle dager er helt like...?

Skrevet

Har tre barn hvor to er tvillinger, så slipper heldigvis unna med to ganger. 😉

Skrevet

Nå er det slik at det faktisk krever at noen gjør noe for at noe skal bli spesielt. Eller er det best hvis alle dager er helt like...?

Det blir spesielt likevel med barnetog og korpsmusikk, men hvorfor må skolen kobles inn? Det finnes sikkert nok av pølsevogner og ballongselgere som vil jobbe.

Skrevet

Det blir spesielt likevel med barnetog og korpsmusikk, men hvorfor må skolen kobles inn? Det finnes sikkert nok av pølsevogner og ballongselgere som vil jobbe.

Hvorfor skal noen gidde å arrangere barnetog eller organisere korpset? Det er mye diggere å tusle rundt og slappe av.

Skrevet

Neste år er det min sønn sin klasse som arrangerer.

Mannen min er offshore neste år og jeg har 2 andre barn jeg må passe på og minste vil være 1 år til 17 mai neste år. Lurer på hvordan jeg skal løse det? Selv har jeg ingen familie og jeg er enebarn, og mannen sin familie bor i nord.

Jeg kan virkelig ikke stille opp som kioskvakt med en 1 åring på armen :(

Anonymous poster hash: 6edc0...d6d
Skrevet

Mannen min er offshore neste år og jeg har 2 andre barn jeg må passe på og minste vil være 1 år til 17 mai neste år. Lurer på hvordan jeg skal løse det? Selv har jeg ingen familie og jeg er enebarn, og mannen sin familie bor i nord.

Det høres for tungvint ut. Men kanskje du kan være med og sette på plass stoler og bord dagen før på skolen. Eller handle inn is, pølser eller bake kake.

Skrevet

Da gir du beskjed om at du dessverre ikke kan stille på selve dagen, men at du gjerne bidrar i forkant med innsamling av premier,kakebaking el. Mye som også må gjøres før 17.mai.

Skrevet

Er litt enig med HI.

Det er for mye styr for de som må drive dugnad, det er faktisk en dags hardt arbeid (for oss som bor på små plasser, ihverfall, der komiteene blir små - og ikke gidder noen andre å stille opp heller, spesielt ikke besteforeldre!).

Anonymous poster hash: 84523...a9d

Skrevet

Vi har et sånt foreldrepar i klassen til en av våre. De bidrar minimalt til det psykososiale miljøet i klassen dvs møter aldri opp på noe sosialt, bidrar aldri ved arrangement uansett hva det er, men på foreldremøtene klager de høylytt over dårlig tilbud til barna, dårlig sosialt miljø rundt barnet og dårlig læringsmiljø. Det de ser ut til å ikke skjønne er at penger til å utbedre uteområdet kommer fra dugnad eks på 17.mai, det dårlige sosiale miljøet rundt barnet kommer av at barnet aldri er med på noe og utagering til barnet skaper et dårlig læringsutbytte ikke bare for deres sosialt utilpassede barn, men alle barna i klassen.

Har man barn svelger man noen kameler og stiller opp på det man kan, kan man ikke stå i kiosken så kan en bidra enten i forkant eller med noe annet fordi til syvende og sist bidrar man til at sitt eget barn får det bedre. Foreldre som snakker sammen skaper mindre sosial avstand og lavere terskel for å ta kontakt og ordne opp hvis det er noe som ikke er greit.

Anonymous poster hash: da26f...d3a

Skrevet

Tror du ingen må planlegge toget og korpset?

Anonymous poster hash: 1e392...0ce

Skrevet

Jeg kan til en viss grad forstå hi. Jeg har et barn med høytfungerende autisme som virkelig misliker 17.mai. På nyttårsaften da rakettene føyk i været sa han et år; "ånei, nå er det snart 17.mai!". Vi holder oss unna tradisjonell feiring på skolen hans. Vi har vært på en annen skole iblant, men ingen av barna viser noe interesse for lekene som arrangeres. Altså trenger ikke vi som familie den sammenkomsten og vi alle får det bedre hjemme i hagen med å arrangere egne leker der evnt.

Så er det meg. Jeg har en psykiatrisk diagnose som gjør at jeg er glemsk og surrete. Jeg får helt angst av tanken på å skulle ha ansvar for noe, feks kiosk, på 17.mai. Etter litt tid med ståk og mye som skjer rundt meg så henger jeg virkelig ikke med lenger. Jeg har ganske enkelt sosiale vansker som på flere plan vanskeliggjør en deltakelse.

Dog, når det har vært "klassen vår" til å arrangere så har vi stilt opp. Dvs, ekssamboeren har stilt opp. Det året klassen til sønnen arrangerte lekene, så var hele familien der unntatt sønnen. Han var hjemme med besteforeldrene. Ut fra andres synspunkt så ser vi selvsagt veldig merkelige ut. Men det er altså for at alle skal få en god 17.mai. Det er tross alt barnas dag og da må man gjøre det egne barn føler seg best med.

Anonymous poster hash: 0957b...67d

Skrevet

Synes det er helt greit å bidra på dette, men kjenner jeg blir litt stresset fordi vi ikke kan levere maten sent på kvelden den 16 mai og la den stå kaldt over natta. ( dem har plass til dette.) Dem ville ha det helt ferskt, så det var ikke aktuelt å levere denne dagen. Jeg har ikke plass til alt dette i kjølesapet hjemme, og det betyr at jeg må lage dette etter barnetoget på tirsdag, med bunad på, og med to må barn som må passes på, (jeg er alene da mannen ikke kommer seg hjem denne dagen pga jobb) og ikke minst skal det fraktes til skolen med to barn som må være med på dette. (Det blir 4 store fat med rundstykker) Hadde jeg kunnet laget dette når barna hadde lagt seg den 16 mai, og levert det på 17 mai, så hadde det hjulpet noe i alle fall.

Men jeg tenker som noen skriver over her, at det er ikke hvert år, og dette året er det vår tur til å bidra, så da må vi gjøre det bete ut av det :)

Anonymous poster hash: c810b...6b0
Skrevet

Nå blir det sikkert satt skuddpremie på meg, men gud bedre, har var det mye unnskyldninger :P

Ikke alle bor på steder der man bare kan stikke til byen/sentrum, ikke har noen å være sammen med på 17.mai heller. Da syns jeg det er helt suuupert! at skolene arrangerer "festdag" for store og små! Dessuten, mye av kosen for meg er jo nettopp at man møter så mange kjente på skolen og kan tilbringe dagen/skravle med dem. Alle er jo samlet på samme sted :)

Og for å få til dette så må noen "ta støyten". Gjerne har ett trinn ansvar for dette, hos oss er det 6.kl, dette er noe man blir opplyst om allerede i 1.klasse. Da har vi maaange år på oss til å planlegge og organisere. Og for dem som ikke får bidratt på selve dagen så er det flust av oppgaver som må gjøres før selve dagen.

Har man bare ett barn, meld deg til å gå i toget med klassen. Eller hjelp til kvelden før med rigging. Er man alene med flere barn, bak kake eller lag vaffelrøre, skaff premier til loddtrekning etc etc.

Jeg syns mange gjør det litt komplisert for seg selv. Dette kommer jo ikke som en overraskelse på folk, mest sannsynlig har man visst om dette en stund.

Når man arrangerer 17.mai gjør man det ikke fordi vi syns det er så forbanna kult å stå i vaffelos istedenfor å være ute i sola og kose oss med ungene, vi gjør det for barna, fellesskapet og lokalsamfunnet. Blir litt overrasket over at noen ikke ser det...

Anonymous poster hash: ddcc0...4cb

Skrevet

*ikke ALLE har noen å være sammen med.. Skulle det stå..

Anonymous poster hash: ddcc0...4cb

Skrevet

Ja herregud. Trenger man korps? Og tog arrangerer vel av seg selv? Hva er vitsen med å selge kaker og kaffe? Trenger unger egentlig organiserte leker? Må de være inne, kan de ikke være ute i regnet?

Hvorfor ikke bare bli hjemme og se på tv

Slipper å pynte seg også.

Anonymous poster hash: 72d66...21a

Skrevet

Det er noe med å ta vare på tradisjonene. 

Jeg husker hvor mye jeg gledet meg til 17 mai som liten, og det var magisk med denne dagen. Gå i tog, spise pølser og is og spille på lykkehjulet. 

For vår del har det vært viktig at våre barn får oppleve det samme. Ja, det er to klassetrinn hvert år som er ansvarlige, men listen over gjøremål er lagt ut månedsvis i forkant. Vi kan velge å være med å rydde til 16 mai, selge i boder etc på selve 17 mai eller rydde opp etterpå +++ Det er da virkelig ikke noen stor byrde å bidra på ett av punktene. 

I år baker vi kake og har 1 time i en loddbod. Helt ok synes jeg, og en selvfølge dersom vi skal delta på feiringen. Det er selvsagt noen som ikke bidrar, men da antar jeg de skal reise bort eller ihvertfall ikke være tilstede på arrangementet. Helt greit det også. 

Fau og skolekorpset får inn en god del penger, som kommer våre barn tilgode også.  

Anonymous poster hash: d2146...7b8
Skrevet

Kakebaking, pølsekoking, kiosktjeneste osv.. Kan ikke dette bare avskaffes og folk kan kose seg i byen eller sentrum der man bor? Så slipper så mange å slite seg ut. Her er det en klasse som står for alt. Når det blir vår tur skal vi reise bort. Gidder ikke å bruke den fine dagen på å stå i pølsekiosk. Anonymous poster hash: 04d4a...334

Kose deg i byen eller sentrum kan du jo gjøre hvilken søndag som helst. Jeg synes ikke det er så veldig morsomt hvis det hverken er korps, leker, boder eller noe som helst annet, men hve sin lyst.

Anonymous poster hash: e9ebe...222

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...