Anonym bruker Skrevet 13. mai 2016 #1 Skrevet 13. mai 2016 Eller er det bare et dib-uttrykk? Er det det samme som hastesnitt? Har litt vanskelig for å se for meg at de bruker et så dramatisk uttrykk på sykehusene. Anonymous poster hash: e9057...c87
Anonym bruker Skrevet 13. mai 2016 #2 Skrevet 13. mai 2016 Jepp. Det er det. Hastesnitt er snitt som ikke er planlagt. Katastrofesnitt, da står det om livet. Anonymous poster hash: a6ff4...d2f
Anonym bruker Skrevet 13. mai 2016 #3 Skrevet 13. mai 2016 Ja. Katastrofesnitt - ungen må ut NÅ. Anonymous poster hash: 95da4...4d2
Anonym bruker Skrevet 13. mai 2016 #4 Skrevet 13. mai 2016 Katastrofesnitt er når babyen må ut NÅ. Alarmen går og alt skjer i rasende fart. Anonymous poster hash: 9faa0...50f
Anonym bruker Skrevet 13. mai 2016 #5 Skrevet 13. mai 2016 Jepp. Det er det. Hastesnitt er snitt som ikke er planlagt. Katastrofesnitt, da står det om livet. Anonymous poster hash: a6ff4...d2f Men er det et medisinsk uttrykk? Står det i journaler? Høres rett og slett uproft og lite lurt ut å bruke et så ladet uttrykk - virkelig gn i inn hvor alvorlig det var. Vil tro ordet i seg selv kan forsterke et fødselstraume. Kjenner jeg tviler litt, altså. HI Anonymous poster hash: 5a2c4...940
Anonym bruker Skrevet 13. mai 2016 #6 Skrevet 13. mai 2016 Eller er det bare et dib-uttrykk? Er det det samme som hastesnitt? Har litt vanskelig for å se for meg at de bruker et så dramatisk uttrykk på sykehusene. Anonymous poster hash: e9057...c87 Hastesnitt er et uplanlagt snitt, med med ca samme fremgangsmåte som et planlagt. Katastrofesnitt er når det står om livet til mor og/eller babyen og fra de setter første snittet til babyen er ute tar det under 60 sekunder. Anonymous poster hash: 89074...dd0
Anonym bruker Skrevet 13. mai 2016 #7 Skrevet 13. mai 2016 Det heter "akutt sectio" i papirene. Tror ikke jordmødre/gynekologer bruker betegnelsen katastrofesnitt i sin dokumentasjon. Det brukes nok mest akutt sectio eller hastesectio. Anonymous poster hash: a5f1a...a74
Anonym bruker Skrevet 13. mai 2016 #8 Skrevet 13. mai 2016 Men er det et medisinsk uttrykk? Står det i journaler? Høres rett og slett uproft og lite lurt ut å bruke et så ladet uttrykk - virkelig gn i inn hvor alvorlig det var. Vil tro ordet i seg selv kan forsterke et fødselstraume. Kjenner jeg tviler litt, altså. HI Anonymous poster hash: 5a2c4...940 Besteveninnen min er gynokolog, jobber på føden og ja, det heter katastrofesnitt. Har hatt katastrofesnitt selv. Anonymous poster hash: 89074...dd0
Anonym bruker Skrevet 13. mai 2016 #9 Skrevet 13. mai 2016 Jeg tviler ikke på at "katastrofesnitt" som fenomen eksisterer - kjenner selv en kvinne som fikk kniven i seg før narkosen hadde rukket å virke. Men jeg synes som sagt det virker lite pedagogisk å bruke en slik betegnelse. "Akutt" høres mer profesjonelt ut. HI Anonymous poster hash: 5a2c4...940
Anonym bruker Skrevet 13. mai 2016 #10 Skrevet 13. mai 2016 Det blir benevnt som akutt sectio, men er 3 ulike grader av det. Grad 1, barnet må ut NÅ. Grad 2: Barnet må ut innen 20 min og grad 3 barnet må ut innen en time. Anonymous poster hash: f3e2b...875
Anonym bruker Skrevet 13. mai 2016 #11 Skrevet 13. mai 2016 Jeg tviler ikke på at "katastrofesnitt" som fenomen eksisterer - kjenner selv en kvinne som fikk kniven i seg før narkosen hadde rukket å virke. Men jeg synes som sagt det virker lite pedagogisk å bruke en slik betegnelse. "Akutt" høres mer profesjonelt ut. HI Anonymous poster hash: 5a2c4...940 Så mangt kan være akutt. Mens katastrofe virkelig er mer ille enn "bare" akutt. Et hastesnitt er akutt, men står ikke om liv å gjøre i samme grad som et katastrofesnitt hvor barnet må ut på røde rappen. Anonymous poster hash: 95da4...4d2
Anonym bruker Skrevet 13. mai 2016 #12 Skrevet 13. mai 2016 "Du opplyser at ved vaginal undersøkelse fant du at hodet stod over spina, og du innså derfor at det dreide seg om en uterusruptur. Du besluttet katastrofesnitt." Kopiert fra tilsynssak mot fødselslege. https://www.helsetilsynet.no/no/Tilsyn/Tilsynssaker/Ingen-reaksjon-lege-svikt-ved-risikofoedsel/ Anonymous poster hash: 9faa0...50f
Anonym bruker Skrevet 13. mai 2016 #13 Skrevet 13. mai 2016 Jeg tviler ikke på at "katastrofesnitt" som fenomen eksisterer - kjenner selv en kvinne som fikk kniven i seg før narkosen hadde rukket å virke. Men jeg synes som sagt det virker lite pedagogisk å bruke en slik betegnelse. "Akutt" høres mer profesjonelt ut. HI Anonymous poster hash: 5a2c4...940 Går mange skrekkhistorier om at de utfører KS uten narkose eller bedøvelse. Selvom det står on livet så utfører de absolutt ikke dette. Men kan nok skje at det kan skje feil under bedøvelsen, men med vilje nekter jeg å tro at de gjør det. Anonymous poster hash: 448fa...f5f
Anonym bruker Skrevet 13. mai 2016 #14 Skrevet 13. mai 2016 Går mange skrekkhistorier om at de utfører KS uten narkose eller bedøvelse. Selvom det står on livet så utfører de absolutt ikke dette. Men kan nok skje at det kan skje feil under bedøvelsen, men med vilje nekter jeg å tro at de gjør det. Anonymous poster hash: 448fa...f5f Det var søsteren min som opplevde det, og jeg er rimelig sikker på at jeg har fått historien korrekt gjengitt. Mannen hennes bekreftet det. De gjorde det ikke "med vilje", og bedøvelsen virket sekunder etter - men det var så akutt at det bare måtte gjennomføres, og normale rutiner ble satt til side. "Katastrofesnitt". Selv om jeg ser at dette uttrykket tydeligvis brukes, så har jeg fremdeles vondt for å tro at det er korrekt medisinsk terminologi. HI Anonymous poster hash: 5a2c4...940
Anonym bruker Skrevet 13. mai 2016 #15 Skrevet 13. mai 2016 Det var søsteren min som opplevde det, og jeg er rimelig sikker på at jeg har fått historien korrekt gjengitt. Mannen hennes bekreftet det. De gjorde det ikke "med vilje", og bedøvelsen virket sekunder etter - men det var så akutt at det bare måtte gjennomføres, og normale rutiner ble satt til side. "Katastrofesnitt". Selv om jeg ser at dette uttrykket tydeligvis brukes, så har jeg fremdeles vondt for å tro at det er korrekt medisinsk terminologi. HI Anonymous poster hash: 5a2c4...940 Det er korrekt nok for helsetilsynet så synes du skal slå deg til ro med det. Anonymous poster hash: 9faa0...50f
Anonym bruker Skrevet 13. mai 2016 #16 Skrevet 13. mai 2016 Det var søsteren min som opplevde det, og jeg er rimelig sikker på at jeg har fått historien korrekt gjengitt. Mannen hennes bekreftet det. De gjorde det ikke "med vilje", og bedøvelsen virket sekunder etter - men det var så akutt at det bare måtte gjennomføres, og normale rutiner ble satt til side. "Katastrofesnitt". Selv om jeg ser at dette uttrykket tydeligvis brukes, så har jeg fremdeles vondt for å tro at det er korrekt medisinsk terminologi. HI Anonymous poster hash: 5a2c4...940 Ja da blir det noe annet. Må være helt grusomt selv om bedøvelsen virket rett etterpå. Anonymous poster hash: 448fa...f5f
Anonym bruker Skrevet 13. mai 2016 #17 Skrevet 13. mai 2016 Var med på et katastrofesnitt og da hylte den gravide av smerter fordi narkosen ikke hadde begynt å virke før hun ble snittet! Jeg holdt på å gå i bakken av skrekk.. En operasjonssykepleier "trøstet" meg med at det ville være mye vondere å føde vaginalt enn det hun kjente av snittinga😳 Babyen var ikke sprek, det sto virkelig om liv! Om moren husket det etterpå vet jeg heller ikke.., Anonymous poster hash: 318af...80c
Anonym bruker Skrevet 14. mai 2016 #18 Skrevet 14. mai 2016 Jeg fikk katastrofesnitt. Full narkose. Det er ikke en dib ting nei Anonymous poster hash: aa10b...31e
Anonym bruker Skrevet 14. mai 2016 #19 Skrevet 14. mai 2016 Jeg kjenner ikke til de medisinske uttrykkene, men for min del har jeg tenkt på mitt som et hasteks. Fra det ble bestemt (i 12. etg på sh) til ungen var ute (i 1. etg på sh) tok det 45 min. Det var innlagt en klønete spinaldøvelsesgreie (måtte stikke 3 ganger før de traff). Anonymous poster hash: 280dc...0e3
Anonym bruker Skrevet 14. mai 2016 #20 Skrevet 14. mai 2016 Nei, det er ikke det. Det heter ikke snitt heller, men sectio. Akutt sectio med varierte grader er det nærmeste du kommer " katastrofesnitt". Anonymous poster hash: ef82a...657
Anonym bruker Skrevet 14. mai 2016 #21 Skrevet 14. mai 2016 Legene kalte det katastrofesnitt når de prata med meg etter fødselen.. Anonymous poster hash: 55b1a...3fb
Anonym bruker Skrevet 14. mai 2016 #22 Skrevet 14. mai 2016 I journalen står det akutt sectio, men legene kaller det katastrofesnitt når de snakker om det. Katastrofesnitt er når de trykker på den røde knappen for det står om liv, alle løper, du blir lagt rett i narkose for spinal tar for lang tid. Anonymous poster hash: d5cab...016
Anonym bruker Skrevet 14. mai 2016 #23 Skrevet 14. mai 2016 Jeg har selv hatt katastrofsnitt. Det ble slått full alarm og ungen måtte ut asap. Han måtte gjennopplives når han kom ut, så ja, det finnes noe som heter katastrofesnitt. Har også et planlagt keisersnitt uten dramatikk, og et planlagt keisersnitt som endte i et hastekeisersnitt. ( barnet var ute på under 2 minutter etter de satt spinalen) Anonymous poster hash: 806a9...8b1
mamma_bergen Skrevet 14. mai 2016 #24 Skrevet 14. mai 2016 Jeg hadde katastrofesnitt med min datter ifølge legene. Da sto det om minutter.
Anonym bruker Skrevet 14. mai 2016 #25 Skrevet 14. mai 2016 Jeg tviler ikke på at "katastrofesnitt" som fenomen eksisterer - kjenner selv en kvinne som fikk kniven i seg før narkosen hadde rukket å virke. Men jeg synes som sagt det virker lite pedagogisk å bruke en slik betegnelse. "Akutt" høres mer profesjonelt ut. HI Anonymous poster hash: 5a2c4...940 Hvor pedagogisk skal man trenge å være hele tiden og selv når det står om liv? Er du lærer eller jobber i bhg? Anonymous poster hash: 874e3...55f
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå