Gå til innhold

Huff var på helsestasjon meg 2.klassing

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har 4 barn selv, fra 1-7 klasse, aldri opplevd slike spm på timene hos helsesøster :o

Er dette normalen rundt om og helsestasjonen her henger etter? Eller er det mer unormalt at slike spm kommer på bane?

Anonymous poster hash: 8527b...85b
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hva i huuuleste?? Det er ikke greit å spørre slike spørsmål på den måten. Det er jo direkte ledende spørsmål!! Er jo greit å spørre hvordan man har det hjemme og få barna til å fortelle selv...

Anonymous poster hash: 8403e...e6c

Tror kanskje hun har lært seg til å lese kroppsspråk til barna , jeg var veldig i mot det ( hørte hun spurte alle om det ) men etter samtalen synes jeg hun spør på en sånn måte at barna kan svare . Hun spør ikke ledende . Og hun forklarer de voksne hvorfor etterpå

Anonymous poster hash: dd83e...41d

Gjest Muji81
Skrevet

Hva i huuuleste?? Det er ikke greit å spørre slike spørsmål på den måten. Det er jo direkte ledende spørsmål!! Er jo greit å spørre hvordan man har det hjemme og få barna til å fortelle selv...

Hvorfor er det ikke greit at helsesøster forsøker å finne de barna som blir slått? Enorme mørketall her!

Det er dessuten IKKE ledende å spørre et barn om de blir slått. Hadde hun sagt "du blir slått hjemme, gjør du ikke?" hadde det vært noe annet.

Igjen. Husk Christopher. Tror dere mange spurte han om foreldrene slo han?

Skrevet

Hvorfor er det ikke greit at helsesøster forsøker å finne de barna som blir slått? Enorme mørketall her!

Det er dessuten IKKE ledende å spørre et barn om de blir slått. Hadde hun sagt "du blir slått hjemme, gjør du ikke?" hadde det vært noe annet.

Jo, Christoffer ble spurt! Flere ganger. Problemer var at ingen turte å konfrontere foreldrene!

Og ingen turte p rapportere sine mistanker til barnevernet

Anonymous poster hash: 46958...439

Skrevet

Og hvorfor i all verden skal en ikke spørre barn om slike ting? Mange barn har det vondt hjemme - og kan slike spørsmål redde noen er det verdt alle som blir "brydd" over dette.

Anonymous poster hash: 6d204...50f

Å spørre rett ut er bare helt feil. mye lettere å få frem sannheten med ledende spørsmål.

Skrevet

Ikke helt det samme, men helsesøster spurte meg på 1-års kontrollen (tror jeg) om jeg eller pappaen hadde slått eller skadet barnet i sinne. Hun forklarte at de spør fordi det faktisk er noen som svarer ja når de blir spurt direkte. Det er vanskelig å ta opp noe slikt selv. Om det bare fører til at én familie får hjelp er det verdt det. Jeg syntes det er kjempeflott at de spør!

Anonymous poster hash: b6960...2a6

Skrevet

Det er en forferdelig situasjon å sette barnet i! Jeg er sjokkert! Jeg jobber i barneverntjenesten, og vi snakker alltid med barnet uten foreldrene til stede om vold, og som regel uten at foreldrene vet det på forhånd. Det handler om å sikre barnets stemme før evt. påvirkning eller trusler fra foreldrene, samtidig som man må ha fokus på sikkerheten til barnet hvis det utsettes for vold. Jeg kommer faktisk ikke over dette...

Anonymous poster hash: a4454...f1f

Skrevet

Godt det ikke bare er jeg som reagerte da. Tenker om de hadde hatt mistanke måtte de vel spurt barnet om dette uten foreldre til stede? Synes også hun kunne forklart noe etterpå om hvorfor hun spurte.

Men hadde hun trodd noe måtte hun vel sagt noe etterpå? Jeg og barna gleder oss alltid til å gå til helsesøster, men nå er hun gått av med pensjon. Det skal hun vi var hos idag også snart. Men akkurat idag var ikke den gode følelsen jeg alltid får der etterpå.

HI

Anonymous poster hash: 091a2...808

Gjest Muji81
Skrevet

Det er en forferdelig situasjon å sette barnet i! Jeg er sjokkert! Jeg jobber i barneverntjenesten, og vi snakker alltid med barnet uten foreldrene til stede om vold, og som regel uten at foreldrene vet det på forhånd. Det handler om å sikre barnets stemme før evt. påvirkning eller trusler fra foreldrene, samtidig som man må ha fokus på sikkerheten til barnet hvis det utsettes for vold. Jeg kommer faktisk ikke over dette...

Mens jeg tenker det er mildt sagt uheldig at du signerer med tittel når du argumenter for at helsesøstere ikke skal screene for vold...

Vil faktisk påstå at du går i mot hva din egen arbeidsgiver gir av anbefalinger til helsepersonell i førstelinjen.

Hvis du ikke kommer over dette synes jeg du skal ta dette opp til drøfting på jobb. Jeg håper og tror du vil høre om andre perspektiv

Skrevet

Vi bor i en liten kommune, under 15000 innbyggere. Denne uken var jeg på kommunestyremøte hvor leder i barnevernet kunne fortelle at de hadde fått 64 (!) Nye meldinger i april. Og at det ofte var saker som innebar vold og/eller seksuelle overgrep. 64 saker bare den siste måneden. På vår lille plass hvor vi har det så bra. Der er helt grusomt.

Jeg tenker det er bare bra å spørre. Noen trenger muligheten til å svare ja. Og dere må huske at selv om barn er lojale så kan faktisk foreldrene svare at de slår. Noen ønsker jo faktisk hjelp men vet ikke hvor/hvordan de skal spørre om det :)

Skrevet

Hæ? Nå har du lagt feil tolkning i det jeg har skrevet. Selvsagt er det greit at helsesøster forsøker å finne de barna som blir slått. Jeg synes bare fremgangsmåten er helt feil!

Mine barn kunne funnet på å svare ja... 1. klassingen sa at jeg slo lillebror da jeg holdt ham over skulderen og klappet forsiktig på baken for å få ham til å rape. Det er jo ikke så lett for barna å skjønne alt.

Hvis barn føler en viss forventning til at de skal svare ja eller nei, så kan de gjøre det uten at det er sant.

Skrevet

Mens jeg tenker det er mildt sagt uheldig at du signerer med tittel når du argumenter for at helsesøstere ikke skal screene for vold...

Vil faktisk påstå at du går i mot hva din egen arbeidsgiver gir av anbefalinger til helsepersonell i førstelinjen.

Hvis du ikke kommer over dette synes jeg du skal ta dette opp til drøfting på jobb. Jeg håper og tror du vil høre om andre perspektiv

Jeg har delt dette innlegget med flere kollegaer, både i min og andre kommuner. Og alle finner dette ytterst merkelig og uheldig. Og ja, jeg skal ta det opp til drøfting på jobb. Hvis dette er måten helsesøster skal kartlegge vold i nære relasjoner på, så skal jeg ærlig innrømme at noe har gått meg hus forbi.

Vi har mye fokus på samarbeid med både helsestasjon, bhg og skoler ang dette, og jeg har aldri hørt om at noen som jobber med barn spør dem ut om vold med foreldrene til stede. Tenker du det er en god setting å snakke med barn om dette?

Skrevet

Jeg tenker enda på den ekle kommentaren. Lyst å snakke med helsesøster, men virker ikke som om jenta mi brydde seg akkurat så jeg bør vel bare glemme det. Hun snakket også om en annen mamma hun hadde gitt en bok til og ikke fått den tilbake, men det hadde hun regnet med for det var en mamma som gav litt blaffen.

Grunnen til hun sa det siste var for hun ville vise meg den da, men jeg synes det var uprofesjonelt å snakke om andre mødre på den måten i den sammenhengen.

Kan noen si at jeg bare må glemme det?

HI

Skrevet

Jeg tenker enda på den ekle kommentaren. Lyst å snakke med helsesøster, men virker ikke som om jenta mi brydde seg akkurat så jeg bør vel bare glemme det. Hun snakket også om en annen mamma hun hadde gitt en bok til og ikke fått den tilbake, men det hadde hun regnet med for det var en mamma som gav litt blaffen.

Grunnen til hun sa det siste var for hun ville vise meg den da, men jeg synes det var uprofesjonelt å snakke om andre mødre på den måten i den sammenhengen.

Kan noen si at jeg bare må glemme det?

HIAnonymous poster hash: 091a2...808

Jeg skjønner følelsen din godt. Jeg kan ikke be deg om å glemme det, fordi det er lettere sagt enn gjort.

Hadde jeg vært deg så hadde jeg rett og slett ringt til helsesøster å sagt hva du tenke og følte. Er nok bare det som hjelper for at du skal få dette ut av systemet :)

Skrevet

Ja, har tenkt tanken. Bare for å få luftet det litt. Problemet er bare at jeg blir så superfølsom og tar så lett til tårene når det gjelder barna mine at det er nesten flaut 🙈 Jeg synes jo at jeg skal glemme det, men vanskelig som du sier. Jeg har jo ingenting å forsvare, men synes det var litt dårlig gjort av henne likevel.

HI

Skrevet

Ja, har tenkt tanken. Bare for å få luftet det litt. Problemet er bare at jeg blir så superfølsom og tar så lett til tårene når det gjelder barna mine at det er nesten flaut Jeg synes jo at jeg skal glemme det, men vanskelig som du sier. Jeg har jo ingenting å forsvare, men synes det var litt dårlig gjort av henne likevel.

HIAnonymous poster hash: 091a2...808

Skjønner deg så godt. Jeg hadde vært helt lik som deg..å jeg vet at det eneste som hadde hjulpet var å snakke med helsesøster om det. Grin i vei, ingenting å skamme seg over ;)
Skrevet

De er pålagt å spørre, og jeg synes ikke det er ledende spørsmål.

Med barnevernet derimot, der å jeg si jeg har blitt sjokkert over rare, ledende og insinuerende spørsmål.

Når barnet klappet litt hardt på hunden under hjemmebesøk kom det plutselig raskt "Gjør noen sånn med deg og hvem?". Fikk lyst til å si: Ingen gjør sånn med barnet ditt fjols, barnet er slik når det er litt nervøst, ikke var det hardt heller og hunden sier fra om den ikke liker det! Men sa altså naturligvis ikke det.

Barnet sa også uoppfordret at det på alenesamtale hele tiden hadde blitt spurt om hvem som fikk barnet til å føle ditt og datt, og at det var så frustrerende at damen ikke skjønte at det ikke handlet om hvem.

Det er altså ikke vold i hjemmet vårt, men jeg fikk nesten inntrykk av at de tror det.

Anonymous poster hash: 3a092...dd7

Skrevet

Hei!

Vet ikke om noen husker denne tråden. Jenta mi kom hjem forrige uke og sa at lærer hadde spurt de samme spørsmålene som helsesøster. Hun spurte meg hvorfor de spurte så mange rare spørsmål på skolen for tiden. Tenker at helsesøster virkelig trodde det var noe og at hun har sjekket dette ut, datteren min er kjempeglad i læreren sin så hun har full tillit til henne. Nå håper jeg de lar henne være da med disse spørsmålene siden hun har svart flere ganger. Og håper de har skjønt at hun har det bra hjemme og ingen som gjør noe vondt her.

Mannen har litt lyst å ha en samtale med læreren for han synes det er litt ubehagelig på jenta våres sine vegne, men jeg vet ikke om det er noe poeng? De må vel ha skjønt det nå.

Noen gode råd? Jeg hadde aldri i min villeste fantasi trodd at hun skulle tro noe sånn om oss, så er litt satt ut, men føler liksom ikke det er noe jeg kan gjøre heller?

Skrevet

Det kan jo også være tilfeldig?

Jeg fikk forøvrig samme spørsmål som deg av helsesøster på 1. klasse-kontrollen. Jeg ble helt satt ut av hele spørsmålet, følte meg omtrent som når jeg går forbi tollen på Gardermoen - jeg smugler aldri noe som helst, men føler meg skyldig bare fordi det er autoritetspersoner som kan sjekke det. Uansett, helsesøster så at jeg så ut som et spørsmålstegn og forklarte at de pleier å spørre alle, og at det faktisk er ganske effektivt. Men ja. Har tenkt mye på det i ettertid.

Anonymous poster hash: b91bf...129
Skrevet

Det er veldig bra at de spør. Det er også bra at de spør mer enn én gang om de er usikre. Jenta di har nok svart tilstrekkelig til at de føler seg trygge nå. Tenk på det som at du har en lærer til jenta di som bryr seg. 

Anonymous poster hash: fb114...f5e
Skrevet

Bare spar deg hersketeknikkene, de biter ikke på meg.

Du har åpenbart ikke peiling på hva du snakker om. Jeg jobber med barn som har vært utsatt for vold fra omsorgspersoner, og jeg vet hva det er verdt at det stilles slike spørsmål. Du forstår ikke hvorfor foreldre ikke informeres om dette på forhånd? Virkelig?

Om barna dine kom "forstyrret hjem fra seansen" får du bare fortelle dem at ja, slikt må helsesøster spørre om. for det finnes faktisk foreldre som skader barna sine. Ingen barn som ikke opplever vold tar skade av å få et slikt spørsmål. Ingen!

Anonymous poster hash: 0ebc7...c6f

Amen! Og barna forteller det i alle fall ikke hvis ingen spør!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...