Anonym bruker Skrevet 13. mai 2016 #1 Skrevet 13. mai 2016 Og da helsesøster spurte henne om voksne slo hjemme så sier jenta mi nei, men ser på meg mens hun sier nei. Jeg tror hun ble litt overrasket av spørsmålet, men jeg følte nesten helsesøster trodde jeg eller pappaen slår, for hun sa "ja, så ser du på mamma mens du sier det". Håper da inderlig ikke hun tror det. Hos oss er det mye klemming og gode ord til barna. Ellers spurte hun om vi voksne kranglet, og da sa hun pappen var sint innimellom, men sånn er det vel hos de fleste? Han er egentlig sjelden sint, men kan lett heve stemmen når han er litt matt og lei. Andre som har vært på 2.klasse kontroll som fikk samme spørsmålene? Kjente jeg nesten ble litt dårlig om helsesøster tror noe sånt om oss. Anonymous poster hash: 091a2...808
Anonym bruker Skrevet 13. mai 2016 #2 Skrevet 13. mai 2016 Med- skulle det være :-) Anonymous poster hash: 091a2...808
Anonym bruker Skrevet 13. mai 2016 #3 Skrevet 13. mai 2016 Er det vanlig at de blir spurt om det?? Svært merkelig, og de ungene som faktisk blir slått svarer vel ikke med mor sittende i rommet Anonymous poster hash: bde3c...10f
Anonym bruker Skrevet 13. mai 2016 #4 Skrevet 13. mai 2016 Har tre barn og har aldri vært i nærheten av slike spørsmål på helsestasjonen. Synes de var litt over kanten... Hadde spurt hva hun mente med å spørre om noe slikt. I saker hvor det er misstanke om missbruk av barn er det profesjonelle dom stiller slike spørsmål, ikke en helsesøster som kaster det ut. Anonymous poster hash: bd131...51d
Anonym bruker Skrevet 13. mai 2016 #5 Skrevet 13. mai 2016 Nei, jeg aner ikke hva som er vanlig. Dette er en eldre helsesøster som skal av med pensjon, så kanskje det var vanlig før at hun holder seg til litt eldre regler? Jeg aner ikke, men jeg spurte jenta mi etterpå hva hun tenkte om spørsmålet, så sa hun "nei, ingen mammaer eller pappaer kan slå vel". Tror hun ble litt overrasket rett og slett. Hun tenkte mer på lillesøster som kan slå sa hun. Lillesøster er 2 år da, så vi jobber med saken🙈 HI Anonymous poster hash: 091a2...808
Anonym bruker Skrevet 13. mai 2016 #6 Skrevet 13. mai 2016 Jeg ble litt paff selv, men tenkte nå bare la datteren min svare for seg selv og ikke blande meg. Kanskje det var dumt. Alt man skal tenke på. HI Anonymous poster hash: 091a2...808
Anonym bruker Skrevet 13. mai 2016 #7 Skrevet 13. mai 2016 Fikk lignende spørsmål på førsteklassekontrollen. Er mamma og pappa sinte? Hva gjør de da? Etc. Synes det var litt merkelig, men egentlig helt på sin plass å spørre. Altfor mange barn som lever i dårlige forhold uten at det blir oppdaget. Anonymous poster hash: 4245d...ca1
Anonym bruker Skrevet 13. mai 2016 #8 Skrevet 13. mai 2016 Våre går alene de og får nettopp spørsmål som det der! Jeg synes det er vilt, men så lenge jeg ikke hører noe er det vel svart greit av ungene da... Trodde ikke man skulle utsette barn for slikt 😳 Vanskelig å si noe i mot det, men når mine barn er større skal jeg jammen synge ut! Lite sted, mye problemer om man bryr seg i andres saker... Anonymous poster hash: 28a6e...da7
Anonym bruker Skrevet 13. mai 2016 #9 Skrevet 13. mai 2016 Så bra. Det er jo bra at de spør også, men jeg vet ikke hva som er vanlig. Selvfølgelig bra om de kan finne ut hvem som ikke har det bra hjemme. HI Anonymous poster hash: 091a2...808
Anonym bruker Skrevet 13. mai 2016 #10 Skrevet 13. mai 2016 Våre går alene de og får nettopp spørsmål som det der! Jeg synes det er vilt, men så lenge jeg ikke hører noe er det vel svart greit av ungene da... Trodde ikke man skulle utsette barn for slikt Vanskelig å si noe i mot det, men når mine barn er større skal jeg jammen synge ut! Lite sted, mye problemer om man bryr seg i andres saker... Anonymous poster hash: 28a6e...da7 For et forstokket dumt svar! Du ser på slike spørsmål som et overtramp? Mot deg? Du vet at noen - faktisk mange flere enn de fleste er klar over - foreldre slår barna sine? Lugger? Sparker? Skålder? Pisker? Låser inne? Hvis ett av disse barna får dette spørsmålet fra helsesøster, svarer "ja" og får hjelp - da er det sørenmeg verdt å spørre ALLE barn om det! Anonymous poster hash: 0ebc7...c6f
Anonym bruker Skrevet 13. mai 2016 #11 Skrevet 13. mai 2016 For et forstokket dumt svar! Du ser på slike spørsmål som et overtramp? Mot deg? Du vet at noen - faktisk mange flere enn de fleste er klar over - foreldre slår barna sine? Lugger? Sparker? Skålder? Pisker? Låser inne? Hvis ett av disse barna får dette spørsmålet fra helsesøster, svarer "ja" og får hjelp - da er det sørenmeg verdt å spørre ALLE barn om det! Anonymous poster hash: 0ebc7...c6f Det ser ut som om du burde gå et sinnemestringskurs! Blir fristet til å ønske god bedring... Jeg synes faktisk det er er betenkelig av en kommune/skole/helsemyndighet (vet ikke hvem som har ansvaret) og uten å informere foreldrene hverken før eller etter, sende de til ei fremmed dame som spør "rare" spørsmål. Hvorfor? Forde mine unger kom lettere forstyrret hjem fra hele seansen. Litt foreldreinformasjon kan umulig skade! Barn som lever under trussel vil jo ofte aldri si noe uansett. Anonymous poster hash: 28a6e...da7
Anonym bruker Skrevet 13. mai 2016 #12 Skrevet 13. mai 2016 Det ser ut som om du burde gå et sinnemestringskurs! Blir fristet til å ønske god bedring... Jeg synes faktisk det er er betenkelig av en kommune/skole/helsemyndighet (vet ikke hvem som har ansvaret) og uten å informere foreldrene hverken før eller etter, sende de til ei fremmed dame som spør "rare" spørsmål. Hvorfor? Forde mine unger kom lettere forstyrret hjem fra hele seansen. Litt foreldreinformasjon kan umulig skade! Barn som lever under trussel vil jo ofte aldri si noe uansett. Anonymous poster hash: 28a6e...da7 Bare spar deg hersketeknikkene, de biter ikke på meg. Du har åpenbart ikke peiling på hva du snakker om. Jeg jobber med barn som har vært utsatt for vold fra omsorgspersoner, og jeg vet hva det er verdt at det stilles slike spørsmål. Du forstår ikke hvorfor foreldre ikke informeres om dette på forhånd? Virkelig? Om barna dine kom "forstyrret hjem fra seansen" får du bare fortelle dem at ja, slikt må helsesøster spørre om. for det finnes faktisk foreldre som skader barna sine. Ingen barn som ikke opplever vold tar skade av å få et slikt spørsmål. Ingen! Anonymous poster hash: 0ebc7...c6f
Anonym bruker Skrevet 13. mai 2016 #13 Skrevet 13. mai 2016 For et forstokket dumt svar! Du ser på slike spørsmål som et overtramp? Mot deg? Du vet at noen - faktisk mange flere enn de fleste er klar over - foreldre slår barna sine? Lugger? Sparker? Skålder? Pisker? Låser inne? Hvis ett av disse barna får dette spørsmålet fra helsesøster, svarer "ja" og får hjelp - da er det sørenmeg verdt å spørre ALLE barn om det! Anonymous poster hash: 0ebc7...c6f Jeg ble slått som liten og hadde aldri i livet sagt det til en fremmed dame på et direkte spørsmål. Er vel heller lærere, trenere osv som en betror seg til ( om en betror seg, jeg ville aldri gjort det for jeg var redd politiet skulle ta pappa) Anonymous poster hash: bde3c...10f
Hjertefru Skrevet 13. mai 2016 #14 Skrevet 13. mai 2016 Har aldri fått sånne spørsmål. Barn som blir slått svarer uansett ikke korrekt med foresatte til stede. Da bør de heller spørre barna om dette når de har de på tomannshånd. Det nærmeste jeg kom et sånt spørsmål var at helsesøster spurte meg om jeg noen ganger var redd hjemme når jeg nettopp hadde fått siste. Tror det er et standardspørsmål. De er blitt mye mer pågående med sånne spørsmål den siste tida; har jo vært oppe i media at småbarnsforeldre blir spurt om de slår barna sine. Så tror neppe at helsesøster var eldre har noe med saken å gjøre, det er vel heller motsatt. Men forstår at du syns det var en litt guffen situasjon, særlig med den kommentaren fra helsesøster etterpå. Klønete turnert av hs.
Popelko Skrevet 13. mai 2016 #15 Skrevet 13. mai 2016 Min ble ikke spurt om noe sånn... Skal jo aldri spørre et barn rett ut om slike ting!
Anonym bruker Skrevet 13. mai 2016 #16 Skrevet 13. mai 2016 Min ble ikke spurt om noe sånn... Skal jo aldri spørre et barn rett ut om slike ting! Og hvorfor i all verden skal en ikke spørre barn om slike ting? Mange barn har det vondt hjemme - og kan slike spørsmål redde noen er det verdt alle som blir "brydd" over dette. Anonymous poster hash: 6d204...50f
Anonym bruker Skrevet 13. mai 2016 #17 Skrevet 13. mai 2016 Syntes det er bra de spør. Men det burdte de kanskje ikke gjøre med foreldrene til stedet. Tror ikke et barn ville ha svart ja da om der var tilfellet. Og så skal man nok være forsiktig om hvordan man spørr, og kanskje se på situasjonen til barnet. F.eks med et barn som har foreldre som er i en konflikt. Da sier de gjerne det de tror den andre forelderen vil de skal si. Og små barn vil gjerne svarer ja på ledende spørsmål. Opplevde det nemlig med mine. Ikke fra helsestasjon, men fra andre hold. Store konsekvenser ble det ut av det. Men ble heldighvis avdekket. Har selv blitt slått som barn og hadde aldri turt å si det til noen. Man føler jo ofte skam, og har en skyldfølelse. Samtidig vil man ikke sladre på sine foreldre. Men helsesøster kan kanskje se en reaksjon når hun spørr selv om barnet sier nei. Så ja et veldig viktig spørsmål uansett. Anonymous poster hash: d719a...95f
Anonym bruker Skrevet 13. mai 2016 #18 Skrevet 13. mai 2016 Ja, jeg forstår at de spør, men tenker det er mer naturlig å spør kanskje når foreldre ikke er til stede? Tenker alle sier vel nei om foreldre er der likevel, for å kanskje få mest mulig korrekt svar? Jeg aner ikke hva som er vanlig. Anonymous poster hash: 091a2...808
Hjertefru Skrevet 13. mai 2016 #19 Skrevet 13. mai 2016 Jeg syns det var spesielt at hs kommenterte at jenta så på mora i det hun svarte nei... Som om akkurat det kan tas som et tegn på at barnet ikke forteller sannheten. Veldig uprofesjonelt.
Anonym bruker Skrevet 13. mai 2016 #20 Skrevet 13. mai 2016 Ja, følte nesten hun trodde noe. Men hva skulle jeg si da? Hadde jeg sagt noe hadde hun vel hvertfall trodd noe? Hva skjer da, om hun virkelig tror barnet blir slått? Kjenner jeg ble helt dårlig, elsker barna mine 💖 HI Anonymous poster hash: 091a2...808
Gjest Muji81 Skrevet 13. mai 2016 #21 Skrevet 13. mai 2016 Ja, følte nesten hun trodde noe. Men hva skulle jeg si da? Hadde jeg sagt noe hadde hun vel hvertfall trodd noe? Hva skjer da, om hun virkelig tror barnet blir slått? Kjenner jeg ble helt dårlig, elsker barna mine 💖 HI Anonymous poster hash: 091a2...808 Slapp av...du overtolker dette. Det er bra de spør om dette, og hun spør nok alle. Det er virkelig ingenting dramatisk eller traumatiserende å bli spurt om dette. Barn er lojale mot sine foteldre...men de forteller i hvert fall ikke om vold hvis de ikke blir spurt! Selv om mishandlede barn kanskje svarer nei første gang de får spørsmålet vet de at de kan snakke med helsesøster om dette hvis de senere ønsker det. Det finnes mye forskning som viser at det ikke spørres nok om vold og seksuelle overgrep. Husk Christoffer!
Anonym bruker Skrevet 13. mai 2016 #22 Skrevet 13. mai 2016 Takk for svar. Jeg overtolker det nok pga den kommentaren hun kom med når jenta mi så på meg imens hun svarte nei. Får bare slutte å tenke på det. HI Anonymous poster hash: 091a2...808
Anonym bruker Skrevet 13. mai 2016 #23 Skrevet 13. mai 2016 Jeg tenker at helsesøster prøver å skremme foreldrene som slår ved å gjøre det. "Jeg har sett deg." - men hun vet jo ikke noe så hun bare skremmer alle eller et utvalg basert på fordommer. Hun tenker nok at det ikke vil plage de foreldrene som ikke slår, det er nok der hun bommer litt. Sånne spørsmål er ubehagelig, men det er mer enn verdt det i det store bildet. Barn som blir mishandlet må få mange sjanser til å fortelle. Anonymous poster hash: b87e0...302
Anonym bruker Skrevet 13. mai 2016 #24 Skrevet 13. mai 2016 Jeg ble litt paff selv, men tenkte nå bare la datteren min svare for seg selv og ikke blande meg. Kanskje det var dumt. Alt man skal tenke på. HI Anonymous poster hash: 091a2...808 Tror jeg vet hvilken helsesøster vi har hun også Oslo skole ? Anonymous poster hash: dd83e...41d
Anonym bruker Skrevet 13. mai 2016 #25 Skrevet 13. mai 2016 Hva i huuuleste?? Det er ikke greit å spørre slike spørsmål på den måten. Det er jo direkte ledende spørsmål!! Er jo greit å spørre hvordan man har det hjemme og få barna til å fortelle selv... Anonymous poster hash: 8403e...e6c
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå