Gå til innhold

Barnehage når barnet er 10 mnd

Anbefalte innlegg

Skrevet

I og med at far ikke kan ta pappapermisjon, blir vi nødt til å sende lillemor i barnehage fra 10 mnd alder. Det skal ikke bli lange dager og jeg skal ha henne hjemme når jeg har fri.Jobber 80 %. Noen som vil dele erfaringer om dette.Hilsen en mor med hjerte i halsen.

Anonymous poster hash: bc405...fde

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det gikk veldig bra til oss. Han er nå fire år og en harmonisk og koselig gutt med mange venner.

Anonymous poster hash: 13974...791

Skrevet

Dette går helt fint! Tenk at i andre land har de barna i barnehagen MYE tidligere! Barnehagepersonellet er spesialtrent til å kunne håndtere små barn :)

IKKE bry deg omm mamma-politiet her inne, som mener det er barnemishandling å ikke være hjemmeværende med barnet til det er tre år gammelt!

Anonymous poster hash: 8f9c7...6ee
Skrevet

Huff, det ville jeg aldri ha gjort. Du kan kanskje jobbe helger og kvelder istedet?

Anonymous poster hash: b150e...89f

Skrevet

Vi hadde fra 11 mnder med nr 2.men med storesøsken i samme barnehage var han godt innkjørt:) sett av nok tid til tilvenning, så går det nok helt fint :)

Skrevet

lillemor her har begynt i barnehagen nå, hun er 10 mnd.

Det har gått strålene og hun stortrives

Anonymous poster hash: 3f729...e9b
Skrevet

Dette går helt fint! Tenk at i andre land har de barna i barnehagen MYE tidligere! Barnehagepersonellet er spesialtrent til å kunne håndtere små barn :)

IKKE bry deg omm mamma-politiet her inne, som mener det er barnemishandling å ikke være hjemmeværende med barnet til det er tre år gammelt!

Personellet er spesialtrent? Faktisk...

Anonymous poster hash: dcdc7...874

Skrevet

Jenta vår er i samme situasjon. Jeg synes det er tidlig. Men tror det kommer til å gå bra. Blir korte dager i starten :)

Gjest Stjerneklart
Skrevet (endret)

Huff, det ville jeg aldri ha gjort. Du kan kanskje jobbe helger og kvelder istedet?

Anonymous poster hash: b150e...89f

HI spør om erfaringer rundt å sende barnet på 10 måneder i barnehage. Du har tydeligvis ingen erfaring med det, så hvorfor svarer du? Du har nok ikke vært i situasjonen hvor det ble nødvendig å sende barnet tidlig i barnehage, og dermed syns du selv at det er for tidlig for alle andre også. Åpne øynene dine litt, så ser du at det som er riv ruskende galt for deg ikke trenger å være galt for andre.

HI, det kommer til å gå helt fint. Vi har hatt barn på 10 måneder i barnehagen. Vi har hatt et på 9 måneder i barnehagen også. Tilvenningene gikk fint, litt gråting når mamma eller pappa gikk ut døra, men slik er det med de aller fleste i starten. Det tok ikke lang fra foreldrene gikk ut porten, før barnet var smilende fornøyd. De små får masse kos og oppmerksomhet av de ansatte, og blir tatt veldig godt vare på av de større barna. Ser også at de små tilpasser seg fortere enn de eldre barna. Tar ikke lange tiden før man er inne i rutinene og hentingen blir større problem enn levering  :D

Endret av Stjerneklart
Skrevet

Alle 4 her har startet i barnehage i en alder mellom 10 og 11 måneder. Sånn er det når mor må ut i jobb, og alle 4 taklet det veldig fint. De to eldste er store skoleunger i dag, og har ikke fått noen varige men av tidlig barnehagestart.

Anonymous poster hash: 46974...bd9
Skrevet

Vår ene begynnte i bhg da hun var 9,5 mnd. Da gikk hun i familie bhg med totalt 8 barn og så søkte vi overflytting til stor bhg høsten etter hun ble 3 år. Hun hadde det supert begge steder.

Anonymous poster hash: b88eb...aed

Skrevet

Hva mener du med spesialtrent??

Anonymous poster hash: 1c427...596

Skrevet

HI spør om erfaringer rundt å sende barnet på 10 måneder i barnehage. Du har tydeligvis ingen erfaring med det, så hvorfor svarer du? Du har nok ikke vært i situasjonen hvor det ble nødvendig å sende barnet tidlig i barnehage, og dermed syns du selv at det er for tidlig for alle andre også. Åpne øynene dine litt, så ser du at det som er riv ruskende galt for deg ikke trenger å være galt for andre.

HI, det kommer til å gå helt fint. Vi har hatt barn på 10 måneder i barnehagen. Vi har hatt et på 9 måneder i barnehagen også. Tilvenningene gikk fint, litt gråting når mamma eller pappa gikk ut døra, men slik er det med de aller fleste i starten. Det tok ikke lang fra foreldrene gikk ut porten, før barnet var smilende fornøyd. De små får masse kos og oppmerksomhet av de ansatte, og blir tatt veldig godt vare på av de større barna. Ser også at de små tilpasser seg fortere enn de eldre barna. Tar ikke lange tiden før man er inne i rutinene og hentingen blir større problem enn levering :D

Ikke jeg som skrev første innlegg, men virkelig; åpne øynene? Har du selv åpne øyne? Har du lest forsking, tilknytningspsykologi, barns behov for omsorg (vet de får det i barnehagen, men ikke fra primærpersonene), hjernens mulighet til å forstå at mamma eller pappa kommer tilbake..

Til HI, det går nok fint. Men jeg vil ikke rosemale det, og det er også viktig for deg å se at det også kan ha utfordringer. Grunnen til at tilvenning ofte går greit i den alderen, er fordi barnet ikke forstår og dermed resignerer. Ligger mye forskning ute på nettet.

Anonymous poster hash: 8b742...e26

Skrevet

Hadde tatt opp lån fremfor å sendt barnet mitt i bh så tidlig. Men, det er meg.

Anonymous poster hash: c694d...e8b
Skrevet

Hadde tatt opp lån fremfor å sendt barnet mitt i bh så tidlig. Men, det er meg.

Anonymous poster hash: c694d...e8b

Tatt opp lån 😂

Anonymous poster hash: bc405...fde

Skrevet

Min begynte når han var 11 mnd. Det gikk super bra!! :) Husker jeg var såååå skeptisk!! Han stortrives :) 

Anonymous poster hash: 78429...4c8
Skrevet

Hadde jeg vært deg hadde jeg undersøkt alle muligheter for å slippe det.

Det er rett og slett veldig lite gunstig for barnet.

Søk om avdragsfrihet på huslån i et år og søk kontantstøtte. Jobb helger og en kveld i uken. Jeg hadde vurdert alle andre muligheter.

Vi har valgt lav levestandard i et år skik at vi ikke trengte å sende yngstemann i barnehagen før hun er 19 Mnd. Da har jeg jobbet skift annenhver helg og en kveld i uken, mannen har jobbet fulltid. Med kontantstøtte har min inntekt i mnd da vært 12.000 kr utbetalt og med avdragsfrihet på huslån sank utgiftene med 6500 kr i mnd det året.

Anonymous poster hash: ab61a...533

Skrevet

Søk om avdragsfrihet på huslån i et år og søk kontantstøtte. Jobb helger og en kveld i uken. Jeg hadde vurdert alle andre muligheter.

Vi har valgt lav levestandard i et år skik at vi ikke trengte å sende yngstemann i barnehagen før hun er 19 Mnd. Da har jeg jobbet skift annenhver helg og en kveld i uken, mannen har jobbet fulltid. Med kontantstøtte har min inntekt i mnd da vært 12.000 kr utbetalt og med avdragsfrihet på huslån sank utgiftene med 6500 kr i mnd det året.

Du skjønner at ikke alle jobb hvor man kan jobbe kveld og helg?

Skrevet

Vår ene begynnte i bhg da hun var 9,5 mnd. Da gikk hun i familie bhg med totalt 8 barn og så søkte vi overflytting til stor bhg høsten etter hun ble 3 år. Hun hadde det supert begge steder.

Hun hadde forresten fri hver onsdag og kortere dager de andre da jeg jobbet redusert.

Skrevet

Du skjønner at ikke alle jobb hvor man kan jobbe kveld og helg?

Jada. Min vanlige jobb er ikke skift. Derfor tok jeg permisjon uten lønn og tok vakter på et sykehjem.

Det kalles prioriteringer.

Skrevet

Det kommer til å gå HELT fint, bare slapp av. Jeg har hatt ett barn som begynte i barnehage da hun var 11-12 mnd, og ett barn som var hjemme et år ekstra. Jeg er helt sikker på at det hadde vært bedre for sistnevnte å få gå i barnehage sammen med andre barn! 

Jeg skjønner at du helst ville ventet et par måneder i alle fall, men jeg er ikke i tvil om at barnet vil få det flott i barnehagen. 

Skrevet

Det går helt fint HI! Ikke bry deg om ta opp lån/nattevakt på sykehjem/ det er prioriteringer gjengen. De tenker svart hvitt. Man gjør det man må, for å få ting til å gå rundt. Ikke alle kan bo i et skur på landet for å være hjemme lengst mulig.

Anonymous poster hash: 364e3...a8a

Skrevet

Det går helt fint HI! Ikke bry deg om ta opp lån/nattevakt på sykehjem/ det er prioriteringer gjengen. De tenker svart hvitt. Man gjør det man må, for å få ting til å gå rundt. Ikke alle kan bo i et skur på landet for å være hjemme lengst mulig.

Anonymous poster hash: 364e3...a8a

Nettopp, man gjør det man må for familien.

Skur på landet? Bor i et helt vanlig hus i en nabokommune til Oslo.

Gjest Stjerneklart
Skrevet

Ikke jeg som skrev første innlegg, men virkelig; åpne øynene? Har du selv åpne øyne? Har du lest forsking, tilknytningspsykologi, barns behov for omsorg (vet de får det i barnehagen, men ikke fra primærpersonene), hjernens mulighet til å forstå at mamma eller pappa kommer tilbake..

Til HI, det går nok fint. Men jeg vil ikke rosemale det, og det er også viktig for deg å se at det også kan ha utfordringer. Grunnen til at tilvenning ofte går greit i den alderen, er fordi barnet ikke forstår og dermed resignerer. Ligger mye forskning ute på nettet.

Anonymous poster hash: 8b742...e26

Det var akkurat det jeg skrev ja, åpne øynene. Når man sitter på et forum og råder en kvinne til å jobbe kvelder/helg (noe som for mange vil innebære å bytte hele jobben), eller den ene her inne som tok kaka med å anbefale henne å ta opp lån. Jo, da syns jeg man virker en smule trangsynt. HI spurte om erfaring rundt å sende en på 10 måneder i barnehage. Hvis man ikke kan svare på det, syns jeg man kan la være. En på 10 måneder er liten, og vil være minst i barnehagen, ja. Og det du skriver stemmer i følge bøker og forskning. MEN, jeg skulle likt å sett statistikk på hvordan det faktisk går med disse barna som sendes i barnehagen "for tidlig". Jeg kan bare snakke ut i fra erfaring, men som jeg har sett er alle barna både sosialt og faglig flinke på skolen, og ingen av dem viser noe tegn til tilknytningsskader. I andre land sendes barna tidligere i barnehage enn her i Norge, og det går fint med dem også :) 

Skrevet

Er det ikke slik at det er knyttet aktivitetskrav til dem som mottar kontantstøtte etter at barnet er fylt 1 år? Da er det jo bare dumt å si opp jobben for å så få krav om aktivitet og mye mindre penger, slik at barnet uansett må i barnehagen?

Anonymous poster hash: 46974...bd9

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...