Anonym bruker Skrevet 9. mai 2016 #1 Skrevet 9. mai 2016 Etter i dag har jeg tydelig skjønt at flere foreldre ikke kunnskap om dette, så hvis noen av dem er her så vet de det nå. Svaner er LIVSFARLIGE. De er pene, vakre og alt det der, men det er ikke dyr man går bort til for å mate på stranden. Ble helt sjokkert istad. Mens en mann og meg selv tydelig nektet ungene våre å gå bort til svanen, så stod det 5 min etterpå 7-8 unger i en alder 4-10 ca 0,5 - 3 meter fra den. Der står de og kaster sand på den, spruter på den og sparker mot den mens den hveser for full hals og var sint som bare det 4 voksne satt bare og så på.. Først da jeg gikk litt nærmere og ropte ut at det var kjempefarlig klarte en av dem å komme seg opp og ta barna vekk. Svaner dreper voksne mennesker, ikke vanskelig for en svane å ta livet av en 5'åring. Kjekt å vite! Anonymous poster hash: 7bdac...6e3
Hjertefru Skrevet 9. mai 2016 #2 Skrevet 9. mai 2016 Har respekt for svaner, absolutt, men dreper de voksne? Har du link? Godt mulig, har bare ikke hørt om det...
Anonym bruker Skrevet 9. mai 2016 #3 Skrevet 9. mai 2016 Helt utrolig! Det er ikke mer enn 3-4 år siden en erfaren padler døde fordi svanen veltet kajakken hans og hver gang han prøvde å rulle opp var svanen over ham.... (dette var ikke i Norge, men jeg tror ikke norske svaner er mer vennligsinnede - en her i området måtte bli skutt fordi den terroriserte alt og alle i ett tettbygd strøk) Anonymous poster hash: c0796...420
Anonym bruker Skrevet 9. mai 2016 #4 Skrevet 9. mai 2016 Har respekt for svaner, absolutt, men dreper de voksne? Har du link? Godt mulig, har bare ikke hørt om det... http://www.f-b.no/nyheter/vakre-smittsomme-og-livsfarlige/s/2-2.952-1.7763414 Her er en med noen eksempler Anonymous poster hash: 7bdac...6e3
Anonym bruker Skrevet 9. mai 2016 #5 Skrevet 9. mai 2016 Helt utrolig! Det er ikke mer enn 3-4 år siden en erfaren padler døde fordi svanen veltet kajakken hans og hver gang han prøvde å rulle opp var svanen over ham.... (dette var ikke i Norge, men jeg tror ikke norske svaner er mer vennligsinnede - en her i området måtte bli skutt fordi den terroriserte alt og alle i ett tettbygd strøk) Anonymous poster hash: c0796...420 Ikkesant. En svensk naturfotograf døde også for noen år tilbake. Vi stod bare å ventet på at den skulle angripe ungene, måtte bare hyle ut så ble det heldigvis en reaksjon. Noe alle virkelig bør vite Anonymous poster hash: 7bdac...6e3
Hjertefru Skrevet 9. mai 2016 #6 Skrevet 9. mai 2016 Uff. Takk for advarselen. Tror ikke alle tenker på svaner som farlige dyr.
Anonym bruker Skrevet 9. mai 2016 #7 Skrevet 9. mai 2016 Uff. Takk for advarselen. Tror ikke alle tenker på svaner som farlige dyr. Nei de er jo så fantastisk fine så de ser ikke akkurat så farlige ut. Men de er veldig veldig farlige, og verken voksne eller barn må nærme seg dem Anonymous poster hash: 7bdac...6e3
Anonym bruker Skrevet 9. mai 2016 #8 Skrevet 9. mai 2016 At dyr som blir plaget kan bli sint og farlig er neppe et sjokk for folk flest. Regner med at dere ga barna tilsnakk for dyreplageriet Anonymous poster hash: 91e0c...a32
Anonym bruker Skrevet 9. mai 2016 #9 Skrevet 9. mai 2016 Yes har vært utsatt for en "flokk" svaner selv, var faktisk ved ett vann ved Stavanger .... Gikk tur og på vei forbi klikket det for en svane og kanskje 2-3 stykker sprang villmann etter meg. aldri vært så redd i hele mitt liv og fikk sjokk. Vanvittig bråk på dem..... Anonymous poster hash: 45dfa...10d
Anonym bruker Skrevet 9. mai 2016 #10 Skrevet 9. mai 2016 Wow, såpass. Vet man skal respektere alle dyr og deres "sone", men at svaner var så farlig var jeg ikke klar over. Overrasker meg ikke, men viste ikke det på forhånd. Nå er ikke vi så "plaget" med svaner da, så mulig det er derfor jeg ikke var klar over det. Takk for advarselen. Det skal jeg huske på. Har også opplevd godt voksne som tror elg ikke finnes falig, men de skal man også passe seg for. Anonymous poster hash: cd8c0...c39
Anonym bruker Skrevet 9. mai 2016 #11 Skrevet 9. mai 2016 At dyr som blir plaget kan bli sint og farlig er neppe et sjokk for folk flest. Regner med at dere ga barna tilsnakk for dyreplageriet Anonymous poster hash: 91e0c...a32 Svaner trenger ikke bli plaget for å angripe heller, derfor var risikoen rimelig stor når ungene var så "ivrige". De var på andre siden av en holme så fikk ikke gjort annet enn å skrike ut til foreldrene, men de tok heldigvis barna vekk. Anonymous poster hash: 7bdac...6e3
Gjest Sekretøsa Skrevet 9. mai 2016 #12 Skrevet 9. mai 2016 Vet heldigvis at svaner er farlige dyr og sier dette til barna, men blir helt sjokkert over at foreldrene lar barna holde på sånn med dyr! Svane eller ei!
Mia_73 Skrevet 9. mai 2016 #13 Skrevet 9. mai 2016 (endret) Jeg reagerer også på at voksne ser på mens barna plager viltdyr. Er det vanlig oppførsel? Svaner går jo ikke på angrep helt uprovosert. Endret 9. mai 2016 av Mia_73
Anonym bruker Skrevet 9. mai 2016 #14 Skrevet 9. mai 2016 Yes har vært utsatt for en "flokk" svaner selv, var faktisk ved ett vann ved Stavanger .... Gikk tur og på vei forbi klikket det for en svane og kanskje 2-3 stykker sprang villmann etter meg. aldri vært så redd i hele mitt liv og fikk sjokk. Vanvittig bråk på dem..... Anonymous poster hash: 45dfa...10d Vi har en svane i Vannassen som er virkelig mannevond. Han jaga en mann langt opp i skogholtet en gang, det måtte komme en gammel mann farende med stokken sin for å redde mannen. Svaner er jo ikke farlige om man lar dem være i fred. Men i hekketida er de fulle av beskyttelseshormoner. Og spesielt ille er det for førstegangsfedrene. De er de hissigste. De roer seg til høsten igjen. Svaner er flott fugler. På avstand. Anonymous poster hash: 88c94...186
Anonym bruker Skrevet 9. mai 2016 #15 Skrevet 9. mai 2016 Svaner er som drager. Helsikes hissige når det er hekketid og ungene er små. Anonymous poster hash: e033b...5c7
Anonym bruker Skrevet 9. mai 2016 #16 Skrevet 9. mai 2016 Huff, dette har jeg faktisk aldri hørt om. Kan de finne på å angripe hvis man står på god avstand og kaster brødbiter til dem også? Anonymous poster hash: 8b100...cad
Anonym bruker Skrevet 9. mai 2016 #17 Skrevet 9. mai 2016 Huff, dette har jeg faktisk aldri hørt om. Kan de finne på å angripe hvis man står på god avstand og kaster brødbiter til dem også? Anonymous poster hash: 8b100...cad JA! Et familiemedlem holdte på å bli bitt der han satt et stykke unna og mata de med brød. Plutselig kom en vanvittig hvesende lyd fra en svær svane som snappa etter foten på vedkommende. Anonymous poster hash: e033b...5c7
Anonym bruker Skrevet 9. mai 2016 #18 Skrevet 9. mai 2016 Takk for info..har alltid sagt til samboer at svaner er aggresive og at jeg ikke vil at sønnen skal gå nærme dem. Han ler alltiv av meg. Gjett om han skal få lese artikkelen det ble linket til!! Anonymous poster hash: 0400c...0e2
Anonym bruker Skrevet 9. mai 2016 #19 Skrevet 9. mai 2016 JA! Et familiemedlem holdte på å bli bitt der han satt et stykke unna og mata de med brød. Plutselig kom en vanvittig hvesende lyd fra en svær svane som snappa etter foten på vedkommende. Anonymous poster hash: e033b...5c7 Da skal vi ikke gjøre det flere ganger. Men ender er trygge vel? Anonymous poster hash: 8b100...cad
LillaGorilla♥♥ Skrevet 9. mai 2016 #20 Skrevet 9. mai 2016 Jeg reagerer nå aller mest på at foreldre tillater sine barn å bedrive dyremishandling. Her i huset er det nulltoleranse for akkurat det!
Anonym bruker Skrevet 9. mai 2016 #21 Skrevet 9. mai 2016 Uholdbart at mennesker plager dyr og fugler uansett om de er farlig Jeg visste ikke at svaner er farlige. Takk for advarselen. Senest forige dagen tok jeg bilde av en flott svane bare 3 meter unna De er jo faktisk utrolig stor 😨 Anonymous poster hash: 21576...c2b
Anonym bruker Skrevet 9. mai 2016 #22 Skrevet 9. mai 2016 Men hi, hvorfor var det ingen som stoppet ungene i å plage svanen da???? Det er da ikke rart den slår tilbake. Lær ungene respekt for dyr og slå hardt ned på dyreplageri, så hadde kanskje denne situasjonen vært unngått Anonymous poster hash: c3add...9ea
Anonym bruker Skrevet 9. mai 2016 #23 Skrevet 9. mai 2016 Hadde vært til pass for ungene hvis svana hadde bitt hver og en! Fyttikatta altså, dyreplageri er aldri greit! Anonymous poster hash: 821ee...8ae
Anonym bruker Skrevet 9. mai 2016 #24 Skrevet 9. mai 2016 Jeg matet ender med treåringen min, helt rolig og lavmælt. Plutselig kom en illsint svane løpende med utslåtte vinger, hvesende som en ilsk demon 😱 Grep guttungen, slang han under armen og løp for livet. Måtte løpe mer enn 100 meter før fuglen ga seg. Jeg innrømmer at jeg var dritredd 😳 Anonymous poster hash: ae1c3...760
Anonym bruker Skrevet 9. mai 2016 #25 Skrevet 9. mai 2016 Jeg har bare positive opplevelser med svaner, men har også stor respekt for dem. Bruker stort sett å holde god avstand uansett. For et par år siden satt jeg nedi fjæra, da kom et svanepar med fire-fem unger helt inn på meg. De svømte opprinnelig ganske langt unna. Jeg satt helt i ro og bare så på dem, de kom svømmende helt bort til meg og både mor og far og et par av ungene kom opp av vannet. Da var de bare halvannen meter fra meg! De var overhodet ikke agressive. Det var en utrolig flott opplevelse, det føltes som om de stolte på meg - og når jeg leser her inne hva de kan gjøre blir jeg ydmyk som fikk oppleve en så positiv side av dem, attpåtil få en så tillit når de hadde så mange unger Anonymous poster hash: 745c9...5d2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå