Gå til innhold

Hvilke utdanninger tar de som er smartest?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Seriøst? Ingen ph.d'er er praktiske? Det kommer nå svært sterkt an på fagfelt. Alle realfag feks er svært praktiske fag. Man kommer sannelig ikke lagt som realist om man mangler praktisk innsikt.

Anonymous poster hash: 99146...e63

Nåja...hvem opererer best kirurg eller lege med phd utdanning? Det var det jeg mente. For å bli en god kirurg,må du opererer og opererer og opererer. Jo flere operasjoner du har,jo nedre kirurg er du. En lege med phd har brukt den samme tiden på benken,underviste,skrev,ja selvsagt arbeidet innen akademia osv. Det er bare 24 timer i døgnet. En med phd kan finne løsning på et problem kirurgen har,og kirurgen vil bruke den metoden det apparatet eller den kniven som noen fant opp.

Anonymous poster hash: 4a098...def

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har inntrykk av at de smarteste (slik jeg forstår ordet smart riktignok, og da ikke bare høy iq) skiller seg fra de ikke fullt så smarte mer i måten de utdanner seg på fremfor hva de utdanner seg til. De finner det interessant å lære og utvikle seg, og stiller mye spørsmål ved ting slik at de lærer mer og utvikler tankegangen. De ser store linjer og hvordan de mindre bitene passer inn i det store bildet. Også velger de ikke minste motstands vei i valg man gjør underveis i utdanninga.

Skrevet

De smarteste tar en utdanning som leder til en jobb de kan tenke seg å ha og trives med i 30 år eller så. 

Tror ikke du kan se iqen til folk på hvilke utdanninger de har valgt. Å utdanne seg til siviløkonom dersom man ikke liker tall er feks ikke lurt. 

Skrevet (endret)

Det med at svært smarte folk er sosialt klønete er ikke sant. Høy iq gjør at man lærer lett, dette gjelder også sosiale spilleregler for omgang med andre.

Og det er klart at folk med høy intelligens finnes overalt, mange trekkes til frie yrker.

Men jeg tror nok at det er få som går ut av vgs med snitt på over 5 som ønsker å bli hjelpepleiere eller barne og ungdomsarbeidere, tror mange føler mer eller mindre bevisst at de skal "bruke" karakterene sine til noe. Holder en knapp på realfag.

En helt annen ting er at svært smarte barn faktisk kan få problemer på skolen og slik ikke få uttelling for evnene sine. De passer ikke helt inn, tar ting for lett, kjeder seg, blir urolige eller passive og kan og falle utenfor sosialt.

Endret av Nyttårs barn
Skrevet

Mens du tydeligvis bare er dum.

Det er ikke nødvendigvis noen motsetning mellom å være smart og sosialt intelligent. Jeg er begge deler.

Min sønn er det dog ikke, han er ekstremt intelligent, men fungerer dårlig sosialt. Han har asperger.

Anonymous poster hash: 60460...667

Ja han har åpenbart arvet dine dårlige sosiale evner.

Anonymous poster hash: 77ca1...9f7

Skrevet

Nåja...hvem opererer best kirurg eller lege med phd utdanning? Det var det jeg mente. For å bli en god kirurg,må du opererer og opererer og opererer. Jo flere operasjoner du har,jo nedre kirurg er du. En lege med phd har brukt den samme tiden på benken,underviste,skrev,ja selvsagt arbeidet innen akademia osv. Det er bare 24 timer i døgnet. En med phd kan finne løsning på et problem kirurgen har,og kirurgen vil bruke den metoden det apparatet eller den kniven som noen fant opp.

Du er klar over at det er mange kirurger som har PhD? Selvsagt er praktisk trening også viktig, men man må også kunne sette seg inn i ny forskning på fagfeltet, tenke kritisk etc. Du får det til å virke som om en kirurg er som en slags snekker... (Og det er på ingen måte vondt ment mot snekkere, som også må løse mange problemer!)

Anonymous poster hash: 85f31...eb2

Skrevet

Ja han har åpenbart arvet dine dårlige sosiale evner.

Anonymous poster hash: 77ca1...9f7

Han har dem nok ikke fra meg. Hvor har du arvet dumheten din fra?

Anonymous poster hash: 60460...667

Skrevet

Jeg tenker lege, professor, forsker, ingeniør osv.

Anonymous poster hash: 4a224...969

Skrevet

Smart og opptatt av status og penger: sivilingeniør, gjerne industriell økologi ved NTNU. Evt lege, med ambisjoner om å bli noe annet enn fastlege.

Bare smart: fysikk, gjerne de mest abstrakte greiene.

Industriell økologi😂

Anonymous poster hash: e842f...84c

Skrevet

Smartest i følge hva da?

IQ?

I såfall er det store variabler, og en overraskende høy andel som ikke har høyere utdanning.

Anonymous poster hash: a2986...91c

Skrevet

http://www.ntnu.no/studier/mtiot

Er industriell økonomi som er de mest snobbete folka på gløshaugen. Du ser hvem de er fra dag én.

Helt egen type de der.

Anonymous poster hash: 99146...e63

Jeg studerer ind.øk og jeg kan garantere at du aldri ville gjettet at jeg studerte det.

Anonymous poster hash: e842f...84c

Skrevet

Daah! Såklart ergoterapi som meg selv. Vi er smartest👍🏻😂

Anonymous poster hash: dc32f...b6d

Skrevet

De smarte utdanner seg til et yrke de vet de vil trives i og som de vet de vil bli i, gjennom et langt yrkesliv. Selvsagt finnes det et skjæringspunkt mellom trivsel, faglige utfordringer og økonomi, og de som er smarte velger en utdanning der disse aksene treffer hverandre på et akseptabelt høyt nivå.

Anonymous poster hash: f3d52...4b4

Skrevet

De smarte starter sitt eget firma og ansetter de som tror de er smartest.

Anonymous poster hash: 4f04e...dd1

Skrevet

Hadde alltid topp karakterer. Er utdannet sykepleier. Rett og slett fordi det var det jeg hadde lyst til! Fikk noen kommentarer om hvorfor jeg ikke søkte på legestudiet isteden. Men nei, det store ansvaret ønsker jeg ikke å ha..

Anonymous poster hash: c2eae...758

Skrevet

Da tror jeg du må google en gang til:

http://www.ntnu.no/indecol

Trodde også det var økonomi før, for industriell økologi gir vel ingen mening for folk flest ;)

Jeg vet det finnes, men trodde ikke det var så "høystatus" (hvis du forstår hva jeg mener). Vet økologi er veldig pop for tiden, men tenkte kanskje ikke det gjaldt den typiske realisten. Men mulig jeg tar feil😊

I min tid var det indøk som var mest pop (10 år siden).

Anonymous poster hash: bb51c...f63

Skrevet

Det med at svært smarte folk er sosialt klønete er ikke sant. Høy iq gjør at man lærer lett, dette gjelder også sosiale spilleregler for omgang med andre.

Og det er klart at folk med høy intelligens finnes overalt, mange trekkes til frie yrker.

Men jeg tror nok at det er få som går ut av vgs med snitt på over 5 som ønsker å bli hjelpepleiere eller barne og ungdomsarbeidere, tror mange føler mer eller mindre bevisst at de skal "bruke" karakterene sine til noe. Holder en knapp på realfag.

En helt annen ting er at svært smarte barn faktisk kan få problemer på skolen og slik ikke få uttelling for evnene sine. De passer ikke helt inn, tar ting for lett, kjeder seg, blir urolige eller passive og kan og falle utenfor sosialt.

De fleste smarte barn klarer seg veldig bra så vidt jeg vet. At de kjeder seg og faller utenfor skjer ikke så ofte, men det legges godt merke til. By meg gjerne på dokumentasjon som viser det motsatte.

Skrevet

Du er klar over at det er mange kirurger som har PhD? Selvsagt er praktisk trening også viktig, men man må også kunne sette seg inn i ny forskning på fagfeltet, tenke kritisk etc. Du får det til å virke som om en kirurg er som en slags snekker... (Og det er på ingen måte vondt ment mot snekkere, som også må løse mange problemer!)

Anonymous poster hash: 85f31...eb2

Ja,noen har phd men da som tilleggsutdanning. Jeg er i den situasjon,bare ikke kirurg men jeg har spesialisering innen en annen felt. Ja,jeg tenker om phd men i dette øyeblikket er det mer viktig med praksis innen mitt felt,selv om det er enda mer forskningsorientert enn kirurgi. Altså,en må sette prioriteringer hva er 1,2,3. Jeg er helt sikker på at jeg må velge om jeg skal være mer spesialist eller mer phd og det har jeg jo allerede gjort. Det samme med noen som har valgt å jobbe ved universitetet og har gjort ferdig sin phd. Ja,de har feltarbeid,eller arbeider ved lab på univeraitetet,eller hadde noen ukers praksis ved sykehuset men du må vel forstå at det er ikke det samme som å jobbe ved sykehuset,med pasienter hele dag. Venninna mi har phd,hun jobber på uni,hun har sine prosjekter,har publisert arbeidet sitt i utlandet. Hennes arbeidstid dreier seg om prosjektet og temaet hun har valgt post doc,hun underviser. Jeg går på arbeid hver dag på sykehuset,arbeider med pasienter,ser til at alt fungerer,kontrollerer. Hun har ikke erfaring i det arbeidet og jeg tenker phd nå,hun er post doc.

Skrevet

Umiddelbart tenker jeg realfag, type fysikk, kjemi og matematikk. Men, på den andre siden kan man jo være veldig intelligent og velge fag som går i en annen retning, for eks samfunnsfag, språkfag ol. Min far er en av de smarteste menneskene jeg kjenner, når det kommer til realfag. Han studerte til siv.ing på NTNU. Min mor er også veldig intelligent, men i den andre "retningen", og har doktorgrad i geografi.

Jeg tror nok jeg umiddelbart tenker intelligens = realfag fordi jeg ikke er flink i realfag selv, så for meg er de som kan dette, og tar sånt lett, skikkelig smarte. Jeg er mer i andre retningen igjen og er selv utdannet jurist.

Skrevet

Ja,noen har phd men da som tilleggsutdanning. Jeg er i den situasjon,bare ikke kirurg men jeg har spesialisering innen en annen felt. Ja,jeg tenker om phd men i dette øyeblikket er det mer viktig med praksis innen mitt felt,selv om det er enda mer forskningsorientert enn kirurgi. Altså,en må sette prioriteringer hva er 1,2,3. Jeg er helt sikker på at jeg må velge om jeg skal være mer spesialist eller mer phd og det har jeg jo allerede gjort. Det samme med noen som har valgt å jobbe ved universitetet og har gjort ferdig sin phd. Ja,de har feltarbeid,eller arbeider ved lab på univeraitetet,eller hadde noen ukers praksis ved sykehuset men du må vel forstå at det er ikke det samme som å jobbe ved sykehuset,med pasienter hele dag. Venninna mi har phd,hun jobber på uni,hun har sine prosjekter,har publisert arbeidet sitt i utlandet. Hennes arbeidstid dreier seg om prosjektet og temaet hun har valgt post doc,hun underviser. Jeg går på arbeid hver dag på sykehuset,arbeider med pasienter,ser til at alt fungerer,kontrollerer. Hun har ikke erfaring i det arbeidet og jeg tenker phd nå,hun er post doc.

På universitetssykehusene har de aller fleste legene en phd. Det er nesten et krav for å få (fast) jobb. Legene oppfordres til å forske, og en del har kombinerte kliniske/akademiske stillinger, feks 20% bistilling eller 50-50 klinikk og akademia. Noen underviser, noen forsker, noen veileder, og noen gjør alt.

Så at man "må" fokusere på det ene eller det andre er feil.

Anonymous poster hash: 38785...341

Skrevet

På universitetssykehusene har de aller fleste legene en phd. Det er nesten et krav for å få (fast) jobb. Legene oppfordres til å forske, og en del har kombinerte kliniske/akademiske stillinger, feks 20% bistilling eller 50-50 klinikk og akademia. Noen underviser, noen forsker, noen veileder, og noen gjør alt.

Så at man "må" fokusere på det ene eller det andre er feil.

Anonymous poster hash: 38785...341

Jeg jobber faktisk på universitetssykehus,og mora mi har gjort det samme,er pensjonert nå. Akkurat 20%. Det tar sin tid å avslutte spesialisering. Du snakker om 50åringer. Jeg er 35år. Nei,ikke alle har phd. Det er blitt mer moderne nå med phd etter bologna-avtalen.

Skrevet

De smarteste iq-messig som jeg kjenner er Siv.ing fra NTNU, tannlege og lege.

De sosialt mest intelligente jeg kjenner jobber alle i helsevesenet, fra assistent til sykepleier.

Skrevet

Jeg ser at veldig mange trekker fram medisin og realfag som fag der du finner de smarteste folkene, men jeg er overbevist om at når du kommer opp til stillinger som vitenskapelig ansatt (stipendiat, post dok, første amanuensis og professor) så sitter du igjen med veldig smarte folk i alle fag, også i humaniora og samfunnsfag.

Anonymous poster hash: 4f5cb...964

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...