Gå til innhold

10-åringen er desperat av pollenallergi

Anbefalte innlegg

Skrevet

10-åringen min har pollenallergi (bjørk), og nå har det virkelig eksplodert her vi bor. Han har tatt tabletter (Aerius) i 6-7 uker nå. I tillegg har han nesespray og øyedråper (Opatanol). Problemet er at han bare kan ta de dråpene to ganger om dagen, og han er så forferdelig plaget med kløe/svi i øynene. I dag var han så hoven at det så ut som om han hadde fått et slag i hvert øye, og til slutt gråt han av desperasjon. 

Finnes det noe annet han kan ta oftere, eller som virker bedre? Reseptfritt, eller noe jeg kan be legen skrive ut? Slik det er nå tror jeg ikke vi kan sende ungen på skolen. 

Anonymous poster hash: 1cff5...ccb
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Stakkars gutt. Jeg har ikke noen særlig gode tips. Men noe min gutt gjerne gjør når øynene er ille, er å ligge med en våt, kald klut sammenbrettet over øynene. Og jeg synes fint han kan få en sykedag eller to, holde seg innendørs i nyvasket hjem og slappe av.

Anonymous poster hash: 67f6e...b8f

Skrevet

Finnes vel diverse øyedråper. Kald klut over øynene når han er desperat... Bruk solbriller eller briller. Vask håret om kvelden.

I ytterste konsekvens finnes det kortisonsprøyter å gi, men les på bivirkningene før du spør etter det for det er skumle saker.

På sikt kan dere tenke på allergivaksiner. (Husker ikke i farten om det finnes for bjørk men jeg tror det.)

Anonymous poster hash: 85144...045

Skrevet

Det finnes allergivaksiner for bjørk, jo. Faren hans har tatt det, og han har gått fra å bli sykemeldt hver pollensesong til å være nesten helt bra. Men de gis ikke til barn. 

Han dusjer to ganger om dagen, og vi bytter sengetøy hver kveld. Støvsuger daglig. Men det hjelper ikke på svien i øynene (i alle fall ikke nok).

HI

Skrevet

Her brukes Spersallerg øyedråper, fornøyd med dem.

Er det mulig å øke dosen av Aerius? Regner med han tar 2,5 mg. Vet de fins i 5 mg også. Eller ta 2x2,5 mg. Er ikke lege, så dette er bare synsing fra min side. Ta en telefon til legen i morra. Unødvendig at han skal plages sånn.

Anonymous poster hash: cb27a...41f

Skrevet

Her brukes Spersallerg øyedråper, fornøyd med dem.

Er det mulig å øke dosen av Aerius? Regner med han tar 2,5 mg. Vet de fins i 5 mg også. Eller ta 2x2,5 mg. Er ikke lege, så dette er bare synsing fra min side. Ta en telefon til legen i morra. Unødvendig at han skal plages sånn.

Hvor ofte kan de brukes?

Han tar 2,5 mg, ja. Skal kontakte legen i morgen og høre om dosen kan økes, takk for tips. 

HI

Skrevet

Jeg skyller øynene jevnlig med saltvann i tillegg til dråper.

Det tar jo bort litt av effekten av dråpene kanskje men det hjelper mot kløen.

Jeg har faktisk gått med slalåmbriller i de verste periodene.

Anonymous poster hash: 7e582...94b

Skrevet

Det finnes allergivaksiner for bjørk, jo. Faren hans har tatt det, og han har gått fra å bli sykemeldt hver pollensesong til å være nesten helt bra. Men de gis ikke til barn.

Han dusjer to ganger om dagen, og vi bytter sengetøy hver kveld. Støvsuger daglig. Men det hjelper ikke på svien i øynene (i alle fall ikke nok).

HI

Off, for et styr.. Stakkars gutt! Jeg vet at en venninne går med solbriller hele tiden (også inne) for å unngå mest mulig pollen på øynene. Er det mulig for dere å dra bort på fjellet noen dager? Vet om en kompis som reiser til fjells eller til et land det pollensesongen er over, hver pollensesong.

Anonymous poster hash: 4fa8c...d92

Skrevet

Jeg skyller øynene jevnlig med saltvann i tillegg til dråper.

Det tar jo bort litt av effekten av dråpene kanskje men det hjelper mot kløen.

Jeg har faktisk gått med slalåmbriller i de verste periodene.

Anonymous poster hash: 7e582...94b

Det gjør vi også. Det kan godt være det lindrer litt, men åpenbart ikke nok. Ble faktisk litt redd da jeg så hvor fra seg han var i kveld, måtte stoppe ham fra å gni seg i øynene fordi jeg var redd han skulle skade seg. 

Slalåmbriller - ja, hvorfor ikke, hvis det beskytter? Har faktisk aldri hatt det på selv. Kan man se greit ut av dem?

HI

Skrevet

Jeg går med solbriller hele tiden ute. Og lufte lønner seg på kvelden, da er det mindre pollen i luften. La han dusje, og vaske håret gjerne 2 ganger om dagen, spesielt da han kommer inn for kvelden. Skift putetrekk ofte, sengetøy og. Og kjenner han at øynene klør, så få han til og vaske hender, og øynene. Og hør med legen, om han får ta dobbel dose allergitabletter.

Anonymous poster hash: e5e12...bf0
Skrevet

Off, for et styr.. Stakkars gutt! Jeg vet at en venninne går med solbriller hele tiden (også inne) for å unngå mest mulig pollen på øynene. Er det mulig for dere å dra bort på fjellet noen dager? Vet om en kompis som reiser til fjells eller til et land det pollensesongen er over, hver pollensesong.

Anonymous poster hash: 4fa8c...d92

Nei, dessverre. Vi har ikke noe sted å være på fjellet, og ingen av oss voksne har mulighet til å ta oss fri. Men det er fktisk muligens noe vi burde vurdere å legge opp til neste år, takk for at du nevnte det. 

HI

Skrevet

Hvor ofte kan de brukes?

Han tar 2,5 mg, ja. Skal kontakte legen i morgen og høre om dosen kan økes, takk for tips.

HI

2-4 ganger daglig. Ser de finnes reseptfritt.

Skrevet

Huff, stakkars gutt. Dette her høres ille ut. Jeg ville kontaktet legen. Det går sikkert an å få økt dosen, evt prøvd ut et annet merke. Kan også tenkes at det kan gjøres unntak mtp vaksinering siden han er så hardt angrepet.

Jeg gikk forøvrig på skole med en som måtte ha hjemmeundervisning hele pollensesongen. Regime hjemme måtte være strengt. Alle besøkene måtte ha med klesskift osv. Ikke noe kjekt.

Skrevet

Har han prøvd kenacort injeksjon? Det får min datter som har kraftig pollenallergi. Fikk første gang i fjor av legen og det fungerer. Fikk satt en nå på torsdag og ble bedre neste dag. I fjor fikk hun 2 stk, så får satse på at det holder med 1 i år. Hun fyller 8 år nå i mai. Verdt å prøve.

Anonymous poster hash: 6ca20...e5c

Skrevet

10-åringen min har pollenallergi (bjørk), og nå har det virkelig eksplodert her vi bor. Han har tatt tabletter (Aerius) i 6-7 uker nå. I tillegg har han nesespray og øyedråper (Opatanol). Problemet er at han bare kan ta de dråpene to ganger om dagen, og han er så forferdelig plaget med kløe/svi i øynene. I dag var han så hoven at det så ut som om han hadde fått et slag i hvert øye, og til slutt gråt han av desperasjon.

Finnes det noe annet han kan ta oftere, eller som virker bedre? Reseptfritt, eller noe jeg kan be legen skrive ut? Slik det er nå tror jeg ikke vi kan sende ungen på skolen.

Jeg måtte bytte tabletter, bare zyrtec som funker her.

Anonymous poster hash: 7cff4...04e

Skrevet

Jeg bruker spersallerg opptil 6 fanger om dagen. Du kan høre om han kan bli satt på kortisontablettkur den verste tiden (men dette er absolutt siste nødvei).

Ellers brukte foreldre og kjæreste og leie meg til båten og ta meg ut på åpent hav for en puste pause når ingenting hjalp. Ellers må jeg si at det er sommere jeg ikke husker fordi jeg var så allergisk (blir ekstremt trett og sløv av selve allergien og av noen av medisinene). Jeg må også dusje hver gang jeg har vært ute. Bruker konsekvent solbriller som tetter godt på sider og sitter tett på øynene. Lufter aldri i pollen sesongen. Tørker alle klær inne. Samboer må å dusje før han legger seg.

Skrevet

Takk for alle råd og tips! Jeg skriver det opp og tar det med meg til legen. 

HI

Skrevet

Her hjalp det når gutten fikk linser! Bruker det i tillegg til solbriller.

Anonymous poster hash: 475f6...411

Skrevet

Vet ikke om dette er et alternativ, men vi (når jeg var barn) måtte flytte til Lofoten grunnet at søsteren min hadde pollenallergi som tok helt av. Ble 10 ganger så bedre for henne når vi kom dit. 

Anonymous poster hash: 9cb1c...e28
Skrevet

Det finnes allergivaksiner for bjørk, jo. Faren hans har tatt det, og han har gått fra å bli sykemeldt hver pollensesong til å være nesten helt bra. Men de gis ikke til barn.  Han dusjer to ganger om dagen, og vi bytter sengetøy hver kveld. Støvsuger daglig. Men det hjelper ikke på svien i øynene (i alle fall ikke nok). HI Anonymous poster hash: 1cff5...ccb

Bruker allergivaksinasjon til barn jo, mener det kan startes ved 5-6 års alder.

Anonymous poster hash: 2de11...1ff

Skrevet

Solbriller og caps hjelper noe, slalombriller hjelper enda mer. Snakk med legen om å endre medisinen, selvfølgelig. Ellers har sjøen like god effekt som fjellet dersom det er nærmere.

Foreldrene mine kjøpte båt når jeg var liten og vi tilbrakte sommerne i den for å unngå pollenplager.

Skrevet

Jeg var selv alvorlig plaget. Og det ble selvsagt verre for hver mil man drar inn i landet. Vi bodde på kysten, men skulle helst ha bodd enda lengre nord, Lofoten eller lengre opp..

Vi hadde båt, og somrene ble brukt der, deilig befrielse, var helt fri når vinden kom fra havet. Befriende.

Ingenting av de vanlige medisinene hjalp mellom 10-35 år.

Så ble jeg gravid for andre gang, og nesten alt forsvant!! Utrolig men sant.

Skulle inn til vaksinering samme høst, måtte bare avbestille. Avbestilte neste høsten også, etter en sjekk uten å ta medisiner daglig den sommeren.

Jeg trenger ikke ta mer enn noen piller i løpet av hele sesongen. Før daglig, og med mye kløe/svie/nysing/trøtthet/sliten.

(Gress dette da, noe bjørk.)

Jeg synes dere burde vurdere flytting hvis dere kan.

Anonymous poster hash: a072a...2a9

Skrevet

Nabogutten var med på noe vaksinasjons opplegg for barn - hjelper ikke akkurat nå da det ble gjort etter sesong på høst og vinter. Fikk sprøyter med litt tids mellomrom gjennom vinter og merket bedring første sesong. Andre sesong nesten medisinfri. Forhør deg med lege om dette.

Ellers ser jeg du har fått mange gode råd. Her er både jeg og sønnen allergiske og vi må bruke solbriller hele tiden. Gjerne noen som er tette på sidene. (Bruker ikke inne) Ikke tørk klær og sengetøy ute. Skift sengetøy i allefall putetrekk ofte om han ikke vasker håret vær kveld. Vi bruker og har gjort i alle år , øyedråper på det verste mer enn 2-3 ganger dagen. Prøv å bytt merke på medisinene, om de ikke fungerer optimalt. Han kan også få sprøyte hos legen slik ei over nevner. Det tar "toppen" på det om han er ille nå. Kan gjøres fler ganger i sesongen. Min får kenacort sprøyter , allerede på vinter, så en gang til nærmere vår og er bedre i sesongen da enn uten.

Skrevet

Er du sikker på det med vaksinen? Min 13-åring er allergisk mot gress (timotei) og har fått vaksiner fra han var 10 år gammel. Han er på fjerde året nå og skal faktisk ha vaksine i dag. Vi regner med at dette er siste sesongen, så er han ferdig. Han er blitt utrolig mye bedre, når klør ha bare bitte litt i øynene dersom han er i gress på de dagene med verst spredning. En utrolig forskjell. Jeg ville hørt med flere leger dersom din påstår at barn ikke kan få vaksinen, for jeg er rimelig sikker på at også den mot bjørkepollen kan gis til barn.

Anonymous poster hash: 36756...803

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...