Gå til innhold

Plutselig ble SKAM en helt annen serie

Anbefalte innlegg

Skrevet

Ikke les videre hvis du ikke har sett siste episode. 

Altså, fra å være en serie om alle de små og store vanskelige, morsomme og kleine situasjonene man havner oppi som tenåring som prøver å finne ut av både det ene og det andre, til å vise hvordan en ung, usikker jente som ikke ønsker å ha sex før hun gifter seg blir lurt av broren til kjæresten til å tro at kjæresten er utro mot henne og skjenket full, hvorpå hun våkner naken og forvirret i restene av det som ser ut til å ha vært en heidundrandes sexogie - utsatt for det som etter alle solemerker er en voldtekt mens hun befant seg i forsvarsløs tilstand? 

Dette gå en vond smak i munnen.

Anonymous poster hash: db66a...7af
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ikke les videre hvis du ikke har sett siste episode.

Altså, fra å være en serie om alle de små og store vanskelige, morsomme og kleine situasjonene man havner oppi som tenåring som prøver å finne ut av både det ene og det andre, til å vise hvordan en ung, usikker jente som ikke ønsker å ha sex før hun gifter seg blir lurt av broren til kjæresten til å tro at kjæresten er utro mot henne og skjenket full, hvorpå hun våkner naken og forvirret i restene av det som ser ut til å ha vært en heidundrandes sexogie - utsatt for det som etter alle solemerker er en voldtekt mens hun befant seg i forsvarsløs tilstand?

Dette gå en vond smak i munnen.

Må si meg enig :/

Anonymous poster hash: 0e370...f2c

Skrevet

Er det ikke ok med noen seriøse emner også?

Anonymous poster hash: 9b93c...2f0

Skrevet

Hvis du hadde den formeningen om serien inntil i dag, føler jeg du har misforstått og undervurdert serien kraftig frem til nå.

Ellers: Nå vet vi jo ikke enda om det faktisk har vært en voldtekt eller ikke. Vi så hun ikke hadde noen klær på overkroppen, men om huk var helt naken fikk vi aldri vite. Det er ingen tvil om at Nico er en fyr som ikke er til å stole på, men det kan like gjerne hende at han bare "messer" med hjernen hennes. Uansett hva som har skjedd er det liten tvil om at Nico er dårlige nyheter, og at Nora nå står ovenfor en stor personlig utfordring; klarer hun å være ærlig med William om hva som har skjedd og si det til ham før nyheten når ham vis omveier?

Anonymous poster hash: 93bd1...f24

Skrevet

Og ikke minst:

Hvorfor får du vond smak i munnen av at en så populær serie tar opp et så viktig tema som det å potensielt bli antastet i fylla? Hvis man leser alle kommentarene under disse filmene er det åpenbart store kunnskapshull og ikke minst skremmende holdninger om dette blant mange ungdommer, så å ta opp dette temaet er absolutt veldig nødvendig.

Skrevet

Og ikke minst:

Hvorfor får du vond smak i munnen av at en så populær serie tar opp et så viktig tema som det å potensielt bli antastet i fylla? Hvis man leser alle kommentarene under disse filmene er det åpenbart store kunnskapshull og ikke minst skremmende holdninger om dette blant mange ungdommer, så å ta opp dette temaet er absolutt veldig nødvendig.

Jeg har da ikke sagt at det ikke er et tema som skal tas opp? Like fullt må ha lov til å synes det er ubehagelig å se en ung jente i den situasjonen. Ikke minst fordi jeg kjenner en jente som har opplevd nesten det samme, og vet hvordan hun slet med den hendelsen i årevis. For meg gikk serien fra å være en fin påminnelse om hvor fint og hvor tøft det kan være å være 16-17 år til å vise en rå og stygg virkelighet. Fikk litt samme følelsen da jeg så en film om trafficing nylig. Betyr ikke at jeg ikke mener at den filmen burde vært laget. 

HI

Skrevet

Er det episode 8 dere snakker om??

Anonymous poster hash: e3b11...863

Skrevet

Er det episode 8 dere snakker om??

Anonymous poster hash: e3b11...863

Kommet ny på p3. Skam. No

Anonymous poster hash: 0e370...f2c

Skrevet

Men jeg har akkurat sett den episoden og av det jeg ser så sitter ho i en sofa med den røde skjorten sin på?? Skjønner ikke helt hva dere mener da.. Måtte se slutten to ganger.. Men er virkelig ikke mer enn det jeg ser i allefall..

Anonymous poster hash: 0c476...ba7

Skrevet

Så det på NRK P3 nå, huffda.. Stakkars Noora..

Anonymous poster hash: 0c476...ba7

Skrevet

Jeg har en 15 år gammel datter, som ser på denne serien med meg. Og synes at den episoden er så utrolig viktig, spesielt viktig for jenter å se på. For det der, er dessverre alt for vanlig. Dette er noe jeg har pratet med henne, om flere ganger og. Hvor viktig det er å ikke bli for full, passe på det man drikker, så ingen kan putte noe i drinken. Greit nå er hun 15 år, og drikker ikke. Men jeg vet jo aldri når, det kan skje.

Jeg ble utsatt for dette av 2 menn, da jeg var ung. Men jeg hadde så flaks, for det var en kompis, som kom og fikk meg med seg, før de rakk og gjøre noe særlig. Og jeg har noen venninner som har blitt utsatt for det, og ingen anmelder, og alle sliter med stor skyldfølelse etterpå.

Anonymous poster hash: 4e9a9...311
Skrevet

Jeg har en 15 år gammel datter, som ser på denne serien med meg. Og synes at den episoden er så utrolig viktig, spesielt viktig for jenter å se på. For det der, er dessverre alt for vanlig. Dette er noe jeg har pratet med henne, om flere ganger og. Hvor viktig det er å ikke bli for full, passe på det man drikker, så ingen kan putte noe i drinken. Greit nå er hun 15 år, og drikker ikke. Men jeg vet jo aldri når, det kan skje.

Jeg ble utsatt for dette av 2 menn, da jeg var ung. Men jeg hadde så flaks, for det var en kompis, som kom og fikk meg med seg, før de rakk og gjøre noe særlig. Og jeg har noen venninner som har blitt utsatt for det, og ingen anmelder, og alle sliter med stor skyldfølelse etterpå.

Anonymous poster hash: 4e9a9...311

Ja, det er nemlig det. Jeg er medlem av to facebookgrupper, som er for fans av serien. Den ene er for folk over 20 år/eldre fans (jepp, jeg er "eldre fans"), og den andre er helt klart dominert av yngre fans. Jeg ble faktisk medlem av den siste gruppa for de yngre fansene i dag, etter denne episoden, fordi det kom fram i gruppa for "eldre" at diskusjonene i gruppa for de yngre var bekymringsverdige. De ser ikke at dersom en person har sex med deg når du er "døddrukken" er voldtekt, fordi "man har jo valgt selv å drikke og være til stede på festen", og flere andre slike tanker om temaet. Det er liksom bare "å hooke". Jeg kjenner jeg blir bekymret. Så det er viktig, og derfor håper jeg så veldig at det blir belyst riktig dette temaet i de neste episodene. Det er helt åpenbart for meg at jeg skal ha MANGE samtaler om dette og beslektede temaer med min datter når hun blir eldre. 

Og 15 år... Det er ikke lenge før hun drar på fest altså. Jeg drakk meg full første gang da jeg var 15, eller like før jeg fylte 16 da, sommeren før jeg begynte på videregående skole. Da var jeg faktisk sent ute på vår skole. Jeg hadde mange venner som begynte å røyke og drikke i 8. og 9. klasse. Så det kan skje før man vet ordet av det, så lurt å ha vært innom noen sånne temaer ja. 

Og så synes jeg det er viktig dette som Sana har blitt "talerøret" for - å ikke forhåndsdømme folk basert på handlinger og raske konklusjoner, men faktisk snakke sammen og prøve å forstå hverandre er bra. Det er noe vi alle kunne lære av, både barn og voksne. 

Skrevet

Ja, det er nemlig det. Jeg er medlem av to facebookgrupper, som er for fans av serien. Den ene er for folk over 20 år/eldre fans (jepp, jeg er "eldre fans"), og den andre er helt klart dominert av yngre fans. Jeg ble faktisk medlem av den siste gruppa for de yngre fansene i dag, etter denne episoden, fordi det kom fram i gruppa for "eldre" at diskusjonene i gruppa for de yngre var bekymringsverdige. De ser ikke at dersom en person har sex med deg når du er "døddrukken" er voldtekt, fordi "man har jo valgt selv å drikke og være til stede på festen", og flere andre slike tanker om temaet. Det er liksom bare "å hooke". Jeg kjenner jeg blir bekymret. Så det er viktig, og derfor håper jeg så veldig at det blir belyst riktig dette temaet i de neste episodene. Det er helt åpenbart for meg at jeg skal ha MANGE samtaler om dette og beslektede temaer med min datter når hun blir eldre.

Og 15 år... Det er ikke lenge før hun drar på fest altså. Jeg drakk meg full første gang da jeg var 15, eller like før jeg fylte 16 da, sommeren før jeg begynte på videregående skole. Da var jeg faktisk sent ute på vår skole. Jeg hadde mange venner som begynte å røyke og drikke i 8. og 9. klasse. Så det kan skje før man vet ordet av det, så lurt å ha vært innom noen sånne temaer ja.

Og så synes jeg det er viktig dette som Sana har blitt "talerøret" for - å ikke forhåndsdømme folk basert på handlinger og raske konklusjoner, men faktisk snakke sammen og prøve å forstå hverandre er bra. Det er noe vi alle kunne lære av, både barn og voksne.

Helt klart et kjempeviktig tema! Og da er vel en slik serie et perfekt sted å ta opp dette! Når ut til mange unge, og kan kanskje føre til at det snakkes om eller under minste tenkes litt gjennom.

Men HI kan likevel mene at serien ble litt mer alvorlig, og endret seg litt. Og det må være lov å synes hva man vil om det isolert sett, uten at man mener at det ikke er et viktig tema. :)

Anonymous poster hash: e17fc...07d

Skrevet

Helt klart et kjempeviktig tema! Og da er vel en slik serie et perfekt sted å ta opp dette! Når ut til mange unge, og kan kanskje føre til at det snakkes om eller under minste tenkes litt gjennom.

Men HI kan likevel mene at serien ble litt mer alvorlig, og endret seg litt. Og det må være lov å synes hva man vil om det isolert sett, uten at man mener at det ikke er et viktig tema. :)

Ja, absolutt. Jeg bare hiver meg på mange av disse Skam-trådene, fordi jeg (dessverre) er (skamløst) hekta. Jeg tror at jeg blir ekstra fanget av dette siden jeg har tre slektninger som er i den aldersgruppen, og som jeg har svært god kontakt med. Ut fra hva jeg får vite av de, er dette mye av deres hverdag. Da blir jeg interessert, naturlig nok. 

Skrevet

Er dette noe man må betale for å se? Jeg har sett alle episodene som er gratis på NRK.no, og denne episoden har ikke blitt vist der?

Anonymous poster hash: 1f8eb...b03

Skrevet

Har en jente på under et år, og av og til tenker jeg at det er "skummelt" å ha jente. Så mange bekymringer. Men er kanskje "andre". Med gutter er man vel redd for andre ting.. Kjøre for fort, drikke for mye, skade seg osv.

Men på mange måter er de litt "roligere" i dag enn når jeg var ung. Mye filmkvelder og slike ting (har en mye yngre lillesøster). Men er sikkert forskjell fra miljø til miljø, også.

Skrevet

Er dette noe man må betale for å se? Jeg har sett alle episodene som er gratis på NRK.no, og denne episoden har ikke blitt vist der?

Anonymous poster hash: 1f8eb...b03

De sender små snutter og poster sms-samtaler, instagramposter og slikt på skam.p3.no hver dag (nesten i alle fall), og alle disse snuttene blir så satt sammen til en ny episode hver fredag. Denne episoden ligger da ute på p3-siden.

Skrevet

Hvor har dere sett dette? I episoden på nettet har hun på seg klær når episoden slutter. Ser bare at noen stryker henne på låret?!

Skrevet

Hvor har dere sett dette? I episoden på nettet har hun på seg klær når episoden slutter. Ser bare at noen stryker henne på låret?!

Leser du i det hele tatt tråden? På p3 for ca fjerde gang.

Anonymous poster hash: 655fd...6a6

Skrevet (endret)

Kan skjønne at HI reagerer på dette, men det er kanskje noe av det viktigste de kan ta opp.

For det er ikke bare HI som kjenner noen som har vært utsatt for noe lignende, det gjør vi alle!

Er vel rundt 10% av jenter som har vært utsatt for overgrep av et eller annet slag, og slike fest/fyll episoder blir nok ogå bagatellisert av mange.

Kjempebra at de viser noe om dette.

Endret av Nyttårs barn
Skrevet

Jøss, for en tråd dette ble. 

Ja, det er mulig jeg ble useriøs og svarte dumt etter hvert. Det gjorde jeg fordi jeg ble så overrasket. Jeg så klippet, og fikk en vond knute i magen. Tidligere har jeg gledet meg til nye klipp av Skam og syntes serien har vist alle aspekter ved det å være ung på en så fin måte. Så viste den plutselig noe mer, og det fikk meg til å føle meg dårlig. Og så opplevde jeg å få svar som bare ville kverulere på hvor dum og uopplyst jeg er, slik det er ganske vanlig at skjer her inne.

Jeg er 100% enig i at det er et tema som er viktig å ta opp, men det var vondt å se, særlig med måten de hadde bygget det opp på: Hvor naiv hun er, hvordan hun holdt fast på et litt romantisk og naivt ideal om ikke å ha sex før ekteskapet, hvor forelsket hun var. Og så denne rå utnyttelsen, løgner for å få henne til å drikke, og utnyttelse i fylla. Jeg ble ganske overrasket da jeg fikk et småsurt svar som hang seg opp i uttrykket jeg brukte, og dessuten en lang tolkning av personene som fikk meg til å lure på (faktisk!) om dette var en av de mange som sliter litt med å skille serie og virkelighet. For meg ble "Noora må ta det og det valger, William er sånn og sånn" rett og slett veldig rart i sammenhengen. Jeg var bare opptatt av den rå virkeligheten som serien viste. Voldtekt er det forresten uansett når man skjenker en person med den hensikt å ha sex med henne, og skulle det ikke falle inn under den juridiske terminologien, så er det likevel grov utnyttelse og det å knuse et ungt menneskes selvtillit og drømmer. Jeg har, som jeg har skrevet, opplevd å se en person gjennomgå det. Det var søsteren min. Det var vel derfor jeg ble så overrasket over svarene jeg fikk, som jeg opplevde at prøvde å vri på det jeg skrev til å bli noe helt annet enn det jeg mente. ALt jeg ville si var: Dette klippet var stert å se!

HI

Skrevet

Er Noora seriøs på å vente med sex til ekteskapet? Jeg har ikke sett alt, men tolket det som sarkasme ut frå måten hun sa det til William på da hun overnattet. 

Anonymous poster hash: 7185a...dfd
Skrevet

Tråden er ryddet for avsporinger og noe personangrep. Hold dere til temaet folkens ellers blir vi kanskje nødt til å stenge hele tråden.

Mvh brukermoderator Cat.68

Skrevet

Er Noora seriøs på å vente med sex til ekteskapet? Jeg har ikke sett alt, men tolket det som sarkasme ut frå måten hun sa det til William på da hun overnattet. 

Anonymous poster hash: 7185a...dfd

Jeg oppfattet henne som seriøs angående med det. Hun har i hele serien vært veldig privat angående sex, i motsetning til de andre jentene. Så fortale hun William at foreldrene hennes aldri hadde elsket henne, at hun var uplanlagt og at de bare var opptatt av seg selv og sitt eget sexliv. Hun sa vel også en gang at hun hadde sett foreldrene sine i "BJ-action". Jeg opplevde det som at hun ikke hadde et helt bra forhld til sex, antakelig på grunn av foreldrenes grenseløse holdning. Hun gjentok også til William en annen gang at hun ikke hadde spøkt da hun sa at hun ville vente. Har kanskje lagt spesielt merke til det siden jeg selv var av den samme oppfatningen som 16-åring. Hadde romantiske drømmer om å spare meg til den ene. Kanskje også en av grunnene til at den episoden traff meg så hardt, jeh gjenkjente min egen uskyld og hva det hade gjort med meg å få den knust ved å våkne opp på den måten. Det, og som sagt det at søsteren min opplevde nesten det samme.

HI

Skrevet

Jeg oppfattet henne som seriøs angående med det. Hun har i hele serien vært veldig privat angående sex, i motsetning til de andre jentene. Så fortale hun William at foreldrene hennes aldri hadde elsket henne, at hun var uplanlagt og at de bare var opptatt av seg selv og sitt eget sexliv. Hun sa vel også en gang at hun hadde sett foreldrene sine i "BJ-action". Jeg opplevde det som at hun ikke hadde et helt bra forhld til sex, antakelig på grunn av foreldrenes grenseløse holdning. Hun gjentok også til William en annen gang at hun ikke hadde spøkt da hun sa at hun ville vente. Har kanskje lagt spesielt merke til det siden jeg selv var av den samme oppfatningen som 16-åring. Hadde romantiske drømmer om å spare meg til den ene. Kanskje også en av grunnene til at den episoden traff meg så hardt, jeh gjenkjente min egen uskyld og hva det hade gjort med meg å få den knust ved å våkne opp på den måten. Det, og som sagt det at søsteren min opplevde nesten det samme.

HI

Glemte jo å nevne (men som selvsagt var en stor grunn til at jeg opplevde episoden så sterk): Jeg har selv en datter på 16. Dette var en vond (men viktig!!!!) påminnelse om den verdenen hun er på vei ut i. 

HI

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...