Gå til innhold

Barnevogn til en seksåring? 😳

Anbefalte innlegg

Skrevet

Ja da, ikke noe jeg har noe med men lurer på om dette er mer vanlig enn jeg tror.

En bekjent (sånn delvis venninne) har en datter på seks år. Helt frisk, ingen diagnoser eller handikap. Når de skal gå langt, 4-5 km så bruker hun barnevogn fordi seksåringen ikke orker å gå.

Hun er normalt utviklet og slank. Hun orker ikke sykle eller sparkesykkel fordi hun blir sliten i beina.

Hun er aktiv i lek og løper, klatrer og hopper på lekeplassen. Men skal vi feks gå tur i skogen til en kiosk og kjøpe is så er vogna med. Hun sitter i vogna i alle motbakker og klager over slitne bein ofte.

Min er jevngammel og klarer fint å gå 7-8 km om vi bruker tid og oppmuntrer.

Er det virkelig normalt å ha med vogn til en på seks? Er det jeg som har unormal forventning til min seksåring?

Anonymous poster hash: b2fc0...a2d

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ja da, ikke noe jeg har noe med men lurer på om dette er mer vanlig enn jeg tror.

En bekjent (sånn delvis venninne) har en datter på seks år. Helt frisk, ingen diagnoser eller handikap. Når de skal gå langt, 4-5 km så bruker hun barnevogn fordi seksåringen ikke orker å gå.

Hun er normalt utviklet og slank. Hun orker ikke sykle eller sparkesykkel fordi hun blir sliten i beina.

Hun er aktiv i lek og løper, klatrer og hopper på lekeplassen. Men skal vi feks gå tur i skogen til en kiosk og kjøpe is så er vogna med. Hun sitter i vogna i alle motbakker og klager over slitne bein ofte.

Er det virkelig normalt å ha med vogn til en på seks? Er det jeg som har unormal forventning til min seksåring?

Høres ut som ungen enten er syk eller lat.. 

Anonymous poster hash: 8a53e...bdc

Skrevet

Vi Har ikke med vogn til 3 åringen på turer o skog og mark/by... tar heller en ekstra stopp hvis han blir sliten.

Anonymous poster hash: 58432...20b

Skrevet

Høres ut som ungen enten er syk eller lat..

Ikke syk. Og hun leker masse på lekeplassen og er da like utholdende som de andre.

Så fort hun skal forflytte seg så orker hun ikke bli sliten.

Hun er jo ikke lat heller for hun leker jo masse.

Jeg synes det er drøyt at hun ikke får lært seg å bruke beina og bli sliten på "kjedelige" ting.

De gangene vi sykler så sier hun at hun ikke liker å bli sliten i beina. Og moren støtter henne og forsøker ikke oppmuntre.

Min blir også sliten men med oppmuntring og utfordring klarer hun mer og mer.

Tror du at du klarer hele bakken i dag, sist klarte du til den lyktestolpen. Det er jo ikke mye motivasjon som skal til. Og de blir så stolte når de klarer mer enn forrige gang.

Skrevet

Barn er forskjellige akkurat slik som voksne er forskjellige. Pass dine egne saker.

Anonymous poster hash: 8dc9b...eec

Skrevet

Barn er forskjellige akkurat slik som voksne er forskjellige. Pass dine egne saker.

Hvis du gidder å lese det jeg skriver så spør jeg om dette er mer normalt enn hva jeg tror.

Jeg sier også at jeg vet jeg ikke har noe med det.

Skjønner at du er tilhenger av å bruke vogn på store barn ut fra hvordan du svarer. 😊

Skrevet

Hvis du gidder å lese det jeg skriver så spør jeg om dette er mer normalt enn hva jeg tror.

Jeg sier også at jeg vet jeg ikke har noe med det.

Skjønner at du er tilhenger av å bruke vogn på store barn ut fra hvordan du svarer. 😊

Dette er så typisk dib. Første innlegget virker greit og forståelig, også kommer det svar som viser at hi er kvinnefaen av dimensjoner...

Anonymous poster hash: a7a8d...66d

Skrevet

Må man ta med barnevogn til en førsteklassing eller SNART førsteklassing, bør man oppsøke lege. Det er ikke normalt. Hadde barnet hatt barneleddgikt eller en muskelsykdom ville jeg skjønt det, men da ville hun merket det under lek og løping generelt. Høres ut som foreldrene har sydd litt puter i ræva på ungen gitt. På skolen blir det turdager, hvordan har foreldrene tenkt å løse dette - be lærer ta med barnevogna? 

Skrevet

Dette er så typisk dib. Første innlegget virker greit og forståelig, også kommer det svar som viser at hi er kvinnefaen av dimensjoner...

Problemet med DIB er folk som ikke gidder svare på spørsmålet men ber folk passe sine egne saker.

Om man ikke kan svare men bare ber folk om å ikke bry seg så er det naturlig å bli irritert.

Og du er vel ikke sånn superhyggelig du heller.

Hvorfor provoserer det at jeg spør om dette er normalt?

Jeg synes det er unormalt å bruke vogn på en frisk seksåring og spør her.

Å bare svare at barn er forskjellig og at jeg ikke skal bry meg er et svært usympatisk svar som er typisk DIB, og muligens mødrene til disse store barna som aldri blir utfordret på å bruke beina.

Jeg synes det er trist at barn ikke får lære seg å bruke beina. Et større og større problem i dagens samfunn er at barna er inaktive. De kjøres over alt og trilles åpenbart i vogn til skolealder.

Skrevet

Må man ta med barnevogn til en førsteklassing eller SNART førsteklassing, bør man oppsøke lege. Det er ikke normalt. Hadde barnet hatt barneleddgikt eller en muskelsykdom ville jeg skjønt det, men da ville hun merket det under lek og løping generelt. Høres ut som foreldrene har sydd litt puter i ræva på ungen gitt. På skolen blir det turdager, hvordan har foreldrene tenkt å løse dette - be lærer ta med barnevogna?

Ved sykdom stiller det seg anderledes ja. Barnet er 100% frisk og er aktiv i lek. Moren sier hun ikke gidder sure miner på tur.

Skrevet

Kan jo hende de har vært hos lege. Astma eller allergi kan være usynlige årsaker til å bli raskt sliten, ikke sikkert moren opplyser alle bekjente om dette. Finnes også andre tilstander der man blir raskere sliten og som man ikke nødvendigvis ønsker å opplyse alle bekjente om. Ja, det kan være at mor og barn er late, men det kan også være grunner hi ikke har noe med og derfor ikke kjenner til som gjør at barnet trenger vogn.

Verden ville ha vært et mye hyggeligere sted hvis folk ikke hang seg så mye opp i hva andre gjorde, og hadde forståelse for at det stort sett er gode grunner til at folk gjør som de gjør. Ellers vil jeg vel si at det ikke er vanlig med vogn til seksåringer, nei.

Skrevet

Kan jo hende de har vært hos lege. Astma eller allergi kan være usynlige årsaker til å bli raskt sliten, ikke sikkert moren opplyser alle bekjente om dette. Finnes også andre tilstander der man blir raskere sliten og som man ikke nødvendigvis ønsker å opplyse alle bekjente om. Ja, det kan være at mor og barn er late, men det kan også være grunner hi ikke har noe med og derfor ikke kjenner til som gjør at barnet trenger vogn.

Verden ville ha vært et mye hyggeligere sted hvis folk ikke hang seg så mye opp i hva andre gjorde, og hadde forståelse for at det stort sett er gode grunner til at folk gjør som de gjør. Ellers vil jeg vel si at det ikke er vanlig med vogn til seksåringer, nei.

Jeg vet at barnet er frisk. Helt garantert.

Skrevet

Er dette en mor som også sier barnet er 72 mnd når noen spør hvor gammel hun er...? IKKE normalt.

Anonymous poster hash: 7642d...1ef
Skrevet

Verden ville ha vært et mye hyggeligere sted hvis folk ikke hang seg så mye opp i hva andre gjorde, og hadde forståelse for at det stort sett er gode grunner til at folk gjør som de gjør. Ellers vil jeg vel si at det ikke er vanlig med vogn til seksåringer, nei.Anonymous poster hash: 8dc9b...eec

Men utifra hva Hi skriver, blir jo ikke denne ungen sliten av å leke mye på lekeplassen, bare når hun må kjedelige ting som å gå eller sykle..

Anonymous poster hash: a8398...82d

Skrevet

Er dette en mor som også sier barnet er 72 mnd når noen spør hvor gammel hun er...? IKKE normalt.

Anonymous poster hash: 7642d...1ef

Hehe. Nei da. Hun er en svært oppegående person. Eneste er dette med vogn. Og at hun synes det er greit at barnet gir opp.

Skrevet

Ja, denne moren er skikkelig teit og du har rett! Det er dét du ønsker å høre, sant...

Skrevet

Men utifra hva Hi skriver, blir jo ikke denne ungen sliten av å leke mye på lekeplassen, bare når hun må kjedelige ting som å gå eller sykle..

Anonymous poster hash: a8398...82d

Leking er ofte mer intervallpreget og med naturlige pauser enn lengre gå- og sykkelturer og kan derfor være mindre slitsomt.

Ser også at hi mener at hun vet alt om barnet til den bekjente sin helse. Er hun kanskje fastlegen til barnet? Synes dette blir for dumt.

Skrevet

Det er ikke normalt.

Kjenner to unger som var på samme viset, og fikk holde på.

Med den ene lurte mor på om hun burde ta vogna med i 17-maitoget siden de skulle hå nesten to km. Ungen var da førskolebarn.

Nå seks år etterpå gidder dette barnet fortsatt ikke bevege seg særlig. Får "vondt" i øret, foren, hånden eller hva som helst og mor diller med.

Når det er noe morsomt har han ikke noe problem å løpe, hoppe eller henge med selv om han nettop hevdet å ikke kunne gå på foten.

Med den andre så har han aldri blitt presset til noe fysisk. Sparkesykkel gjorde vondt (sliten i foten = vondt)

Dette barnet er under ti år, men allerede ganske overvektig.

Beveger seg i lek, men hemmes nå av størrelsen.

Synes det er trist at foreldre ikke ser hva de gjør med barna.

Anonymous poster hash: fd16e...89b

Skrevet

Ja, denne moren er skikkelig teit og du har rett! Det er dét du ønsker å høre, sant...

Teit?

Jeg spør hvor normalt det er rundt om i Norge. Ingen andre jeg kjenner bruker vogn til så stort barn.

Jeg synes det er trist på barnets vegne at hun ikke får lære seg å gå på tur og å pushe grenser, klare å gå en distanse, bli sliten og klare noe hun syntes virket uoverkommelig.

En frisk seksåring burde i min verden ikke sitte i vogn fordi hun ikke gidder/orker gå 7 km.

Det har vært tråder før her om mødre som bruker vogn på sin fireåring og da har det vært enstemmig vedtatt at hun er gal som lar en så stor unge sitte i vogn.

Skal vedde for at hadde jeg skrevet at min venninne reagerer på at jeg lar min seksåring bruke vogn på tur hadde jeg fått så hatten passet.

Et merkelig fenomen her på DIB, om man reagerer på noe folk gjør så skal man ikke bry seg.

Har man som mor fått reaksjoner på noe man gjør får man høre hvor udugelig man er.

Viljen til å ta en trådstarter her inne er stor.

Skrevet

Leking er ofte mer intervallpreget og med naturlige pauser enn lengre gå- og sykkelturer og kan derfor være mindre slitsomt.

Ser også at hi mener at hun vet alt om barnet til den bekjente sin helse. Er hun kanskje fastlegen til barnet? Synes dette blir for dumt.

Hvordan jeg vet om barnets helsesituasjon er uvesentlig, poenget er at jeg vet 100% at barnet er frisk. Det er selvsagt vesentlig informasjon for å vurdere om vogn er nødvendig.

Skrevet

Barnet er nok bare lat. Og da spesielt når mor er i nærheten. Opplever dette nemlig ned min yngste på snart 5 år. Men lar henne ikke sitte i vogn av den grunn, selvom hun sikkert hadde blitt glad om jeg hadde gjort det 😄 Barnet er både god motorisk og går lange turer med andre og med bhg, men kan klage på slitne ben med meg. Oppmuntrer henne til å gå.

Og nei det er ikke vanlig med 6 åringer i vogn.

Anonymous poster hash: 366d0...780

Skrevet

Jeg hadde med vogn til syden da min var seks år gammel, så hun kunne sitte i skyggen under kalesjen eller hvis det ble veldig varmt. Jeg syntes også det var praktisk hvis vi skulle på butikken og jeg hadde varer jeg kunne legge under vogna. Hun kunne også gå selv og det var ikke noe problem med turer med barnehagen. Da hun begynte på skolen var det slutt med vogn.

Anonymous poster hash: a1d33...ea4

Skrevet

Helt normalt!

Anonymous poster hash: dd9b9...a14

Skrevet

Moren til min stedatter bruker også vogn enda på 5-åringen. Hun bruker også bleie enda. Helt frisk. Synes det er trist, hun er så lat at det er håpløst å ta henne med på turer osv siden vi ikke bruker vogn til henne. Oppmuntrer det vi kan, men hun vil bare bæres.

Anonymous poster hash: fc505...292

Skrevet

Normalt eller ei, moren gidder tydeligvis ikke å ta den kampen. Og, forståelig nok, i vertfall ikke når hun er på tur sammen med en venninne.

Svigerinnen min bruker fortsatt vogn på femåringen sin, hun gidder rett og slett ikke den kampen. Og jeg er sjeleglad for det, hun har verdens tvereste unge så å høre på den skrikingen -nei takk!

Vi er alle forskjellige, og vi velger å vektlegge forskjellige ting under barneoppdragelsen, noen har kresne barn, noen sover i senga til foreldrene, noen bruker vogn for lenge og andre bruker bleier til de nærmere er konfirmert. Vi kan ikke være best på alt!

Anonymous poster hash: adba5...017

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...