Gå til innhold

Over 50 % av nordmenn er overvektige...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Det er såvidt det er, at man begynner å få kunnskap om hvordan man skal tolke BMI hos voksne. Disse studiene tar lang tid. I tilegg skal de kompenseres for ulike tilstander, sykdommer som både påvirker livslengde, helse og vekt, men som ikke sier noe om hvordan friske skal forholde seg. Og da har man ikke en gang begynt å se ordentlig på barn, og dyktig helsepersonell vet at disse anbefalingene kommer med klare begrensninger for hva man kan lese ut av dem, til og med for voksne, men spesiellt hos barn som vokser i rykk og napp i bredde og høyde og gudene vet hva.

Anonymous poster hash: b603e...61a

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du skjønner ikke forskjellen på å være flau over en uvane og det å være flau over eget utseende...?

Anonymous poster hash: 13c66...8ad

Du leter med lupe her skjønner jeg.

Jeg snakker selvsagt ikke om kampanjer som sier "ikke bli overvektig, da ser du skikkelig ekkel ut". Jeg snakker om kampanjer som fokuserer på helserisiko ved overvekt og helsegevinst ved en sunn livsstil.

At mange synes overvekt er mindre pent er da ingen unnskyldning for å ikke fokusere på helseproblemene.

Er forresten mange smugrøykere som skammer seg så mye at de røyker i skjul. Kan være like flaut å få høre at man er dum, svak og illeluktende som å høre at man har et uheldig utseende.

Anonymous poster hash: 1d470...2af

Skrevet

Jeg snakker selvsagt ikke om kampanjer som sier "ikke bli overvektig, da ser du skikkelig ekkel ut". Jeg snakker om kampanjer som fokuserer på helserisiko ved overvekt og helsegevinst ved en sunn livsstil.

At mange synes overvekt er mindre pent er da ingen unnskyldning for å ikke fokusere på helseproblemene.

Er forresten mange smugrøykere som skammer seg så mye at de røyker i skjul. Kan være like flaut å få høre at man er dum, svak og illeluktende som å høre at man har et uheldig utseende.

Dum, svak og illeluktende er fordommer overvektige får kastet etter seg sammen med stygg,uappetittelig etc.

Anonymous poster hash: cdba9...bc2

Skrevet

Nei, jeg leter ikke med lupe.

Du snakker om flauhet som om det er en nyttig ting. Det er det ikke.

Holdningsendring og opplysning er bra. Det å påføre andre flauhet og skam er lite produktivt og jobber mot sin hensikt.

Anonymous poster hash: 13c66...8ad

Skrevet

Når man sier at man ikke er overvektig selv om bmi viser det - da lurer jeg litt.

Jeg er veltrent (ingen marit bjørgen, men likevel ganske så veltrent), og når vekta mi nærmer seg grensen for overvekt, så er jeg faktisk ganske så langt fra slank. Fremdels smalere midje, men det er nå bulker både her og der når jeg sitter selv om de øverste magemusklene fremdeles er synlig.

Så om du ikke er et ekstremtilfelle med muskler som marit bjørgen og en evne til å gjemme fett innenfor ribb-beina, så er du nok faktisk overvektig!

Anonymous poster hash: bc04d...60c
Skrevet (endret)

Når man sier at man ikke er overvektig selv om bmi viser det - da lurer jeg litt.

Jeg er veltrent (ingen marit bjørgen, men likevel ganske så veltrent), og når vekta mi nærmer seg grensen for overvekt, så er jeg faktisk ganske så langt fra slank. Fremdels smalere midje, men det er nå bulker både her og der når jeg sitter selv om de øverste magemusklene fremdeles er synlig.

Så om du ikke er et ekstremtilfelle med muskler som marit bjørgen og en evne til å gjemme fett innenfor ribb-beina, så er du nok faktisk overvektig!

Anonymous poster hash: bc04d...60c

BMI ble laget for å si noe om overvekt i befolkningsgrupper. Så for å si noe om nordmenn så fungerer det fint. Men på individniå fungerer det ikke. Bare se på hvor forskjellige damene som bruker samme størrelse klær er eller se på linken

http://onebusywahm.com/your-weight-is-just-a-number/

Endret av Lektor Doppler med tillegg
Gjest Antarctica
Skrevet

Hvorfor skal det være flaut å røyke men ikke være overvektig? Begge deler skyldes dårlige valg, lav selvdisiplin og lite fokus på helse.

Men hvorfor skal det være årsak til moralisme og påføring av skyld og skam, da?
Skrevet

Det er som sagt såvidt BMI kan fortelle oss noe særlig om befolkningsgrupper, det er så enormt mange variabler som må kompenseres for. Folk som tilhører sosiale grupper som av andre årsaker øker dødeligheten, men som kanskje samtidig er feite, foreksempel. Eller tilstander med økt dødelighet som medfører fedme, men som ikke skyldes fedme. Eller folk som er tynne og skrantne på grunn av langtidssykdom og som derfor dør tidlig og drar snittet ned. Man må måle millioner av mennesker gjennom tiår med et uttall slike variabler å trekke fra for å kunne si noe meningsfyllt. Og det kan man jo etterhvert, men derfra til å kunne si noe om barn, eller gjøre tiltak gjennom lovverk, eller for kraftige anbefalinger på individnivå er et langt lerret å bleke. Også begynner folk å skulle bruke body-shaming som folkehelsevirkemiddel?

Da kan vi jo bare putte pengene vi sparer rett inn i psykiatrien først som sist.

Skrevet

Er det virkelig 50 % som er overvektige? Syns det hørtes veldig mye ut? Hvordan ser en person ut som akkurat innenfor overvektig?

Jeg lurer bare fordi jeg syns det høres helt merkelig ut at halvparten av oss liksom skal være tykke, jeg vet nesten ikke om noen overvektige (men kanskje mitt "øyemål" er helt ute på viddene).Anonymous poster hash: 6982e...51c

53% av befolkningen har en bmi på over 25 som er satt som grensen for overvekt. Det er ganske mange fler enn rundt 1980 for eksempel. I tillegg er det mange fler som har en bmi som ligger i øvre sjikt av normalnivået. Det gjør at vi har blitt vant til at folk ser større ute enn tidligere. I dag blir jeg for eksempel oppfattet som relativt slank. Hadde jeg levd på 60 tallet ville jeg nok blitt kalt feit eller i hvertfall lubben.

Anonymous poster hash: 8c133...8d4

Skrevet

(Normalvektsområdet er dog ganske vidt, og alle studier tilsier at det er lurt å holde seg der. Ingen grunn til å løpe etter potetgullposen. Selv om en del nye studier kanskje peker mot den øvre delen av dette området, er det ikke sikkert det er riktig for akkurat deg.)

Skrevet

Dersom de overvektige er en slik helsemessig belastning for samfunnet at de feks må betale slankeoperasjon selv ,(nevnt i et svar tidligere), så bør det vel være "likhet for loven"? Alle betaler for problemer som skyldes deres livsførsel/livsstil? Også han som i løpet av to år er operert og reoperert for korsbåndskade tre ganger, grunnet uvettig omgang med ski? Men det gjelder kanskje ikke, siden det er en form for trim?

Anonymous poster hash: cf613...112

Skrevet

Helt enig med deg angående bmi. Den stemmer nesten ikke på noen. Jeg har bmi på 33 og er absolutt ikke overvektig :)

Anonymous poster hash: c80a1...b08

Skrevet

Dersom de overvektige er en slik helsemessig belastning for samfunnet at de feks må betale slankeoperasjon selv ,(nevnt i et svar tidligere), så bør det vel være "likhet for loven"? Alle betaler for problemer som skyldes deres livsførsel/livsstil? Også han som i løpet av to år er operert og reoperert for korsbåndskade tre ganger, grunnet uvettig omgang med ski? Men det gjelder kanskje ikke, siden det er en form for trim?

Anonymous poster hash: cf613...112 [/acronyo

Og alle som jobber på kontor og får musearm, de burde sitte skikkelig

Alle som har alkoholrelaterte skader

Alle som har skader pga røyking

Alle som har skader pga trening

Faktisk så bør da alle betale for alt selv. 

Skrevet

53% av befolkningen har en bmi på over 25 som er satt som grensen for overvekt. Det er ganske mange fler enn rundt 1980 for eksempel. I tillegg er det mange fler som har en bmi som ligger i øvre sjikt av normalnivået. Det gjør at vi har blitt vant til at folk ser større ute enn tidligere. I dag blir jeg for eksempel oppfattet som relativt slank. Hadde jeg levd på 60 tallet ville jeg nok blitt kalt feit eller i hvertfall lubben.

Anonymous poster hash: 8c133...8d4

Det er ikke noe problem helsemessig å ha en BMI på 26-27, men det begynner å bli et problem når man bikker 30. Mange som er ekstremt veltrente kan også ha en BMI på over 25 fordi de har så høy muskelmasse, så det er viktig å se på helheten - BMI er bare et tall, og sier ikke alt. At man er utrent og inaktiv er en større fare for helsa enn at man har BMI over 24,5.

Anonymous poster hash: 3b06a...934

Skrevet

Helt enig med deg angående bmi. Den stemmer nesten ikke på noen. Jeg har bmi på 33 og er absolutt ikke overvektig :)

Nei, det er sant, du er i fedmekategorien i stedet for

Anonymous poster hash: 1cae8...350

Skrevet

Nei, det er sant, du er i fedmekategorien i stedet for

Hold munn ditt enkle menneske!

Skrevet

Hold munn ditt enkle menneske!

Det er jo sannheten. Du kan ikke seriøst mene at du ikke er overvektig?

Skrevet

Det er jo sannheten. Du kan ikke seriøst mene at du ikke er overvektig?

Jeg har en helt normal og sunn fordeling av muskler og fett, takk som spør ☺️

Skrevet

Jeg har en helt normal og sunn fordeling av muskler og fett, takk som spør ☺️

Du lyver for deg selv. Jeg har selv en bmi på 33, å kalle meg annet enn kraftig overvektig er ren løgn, akkurat som å kalle du noe annet er ren løgn. Vi er begge godt inn i fedmekategorien

Skrevet

Du lyver for deg selv. Jeg har selv en bmi på 33, å kalle meg annet enn kraftig overvektig er ren løgn, akkurat som å kalle du noe annet er ren løgn. Vi er begge godt inn i fedmekategorien

Du aner ikke hvordan jeg er bygget og hvordan jeg ser ut. Jeg er NORMAL.

Skrevet

Du aner ikke hvordan jeg er bygget og hvordan jeg ser ut. Jeg er NORMAL.

Med bmi på 33 er du ikke normalvektig nei. Regner med du bare prøver å provosere, for så blind kan man ikke være

Skrevet

Med bmi på 33 er du ikke normalvektig nei. Regner med du bare prøver å provosere, for så blind kan man ikke være

Slutt å drit deg ut. Som sagt så har du ikke sett kroppen min. Du er nok bare misunnelig kan jeg tenke meg

Skrevet

En "normal" i betydningen gjennomsnittlig kropp kan man vel neppe sies å ha med BMI 33. Enten så må man jo være EKSTREMT muskuløs (jeg kjenner folk som ikke er toppidrettsutøvere, men som løfter og har store muskler og som bikker over BMI-grensa for normal), eller så er man overvektig. Er enig i at man kan diskutere akkurat hvor grensa bør gå, og at det vil variere noe for hver enkelt person, men 33 er rimelig høyt!

Anonymous poster hash: 81b13...187

Skrevet

Om dette kun er bygger på tallene fra bmi indexen så er det feil, en person som er veltrent med muskler vill fort ende i fedmekategorien!

Hun Anonym over her som sier hun har en bmi på 33 kan være veltrent og sunn selv om hun har høy bmi!

Skrevet

BMI ble laget for å si noe om overvekt i befolkningsgrupper. Så for å si noe om nordmenn så fungerer det fint. Men på individniå fungerer det ikke. Bare se på hvor forskjellige damene som bruker samme størrelse klær er eller se på linken

http://onebusywahm.com/your-weight-is-just-a-number/

De bruker ikke samme størrelse klær - de veier det samme. Alle veier 70 kg som er gjennomsnittsvekten for engelske kvinner. Ved den vekten er mange overvektige, men selvfølgelig ikke alle, mye avhengig av høyden og muskelmengde.

Påstanden du kom med over, den vil jeg gjerne se link til, for den mener jeg er helt feil:

"Og de kommer til å spare samfunnet for mange penger. Jada noen livsstilssykdommer på veien, men de vil dø tidligere og ikke plage eldreomsorgen med å være uforskammet frisk i kroppen og bortreist i hodet."

Overvektige og personer som har fedme får en hel rekke livsstilssykdommer, de er overrepresentert når det kommer til alle disse sykdommene. Det virker som om du bagatelliserer disse sykdommene de får "på veien" og hva det faktisk koster samfunnet. Ta en titt på denne linken - ferske beregninger foretatt på oppdrag av Helse og omsorgsdepartementet viser at usunt kosthold koster oss 154 milliarder. Hvert eneste år!

Det vil si at hvis alle valgte å spise sunt kunne vi spart inn mer enn 10 % av hele statsbudsjettet - hvert eneste år. 

I tillegg ville staten fått 6 milliarder ekstra i skatteinntekter hvert år om folk var mindre borte fra jobb pga. sykdom, uførhet, lengre liv.

Dvs. samfunnet/landet kunne hatt 160 milliarder mer å rutte med. Hvert eneste år!

Tenk litt over det neste gang det klages over for dårlige skoler, problemer i helsevesenet, for mange innvandrere, dårlige veier, for lite bemanning på sykehjem, i politi osv. osv.

Hva er livsstilssykdommer? Muskel-skjelletplager, betennelsestilstander og alle sykdommer disse kan føre med seg, f.eks. diabetes, hjerte/kar, demens, kreft og mange flere.

Et sunt kosthold og nok aktivitet/trening reduserer drastisk risikoen for alle disse sykdommene. Dvs. folk lever gjerne lenger - men de vil også i større grad være klare i hodet enn de som har valgt å ikke ha hatt et sunt kosthold og nok aktivitet.

For de aller, aller fleste så er dette et valg man tar. Noen er litt mer bevisste på det enn andre.

Det å ta ansvar for egen helse er viktigst for den enkelte, men som samfunn har vi ikke råd til mer enn halvparten av befolkningen ikke tar ansvar for sin egen helse.

Anonymous poster hash: 67712...f7a

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...