Gå til innhold

Er barnehagen til deres barn stengt i dag?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Å kjære vene... jobbet selv i barnehage i mange år. Det er upraktisk at barnehagen er stengt IDAG for alle oss (mannen og jeg) som har jobb IDAG. Det hadde vært upraktisk uansett hvilken dag så lenge ikke jeg eller mannen har fri, fordi vi da må finne andre løsninger. Og bare så det er sagt, jeg elsker barnehagefolk og studerer selv barnehagelærer.

Og du tok virkelig ikke poenget mitt overhodet. Hadde jeg vært litt smart tidligere hadde jeg planlagt slik at vi kunne ta en liten ferie alle sammen siden det er fri både fredag og mandag.

Hadde det vært en onsdag i februar som du nevner hadde vi ikke tenkt på å f.eks reise bort.

Svarer du deg selv? ;)

(ref. post  #22)

Anonymous poster hash: 53812...e03

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nei, åpen i dag, men stengt på mandag og planleggingsdag.

Anonymous poster hash: 1a05f...a47

Skrevet

Har du fri på mandag, eller blander du med 2.pinsedag neste uke? Min kollega hadde nemlig tenkt å være på hytta fra i går til tirsdag, helt til noen minte henne på at pinsen er i neste uke. 😊

Anonymous poster hash: 983b6...ff9

De har planleggingsdag på mandag også. Så det blir langhelg både denne helgen og neste ;)
Skrevet

Svarer du deg selv? ;)

(ref. post #22)

Anonymous poster hash: 53812...e03

Haha, nei, jeg svarte i utgangspunktet hun som kom med en kommentar tidligere, men i stedet for å redigere innlegget å tilføye så svarte jeg, det så jo litt teit ut 😂

Skrevet

Jeg sliter litt med å forstå irritasjonen. Planleggingsdager brukes til å planlegge tilbudet de ansatte gir til barna (og foreldrene), til kurs og kompetanseheving. Enten de gjør det i dag, på kveldstid eller brukte en lørdag tidligere i vår, er resultatet akkurat det samme for foreldrene: Barnehagen er stengt.

Og jeg unner de ansatte denne ansatte denne langhelgen av hele mitt hjerte. Håper de koser seg alle sammen.

Skrevet

Du virker smålig.

Jeg unner barnehageansatte fri en inneklemt fredag slik mange andre har mulighet til.

Er det så fælt å være hjemme med sitt eget barn?

Anonymous poster hash: 65fc5...bc6

Vår barnehage er åpen i dag.

Men jeg må si: det er litt fælt når barnehagen holder stengt, og man selv ikke får fri.

Jeg unner de ansatte fri, men hvis de undersøker hvor mange barn som ikke kommer denne dagen, så kan de slå sammen avdelinger, og noen av de ansatte kan få fri. Så får de andre fri en annen gang.

Anonymous poster hash: d0af1...b86

Skrevet

Men jeg må si: det er litt fælt når barnehagen holder stengt, og man selv ikke får fri.

Jeg unner de ansatte fri, men hvis de undersøker hvor mange barn som ikke kommer denne dagen, så kan de slå sammen avdelinger, og noen av de ansatte kan få fri. Så får de andre fri en annen gang.

Men det er en planleggingsdag. Og om den skal jobbes inn skal det jobbes inn til en låst dag. Jeg får ikke betalt for overtid, og sitter med over 60 timer avspasering jeg som jobber i barnehage ikke får tatt ut fordi vi er låst i aktiviteter/turdager osv... Vi har til og med låst ferie, slik at man blir tvunget til å ta fri gitte uker, fordi ellers passer det aldri. Var til og med et forslag fra styret (foreldre) at avspasering som personale ikke hadde tatt før nyttår skulle strykes, når man som ansatt får nei på nei fordi det aldri passer å avspasere. Så at en stakkars inneklemt planleggingsdag blir satt låst som avspaseringsdag for personalet så er det for å få timene bort. Skulle gjerne heller hatt fri en dag jeg valgte selv jeg...

Anonymous poster hash: c8356...c2c

Skrevet

Barnehagen SKAL avvikle fem planleggingsdager hvert år. Det kommer en ikke utenom. Jeg har tidligere jobbet i en barnehage som ikke hadde stengt, men hadde plandagene i helger. De ansatte skulle avspasere disse en og en. Det vil si at jeg skulle avvikle 20 ekstra avspaseringsdager hvert år. Det er en hel måned, en hel måned med dårligere kvalitet og mindre kontroll. Dette kom i tillegg til ferie og permisjoner. Vikar var uaktuelt. Dette gikk langt mer ut over barna enn en stengt inneklemt dag som en vet om i måneder i forkant, men tydelig for foreldrene var det nok ikke. Det viste seg at arbeidsgiver ikke hadde opplyst om at alle ansatte måtte være enige i at fem lørdager hvert år skulle gå til jobb uten annen kompensasjon enn avspasering når det passet. Da ble det slutt på den ordningen.

Jeg lurer på om dere mener at lavtlønte barnehageansatte seriøst skal gå med på kveldsarbeid kun for å avhjelpe foreldre. For om de ikke får noe annet tilbake enn avspasering time for time, så er det vanskelig å få en hel personalgruppe til å gå med på det. Her får en faktisk noe igjen i form av en langhelg og det går mindre ut over barna enn individuell avspasering ville ha gjort. Trekk odet ut av rævva, barnehageansatte er ansatte som alle andre, disse fem planleggingsdagene VET man om når man tar i mot barnehageplass. Om de jobber eller avspaserer påvirker ikke dere som foreldre så lenge planleggingsjobben blir gjort. 

Anonymous poster hash: 4b67a...c8d
Skrevet

I begynnelsen av bhgåret ser du når planleggingsdagene er, snakker med sjefen om at de dagene må du ta en feriedag eller whatever, evt deler på dagene med mannen. Eller du ordner med andre foreldre om at du tar feks 4 barn en planleggingsdag, så tar de andre foreldrene seg av barnet ditt de andre dagene. Eller besteforeldre, venner, tanter, onkler osv. Kan ikke være så vanskelig!

Og du tror virkelig det er så enkelt å undersøke hvor mange barn som kommer. Selvfølgelig kommer ikke foreldre til å prøve å få tak i alternative løsninger når de likevel bare kan levere, og barnehagen risikerer fulle avdelinger.

Anonymous poster hash: bea56...fd6

Skrevet

Ja

Signerer.

Jeg må i min jobb ofte jobbe overtid på ettermiddager/kveld og innemellom helg. Men når jeg avspaserer stenger vi ikke hele bedriften. Når barnehage og skole velger å stenge en hel dag for å ha fri går jo dette utover tusenvis av foreldre med arbeid og like mange bedrifter

Anonymous poster hash: 3e936...f9a

Herregud, barnehager og skole velger ikke å stenge for å være vanskelig for foreldre. De stenger fordi de skal ha planleggingsdager som er lovbestemt. De ansatte avspaserer jo egentlig ikke, de har bare tatt planleggingsdagen over et par kvelder eller en lørdag i stedet for.

Anonymous poster hash: 5f55b...42f

Skrevet

Kjenner jeg blir provosert. Unn oss en fridag. Sett pris på de som jobber i barnehage. Det er en veldig krevende jobb. 

Anonymous poster hash: 16171...42c
Skrevet

Her er det åpent i dag, men barnehagen er stengt siste torsdag og fredag i mai, da personalet skal på kurs/møte et annet sted i landet.

Anonymous poster hash: cb0db...d4f

Skrevet

Det er alltid upraktisk for en masse foreldre når barnehagen er stengt - uansett hvilken dag og dato det er! At de nå velger en "inneklemtdag" det fryktelig mange foreldre velger å avspasere eller ta fri likevel må jo være mye bedre enn at de valgte en vilkårlig dag i juni?? I vg står det at nesten ingen jobber i dag, nettopp fordi "alle" tar fri... Om personalet i barnehagen velger å jobbe inn denne dagen for å få fri så er det dem vel unt for min del, men kan forstå de som mener de burde jobbet. Disse planleggingsdagene ligger dog i skoleruta for året, og som foreldre har vi da ett helt år nesten på å skaffe barnevakt eller fri til disse dagene, så hvorfor folk klager så fælt forstår ikke jeg 😊 Slutt å klag - jobb inn dagen selv, avspaser eller legg inn litt ferie - smil og nyt dagen ❤️

Skrevet

Det er alltid upraktisk for en masse foreldre når barnehagen er stengt - uansett hvilken dag og dato det er! At de nå velger en "inneklemtdag" det fryktelig mange foreldre velger å avspasere eller ta fri likevel må jo være mye bedre enn at de valgte en vilkårlig dag i juni?? I vg står det at nesten ingen jobber i dag, nettopp fordi "alle" tar fri... Om personalet i barnehagen velger å jobbe inn denne dagen for å få fri så er det dem vel unt for min del, men kan forstå de som mener de burde jobbet. Disse planleggingsdagene ligger dog i skoleruta for året, og som foreldre har vi da ett helt år nesten på å skaffe barnevakt eller fri til disse dagene, så hvorfor folk klager så fælt forstår ikke jeg Slutt å klag - jobb inn dagen selv, avspaser eller legg inn litt ferie - smil og nyt dagen ❤

Men du forstår de som mener barnehageansatte burde jobbet?? Det henger jo ikke på greip med resten av innlegget ditt

Skrevet

Hans barnehage er ikke det,men de fleste andre skoler og bhg er det

Skrevet

Herregud vi har fått barn og må ta vare på de selv en dag.. Ajajaj. Krise. Velger man å få barn må man regne med at noe av oppdragerrollen må man ta og at barnet innemellom faktisk må være hjemme av div grunner. Synes så synd på de barna som er på sfo og barnehage alle dagene og knapt har lovpålagt ferie. Der foreldrene er superfrustrerte fordi de må aktivisere barna selv noen dager. Planleggingsdagene blir det informert om tidlig, god tid til å planlegge i forhold til jobb og evt barnevakt.

Anonymous poster hash: 8e2e1...bca

Skrevet

Åpent her

Planleggingsdag forrige fredag

Skrevet

Vår bhg var åpen i dag, men sfo var stengt. Så da fikk minsten også Fri. Vår bhg har plandag i slutten av mai. Typisk for oss at ikke sfo og vår bhg er samkjørt der 😋

Skrevet

Vår bhg var åpen i dag, men sfo var stengt. Så da fikk minsten også Fri. Vår bhg har plandag i slutten av mai. Typisk for oss at ikke sfo og vår bhg er samkjørt der 😋

Har privat barnehage, så her er heller ikke skole og B.hage samkjørte. Barnehagen vår hadde planleggingsdag på onsdag. I dag var det 6 av ca 20 barn som møtte opp på avdelingen til min gutt.

Anonymous poster hash: 8e2e1...bca

Skrevet

Ja, barnehagen er stengt pga planleggingsdag. Om de ansatte faktisk er der og planlegger, eller ikke, har jeg ikke ofret en tanke. Avspaserer de, så er det vel fortjent. Da kommer de på jobb på mandag med nye krefter, og fortsetter den fantastiske jobben de gjør.

Skrevet

Vår bhg var åpen i dag, men sfo var stengt. Så da fikk minsten også Fri. Vår bhg har plandag i slutten av mai. Typisk for oss at ikke sfo og vår bhg er samkjørt der

Det er vanskelig å samkjøre alle planleggingsdagene som regel. Jeg jobber i barnehage, og vi samkjører så godt vi kan. Men 1 eller 2 planleggingsdager i året går ikke det for de brukes på kurs,  da er vi på kurs som ikke er noe for sfo/skolen, og omvendt. Og de kursene går jo ikke samme dag for barnehage og sfo/skole

Skrevet

Men du forstår de som mener barnehageansatte burde jobbet?? Det henger jo ikke på greip med resten av innlegget ditt

Går helt fint an å forstå noens synspunkt og meninger uten å være enig med dem! Noen ganger er det best å være enige om å være uenige 😊
Skrevet

Altså i begynnelsen av ett bhg år så får alle en årsplan der står det hvilke dager det er plandag og at bhg er stengt! Om vi som jobber I bhg avspaserer, er på kurs etc den dagen det skal ikke dere som foreldre tenke på, for om vi avspaserer så har vi planlagt på kvelder etter bhg er stengt og er vi på kurs så lærer vi mer om og være sammen med deres barn for hjelpe dem til og lære små og store ting.

Vi kan ikke bare sette opp en plandag og gi blaffen i og bruke den, vi må faktisk vise resultater (planer etc) etter en slik dag.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...